Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

DOSSIER

NEWS CIRCULATION
IN THE PORTUGUESE-
SPEAKING SPACE:

news agencies exchange between Brazil
and the Lusophone Africa

Copyright © 2017 JULIANA LISBOA
SBPjor / Associacdo i ) . . - :
Brasileira de Pesquisa- Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Sdo Leopoldo - RS, Brazil

dores em Jornalismo ORCID: 0000-0002-7518-9691

PEDRO AGUIAR
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro — RJ, Brazil
ORCID: 0000-0001-8812-6545

DOI: http://dx.doi.org/10.25200/BJR.v13n3.2017.1011

ABSTRACT - This paper addresses the news exchange between Brazil and Portuguese-
speaking countries of Africa, as operated by each country’s national news agencies.
The main goal in this study is to understand how the information flow is carried by
those news agencies. For this, a quantitative and comparative survey through content
analysis is conducted on the usage of news from each agency in every other, by means
of replication or attribution as source among the contents in their respective websites,
within the timespan of May 2016 to May 2017. In spite of the great international
exposure to developments in Brazil during that period, the exchange was recorded
as minimal. In order to analyze this news exchange, we make use of the perspectives
from the political economy of news agencies (Boyd-Barrett, 1980), and the circulation
of news (Machado, 2008; Medina, 1998.) The paper applies the concept of network-
territory to the analysis of news exchange and focuses on analyzing the structures of
news production. The geocultural sphere of the Portuguese language is understood
as a space of information circulation and an interlocution between the Geographies of
Communication and Journalism studies is hereby proposed.

Key words: news agencies; journalism in Africa; geographies of communication; news
circulation

CIRCULACAO DE NOTICIAS NO ESPACO LUSOFONO: Intercambio
Jornalistico entre Agéncias de Noticias do Brasil e dos PALOPS

RESUMO - Pensar a atividade jornalistica para além de suas formas tradicionais é
uma pratica ja recorrente no jornalismo contemporaneo. A pluralidade de publicos,
comportamentos e tecnologias desafiam os modelos classicos do jornalismo em um
movimento que incentiva a inovagdo em diferentes aspectos da atividade. No entanto,
o termo inovacdo vem sendo aplicado de forma ampla sem um rigor e delimitacdo
interessantes para a pesquisa em jornalismo. Nesse sentido, propomos no presente
artigo direcionamentos iniciais sob quais aspectos podemos compreender o jornalismo
de inovacdo. Partimos da origem do conceito na area da Economia e Administracao
para ampliar seu sentido nas Ciéncias Sociais e no préprio Jornalismo como atividade.
Expomos trés instancias das quais o jornalismo contemporaneo ja apresenta

12 |Licensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noberivatives 4.0 infernational
(e Br-NG-ND 4.0).dot: hitp://dr.dot.org/10.25200/B1R.UT301.2017.978



NEWS CIRCULATION IN THE PORTUGUESE-SPEAKING SPACE

novidades para entender o jornalismo de inovacdo como processo e produto, quais
sejam: 1) conteddo e narrativa, 2) tecnologia e formato, e 3) modelo de negdcio. Para
complementar essa segmentacdo, apresentamos algumas iniciativas a fim de ilustrar
cada subcategoria e projetar uma conceituacdo atualizada de jornalismo de inovacao.
Palavras-chave: Jornalismo. Inovacao. Jornalismo de inovacao.

CIRCULACION DE NOTICIAS EN EL ESPACIO LUSOHABLANTE:
intercambio periodistico entre agencias de noticias de Brasil y los PALOPs

RESUMEN - El articulo aborda el intercambio de noticias entre Brasil y los paises lusohablantes
de Africa, operado por sus respectivas agencias nacionales de noticias. Comprender de qué
forma se pasa el flujo de informacion desde las agencias de noticias es el objetivo principal
de este estudio. Para ello se llevo a cabo una encuesta cuantitativa y comparativa por medio
de andlisis de contenido sobre el aprovechamiento de noticias de cada agencia en cada
una de las demas, mediante replicaciéon o atribucién como fuente entre los contenidos en
sus respectivos sitios web, en el lapso comprendido entre mayo de 2016 y mayo de 2017.
Pese la gran repercusion internacional de sucesos en Brasil en ese periodo, el intercambio
constatado ha sido minimo. Para analizarlo, se utilizan las perspectivas de Economia Politica
de las agencias de noticias, de Boyd-Barrett (1980), y de la circulacién de noticias (Machado,
Medina.) El articulo aplica el concepto de territorio-red al andlisis del intercambio de noticias y
se centra en el analisis de las estructuras de produccion de noticias. La esfera geocultural de
lengua portuguesa se la entiende como un espacio de circulacion de informacién y se propone
una interlocucion entre las Geografias de Comunicacion y los estudios de Periodismo.
Palabras-clave: agencias de noticias; periodismo en Africa; geografias de la
comunicacion; circulacion de noticias.

The constitution of the “world which speaks Portuguese,’
a legacy from the colonial and imperial European past over three
other continents (America, Africa, and Asia), was a historical,
economic, and political, as well as cultural, process. With all these
factors combined, it was even more specifically a communication
process. Since the first Portuguese maritime expeditions, pioneers
in European colonial expansion, still in the 15th century, the ocean
became a quintessential space of circulation of commodities and
information. Among the “commodities,” let it be emphasized, were
enslaved Africans, traded within the mercantilist logic which brought
about the holocaust of slavery. With them, however, much more than
forced labor and demographic transit were displaced: information
flowed from one side of the Atlantic to the other, carrying language,
religion and other signs that helped form the current geopolitical and
geocultural Lusophone space.

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 13



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

With the emergence of the press and journalism in the
colonies, this circulation of information became intensified. The
beginning of this only took place, however, in the 19th century, more
than 300 years after the first Portuguese settlement. Although the
newspaper was first printed in Portugal in 1626, the Portuguese
colonies in Africa and Latin America were not allowed to do so
during that period (Hohlfeldt, 2016.) Hohlfeldt affirms that “that the
Portuguese crown took into account the fact that, in the lands of
Brazil as well as in Africa, its populations were absolutely illiterate”
(ibid., P210.) In Brazil, the Royal Press arrived with the royal family
in 1808, allowing the creation of the Gazeta do Rio de Janeiro. In
Angola, the Boletim Official began to be printed in 1845; in Cape
Verde in 1842; and in Mozambique only in 1854. Thereafter, other
periodicals appeared that introduced the professionalization of news
collection and distribution which had already crossed the world on
board the ships that made the connection between the territories.

