armees | LULAVS. LABRRY ROHTER

Misconceptions in international
coverage

Copyright © 2007
Associacdo Brasileira HELOIZA GOLBSPAN HERSCOVITZ

de Pesquisad o e
J(e)measl?:rf; /Osréls, f;r; California State University of Long Beach, USA

ABSTRACT This article discusses the conflict between the New York Times
foreign correspondent Larry Rohter and Brazil’s President Luis Inacio
Lula da Silva over a story published by the American newspaper
on May 9, 2004 accusing the President of being a drunkard. Larry
Rohter’s piece was criticized for its lack of facts and of reliable
sources, and for its ironic overtone. President Lula was criticized
for cancelling the journalist’s visa, a measure later revoked because
of public pressure. The case exemplifies a well-know sequence of
misconceptions and stereotypes from both sides (the world’s most
prestigious newspaper and the president of the largest country in
Latin America), which brings to light a much needed discussion on
the quality of international news coverage, press freedom and social
responsibility. This article also attempts to advance the discussion
on how framing - second level agenda-setting —may influence how
we think about foreign political leaders.

KEY-WORDS Freedom of expression, Freedom of the press, Human Rights,
Regulation, Content analysis.

1- FRAMING FOREIGN POLITICAL LEADERS

U.S. international news coverage has been at a crossroads since the
end of the Cold War, which until then offered a model for foreign news
coverage to American journalists (PARKER, 1996).

The end of the Cold War has opened new horizons for the American
media, but embedded in that wider perspective is the problem of
making sense of a world in which change is the only constant. The
old criteria for covering foreign affairs on the East-West confrontation
model -- and many of the old standards of newsworthiness -- don’t
apply in a post-Cold War model”. (VANDEN HEUVEL cited in PARKER,
1996).



Heloiza Golbspan Herscovitz

Parker suggests that American media seem unable to find a coherent
frame of reference for organizing costly foreign coverage and, for that reason,
may venture off-shore only when U.S. foreign policy has a clear interest at
play. During this transition period, the world has become “smaller”, more
complex and interdependent due in part to the growth of the global economy
and advances in communication technologies. Readers now actively check
multiple information sources on the Internet, although they still count on
traditional media to translate “the world outside”, as Walter Lippmann put it
in the early 1920s.

In an environment of strong competition for audiences, foreign
correspondents struggle to provide their piece of “social reality”. They have
to cover larger areas, sometimes several countries as in the case of South
America. They face suspicion, pressures, restricted access, expulsion and
kidnapping. They cope with cultural and language barriers. While new media
technology facilitates their work, it has also increased their contact with their
base newsroom, which can closely monitor their activities and restrict their
ability to provide fresh perspectives that challenge stereotypes (HESS, 2005).
In addition, foreign correspondents expected new media technology to free
them to pursue their stories in detail. Instead, they have had to file instant
reports for online outlets whether they have new information to convey or
not, do live inserts on television (we see a lot of “rooftop journalism” these
days) and many times work for several media under the same umbrella
organization.

Their work faces other issues as well. On one hand, American foreign
correspondents, as most U.S. journalists studied by David Weaver (1998),
appear to be more concerned with getting the news quickly rather than
with offering analysis and investigating government claims. In many cases,
news organizations decide the angle and tone before the facts are gathered
(HERBERT, 2003), which ends up limiting the reporters’ autonomy to follow
the natural course of the news stories. On the other hand, the line between
reporting and commentary is sometimes unclear. W. Lance Bennett (2001:7)
points out that there is a tendency “to report shallow, dramatized news
that often put the focus on the most personal and sensational aspects of
politics and social life.” Bennett contends that such a tendency is not due to
journalists’desires, and he attributes it to pressures beyond their control.

Therefore, too many variables play a role in the work of a foreign
correspondent, and too much is at stake when they file their stories. They
are out there in the world on their own making decisions that will affect the
international news flow and influence the readers’ views of other peoples
and lands. By framing actors and events from their own point of view and/or

| BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

the point of view of their news organizations, while bound by professional
routines and constraints, foreign correspondents offer a fragmented,
somewhat puzzled vision of our mediated knowledge of the world.

Framing involves highlighting aspects of a perceived reality related to
an issue or an actor while ignoring others. According to Entman (2004:26),
“framing directly promotes interpretations that lead to evaluations.”
Intentionally or not, consciously or not, foreign correspondents produce
moral evaluations, definitions, causal interpretations and/or treatment
recommendations, as spelled out by Entman when referring to journalists in
general (1993).

