
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
8

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

Copyright © 2019 
SBPjor /  Associação 

Brasileira de Pesquisa-
dores em Jornalismo

Article

ABSTRACT – Based on the principles that underlie press freedom and the public service of 
the media, this article is a critical contribution to what was commonly called the “Senegalese 
political model”, considered as one of the few models of democracy in Francophone Africa 
during the first three decades of independence (1960 – 1990). As far as the media are 
concerned, this research shows that during that period, national television was not actually 
run more democratically than those of other countries of this part of the continent, then 
under civil or military dictatorship backed by a single party. Just like Zaire national television 
under President Mobutu, the Senegalese one was also a formidable tool of propaganda, a 
“mirror of State” and a distorting prism of the society. As a result, the crisis that stroke the 
Senegalese postcolonial State at the turn of the 1980s did not spare “its” television.
Key words: Senegal. Socialist regime. State. Public media and society. Press freedom.

A MÍDIA DO SETOR PÚBLICO E A CRISE DE CREDIBILIDADE NO SENEGAL: 
o caso da televisão nacional sob o regime socialista (1960 – 2000)

RESUMO – Com base nos princípios que fundam a liberdade de expressão e a mídia pública, 
este artigo pretende dar uma contribuição crítica ao que tem sido geralmente denominado de 
“modelo político senegalês”, considerado como um dos raros modelos de democracia na África 
francófona durante as três primeiras décadas após a independência (1960 – 1990). No que 
se refere à mídia, esta pesquisa visa a mostrar que a televisão nacional não teve, na verdade, 
um funcionamento mais democrático do que de outros países dessa parte do continente 
africano e que viviam, na época, sob um regime de ditadura civil e militar suportado por um 
partido único. Da mesma forma como a televisão nacional zairense sob o presidente Mobutu, 
a emissora senegalesa também foi uma indiscutível ferramenta de propaganda, um “espelho 
do Estado” e um prisma que deformava a sociedade. Como resultado, a crise pós-colonial que 
atingiu o Senegal na virada dos anos 1980 – 1990 acabou por afetar a “sua” televisão.
Palavras-chave: Senegal. Regime socialista. Estado. Mídia pública e sociedade. 
Liberdade de imprensa

MOR FAYE
Gaston Berger University, Saint-Louis, Senegal

ORCID: 0000-0003-2419-9117

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

Public Sector Media 
and the credibility 
criSiS in Senegal: 
national television in a socialist 
government (1960-2000)



9Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

1 Introduction

The socialist regime in Senegal rose to power along with 

the country’s independence in 1960. The government reclaimed, 

ideologically, the African cultural values, communitarianism, and 

humanism, and founded an “authentic” socialism as a project of 

political development. It sought to distinguish itself from Marxist-

Leninist scientific socialism, from Trotskyism and from Maoism, 

by including itself in the “humanized” African socialism movement 

created and implemented in other African countries such as Tanzania 

and its then-President Julius Nyerere (Charles, 1965; Bénot, 1969). 

Senegal had two presidents during its socialist regime: Léopold Sédar 

Senghor (1960 – 1980) and Abdou Diouf (1981 – 2000). For two 

decades (1970 – 1990) Senegal was a model for democracy and social 

stability in Africa, having gone from a single party system to a “limited 

multi-party system” in 1974, and then to a “full multi-party system” in 

1981, the same year the media sector was liberalized (Diop & Diouf, 

1990; Diop, 1992). This contrasted sharply with African politics at 

the time, which had a large presence of authoritarian single party 

LOS MEDIOS DEL SECTOR PÚBLICO Y LA CRISIS DE CREDIBILIDAD EN 
SENEGAL: el caso de la televisión nacional bajo el régimen socialista 

(1960-2000)

RESUMEN – On base en los principios que fundamentan la libertad de expresión y 
los medios públicos, este artículo pretende ofrecer una contribución crítica a lo que 
generalmente se ha denominado “modelo político senegalés” considerado como uno de 
los modelos distintos de democracia en África francófona durante las tres las primeras 
décadas después de la independencia (1960 – 1990). En lo que se refiere a los medios, 
esta investigación pretende mostrar que la televisión nacional no tuvo, en realidad, un 
funcionamiento más democrático que el de otros países de esa parte del continente 
africano y que vivían, durante esa época, bajo un régimen de dictadura civil y militar 
apoyado por un partido único. De la misma forma que la televisión nacional zairense bajo 
el mandato del presidente Mobutu, la emisora senegalesa también fue una indiscutible 
herramienta de propaganda, un “espejo del Estado” y un prisma que deformaba a la 
sociedad. Como resultado, la crisis post-colonial que afectó a Senegal a principios de los 
años 1980-1990 acabó afectando a “su” televisión. 
Palabras clave: Senegal. Régimen socialista. Estado. Medios públicos y sociedad. 
Libertad de prensa.