Although the colonial system has already been undone, the
flow of international information in Portuguese still persists, not
only in the form of cultural, artistic or entertainment products — of
which telenovelas (soap operas) are perhaps the most widespread
example, ahead of sports and literature — but also those of a
journalistic nature, through texts, photos, videos and graphics
produced in one country and used in others in the press, electronic
media and digital platforms.

Therefore, we set forth from the premise that the Lusophone
cultural sphere is a space for the circulation of information in
order to sketch a cartography of the information flows between
Brazil and the five African Lusophone countries. More than
professional cultures, deontological norms or economic, political
and technological constraints of journalism practiced in each
place, we are interested in the communicational frontier zone, the
movement of news from one continent to another, the network
space articulated, a new Lusophone territory. Although Portugal
is the nation that initiated this exchange and, consequently, the
creation of the space, the focus will be placed in the southern
hemisphere, more specifically on the exchanges of content
between the news agencies belonging to the national states of
Brazil and of Portuguese-speaking countries in Africa.

14 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

Establishment of Portuguese-speaking national news agencies

In this constant but asymmetrical international flow of
information, a key role is played by news agencies, true carriers
of journalistic content from one country to another. Although the
largest volume of information traffic — and hence the best known
and most studied — are those based in Europe and North America
(the centers of global capital), such as Reuters, AP and AFP, in the
Lusophone cultural sphere they coexist with the national agencies
of the eight Portuguese-speaking countries'. Although each of them
adopts different models of ownership, institutional nature and their
role, they all have public companies dedicated to the production and
dissemination of journalistic content for mass media vehicles.

The national news agencies of the eight Portuguese-speaking
countries are: Lusa — Agéncia de Noticias de Portugal, Agéncia Brasil
(ABr), Agéncia Angola Press (ANGOP), Agéncia de Informacdo de
Mocambique (AIM), Agéncia Noticiosa de Sao Tomé e Principe (STP-
Press), Agéncia Cabo-Verdiana de Noticias (Inforpress), Agéncia de
Noticias da Guiné (ANG), and the newly-established Agéncia Noticiosa
de Timor-Leste (TATOLI), from East Timor2.

Lusa—undoubtedly, the largest of those eight—is incorporated
as a public-private partnership between the Portuguese State and
business media groups. The commercial and closed business model
that the Portuguese agency adopts restricts the access to news to the
clients of the service.

In Brazil, ABris a web-based service subordinated to the state-
owned Empresa Brasil de Comunicacdo (EBC) and is often treated
as just a news portal and not a distributor with its own logistics
to send content to the media, with neither storage nor information
management. Social networks (especially Twitter and Facebook) end
up being used to disseminate the daily output, acting as “channels
that converge to the official website of ABr, with the intention of taking
the readers to the place where the news is displayed” (Lisboa, 2016).
In Brazil, this “wholesale news” sector is dominated by syndication
services established by private media conglomerates: Agéncia Estado
and Broadcast, Folhapress and Agéncia O Globo (Aguiar, 2017).

It is also interesting to note how the Agéncia Brasil is, in
some way, “unauthorized” and devoid of autonomy in the areas of
international cooperation. In the forums and meetings of the news
agencies of different countries, it is not customary for ABr to sign

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 15



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

for the Brazilian part, but rather the state company to which it is
bound (from 1990 to 2007, it was Radiobras, since 2007 it has been
EBC.) Thus, in the statute and founding declaration of the Alliance
of Portuguese Language Information Agencies (ALP) of 1996, Brazil
was represented by Radiobras (to which ABr was subordinate). In
the creation of the Latin American Union of News Agencies (ULAN)
in 2011, the signatory was EBC. Unlike the aforementioned African
agencies, Agéncia Brasil was not the first exercise of the respective
State in news distribution. It followed two other initiatives: Agéncia
Nacional (AN), created in 1937, the same year of the establishment
of the Estado Novo in Brazil; and the Empresa Brasileira de Noticias
(EBN), which replaced the former in 1979, during a period of political
openness. Following the purpose of these predecessors, to reach
newspapers and small stations in rural areas and smaller urban
centers in the country, ABr also provides texts, photos and videos
free of charge.

In 1990, in the first year of Fernando Collor de Melo’s
government, an additional news agency was created: Agéncia
Brasil. However, instead of being a company with its own
legal personality, the new agency was constituted as a simple
service provided by Radiobras (this, rather, a state-owned
company), with dedicated personnel and facilities, but without
administrative autonomy. (Aguiar & Lisboa, 2016)

In the Portuguese-speaking African countries (PALOPs, in the
original acronym), national agencies are autonomous state-owned
enterprises, or created as governmental bodies (submitted to the
Executive Branch, usually ministerial portfolios of Communication
or Information) or as autonomous entities with relative budgetary,
administrative and editorial autonomy. In addition to the fact that
all these countries had initially adopted socialist regimes, the
newspaper distribution sector — which was run by news agencies
- was considered strategic for national sovereignty in most of the
countries in the process of decolonization. Like much of the “Third
World” (now called “Global South”), PALOPs opted for a state agency
model at the time of independence because the news stream was
seen as “a significant sector to national sovereignty” (Aguiar, 2016).

The statist option, far from being purely an authoritarian
resource, was due to a strategy of satisfying demands not met
by capital in territories where the construction of circulation and
communications infrastructure was built according to the colonial

16 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International

(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

projects of domination, aimed at exportation, and not to the internal
logics of development. National agencies were organized as part of
structures designed to tell the world, from a national point of view,
the events taking place in these new countries.

The wave of independence of former Portuguese colonies
began in 1973 with the unilateral proclamation of the political
emancipation of Guinea Bissau on September 24th, recognized by
Portugal the following year. The other countries would follow the
same path after the Portuguese authoritarian regime of the Estado
Novo was overthrown on April 25, 1974, in what would be known as
the Carnation Revolution. Also in the same year, Cape Verde signed
an agreement in December aimed at independence. The process was
completed in July of the following year. Also in 1975 was the turn
of Sdo Tomé and Principe to proclaim independence on July 12; in
Mozambique, on June 25; and in Angola on November 11.

The creation of news agencies as a national communications
strategy was adopted by the countries at two different times. In
the continental PALOPs — Angola, Mozambique and Guinea-Bissau —
national agencies were founded as early as 1975. However, in island
PALOPs, Cape Verde and Sdao Tomé and Principe, news agencies were
only launched in the 1980s. Sousa (2008, p.255) points out that the
new agencies that emerged in the post-colonial period in Africa and
Asia have not always “even been able to cover their own countries
because of technical, financial and material difficulties.” Indeed,
in PALOPs agencies, complaints from journalists and managers
regarding the precariousness of installed equipment and demands
for new and up-to-date devices often arise. With the exception of
Angola, the countries that make up Lusophone Africa have not had,
to date, an economic situation which would allow them to follow
technological and, consequently, communicational advances.