The concept of framing, originally created by sociologist Erving Goffman
and anthropologist-psychologist Gregory Bateson in the early 1970s, has been
successfully applied to understand the media’s role in political life (REESE,
2001). Framing emerges as a more far-reaching approach than the traditional
gatekeeping concept, which is limited by its “ready-made and unproblematic
form at ‘the gates’ of the media, where news it is either admitted or excluded”
(MCQUAIL cited in DURHAM, 2003:124).

Instead, the construction of news through framing involves the ability
of reporters and sources to “share ideological assumptions about what
constitutes evidence and how to construct a frame with it” (DURHAM,
2003:124). As pointed out by Reese (2001: 20), the power of the frame
depends also on journalists’ access to resources and strategic alliances,
among other aspects. Therefore, facts do not speak for themselves as some
editors around the world still claim.

“What’s the angle?” on this story is perhaps the second most
frequent question in editorial meetings, second only to ‘Who are the
sources?'....In most traditional newsrooms the culture of journalism
is to determine the basic nature of a story before assembling all, or
even most of the facts. Just as many theorists develop a working
hypothesis before collecting the data, many journalists are used to
formulating the angle, or frame, of a story before they interview
anyone, read a document or collect any other facts (PAVLIK 2003:
312).

As other reporters, foreign correspondents frame their news stories.
Investigating their framing process is even more relevant today, when
agenda-setting research challenges Cohen’s assertion that “the press may
not be successful in telling us what to think but is stunningly successful
in telling us what to think about,” made 44 years ago. In fact, researchers
now sustain that framing — a second level agenda-setting that investigates

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

the transmission of attributes of an issue or actor by the news media to the
public — does influence how we think (WANTA, GOLAN AND LEE, 2004).

Therefore, understanding the nature of foreign news coverage is
vital, especially, that produced by an elite medium such as The New York
Times, which serves as an agenda-setter for other media worldwide and, in
consequence, influences opinion leaders at a global level.

Around the world, leaders of developing nations are concerned with
how they are covered by powerful agenda-setters. Several studies about
international news coverage have shown that developing nations are
mostly underreported and, when they appear in the world media, they are
frequently associated with unrest, corruption, crime, coups, assassinations
and disasters. In the fight for space in a contracted international coverage
focused on the Middle East and on Europe, Latin America along with Africa
are either left behind or portrayed in an oversimplified manner that reinforces
stereotypical views as shown in many studies (SWAIN, 2003; GOLAN, 2003;
WEAVER, PORTER & EVANS, 1984; LARSON, 1982).

In this context, the Lula-Rohter episode is a revealing example of the
misconceptions and stereotypes that plague both sides. The case is analyzed
here with the help of Entman’s view of framing (2004) and Schudson’s view
of relations between facts and symbols as determinants of news (2001).
Schudson (2001:189) believes that cultural accounts of news help to explain
“generalized images and stereotypes in the news media — of predatory
stockbrokers just as much as hard-drinking factory workers.”

These images and stereotypes produced by American journalism
are partially explained as the product of sets of traditional news values
(proximity, prominence, impact, negativity, personification, controversy,
conflict, sensationalism, novelty, timeliness, relevance, usefulness, drama
and many others) somewhat “un-transparent” even to those in the business
(HALL, 1973). They operate along with American core values identified as
ethnocentrism, altruistic democracy, responsible capitalism, small-town
pastoralism, individualism, moderatism, social order and national leadership
(GANS, 1979). They assist journalists to not only manufacture a version of
the world, but also a version of journalism itself, as pointed by Schudson
(2001:193).

Foreign correspondents who work for the elite media have attracted
critical attention from countries where they have reported as well as from their
own news organizations and media researchers. NYT foreign correspondents
are the object of particular scrutiny, as observed by Berry (1990). Journalism
professor Elliot Parker, of Central Michigan University, studied Larry Rohter’s
correspondence from Haiti for the New York Times between 1994 and

| BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

1996. After analyzing a total of 196 news stories produced by the foreign
correspondent, Parker concluded that the journalist offered a “condescending
view of Haitian life” and “could not resist exploiting the use of voodoo by
Haitians”. In Parker’s view, Rohter’s writings suggested that Haitians were
a backward people with primitive beliefs. Furthermore, Parker found that
Rohter’s pieces were in concert with U.S. policy in the region.

Haitian men and women appear only irregularly in Rohter’s work.
When they do, the Haitians make token appearances for anonymous
quotes, such as “a toothless vendor” and “a middle-aged lawyer in a
rumpled blue seersucker suit” (1994, August 2, 3A). In these ways,
Rohter’s correspondence offered a strategy designed to degrade and
demean Haiti (PARKER, 1996).