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
10

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

systems and were often established following coups d’état, but also 

by a state monopoly of the press, radio and television (Conac, 1993).

The Senegalese media system evolved between 1960 and 

2000 through democratic reforms undertaken by the country’s 

authorities due to pressure from the public, opposition parties and 

civil society, but it continued to be marked by a “tenacious” state 

monopoly over the television sector (Fall, 2008, p. 43; Barry, 2013). 

Consequently, despite the liberalization of the press in the 1970s, 

and of radio broadcasting in the mid-1990s, Senegal had only 

one state television channel during this time period. In fact, the 

highest state powers, in the name of political and social stability, 

claimed that the television sector, by virtue of its highly sensitive 

nature and the supposed power of the image, could not be open to 

independent operators as it would run the risk of provoking “public 

order problems” or the “destruction of the country”. The level of the 

public’s democratic culture was deemed insufficient to allow for the 

creation of private television.

Law 73-51, passed on December 4, 1973, created the Office 

de Radiodiffusion Télévision du Sénégal (ORTS), which operated one 

national television channel, private broadcasting was considered 

useless and premature. The ORTS (which became RTS in 1992) had 

an exclusive monopoly on radio and television broadcasting. This 

law states that the ORTS is strictly limited to the general interests of 

Senegalese society, taking into account its different political, social, 

cultural, ideological, religious and ethnic components.

Nevertheless, between 1972, the year of the official launch 

of Senegalese national television, and 2000, the year that marked the 

end of the socialist regime and the first changeover of power, the level 

of popularity and credibility of ORTS continued to decline. Senegalese 

viewers, dissatisfied with its operations, lost confidence in TV which led 

to a crisis in the Senegalese public audiovisual sector (Sy, 2003). This 

crisis was regularly reported by the growing Senegalese press. Also, in 

1989, the Sud Hebdo newspaper (Cf. Gaye, 1989) showed that ORTS 

news vehicles no longer dared display their logo on the main streets of 

Dakar for fear of being identified and of retaliatory action. In response 

to the unpopularity of national television, Le Cafard Libéré (1988, p. 4) 

renamed the ORTS “Office de Ragots-diffusion Télé-bidon du Sénégal”.

The objective of this article is to present a retrospective study 

of Senegalese national television as it was under the socialist regime, 

seeking to shed light on its operations through the following questions: 



11Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

did Senegalese viewers have “good reasons”1 for being dissatisfied with 

national television and losing confidence in it? If these reasons were 

justified, what would they be? We need to question the political and 

ideological dynamics of the state monopoly over the national television 

sector during the socialist regime, both in terms of its manifest 

operations and its latent operations, in a Mertonian sense of the term2.

In short, this study aims to question the operation of national 

television, a supposedly public medium, over a period of three 

decades (1972 – 2000). It will use the political and social history of 

Senegal as a background, highlighting the dynamics associated with 

public TV in the African context, particularly in Senegal.

After presenting the theoretical and methodological study 

references (part 1), this article describes the operations of Senegalese 

television under the socialist regime, revisiting the historical context 

of this media’s implementation in Senegal (2), as well as looking at its 

relations with the state and society through discursive and imagery 

records to, ultimately, try to understand the origin of the credibility 

crisis that affected Senegalese television (3).

2 Theoretical and Methodological References

Theories on the democratic role of the press state that the press 

is an essential element for the functioning of democratic societies or ones 

that aspire to democracy. These theories are embedded in an intellectual 

tradition that dates back to the Enlightenment of the seventeenth 

century. Thus, Alexis de Tocqueville understands the American press as 

a true counter power (Tocqueville, 1840). In contemporary times, this 

approach was defended by several authors such as Jürgen Habermas (Le 

Bohec 1997). Michael Schudson is a great representative of this trend. 