Unlike in former British, French or Italian colonies in Africa,
where several national agencies were formed from the confiscation
and nationalization of real estate and equipment from local Reuters,
AFP and ANSA branches (Boyd-Barrett, 1980, p.201), in Lusophone
Africa it was necessary to start from scratch. The former Portuguese
agencies, Lusitania (1944-1974) and the ANI (Agéncia de Noticias
e Informacdo, 1947-1975), were not so present in the colonies, in
the context of wars of national liberation (the Overseas War) and
withdrew little before independence (Ferreira, 1974, pp. 135-136).

In Angola, the Angola Press (ANGOP) news agency was

Braz. journal. ces., - 13N 1981-9854 - Brasilia-pe-vol. 13-N.3 - December-2017. 1z - 35 | 17



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

created at the time of independence, followed immediately by the
outbreak of civil war between the two factions aligned to the opposite
sides of the Cold War: the MPLA (Popular Liberation Movement of
Angola, left-wing, officially in power) and UNITA (National Union for
the Total Independence of Angola, right wing, the opposition.) The
conflict lasted until 2002 and interfered in the agency’s development
projects, “especially those of expansion abroad3.”

ANGOP was established in July 1975, under the name Angola
National Press Agency (ANAP.) At the beginning, its work was
distributed in the form of a printed bulletin, until, on October
30 of that year, it launched its first telegraphic office. Annually,
the anniversary of the Agency is celebrated on 30 October.
On December 2, 1975, the agency adopted its current and
definitive name “Agéncia Angola Press,” launching, on this date,
its first office with the acronym ANGOP. On February 2, 1978,
it was transformed into a State body, through a presidential
decree. From an informative point of view, ANGOP opted in
1991 forissuing its work 24/7, and also introduced innovations
in editorial and technical plans.*

Today, ANGOP is Angola’s only news agency, set up as a
state company, linked to the Ministry of Social Communication
(ANGOP, 2017.) It provides text, photo, video (online TV) and audio
(online radio) services, with special reports, interviews, ephemeris,
obituaries, weather forecasts, newsletters, press releases and official
announcements, official schedule, advertising and image bank.
In addition to a website®, where there is a “subscriber center” with
exclusive content for paying subscribers, accessible by username
and password, ANGOP distributes content in news feed (RSS) and
mobile platforms with free applications available for iOS Android and
news sent by SMS to mobile phones.

The Angolan agency has cooperation agreements with
Reuters, AFP (France), EFE (Spain), TASS (Russia), Xinhua (China),
PTI (India), Prensa Latina (Cuba), PANA (Senegal), TAP (Tunisia) and
with the above-mentioned Inforpress and STP-Press, in addition to
partnerships with TPA and RNA, the public service broadcasters
of Angola. It is also affiliated with the Atlantic Federation of News
Agencies (FAAPA), the Alliance of Portuguese Language Information
Agencies (ALP), the Non-Aligned News Network (NNN) and the World
Council of News Agencies (NAWC).

In Mozambique, AIM was also created in 1975, in the form of
a public entity (without autonomous legal personality) subordinated
to the Information Office of the Mozambican government. Some

18 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

of the great supporters of the foundation of the agency were
journalist and writer Mia Couto, journalist and playwright Luis Carlos
Patraquim and journalist Carlos Cardoso, who directed it years before
being assassinated in 2000. In a situation more precarious than its
counterparts, AIM does not have a functional website, but a page
hosted on the Portuguese portal SAPO, from which it is possible to
access the news output in Portuguese language. There is also access
from the website aim.org.mz for customers who pay for the service,
where English service is available. The agency plans for a multimedia
portal with a more detailed presentation on the services and new
features®, but the budget for setting up the page is still under review.
The Mozambican agency provides text and photo services,
including reports, opinion articles and a press review. AIM is also
a member of ALP and NNN. Perhaps because of the accession of
Mozambique to the Commonwealth of Nations in 1995, and because
it borders English-speaking countries, AIM works in Portuguese and
English simultaneously and keeps a correspondent in London, British
journalist John Hughes. According to the coordinator of the service in
English, Paul Fauvet, in an interview with the co-author of this article,
the agency had operated a service in French between the late 1970s
and early 1980s, but it was interrupted for not being profitable’.

During the fight against Apartheid, we had good relations
with the news agencies of the other countries of the Front
Line - ANGOP (Angola), ZIANA (Zimbabwe), ZANA (Zambia) and
SHIHATA (Tanzania). But after the liberation of South Africa,
such cooperation became less urgent. In each country there
were changes — SHIHATA ceased to exist, and the other three
agencies were heavily governed. In the 1980s, we were very
active in the PANA (Pan-African News Agency, based in Dakar,
Senegal.) But PANA had enormous financial problems, and was
eventually transformed into a thing called PANApress, which
works closely with UNESCO. These days we do not have many
contacts with this agency. We have always had good cooperation
with LUSA, which is the only European agency with an office
in Maputo. We have good relations with the Chinese agency,
Xinhua. There are stringers from other western agencies such
as Reuters and AFP, and we have friendly relations with them.?

ANG from Guinea-Bissau is one of the most modest of the
five news agencies of the PALOPs. Like the Mozambican, ANG is a
public agency without autonomy, subordinated to the Ministry of
the Presidency of the Council of Ministers, Media and Parliamentary
Affairs of Guinea-Bissau. It operates within the Press Center of the
Bissau government, in the capital, and is subdivided into three
directions: Technical and Administrative and Information (Lopes,

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 19



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

2015, p.134.) With a reduced internal structure, it provides only text
and advertising services. He is also a member of FAAPA and ALP. Up
to 2015, ANG did not even have its own website, and depended on
a blog hosted on the Wordpress.com platform. That year, the current
site went online®. Lopes (ibid.) reports that ANG maintained active
cooperation agreements with other international agencies in the first
decades of its existence, but that currently only the Chinese Xinhua
remains a partner. When this external support ceased, the author says,
“several crucial activities that characterized the only news agency in
the country were suspended.” Lopes carried out an inventory of the
equipment installed in ANG and counted “five desktop computers
and one laptop computer; a digital camera, a car”. At the time, the
agency pointed out “as acquisition needs: eight computers (of which
two laptops) and two cameras”.