2. THE NYT PIECE ON PRESIDENT LULA

“Luiz Inacio Lula da Silva has never hidden his fondness for a glass of beer,
a shot of whiskey or, even better, a slug of cachaca, Brazil’s potent sugar-cane
liquor. But some of his countrymen have begun wondering if their president’s
predilection for strong drink is affecting his performance in office,” wrote
foreign correspondent Larry Rohter in the first paragraph of a story published
by The New York Times in May 9, 2004. The title: Brazilian Leader’s Tippling
Becomes National Concern.”

The piece was troublesome from its beginning. The tone was ironic,
almost condescending. The foreign correspondent based his story on rumors
disregarding a basic concern for accuracy. The piece lacked solid sources
and quotes. Statements were borrowed from other journalists’ websites and
columns regarded as biased and unreliable by their Brazilian peers (the cases
of Claudio Humberto and Diogo Mainardi). Rohter contacted the President’s
spokespeople by e-mail about the topic. Would they really dicuss the
president’s habits by e-mail with a New York Times foreign correspondent?
Certainly not, as Rohter reported: “...they dismissed speculation that he
drank to excess as a ‘mixture of prejudice, misinformation and bad faith.”

The seven-month old photo published by the New York Times showed
the Brazilian president wearing a Bavarian hat and raising a beer mug at
the Oktoberfest celebrated by German descendants in the southern state of
Santa Catarina. It helped to play down the article’s ambiguities considering it
was the only factual evidence that President Lula enjoyed drinking. Yet, it was
not enough to sustain the addiction to alcohol claimed by the reporter.

While the populist left-wing president has not concealed his craving for
food and drink and has shown it in public as noted by Brazilian media critics,

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

Brazilian journalists and politicians did not consider it a national concern, as
reported in the national media after Rother’s piece was published. Proud of his
working class background (he is an elementary school drop out) and aware
of his poor knowledge of grammar, President Lula, as he is known, does not
seem to mind his frequent gaffes. They are perceived by his supporters as
part of his spontaneous behavior that appeals to the less educated masses,
although they significantly deviate from the politically correct behavior
expected from chiefs of state.

Differently from the U.S., where a president’s private life is a public matter,
in Brazil a public figure’s privacy is ultimately off limits. Such a perception
has developed as a product of cultural traditions that combine a strong
Catholic formation with a Colonial Hispanic-lberian influence that separates
public and private spheres. The colonial heritage, encouraged by the macho
Latino culture and prevalent gender stereotypes, helps to explain the national
tolerance toward certain misconduct.

The absence of tabloid magazines exploring personal tragedies of
celebrities and public figures in Brazil corroborates the trend. Yet Brazilian
journalism devotes a great deal of space and time to denouncing corruption,
nepotism, bribery and embezzlement involving public figures in politics and
business, as has happened in several instances of President Lula’s first term
and in past governments. Politicians and business people involved in such
matters have their personal lives scrutinized in a muckraking style.

Though political leaders and journalists are increasingly talking
among themselves about Mr. da Silva’s consumption of liquor, few
are willing to express their misgivings in public or on the record,”
says Rohter’s third paragraph.

The few sources who talked to the foreign correspondent lacked
credibility and he probably knew it, considering his long experience in Brazil.
One of them was former governor Leonel Brizola, deceased in June of 2006.
Brizola was well known for saying whatever came to his mind as attested by
journalists who knew him well, including myself, and was a declared political
enemy of President Lula. Rohter wrote:

During the concerns he expressed to Mr. da Silva and which he said
went unheeded. “| told him ‘Lula, 'm your friend and comrade, and
you’ve got to get hold of this thing and control it,” he recalled. “No,
there’s no danger. I've got it under control,” Mr. Brizola, imitating the
president’s gruff, raspy voice, remembers Mr. da Silva replying then.
‘He resisted and he’s resistant,” Mr. Brizola continued. ‘But he had that
problem. If | drank like him, I'd be fried.”

| BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

The other source in Rohther’s piece was a comment published by
columnist Diogo Mainardi of Veja newsweekly magazine-- an opinion loaded
with irony as most of his writing is. Rohter wrote:

“Stop drinking in public”, he (Mainardi) counseled, adding that the
president has become “the biggest advertising spokesman for the
spirits industry.”

A third source was also a quote from a column published by sensationalist
journalist Claudio Humberto, former spokesman for President Collor de Mello,
impeached in 1992 for corruption. Referring to Humberto as the Matt Drudge
of Brazilian politics, Rohter wrote:

Whether or not Mr. da Silva has a drinking problem, the issue has
seeped into the public consciousness and become the subject of
gibes. When the government spent $ 56 million early this year to
buy a new presidential plane, for instance, the columnist Claudio
Humberto....sponsored a contest to give a tongue-in check name
to the aircraft. One winning entry, recalling that the United States
president’s plane is called Air Force One, suggested that Mr. da Silva’s
jet should be designated ‘Pirassununga 51,” which is the name of the
most popular brand of cachaca.