According to him, the democratic role of the media consists of

Providing citizens with fair and comprehensive information that 
enables them to make wise decisions as citizens; providing 
citizens with coherent frameworks to help them understand 
the complexity of the political universe, providing the quality 
and quantity of information that the public expects according 
to market laws; representing and speaking for the public and 
on behalf of public interest to control the government; eliciting 
empathy and providing an in-depth understanding of the 
situation of men in the world; providing a forum for dialogue 
between citizens, going beyond informing them of the current 
decision-making process, so as to enable them to participate 
fully in this process. (quoted by LE BOHEC, 1997, p. 121).



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
12

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

As we can see, Michael Schudson is referring to three classical 

conceptions of the press: the press as free expression, as a forum for 

today, and as a counter power (4th Power). Freedom of expression and 

the right to information are an essential principle for free expression of 

the press, and are upheld by all the legislative and regulatory provisions 

in force in a state which allow journalists to work independently. 

The press as a forum for today shows the press as a key device in 

a democratic public space, in the Habermasian sense of texts that, 

at first, would imply a free and equitable access to that space, in a 

symmetry of points of view, in the primacy of rational arguments under 

the force arguments between an exchange of ideas between citizens 

and the state and citizens. The press as a counter power refers to the 

need to limit the other powers (Executive, Legislative, and Judiciary) 

through media and prevent them from making mistakes that would be 

detrimental to democracy and the general interest.

However, as it is based on facts, this democratic role must come 

with a set of criteria that would guarantee what Daniel Cornu (1994, pp. 

349-415) calls the credibility of information. In fact, this is a requirement 

that derives from the very etymological meaning of the act of informing. 

To inform means to search for and shape facts that are both known and 

unknown to the public. According to Cornu, the demand for truth as a 

moral and professional duty is obligatory for journalists as they must 

account for the facts, but also act as interpreters and narrators. It is at 

these three levels that the methodological requirements of objectivity 

and impartiality of credible information are inserted.

It is not objective, according to Daniel Cornu, that all 

information deals with rational truth (meaning which is rational, 

which is not?) instead of fact truth, a distinction which he borrows 

from Hannah Arendt, without reality being based on facts established 

by a rigorous journalistic investigation. All information implies a 

“conduct of objectivity” the goal of which, from Cornu’s point of view, 

is the completeness of the selection procedures. This presupposes, 

therefore, that journalists refuse to give preference to certain facts in 

the place of others, following a logic of inducing error.

According to Daniel Cornu, as a method of investigating the 

truth, impartiality is not just a neutrality which exposes two opposing 

points of view, content to give “both sides” of the story. He states that 

impartiality is different from not taking sides: it requires judgment without 

an a priori. Thus, even impartiality is not guaranteed to the journalist 

who comments on, explains, or judges events, nor does objectivity apply 



13Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

to the journalist who observes reality. It is, above all, about adopting a 

‘conduct of impartiality’: it is journalists who need to make their point of 

view clear so that anyone can know where they stand.

Considering theories on the democratic role of the press and 

the criteria of credibility of information which should be studied and 

evaluated, we ask the following initial questions: did Senegalese national 

television have a real democratic position during the socialist regime? Did 

it meet the criteria of credibility of information by journalists, practically 

seen as a holy ideal? Were there logics that brought them closer to or 

further away from this ideal? And what were the orders of these logics?

To answer these questions, we opted for a qualitative method 

where we conducted a series of interviews with Senegalese viewers 

and with journalists from national television and other media sectors. 

The information obtained was supplemented by academic papers 

written on the press, particularly the Senegalese press.

The following results were obtained based on this theoretical 

and methodological approach.

3 The genesis of Senegalese national television

The introduction of television in Senegal took place within a 

newly independent state and was marked by two main events: the 

launching of an educational television channel in 1963, which was 

later replaced by a general national television channel in 1972. This 

genesis profoundly shaped the dynamics of Senegalese television.