The lack of funds prevents ANG from hiring a French-Portuguese
translator who would give it another informative dimension. In
the initial phase, like the other public agencies (RDN and N6
Pintcha), ANG benefited from a budgetary framework assumed
by the State Budget. In losing this support, it lacked a strategic
vision that would frame the agency within its new reality. The
news service produced by the Bissau newsroom continues to be
operational. (Lopes, 2015, p.135)

In their institutional presentation, ANG managers
demonstrate a very clear understanding of the role of news
agencies in relation to journalism, the global information system,
and national development strategies.

Most countries have their national agencies as a central
institution, specially equipped to gather information from the
state’s territory for international exchanges of news articles. It
is in this perspective that the agency emerges as an extremely
important supplier for the media, an invaluable partner
without which it would be impossible to effectively present
a daily news service. Therefore, the need for an agency to
provide news is universal. (...) This is why, for some time now,
we have insisted on the need for the Guinean state to create
indispensable conditions so that the Agéncia Noticiosa da
Guiné (ANG) can, in turn, justify the reasons for its creation
in August 1975. ANG currently has 26 staff members, among
whom 13 are journalists.'®

In the same document, ANG said it hoped to “relaunch
the services of regional correspondents,” for which it affirmed
that “eight more individuals are needed” to perform the job.
Although dispatches are currently being sent “at zero cost,” the
agency planned to “make our services available to the nation’s

20 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 international
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

media through a paid subscription.” At the same time, it relied on
the reactivation of cooperation with agencies in Angola, Portugal
and France, among others, “for information exchange, technical
assistance and training of staff”.

In contrast, Cape Verde (in colonial times, ruled along with
Guinea-Bissau until 1879, and with which it had a unified independence
movement) has a more active and well-equipped news agency:
Inforpress was created in 1988 as Cabopress, and received is current
name in 1998. In 2015, Inforpress, along with the Cape Verdean
public broadcaster, was lumped into the state-owned company
RTCI (Radiotelevisdo & Inforpress, Sociedade Andnima), similarly to
Agéncia Brasil in EBC. However, the merger of both companies was
dissolved in August 2016, and journalist Carlos Santos took over as
the new general director of Inforpress, at the moment during which
the agency regained at least nominal autonomy. He left office in July
2017, claiming “lack of financial autonomy” due to the lingering, in
practice, of the administrative subordination (O Arquipélago, 2017).

Inforpress works in “gathering, treating and distributing
information, against payment, in the formats of news text and
photography”'' and still strives to provide customers with audio,
video, and infographics. It offers reports, interviews, dossiers,
news archives and official schedule of Cape Verdean officials. It is a
member of FAAPA and ALP and receives support from the Camoes
Institute, the cultural promotion organization of the Portuguese
Republic. In 2011, the book Da Cabopress a Inforpress SA 1988-
2011, duas décadas de jornalismo: um novo comeco... online was
published by the Cape Verdean journalist José Mario Correia, who
documented the agency’s history and considerably facilitated
research about it. In a seminar promoted by Carlos Santos on
“challenges of technological convergence for agency journalism,”
in December 2016, Correia defended that the content of Inforpress
should no longer be made available for free on the website and
should be charged (A Nacdo, 2016). In March 2017, the Cape
Verdean government received a report which it commissioned
from the consultancy firm PD Consult, evaluating that there were
three options for Inforpress: to extinguish the agency, to keep its
current status or to invest 45 million Cape Verdean escudos (around
$488,000) in order to technologically restructure and reshape it (A
Nacdo, 2017). The study recommended opening five more bureaux
within the archipelago and another three abroad.

Braz. journal. ces., - 13N 1981-9854 - Brasilia-pe-vol. 13-N.3 - December-2017. 1z - 35 | 21



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

Finally, STP-Press has been operating in Sao Tomé and
Principe since 1985, also as a branch of the Ministry of Social
Communication, Youth and Sport. The agency offers text,
photo, audio, interviews, news archives, press releases, official
announcements and a web forum. At the international level, STP-
Press takes part in FAAPA and ALP and maintains cooperation bonds
with AFP, TASS, Lusa, ANGOP, AIM, ANG, Cuba’s Prensa Latina and
with other African agencies such as APS (Senegal), ABP (Benin), ACP
(Congo-Kinshasa) and ACI (Congo Brazzaville.) According to then
director Manuel Dénde, “STP-Press enjoys administrative autonomy
and editorial independence, under the Sdo Tomean Press Law,
but works under “very precarious conditions”'?2. Cooperation is
essential to compensate the agency’s shortcomings, so much that
the first STP-Press foreign wire service was established only two
years after its foundation, through ANGOP. In that same year, the
Angolan agency installed two Telex machines in its sister agency
in Sao Tomé, which were the latter’s first. At the time, only one
journalist worked at STP-Press, and, according to its director, the
agency did not yet have its own headquarters. By 2012, in the
midst of a digital era, the agency still operated 12 Telex machines.
In the words of Dénde,

by considering the current constraints due to the lack of State
resources aimed at strengthening institutional capacities, STP-
Press has been betting on external partnerships, particularly
at the level of ALP, Portuguese Language Agencies, and not
just to mitigate its internal difficulties. Thus, STP-Press has
embarked on a new phase, in search of both internal and
external modernization, comprising mainly direct and close and
agile contacts with the whole planet through its Internet site.
Notwithstanding some successes already achieved and aware of
the many challenges that still lie ahead, STP-Press visualizes a
permanent update seeking technological means that are in line
with the reality of news agencies, namely in website package,
e-mail, web portal, video, sound, that is, on a multimedia basis,
to meet the challenges that are inherent to the consolidation of
democracy, the socioeconomic and intellectual development of
men, as well as of Sdo Tomé."

In 2014, Mr. Dénde was replaced by Ricardo Neto as head
of STP-Press, and an agreement was signed with the United States
government’s radio broadcaster Voice of America, which “allowed
for the informatization national radio, TVS and STP-Press” (TELA
NON, 2014).