The story goes on without presenting facts. At one point, it mentions a
letter from a reader published in Veja, the country’s leading newsmagazine,
about “Lula’s alcoholism,” and cites unnamed websites that had tackled the
issue.

Spokesmen for Mr. da Silva declined to discuss the president’s
drinking habits on the record, saying they would not dignify baseless
charges with a formal reply. In a brief e-mail message responding to
a request for comment, they dismissed speculation that he drank to
excess as “a mixture of prejudice, misinformation and bad faith.”

The New York Times piece framed President Lula as “a man with strong
appetites and impulses.” It emphasized that President Lula “spent years
leading labor unions, a famous hard-drinking environment.” The deceased
president’s father was described as an “alcoholic who abused his children,”
although the reporter points out that Lula da Silva barely knew him. “Stories
about drinking episodes involving Mr. da Silva are legion,” writes Rother, who
added one anecdote told by anonymous sources about a night in 1980, when
Lula da Silva got off the elevator at the wrong floor of the building where he
lived and tried to enter somebody else’s apartment in Brasilia, the nation’s
capital.

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

Besides framing President Lula as an alcoholic leader, The New York Times
pictured Brazil as a country that does not take the matter seriously.

...With a mixture of sympathy and amusement, Brazilians have
watched his efforts to try not to smoke in public, his flirtations at
public events with attractive actresses and his continuing battle to
avoid fatty foods that made his weight balloon shortly after he took
office in January 2003.

The “reality” highlighted by the foreign correspondent implied a moral
judgment of the president’s behavior, based on rumors. The criticism
seemed to extend to Brazilian public opinion, which sounded sympathetic
and amused by the President’s gaffes in the reporter’s view. The NYT piece
revealed a lack of knowledge about the nature of social relations in Brazil,
although the foreign correspondent has known the country for several years
and has shown his expertise about it in other pieces.

Powerful traditions such as Catholicism, paternalism and populism mark
the Brazilian culture. Other characteristics such as the presence of a strong
state that controls social life, a rich mix of ethnic groups and a rigid social
class structure also characterize Brazilian society. Contrary to the American
tradition, that values self-interest and individualism, Brazilians favor social
networks and extended families as well as group loyalty; social cohesion is
more a result of a collective solidarity than a belief in the law, as Brazilian
anthropologists such as Roberto da Matta have attested.

Furthermore, Brazilian social norms involve a great deal of informality
and spontaneity. People, including authorities, hug and kiss each other on
the cheeks; it is considered impolite to talk to someone without making eye
contact. Unfamiliar foreigners tend to confuse Brazilian social friendliness
with sexual or romantic flirtation.

3-THE GOVERNMENT’S REACTION

Foreign correspondent Larry Rohter’s 1,426-word piece had the effect
of a missile fired at the Planalto, the President’s palace. Its content shocked
politicians of all parties and generated a wave of solidarity toward President
Lula from his political enemies and the Brazilian elites-- the first one since
he took power in January of 2003 (DINES, May 18, 2004). In an attempt to
capitalize on the episode, two days later the government put a bullet in its
own foot by cancelling the journalist’s visa and asking him to leave the country
in eight days. In a brief interview to journalists, President Lula claimed that
Rohter’s piece “deserved action, not an answer.”

| BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

The episode funneled Brazilians mixed feelings about the United States,
which alternate between admiration and contempt. Some Brazilian left-
wing groups perceived the episode as a conspiracy to weaken a populist
government that at times has opposed American dominance. Brazil s most
respected media critic, Alberto Dines, offered an elaborate interpretation of
the government’s attitude at the time:

...There were versions about a Yankee plot to harm the reputation
of the continent’s leading nation. Besides morally punishing the
American reporter, the event could be associated with Bush,
‘the Great Satan.’... The negative effects resulting from such an
authoritarian gesture that could hurt the government’s democratic
pledge would be digested by those who suffer the effects of the
global economy and neutralized by the lack of credibility of the
world media....After months of showing signals of fragility and
omission in so many spheres, the government after all performed
a radical gesture against the villainy engendered by the foreigners
guilty of all our misfortunes... press freedom is an abstract value ,
it does not appeal to low income people. This became clear when
President Lula minimized the world’s media reaction and blamed it
on the corporate sector” (DINES, Observatorio da Imprensa, May 18,
2004).