3.1 Introducing educational television

The introduction of national television after gaining their 

independence in the 1960s was an extremely important step for the 

states of sub-Saharan French Africa. Television was perceived not only as 

a symbol of power and a sign of sovereignty, but also as an ideological 

showcase for the parties in power (Dioh, 2009). This is why the states 

rushed to create a national public television, each of them wanted to 

be the first to do so. Congo Brazzaville was the first nation to begin 

broadcasting in 1963. Senegal also started a similar project at that same 

time, but for political and economic reasons it did not come to fruition 

(Dioh, 2009, pp. 187 – 188). From a political point of view, this project 



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
14

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

suffered as a result of a “fratricidal” conflict that took place in December 

1962 between the then-president Senghor and the President of the 

Council Mamadou Dia, the former accused the latter of a coup d’état due 

to major differences in terms of the ideological and economic orientation 

that should be given to the new Senegalese state. Moreover, on an 

economic level, the state was hesitant about launching a national public 

television channel which would meet the economic austerity measures 

that were necessary due to the country’s situation (Unesco, 1974, p.8). 

This type of initiative was seen as premature because of the numerous 

economic and social challenges faced by a newly independent state. 

The priority for French-speaking sub-Saharan Africa at the time was to 

develop their radio network rather than launching themselves into an 

unsure and quite expensive television adventure (Dioh, 2009, p. 28).

For these reasons, Senegal opted to launch an educational TV 

channel in 1962 instead of a national public one. Educational television, 

established with the support of Unesco, focused on educating adults, 

including those who were illiterate. In fact, in the early 1960s, the idea 

of   using television to promote education in a developing country was 

prevalent. Educational television projects were developed in a number 

of African countries (Kenya, Nigeria, Niger, Sudan), often used as a 

stopgap measure due to the lack of teachers in these newly independent 

countries (Maurel, 2011). This policy was inserted in the model of 

development communication, also referred to as behavior change 

communication, which was quite prevalent in the 1960s, influenced 

by theories for the modernization of the south. These theories state 

that it is possible to develop while almost mechanically disseminating 

ideas, knowledge and new values,   and adopting “good practices” from 

northern countries and applying them to southern ones, and using 

mass media to do so (Misse and Kiyindou, 2009). Unesco decided to 

support this type of project in Africa and was inspired by the role that 

rural educational radio and television played shortly after World War 

II in Canada, France and India. This role was considered a positive 

one by several assessment missions in terms of the economic and 

social development that occurred in the areas where these media were 

implemented (Unesco, 1974, pp. 7 – 8).

This educational television project was conducted throughout 

all of Africa, and Unesco, during its 1962 general conference, expressed 

its desire to choose Senegal for the pilot project. The agreement was 

signed on December 7, 1963, and the project was thus implemented: 

personnel were recruited and trained, technical facilities were built – 



15Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

thanks to experts and equipment sent over by France and Canada – 

and national broadcasting was chosen to house educational television. 

Programming only commenced in 1965. However, due to a very limited 

broadcasting radius (30 kilometers), having only one broadcaster, and 

being held up by technical limitations, television only covered the 

capital city of Dakar and its surrounding area. Viewership was low 

at the time. Programs were broadcast across ten teleclubs, and were 

entitled to broadcast weekly programs of short duration. Even though 

programming was limited to topics such as hygiene and nutrition in 

the beginning, other subjects were soon included from 1965 to 1966 

such as citizenship, domestic economy, religion, game shows and 

programs produced by the teleclubs themselves (Unesco, 1974, p.18). 

Educational television was met with some success, as this interview 

with the president of a teleclub located in the outskirts of Dakar shows:

Television has made big changes here in Pikine. It has helped 
us raise and provide for our children. Nowadays, we feed them 
porridge and continue to breastfeed them, so that they do not 
suffer at the time of weaning. One of the greatest changes 
occurred at school. Children were not going to class. But as 
soon as parents began to watch television, they began to 
understand the importance of education [...]. Everyone here 
wants to know when television broadcasts will resume, and 
it is not only women who want this, but also men who watch 
the programs very carefully and appreciate the changes it 
has made to their wives [...]. There is so much to learn and 
television has been the best education we have ever had. 
(Unesco, 1974, p. 4).

This media, however, was only a short story in the history 

of Senegalese audiovisual.