22 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIRCULATION IN THE PORTUGUESE-SPEAKING SPACE

ABr AIM ANG ANGOP Inforpress STP-Press
foundation 1990 1975 1975 1975 1988 1985
headquarters Brasilia Maputo Bissau Luanda Praia Sao Tomé
ownership state-run state-run state-run state-run state-run state-run
hierarchical EBC Information Ministry of Ministry of Ministry of Ministry of
subordination Office Communication Communication Culture Communication
. ministry ministry ministry
Status web service department department company company department
Portuguese, Portuguese Pog;ugg“zﬁse, Portuguese,
languages English, N ! Portuguese ’ English, Portuguese
: English French,
Spanish : French
Spanish
text, photo, text, photo, text, photo,
Services video, text,pl'!oto, text, publicity video, text, photo audio,
) bulletin... N -
audio... audio... archive...
ATR free/ . . .
Billing free paid free partial/mixed free/paid Free
mobile app EBC app iOS,
interfaces Radio N/A N/A Android N/A N/A
Lisbon,
Rome, Lisbon, N/A
bureaux Copenhagen, Lisbon, Ottawa . .
abroad Buenos London N/A *formerly in . formerly Lisbon
N . in Luanda
Aires, and Praia (2003) (2003)
Washington
Lusa,

Lusa Xinhua Reuters, AFP, AFEU-SD:SS‘
cooperation | 53 €M | xinpyp | [hopesto o EFE TASS, Lusa, ANGOP, AIM,
agréments X ! Reuters, A ANGOP ANG, APS,

Xinhua AFP Lusa, AFP, TAP, PANA, AZAP ABP
ANGOP] PL, STP-Press, T
ACl, PL
Inforpress
iati ALP, FAAPA,
affiliation ALP, ULAN ALP, NNN ALP, FAAPA NAWC, NNN ALP, FAAPA ALP, FAAPA
jostitutiona’ RFI - Radio Nacional | TPARNA | Inst.Camoes |  voice of
support America
source: agenciabrasil.ebc.com.br, www.aim.org.mz, www.ang.gw, angop.ao, inforpress.cv e www.stp-press.st

Space and news circulation

The creation of news agencies in the 19th century made it
possible to increase the traffic of newsworthy information around the
world. In his attempt to historically analyze the process of globalization
of communication in the light of cultural variables, Thompson (1998,
pp.139-141) interprets the expansion and consolidation of news

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 23



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

agencies as closely linked to the formation of neocolonial empires in the
19th century. Later, even amidst the post-World War Il decolonization
struggle, the spheres of influence of several former European imperial
powers — such as Portugal — were retained, reflecting this continuity in
bonds of production, export and consumption of symbolic goods such
as entertainment and information.

When Frenchman Charles-Louis Havas created the first news
agency, Havas, in 1835'4in Paris, the distribution of the news material
produced was rather rudimentary if compared to today. Reports were
already circulating across borders, but information took months to be
conveyed through oceans and mud roads. The agencies organized and
professionalized the circulation of information, but the regular and
systematic distribution of news would only come with the telegraph
and the railroad. The underwater submarine cables installed for the
operation of the electric telegraph connected continents and allowed
for the expansion of the business and the reach of news agencies.

According to Briggs & Burke (2016, p.173), telegraphy
was “the first major electrical breakthrough in communications”. It
allowed the connection of markets and accelerated the information
transmission. “Distance was conquered when information relating
to family, business, government affairs, the weather, and natural
or manmade disasters was transmitted, much of it in the form of
news” (ibid., p.175.) This observation reflects what Machado (2008)
says was a creation of journalistic companies: the conception of
distribution systems “according to the successive changes of territory
in the course of time”.

The technological evolution that marks the stages of the
work process and social relations at the same time points
to the particularities of the systems of both distribution and
circulation of news. It is in consideration of the functions of
space and processes in which networks are activated in the
time that a journalistic system is distinguished from the others.
Because over time a system of information dissemination acts
in line with a system of techniques, the emergence of digital
satellites supposed for news agencies, for example, new forms
of actions and functions within the journalistic ecosystem in
contemporary societies. From wholesale information sellers,
the agencies start to meet specific demands in niche markets.
(Machado, 2008)

Mattelart (1996, p.213), on the other hand, recalls that the
“pathways of the national communication networks” of peripheral
areas, such as the telegraph and railways, were designed on behalf
of imperial interests, aimed at extracting and exporting natural

24 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

resources and agricultural products: “Extraversion will be the rule”.
The author also confronts the definitions of Lenin and Rosa Luxemburg
on the concept of imperialism —in which the former highlights almost
exclusively the economic aspect, while the latter reinforces the
political importance of coercive and symbolic apparatuses, including
communication networks — in order to emphasize the imperial logic
of news agencies. As a tool of this expansion, Mattelart (1996, p.235)
lists the four languages most prone to “conquest,” listing Portuguese
as the fourth most powerful.

A later turning point in the distribution of news by news
agencies came with the Internet. “With the creation of digital
networks, the role of news circulation systems as activators of social
spaces was accentuated across the world” (Machado, 2008). The
author specifically cites Reuters news agency, which expanded its
financial services after technological development. The creation of
individualized agency services was a milestone in this new period of
digital networks, changing the exclusively wholesale nature of these
companies. In the agencies analyzed here, nevertheless, the Internet
allowed a total opening of their news output to the public. Agéncia
Brasil, as well as African agencies, relies on websites as a platform
to make their news available for free. Despite the effort to generate
their own revenue, as is the case of ANGOP, AIM and Inforpress, the
prevailing strategy among the Portuguese-speaking news agencies in
the Global South continues to be open access to their news output.

This system differs from the centralized distribution model
exercised by the news agencies of the “Global North”. Although
Machado (2008) has the press per se in mind, the same idea can
be transposed into the reality of the agencies: “As the architecture
of the media reflects the relations of power in a given society, the
creation model of both distribution systems and the circulation of
news varies, and, depending on the set of forces involved, it may
assume symmetrical or asymmetrical conformations.” Technology
does not determine the adoption of such systems, but it pushes
for the establishment of distribution and circulation networks that
presuppose a “spatial extension” of the reach of news output.

Medina (1998, pp. 15-19) locates journalistic information
as a product of industrialized societies whose most emblematic
expression are news agencies and associates this product with the
dimension of the “space of social interaction”. Space, in turn, is closely
associated with shared symbolic codes — among which, notably, is

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 25



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

language. On the other hand, according to the same author (ibid., pp.
411-42), if all this “analysis scheme” is based on the “global centers of
development,” in the peripheral zones there coexist “superimposed
realities in the same geographic space,” which require contextualized
analyzes to avoid the risk of imposing the parameters of “elite” areas
onto “marginalized” communities.

As proposed by Aguiar & Pasti (2016), the concept of space
is key to understanding the performance of news agencies. Since
these organizations exist to convey information to news media that
otherwise would not reach them, they operate news circulation
between dispersed points on the globe, spatially determined and
constituting specific territories of action. These territories are
constituted precisely by the information flows, in the way elaborated
by Haesbaert (2011 [2004], pp.281-287) as “network-territories,”
which are as extensive as is their scope of distribution, reception and
exchanges of news content performed by agencies.