Brazil’s Justice Ministry argued that the article offended the president’s
honor. In an official note, the Justice Minister said, “The presence of the
author of the offending article on national territory is inappropriate.” On May
11, the Justice Minister cancelled Rohter’s visa. The official note, written
by the President’s spokesman Andre Singer, ignited an internal crisis among
the government’s staff members as recounted by former government press
secretary Ricardo Kotscho, an experienced journalist who was against
Rohter’s expulsion and predicted a negative reaction against it both at the
national and international levels.

The issue would have died on Monday -the article was published on
Sunday-- ...if the President’s spokesman had not written an aggressive
note which gave the article and its author far more importance than
it deserved (KOTSCHO, 2006: 277).

In the meantime, the The New York Times carried a letter signed by
the Brazilian ambassador in the United States, Roberto Abdenur, on May
11 stating that Rohter’s article was “flippant, lying and damaging to the
integrity of the President of the Federal Republic of Brazil and the image
of the country.” The ambassador expressed his “perplexity and indignation”
considering it surprising that the Times gave credit to such “an offensive

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007 |



Heloiza Golbspan Herscovitz

and totally unfounded story.” He tried unsuccessfully to negotiate an apology
by the New York Times. Nonetheless, the paper stood by its allegations. A
spokesman for the NYT told Agence France-Press that he believed the article
to be correct, according to Reporters Without Borders. Furthermore, executive
editor Bill Keller said in the online version of the paper on May 12:

If Brazil intends to expel a journalist for writing an article that
offended the president, that would raise serious questions about
Brazil's professed commitment to freedom of expression and a free
press (CHETWYND, The Guardian, 13 May 2004).

The newspaper’s attitude infuriated President Lula and some of his
advisors, who wanted to punish the foreign correspondent. They knew,
though, that Larry Rohter, 57, was married to a Brazilian citizen and the
couple had lived in Rio de Janeiro with their two children since 1999 . For that
reason alone, the Supreme Court could oppose the expulsion as it did indeed,
helped by a habeas corpus requested by Senator Sergio Cabral favoring the
foreign correspondent.

At the beginning, the political storm united government and opposition
to condemn the NYT article as “libelous” and “injurious”. In a matter of hours,
though, the case engendered a national discussion about President Lula’s
reaction. Several critics and legal commentators considered the expulsion
an immature act of the President as well as a serious threat against press
freedom. President Lula’s negative reaction generated a second wave of
protests, this time against his attitude. The solidarity toward President Lula
quickly vanished. Opposition senator Tasso Jereissati said of the expulsion:

This is ridiculous. It's more like an immature act of a dictator of a
third-rate republic who does not understand what government is
about” (CHETWYND, The Guardian, May 13, 2004).

Prestigious organizations such as the Brazilian Barsociation and the
International Federation of Journalists (IF)) asked the president to reconsider
his decision. Aidan White, IF) General Secretary, said that an official reply
to the report would be more appropriate than engaging in punitive action
against the reporter. The organization Reporters Without Borders wrote to
President Lula:

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

We are surprised by this decision which is unworthy of a democratic
regime. Moreover, there is a risk that it will damage your image
abroad more than the contents of the offending article. Libel issues
should be decided in the courts....Brazil proves nothing by expelling
Larry Rohter. It could also lead to self-censorship on the part of the
foreign press correspondents who now know they could be at risk
of expulsion when referring to the president (www.rsf.org, May 15,
2004).

Two associations of foreign correspondents operating in Brazil criticized
the government’s attitude as well. One of them, ACE (Association of
Foreign Correspondents), considered Rohter’s piece biased and incomplete
(BRANDAO, Zero, 3 June, 2004).

The matter was not settled. Andre Singer, then the president’s spokesman,
said the article was groundless, fabricated and an example of the worst kind
of journalism. He added that President Lula’s social habits were moderate and
no different from those of other Brazilians. Politicians cited by BBC alleged
that Rohter made the story up while he was having a beer at the beach in
Rio de Janeiro. When asked about the case, during a press conference with
Chinese journalists before leaving on a state visit to Beijing, President Lula
said he would not reply to “such stupidities” and that he believed Rohter was
more worried than him.

The Supreme Court, however, did not support the government act,
and declared that in a democratic state, convenience or opportunity by the
Administration could not override the freedom of a foreigner person to come
and go. On May 13, the expulsion act was cancelled. At the same time, the
government quickly negotiated a letter from Larry Rohter’s lawyers saying he
had not meant to offend the president. The Brazilian government restored
the journalist’s visa on May 14 and dropped the deportation threat.

By then, the case took over the pages of most of the Brazilian press. A
little late and at a slow pace, the first accounts relied only on government’s
opinions. Apparently, the Brazilian press faced a moral dilemma on how to
treat the New York Times’ accusation that the president was a drunkard.

There prevailed an unspoken understanding that a news story about
the fact that President Lula liked alcohol would be considered not
only an act of invasion of privacy, but even worse, an unpatriotic act
for exposing the chief of state with all the negative consequences
to his image, challenging the government’s stability and the
respect the country longed for. Who could prove that a President’s
decision was taken under the influence? It was not clear that such
a news story would benefit the public” (LUIZ WEIS, Observatorio da
Imprensa, May 11, 2004).

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

Only the daily newspaper Folha de S. Paulo fully transcribed the New York
Times piece and had a front-page headline “NYT says Lula abuses alcohol;
government denies it.” Other newspapers such as O Estado de S. Paulo and
O Globo buried the news on inside pages. The Brazilian press addressed
Rohter’s piece indirectly, sometimes with a malicious overtone.

The Brazilian government restored the journalist’s visa on May 14 after
the negative publicity about President Lula’s action. The Justice ministry
announced it had acted after receiving a letter from Rohter’s lawyers saying
he had not meant to offend the president. The case was officially resolved,
but the public debate about the incident intensified in the Brazilian media.
Brazilian most prestigious media critic Alberto Dines moaned about The
Times's blunder:

The NYT story is faulty; it’s third rate journalism... Even Jason Blair
would had been more cautious...President Lula’s habits are not a
national concern because he has never concealed his fondness for a
drink...George Bush was an alcoholic in his youthful years; because
of that he had to make it public during the presidential campaign.
If he were photographed drinking alcohol, it would be a political
case. The alcoholic Boris Yeltsin was a source of national concern.
More than that, an international concern because he could push
the wrong button while drunk and initiate a nuclear holocaust....
Rohter should know that gossip in the Federal District (equivalent
to Washington D.C.) doesn "t always echo national issues....Sources
in Rohter’s news story have no credibility; there are no facts, just
opinions.

Alberto Dines also criticized the Brazilian media for not probing the case.
“The New York Times acted as if it was drunk, and the Brazilian newspapers
simulated a hangover.” Dines touched on a sensitive issue. There is press
freedom in Brazil, but the media seems apathetic in many cases. Although
organized crime, corruption and impunity make daily headlines, there is little
in-depth investigation by the media about these issues. Fear, intimidation
and political pressure have inhibited investigative reporting.

Judges routinely issue injunctions banning news organizations from
covering corruption allegations involving public officials, politicians, and
businessmen, according to the non-profit organization Committee to Protect
Journalists (2006). The Inter-American Commission on Human Rights report
of January 2007 mentioned the tapping by the Federal Police of journalists’
telephones of the newspaper Folha de S. Paulo as well as the Federal Police
questioning of journalists of the newsweekly magazine Veja in order to get
them to reveal their information sources in a scandal involving President

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

Lula’s reelection campaign. Lula’s staff was accused of buying documents
that supposedly incriminated the president’s unsuccessful rival, Brazilian
Social Democratic Party presidential candidate Geraldo Alkmin.

In 2004, the government-allied National Federation of Journalists
unsuccessfully sought to increase regulation of journalism. The Brazilian
Press Law issued in 1967, during the military regime, is still in place, as well
as an outdated Code of Telecommunications. Brazil does not have specific
laws to regulate and guarantee the principle of transparency provided for in
the Constitution, revised in 1985 and amended in 1988.

In 2005, the news media uncovered the scandal involving monthly
payments to representatives of Congress by members of President Lula’s
administration and high-ranking officials. The scandal forced the resignation
of several officials of the governing Worker’s Party (Freedom House, 2006).
The 2006 Transparency International’s Corruption Perception Index, produced
by a global coalition against corruption based in Berlin, found that Brazil has
a significantly worse rating since 2005, ranking the country in 70th place
along with China and India. The index defines corruption as the abuse of
public office for private gain and measures it.

4-THE JOURNALIST AND THE PRESIDENT

The U.S. media frequently display stereotypes and misconceptions about
different areas of the world. They rely heavily on the news organizations’ own
view of the world and take into consideration U.S. government interests and
foreign policy, as found in many past studies. That helps journalists to frame
political leaders from distant lands for American public opinion. At the same
time, new technologies, expectations of media convergence, multi-tasking
and work overload have impacted the routines of foreign correspondents
(ELLIOT PARKER, 2002). The New York Times has one correspondent that
covers Latin America from Mexico to Uruguay, including Brazil.