Boyd-Barrett (1980, pp. 195-198) had already drawn
attention to this articulation by demonstrating that much of the news
flow was a result of exchange between news agencies (“news flow
as news exchange”.) However, even with such exchanges always
being unequal, in the cases of the countries of the Global South they
are generally unbalanced to the extreme, exerted between small
and medium-sized national agencies and transnational (or global)
agencies with broad economic power and scale of action. This is the
case of the aforementioned “cooperation” agreements between the
news agencies of the Global South and the huge Reuters and France-
Presse agencies, signed in the 19th and 20th centuries in the wake of
European imperialism. Therefore, a “balanced” cooperation, in which
the volume of text and photos exchanged - that is, made available to
partners and actually used in smaller news services — are equivalent,
at least in magnitude, is a rare occurrence among news agencies.
What prevails is an unequal exchange, in which one side receives and
takes much more news content than the other.

Empirical observation: the news exchange

In order to understand how these exchanges take place in the
Lusophone sphere between Brazil and the Portuguese-speaking African
countries, web searches were made about the six agencies in order to

26 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International

(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

verify the volume of traffic exchanged by means of mentions to each
agency by the others (Table II). Search was performed directly on the
respective websites of the Portuguese-speaking agencies and also by
means of Google’s “advanced search” tool, by delimiting keywords and
target domains. The timespan included in the survey was one year,
from May 2016 to May 2017. The result of the survey is displayed on
Table I, where the numbers correspond to the quantity of news items
that reproduce or quote another Lusophone news agency as source
(columns) in each of the news agencies surveyed (rows).

Table Il. News agencies mentioned by Lusophone agencies (row) by each other (column)

ABr AIM ANG ANGOP Inforpress  STP-Press
mentions mentions mentions  Mentions mentions mentions
by ABr - 0 0 0 0 0
by AIM 1 - 0 1 0 0
by ANG 0 0 - 7 32 0
by ANGOP 1 279 1 - 22 0
by Inforpress 0 0 0 0 - 0
by STP-Press 0 0 0 1 0

sources: agenciabrasil.ebc.com.br, www.aim.org.mz, www.ang.gw, angop.ao, inforpress.cv e www.
stp-press.st

The numbers are smaller than expected, especially in the
relationship of the Brazilian agency, ABr, with the others. When the
search was performed on the news events of Agéncia Brasil by the
other companies, only two occurrences were found - and this was
a timespan that included events of great international exposure of
Brazil, such as the impeachment of Dilma Rousseff and the Rio 2016
Olympic Games. AIM, ANGOP, and Inforpress run Brazilian news mainly
through global agencies such as AFP, Lusa and EFE, as well as their
own staff writing in cases where the news involves issues from both
countries. Given that ABr provides open access to its output for free,
what could be a quick and costless access does not seem to result
into frequent sourcing. Perhaps because of lack of knowledge or even
a lack of relationship between ABr and its African counterparts, the
exchange rate is very small. In the case of ANG and STP-Press, interest
on Brazil is reduced to sparse news on their own output and some use
of external sources such as Portuguese and other foreign media.

When the opposite search is effected, with the African agencies

BrOZ. joum(ml. res., - 188N 1981-9854 - Brasilia-pDe - vol. 13-N. 3 - pecember-zo17. 12 - 35 | 27



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

names and bylines in Agéncia Brasil’s website, the result is not very
different. In the period 2016-2017, ABr did not have any of the PALOP
news agencies as a main source. Those countries appear in the news
listings of the Brazilian agency only when quoted via Agéncia Lusa or
in its own output, when issues include the CPLP or the Portuguese-
language spelling agreement of 1990. There were also occurrences
that dealt with sport matches between athletes from these countries
during the 2016 Olympics. The exception was Angola, which was
highlighted mainly after complaints involving the scandal of Brazilian
contractor Odebrecht, which also operates in the African country, and
was included in the news coverage made in Brazil.

The lack of mutual citations between the agencies of the
smaller PALOPs is the most striking fact: STP-Press, Inforpress
and ANG do not make use of each other’s dispatches, despite the
existence of instances of cooperation, such as ALP. In particular, the
Sdo Tomean agency is not mentioned by any fellow news agency,
indicating a slowdown in cooperation between these news agencies,
despite having been active in the 1980s.

Another exception in the table appears in the volume of news
from AIM run by ANGOP. The Mozambican news agency (along with
Portugal’s Lusa) is the main source for news about the country, butitis also
important in the coverage of other African countries. Among the nearly
280 news items ran on ANGOP website that reference AIM, many are
about countries like South Africa, Swaziland and Zimbabwe, all of which
border Mozambique. Notwithstanding, news from AIM on Cameroon, the
Democratic Republic of the Congo, Nigeria, Lesotho, Ethiopia and The
Gambia were also found. Lusa is also the source of ANGOP to report on
events in Mozambique, but it is important to note that some news had
AIM as their original source, which means that the information left Africa,
was sent to Europe and then returned to the continent of origin.

The same interest is not evidenced when observing the
occurrences of ANGOP in the AIM service. Only one news item was found
in the mentioned period. However, as already noted, the AIM page is
hosted on SAPO and the search covers results beyond what is published
by the agency. That way, the survey was only performed through Google.
Angola also emerges as a point of interest, with its own production
especially in themes that cover the two countries. The AIM has a daily
production volume much lower than that of ANGOP and operates with
a reduced team, which can be pointed out as one of the reasons for the
disparity in the flow of trade between the two main PALOPs.

28 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

The figures also reveal the commercial and cooperation relations
that take place between the news agencies. ANG, for instance, mentioned
ANGOP and Inforpress, with Cape Verdean news being the largest amount
(32), of which 19 had Lusa as the original source — mostly foreign news
coverage. In Cape Verde, there were still other news items which directly
source Lusa. The ANGOP website had 22 news items from Inforpress,
while ANG had only one. The flows show themselves different, and the
agencies web pages do not have the same functionalities, services and
volume of production. The differences do not prevent all references
from other Portuguese-speaking countries, which indicates an interest in
events in other territories of this Lusophone cultural space.

Finally, the overlapping of bureaux and correspondent
placements is also rare (Figure I), meaning that agencies generally
do not dispose of their own resources to cover the other Lusophone
countries, which should stimulate exchange as a way of acquiring
news input, but this does not happen in concrete terms.