Brazil’s presence in the pages of the New York Times, as is the case of most
Latin American countries, is episodic with a focus on individuals rather than
on issues. News stories rarely explore the origins of social problems and the
larger social, economic or political contexts. Foreign correspondents abroad
follow the similar prescription adopted by American journalists working at
home. As Bennett explains in his book News and the Politics of lllusion:

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

We learn more about the powerful and glamorous personalities in
government than about how government works....The focus on
winners and losers and on personalities and their personal conflicts
gives the news audience a distorted view of power and its political
consequences....In addition, direct emotional projection onto distant
news figures can result in highly egocentric and ethnocentric views
of the world (2001, p. 49).

An unconfirmed report about an allegedly alcoholic president of a distant
South American country may be far removed from comprehension by the
NYT average reader. Also, it does not offer background and context that
would help readers to put together a coherent picture of the Brazilian reality.
Rohter played the well-know “gotcha journalism”. Objectivity, transparency,
accuracy and substantive investigation were left out. In this particular
case, sensationalism and tabloid style replaced commendable professional
standards, because news stories with those characteristics are easy to
develop (the journalist could report without leaving his office) and quickly
fill the news hole.

Issues such as Brazil’s high unemployment rate, street violence, organized
crime, drug-trafficking, high homicide rates, police violence, overcrowded
prison system, chronic corruption, racial discrimination, land invasions, high
suicide rates among native Brazilians, violence against women and children
and press freedom demand more time and work from foreign correspondents.
Their coverage, though, would help to educate U.S. readers about Brazil’s real
problems and would better serve all sides.

This article did not intend to make generalizations about coverage of
Brazil by the New York Times based on the analysis of one news story. Its goal
was to demonstrate how one poor news story published by an international
agenda-setter generated a poor reaction from a chief political leader, and to
explore the elements involved in the case regarding framing, international
news coverage quality and press freedom.

Both the journalist and the president fell into a similar trap. One
surrendered to stereotypes, an easy way to frame an unusual political leader
of a nation that defied a foreign correspondent’s personal and professional
values. The other confused vague concepts of honor and patriotism that led
to an ill-fated demonstration of press control in a country that is still in its
democratic infancy.

Thethoughts presented here are part of alarger project that will investigate
how the U.S. elite media portray foreign political leaders, especially those
from developing nations. A second line of this study will analyze the current
problems related to foreign correspondence in developing nations.

| BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



LULAVS. LABRY ROHTER

BIBLIOGRAPHY

BENNETT, W. L. News and the Politics of Illlusion, 4th edition. New York:
Longman, 2001.

BERRY, N. Foreign policy and the press: an analysis of The New York Times’
coverage of U.S. foreign policy. New York: Greenwood Press, 1990.

BRANDADO, A. “Apenas os amigos e os patrdes defendem o correspondente
bufao”. In Zero, 3 June, 2004.

CHETWYND, G. “Brazil expels New York Times reporter for offensive story”,
The Guardian, 13 May, 2004. Available from <http://www.guardian.
co.uk/brazil/story/0,12462,1215417,00.html> [December 28, 2005].

COHEN, B. The press and foreign policy. Princeton: Princeton University
Press, 1963.

Committee to Protect Journalists, Attacks on the press in 2006. Available
from http://www.cpj.org/attacks06/americas06/bra06.html [January
15, 2007].

DINES, A. “NYT de pileque, nossos jornalGes de ressaca”. In: Observatorio
da Imprensa. May 11, 2004.Available from http://observatorio.
ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=2761MQ001 [October 3,
2006].

DURHAM, F. D. “Breaching powerful boundaries: a postmodern critique
of framing”, in Framing Public Life, Perspectives on Media and Our
Understanding of the Social World, eds. Reese, S. D. et all, Mahwah, NJ:
Lawrence Erlbaum, 2003: 123- 136.

ENTMAN,R.M.“Toward clarification of a fractured paradigm”. In Journal of

Communication, vol. 43, no. 4, 1993: 51-58.
Projections of power, framing news, public opinion and U.S.

foreign policy, Chicago: The University of Chicago Press, 2004.

Freedom House. Freedom of the Press 2006, ed. Karkelar, K. D. , Rowman
& Littlefield, Lanham, MD, 2006.

GANS, H.]J. Deciding what'’s news: a study of the CBS evening news, NBC
nightly news, Newsweek and Time. New York: Pantheon, 1979.

GOLAN, G “America’s narrow window to the world: an analysis of network
global coverage”, In: International Communication Bulletin, vol. 38,
no. 3-4, 2003.

HALL, S. “The determinants of news photographs.” In: The manufacture
of news, social problems, deviance and the mass media. London: eds.
Cohen, S. and Young, J, Constable, 1973: 176-190.

HERBERT, J. Practising global journalism. Oxford: Focal Press, 2003.