Picture I. Map of correspondents and bureaux of Lusophone news
agencies worldwide

ok g ABr- Cdp‘\é,l‘ll‘; ague

# Reina Unido
Bielorrassia
Irflanda Polonia -

on Alemanha

Ucrania -

i ErangaFnr ~Roménia®
é‘}mggp:-,_mbua ,ﬁ ABr-Roma It
mo \ g al Waga Turquia Turque
o e { T
i Tlnista i
Marocos s y  lrio
Asnie Libia Egito
-~ N . Qribia
; : T audita
Cibe | 2 .
Ports Rico éﬁmgcp-?ra\s | I '
Mauritania | | -
drpala S ; A suddo / b
o Inforpress - SEDE .- {* Chade fr— eman
licarsgua L { L .
i Buné e /7 RO Le {
o ‘ﬁ_ ANG SSED Nigéria S gidiod Evspia
- send do Sul
Colombia ) et o (Somélia
’ : Quénia
- @ e @ @[ﬂp Ptai?ﬁ«‘i‘%&%ia -
P, ‘gz (ABT-Manaus ) & agr-Fortaleza ‘o’ "o Congo | i
s \, Tanzénia
\ Ac Brasil & - ABr - Recife Qﬁ Angop- SEDE
Peru 2 2 o Angola L‘i?ﬁm ¢
7" Inforpress - Luanda “Mogambique
> Bolivia SRR (T
\ i3 ~~ Zimbabue
iws o Na"“ma!wuana J Madagascar
" Paraguai % ABr-Rio de Janeiro %
! i ar,
= i : AlM - SEDE
s ABT - Porto Alegre dAfﬂga‘- e
£ o Sul

{ Argentine ﬁ ABr - Buenos Aires

source: created by the authors, from data collected in the websites of the
surveyed news agencies.

All surveyed news agencies maintain relations with
Lusa, reflecting the ties with the former colonizing country.

BrOZ. joum(ml. res., - 188N 1981-9854 - Brasilia-pDe - vol. 13-N. 3 - pecember-zo17. 12 - 35 | 29



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

And much of what is said about the member countries of the
space passes through the Portuguese agency. Also noteworthy
is the cooperation of China’s Xinhua agency with four of the
six surveyed, indicating a growing presence of China in South-
South information flows. Although the institutional frameworks
for cooperation exist on the international regional scale (such as
the ULAN, Latin America and the Caribbean, of which ABR is part,
and FAAPA, for the Atlantic coast of Africa, which includes ANGOP,
ANG, STP- Press and Inforpress), and in the geocultural-linguistic
sphere (with ALP), most information flows are through bilateral
exchanges. The respective associations of agencies further play
the role of consulting, joint training efforts (such as FAAPA, which
provides training courses for journalists from member agencies)
and lobbying with multilateral entities (such as ITU - International
Telecommunication Union, body of the UN system).

As seen, several of the African agencies face permanent
problems such as equipment precariousness, the difficulty of access
to the technological update, the high costs of maintenance and
telecommunications tariffs and the difficulty in training professional
staff. The lack of budget for the acquisition of new technical equipment
limits the possibilities of the journalistic services that can offer. At
least two agencies — ANG and STP-Press — reported the demand of
journalists for professional retraining courses (Lopes, 2015; On the
one hand, this encourages alternatives for integrating these services
into the digital convergence scenario, using simple and free channels
of content distribution (such as the web, blogs and social media) as a
way to reduce costs. On the other hand, it reinforces the dependence
of the Global South agencies on the Northern private companies that
control these platforms and channels, without the autonomy that
would be possible with own controls on the telecommunications
infrastructure (such as satellites and intercontinental submarine
cables.) If an agency has its publishing platform hosted on Wordpress,
Facebook or Twitter, it is subject to the determinations and volatility
of these companies (in this case, three North American ones), and
may lose them if access is suspended or the companies are acquired
or closed.

Of course, none of the six agencies discussed here has the
pretension or possibility of reaching the size of a transnational
agency such as Reuters or the Associated Press. However, they are
geared towards operating in a specific geo-cultural space, that of

30 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noberivatives 4.0 international
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

Lusophony, which extends beyond the Atlantic and extends to Asia
(with East Timor and Macau), with a presence on four continents. In
this space, they promote journalistic exchange among themselves
—either directly, in bilateral exchanges, or indirectly, through global
agencies such as AFP'> and also Lusa'® — by effecting circulation of
information, the flows of which draw a “network-territory” in the
aforementioned elaboration of Haesbaert (2011).

In fact, the Lusophone space of information circulation
resembles a new “triangular trade,” as in the colonial period, but
for the purpose of this work, the European vertex was excluded.
As seen, news agencies of the Global South rely on the services of
other European agencies, demonstrating the lack of direct exchange
between ABr and African Portuguese-speaking agencies.

Needless to say, the analysis of the presented survey does
not finish here, nor can it claim to do so. It also demands a more
detailed study of the conditions for the practice of journalism in
the peripheral contexts of underdevelopment. The challenges
imposed on the journalistic profession by technological and
economic transformations such as digital convergence are, in
peripheral and semiperipheral countries, much more profound
than in central countries, if not others. Issues dealt with as “given”
in developed centers, and therefore often overlooked there, are
crucial in underdeveloped areas: infrastructure installation, access to
technology and affordability, corruption and protection against the
influence of economic and political powers, freedom of press and
regulation that protects rights to communication are some of them -
and their understanding requires further research.

Translated into English by Maira Manzali

NOTES

1 Ecuatorial Guinea, ninth country to join the Community of
Portuguese Language Countries (CPLP), was welcomed into
the group in 2014, in a decision led primarily by political and
economic issues in spite of cultural ones, since the country was
colonized by Spain and still uses Spanish as its official language.
Although now made co-official, Portuguese language is yet to be

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 31



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

spread among the population. The country’s official news agency,
GEP (Guinea Ecuatorial Press), works exclusively in Spanish.

2 The approval of the creation of TATOLI, the East Timor News
Agency (initially under the acronym ANTIL), was only announced
by the government in March 2017, but the agency has been
operational since July 2016. http://noticias.sapo.tl/portugues/
lusa/artigo/22058855.html, accessed in April 2017.

3  http://www.angop.ao/angola/pt_pt/portal/informacoes/
ministerio-da-comunicacao-social/mcs/2012/9/40/
Historia,84b7e591-6724-4f29-a715-e9abba34f613.html,
accessed in 24/May/2017

4 http://www.angop.ao/angola/pt_pt/portal/informacoes/
ministerio-da-comunicacao-social/mcs/2012/9/40/
Agencia,3a2b845a-3429-4a3d-8b81-0ca665081cf8.html,
accessed in 24/May/2017

5 http://www.angop.ao

6 This information was obtained in April 2017 in an e-mail interview
granted to the co-author by the AIM board.

7 FAUVET, Paul. Interview granted to the co-author, by e-mail, em
19/Nov/2015.

8 idem

9  http://www.ang.gw

10 http://www.ang.gw/ang.php, accessed in 25/May/2017
11  http://www.inforpress.publ.cv/ - acessado em 25/5/2017

12 DENDE, Manuel. Interview granted to the co-author, by e-mail, em
5/12/2012.

13 DENDE, Manuel. Interview granted to the co-author, by e-mail, in
5/Dec/2012.

14 Agence Havas (which would be followed by Agence France-Presse
- AFP), appeared in Paris, in 1832, first built as a foreign news
translation office. The agency would be incorporated in 1835 and
re-founded as AFP in 1944.