HESS, S. Through their eyes: foreign correspondents in the United States.
Washington, DC: Brookings Institution Press, 2005.

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



Heloiza Golbspan Herscovitz

Inter-American Commission on Human Rights Jan. 31, 2007. Available
from http://www.brazzilmag.com/content/view/7838/54/ [February
16, 2007].

KOTSCHO, R. Uma vida de reporter, do golpe ao planalto. Sao Paulo:
Companhia das Letras, 2006.

LARSON, J. F. “International affairs coverage on U.S. evening news network
news”. In Television Coverage of International Affairs. Norwood, NJ:
ed. Adams, W.C., Ablex Publications, 1982: 15-39.

LIPPMANN, W. Public Opinion. New York: Macmillan, 1922.

PARKER, E. “News values and news strategies: the New York Times in
Haiti, 1994-96". AEJMC Conference Papers. Available from http://list.
msu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9612c&L=aejmc&T=0&P=9485 [January
15, 2007].

PAVLIK, J. V. “News framing and new media: digital tools to re-engage an
alienated citizenry”. In: Framing Public Life, Perspectives on Media
and Our Understanding of the Social World, eds. Reese, S. D. et all,
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 2003: 311-321.

REESE, S. D. “Prologue-framing public life: a bridging model for media
research”. In Framing Public Life, Perspectives on Media and Our
Understanding of the Social World, eds. Reese, S. D. et all, Mahwah, NJ:
Lawrence Erlbaum, 2003: 7- 31.

Reporters Without Borders. 15 May 2004. Available from <www.rsf.org.>
[12 January 2007].

ROHTER, L.. “Brazilian leader’s tippling becomes national concern”. In The
New York Times. May 9, 2004. Available from < http://select.nytimes.
com/search/restricted/artcile?res=F30E16FB3E580C7A8CDDaC08>
[December 28, 2005].

SCHUDSON, M. “The sociology of news production revisited (again)”. In
Mass Media and society, eds. Curran, J. and Gurevitch, M., London:
Arnold, 2000: 175- 200.

SWAIN, K.A “Proximity and power factors in Western coverage of the Sub-
Saharan Aids crisis”. In Journalism & Mass Communication Quarterly,
vol. 80, no. 1, 2003: 145-163.

VANDEN HEUVEL, J. “For the media, a brave (and scary) new world”. In
Media Studies Journal, vol. 7, no. 4, 1993: 12- 20.

WANTA, W, GOLAN, G. & LEE, C. “Agenda-setting and international
news: media influence in public perceptions of foreign nations”. In
Journalism & Mass Communication Quarterly, vol. 81, no. 2, 2004:
364- 377.

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 3 - Number 1 - Semester 1 - 2007



PHASELLUS DICTUM NONUMMY

WEAVER, J.B., PORTER C.J., & EVANS, M. E. “Patterns of foreign news
coverage on U.S. network TV: a 10-yeats analysis”. In jJournalism &
Mass Communication Quarterly, vol. 61, 1984: 356- 363.

WEAVER, D. The Global Journalist. ed. Weaver, D., Cresskill, NJ: Hampton
Press, 1998.

WEIS, L. “Os tragos de Lula e os medos da midia”. In Observatorio
da Imprensa, May 11, 2004. Available from http://observatorio.
ultimosegundo.ig.com.br/artigos.asp?cod=2761MQ002 [January 16,
20071].

Transparency International 2006, “The 2006 Transparency International’s
Corruption Perception Index”. Available from <http://www.
transparency.org/> [Feb.2, 2007].

Heloiza Golbspan Herscovitz is a Journalism professor at California
State University of Long Beach since August of 2006. Before that, she
taught at PUC-RS of Porto Alegre; Florida International University, of
Miami; and UFSC of Florianopolis. At FIU, she coordinated a master’s
program in investigative journalism for Hispanic journalists. She has a
Ph.D. in Mass Communications from the University of Florida.

BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Voume 1 - Number1 - Month 2005








<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000500044004600206587686353ef901a8fc7684c976262535370673a548c002000700072006f006f00660065007200208fdb884c9ad88d2891cf62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef653ef5728684c9762537088686a5f548c002000700072006f006f00660065007200204e0a73725f979ad854c18cea7684521753706548679c300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020b370c2a4d06cd0d10020d504b9b0d1300020bc0f0020ad50c815ae30c5d0c11c0020ace0d488c9c8b85c0020c778c1c4d560002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken voor kwaliteitsafdrukken op desktopprinters en proofers. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents for quality printing on desktop printers and proofers.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /NoConversion
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /NA
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure true
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles true
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /NA
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /LeaveUntagged
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