32 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

15 http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/
internacional/2017/4/21/Brasil-Temer-diz-ter-sido-ingenuo-
escandalo-que-pode-lhe-custar-cargo,74e426b2-cc95-4e79-9af0-
e8ddc38baaee.html, acessado em 25/5/2017

16 http://www.angop.ao/angola/pt_pt/noticias/africa/2017/4/19/
Mocambique-Brasil-juntam-hoje-inauguracao-corredor-
Nacala,2661d0d7-7884-4c66-a032-65d2a9ddb89e.html,
acessado em 25/5/2017

REFERENCES

Aguiar, P. (2016) Agéncias de Noticias, Estado e Desenvolvimento:
modelos adotados nos paises BRICS. Brazilian Journalism Research, v.
12, n. 1. pp.34-59

Aguiar, P. (2017) “Brazilian News Agencies: A Unique Model Between
Media Conglomerates and the State”. In: Robinson, L. et al. Brazil:
Media from the Country of the Future, pp.163-185. Emerald

Aguiar, P; Lisboa, J. (2016) Da Agéncia Nacional a Agéncia Brasil: o
jornalismo de agéncias e o Estado brasileiro (1937-2016.) 6° Encontro
Regional Sul de Histéria da Midia — Alcar Sul, Ponta Grossa

Aguiar, P; Pasti, A. (2016) Geografia das Agéncias de Noticias:
apontamentos para uma andlise espacial da circulacdo da informacdo.
In: XXXIX Congresso Brasileiro de Ciéncias da Comunicac¢ao (Intercom.)
Anais... Intercom

ANGOP (2017.) Informacées - Sobre Angop - Historia.
disponivel em <https://www.angop.ao/angola/pt_pt/portal/
informacoes/ministerio-da-comunicacao-social/mcs/2012/9/40/
Historia,84b7e591-6724-4f29-a715-e9abba34f613.html>, acessado
em maio de 2017.

O Arquipélago (2017.) Carlos Santos deixa Inforpress, available at
jsn.com.cv/imp/nacional/carlos-santos-deixa-inforpress, acessado
em agosto de 2017.

Boyd-Barrett, O. (1980) The International News Agencies. Constable/
SAGE.

Briggs, A.; Burke, P. (2016) Uma Histdria Social da Midia: de Gutenberg
a internet. Zahar, 32 ed.

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 33



Juliana Lisboa and Pedro Aguiar

Correia, J. M. (2011) Da Cabopress a Inforpress SA 1988-2011, duas
décadas de jornalismo: um novo comeco... online. JM Edicdes

Ferreira, E. de S. (1974) Portuguese Colonialism in Africa: the end of
an era. The Unesco Press

Haesbaert, R. (2011) O Mito da Desterritorializacdo: do fim dos
territorios a multiterritorialidade. Bertrand Brasil, 62 ed.

Hohlfeldt, A. (2016) “O Jornalismo nas Antigas Col6nias de Expressao
Portuguesa”. In: Sousa, J. P. et al. (orgs.) Uma Histéria da Imprensa
Lusofona. Vol. 1. Editora Media XXI

Lisboa,]. (2016) Agéncias de Noticias na Internet: o uso de plataformas
de rede por agéncias lusdfonas. XXXIX Congresso Brasileiro de
Ciéncias da Comunicacdo — Sdo Paulo

Lopes, A. S. (Tony Tcheka.) (2015) Os Media na Guiné-Bissau. Edicoes
Corubal

Mattelart, A. (1996) A Invencdo da Comunicacdo. Instituto Piaget

Medina, C. (1998) Noticia, um Produto a Venda: jornalismo na
sociedade urbana e industrial. Summus, 62 ed.

Machado, E. (2008) Sistemas de Circulacdo no Ciberjornalismo. ECO-
Pés. v.11, n.2, p-21-37

A Nacdo (2016) “A inforpress nédo poderd continuar a ser como uma
filha que o Governo nédo quer” — Paulo Agostinho. 17 de dezembro de
2016.

A Nacao (2017) Conselho de Ministros analisa futuro da Inforpress, 6
de abril de 2017

Sousa, J. P. (2008) Uma Historia Breve do Jornalismo no Ocidente.
BOCC. available at < http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-
uma-historia-breve-do-jornalismo-no-ocidente.pdf >, acessado em
maio de 2017.

Téla Non (2014) Revisdo do acordo com a RDP e RTP-Africa.
12 de maio de 2014. available at < http://www.telanon.info/
politica/2014/05/12/16428/chede-da-comunicacao-social-defende-
revisao-urgente-do-acordo-com-a-rdp-e-rtp-africa >, acessado em
agosto de 2017.

Thompson, J. B. (1998) A Midia e a Modernidade: uma teoria social
da midia. Vozes

34 ||,icensed under the creative commons attribution-Noncommercial-Noperivatives 4.0 International
(cc BY-NC-ND 4.0).dot: hittp://du.dot.org/10.25200/B]R.U1301.2017.G78



NEWS CIBCULATION IN THE PORTUGUESE-SPDEAKING SPACE

Juliana Lisboa is a journalist, holds a Master’s
degree in Communications Science by the
Universidade Nova de Lisboa and is currently a
PhD candidate in Communications Science by
Unisinos. E-mail: juclisboa@gmail.com

Article’s conception, design, acquisition and
interpretation of data, manuscript writing, critical
revision

Pedro Aguiar is a journalist, holds a Master’s
degree in Communications by ECO/UFRJ and is
currently a PhD candidate in Communications
by the Rio de Janeiro State University. Also a
recipient of a FAPERJ scholarship. This research
was partially funded by FAPER] grants. E-mail:
pedroaguiar@ufrj.br

Article’s conception, design, acquisition and
interpretation of data, manuscript writing, critical
revision

RECEIVED ON: 29/05/2017 | APPROVED ON: 18/08/2017

Braz. journal. res., - 18SN 1981-9854 - Brasilia-De - vol. 13-N. 3 - December-2z017. 1z - 35 | 35