3.2 Launching national television

In 1972, the educational television broadcast the Munich 

Olympics. The Senegalese government decided to change the channel 

to one that broadcast political information and news in general, 

“speeding up the infrastructure: the purchase of appropriate equipment 

and the installation of a station in Gandoul, near Thiès” (Dia, 1987, 

p.411). The launching of this new national television was regulated 

under Law 73-51 of December 7, 1973, which transformed national 

broadcasting by creating the Office de Radiodiffusion Télévision du 

Sénégal (ORTS), a public administrative institution that grouped radio 

and television into one entity. The first article of Law 73-51 stipulates:



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
16

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

The Office de Radiodiffusion Télévision du Sénégal aims, by 
its own means, to respond to the demands and aspirations of 
the population with respect to information, culture, education, 
entertainment, and to represent the values   of civilization. In 
this sense, it must be guided by an exclusive concern with the 
general interests of the collectivity [...].

4 Senegalese television in a socialist government 

Officially speaking, national television should provide a public 

service. However, this goal became impossible to realize because of 

prevailing political ideologies. Television was thus placed under the 

exclusive authority of the state, on the pretense of building national unity 

and meeting the requirements for economic and social development 

which would lay the foundations for a new independent nation. 

4.1 A channel exclusively controlled by the state party

The argument used by most post-independence African 

governments to justify the creation of single parties and to ensure 

they remained in power was to eliminate political pluralism associated 

with “tribalism” and regard it “an attack on public order” (Mahiou, 

1969). At this time the right to vote had already been introduced 

in the French colony of Senegal, as well as in the rest of French-

speaking Africa where citizens were already familiar with democratic 

ideas and practices (Suret-Canal, 1992, p. 66). However, after gaining 

its independence, then-president Senghor accused the opposition of 

establishing a strictly subversive and immature entity in the face of the 

demands for a “responsible” and “constructive” multi-party system. 

In fact, Senghor faced an ultra-radical Marxist left-wing opposition 

and a nationalist opposition that believed that decolonization could 

only happen if Senghor was no longer in power as he was seen as 

an “apprentice” of French neocolonialism inserted into Senegalese 

society. Senghor saw this as a hollow accusation and “dispatched” of 

the opposition parties, thus unifying the Senegalese political camp 

around his person and his party, the Union Progressiste sénégalaise 

(UPS, Senegalese Progressive Union, our translation).

In order to maximize the role of the national media, Senegal 

made substantial use of legal, financial, logistical and human resources 

to eliminate the independent press which was affiliated with newly 



17Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

dissolved political parties, and thus establish the hegemony of state 

media. Its first five-year development plan, which commenced in 

1961, states:

The state will allocate 450 million francs, from a total budget 
of 92.67 billion francs, to the Ministry of Information. Radio 
broadcasting receives most of the resources, with 335 million 
towards purchasing a powerful 200-kilowatt transmitter (150 
million), reporting and transmission equipment (100 million), and 
renovating facilities (40 million). The installation of long-range 
antennas for short-wave transmission is estimated at a cost of 35 
million, as well as a regional broadcaster in Saint-Louis for 10 million. 
A 15 million franc grant will be allocated towards creating an Office 
du cinema, allowing for the purchase of press and photographic 
material and the installation of a teleprinter connected to Reuters, 
estimated at a cost of 10 million. The installation and staffing of 
28 regional information centers, essential for large-scale education, 
is expected to cost 75 million, including film projection trucks. In 
four years, economic repatriation of this budget should adhere to 
an annual increase: 1961: 52 million; 1963, 128 million; 1963, 132 
million; 1964, 138 million. (Paye, 1992, p. 332). 

This desire to build an information policy based on the monopoly 

of state media led the Senegalese public authorities to purchase the 

Paris-Dakar newspaper, renamed Dakar-Matin, and later transformed in 

1970 to a government daily newspaper under the name of Le Soleil. It 

also strengthened the Agence de Presse Sénégalaise, which was created 

in 1959. Once established in 1972, television eventually became part of 

this official ideological-media device, consolidating the role of the state 

in media, allegedly allowing it to control public opinion.

Law 73-51 of December 7, 1973, transformed public media 

into a single administrative service, shaping journalists into mere 

administrative agents subject to the same norms governing state 

employees. State media journalists were thus subject to a duty of 

confidentiality which, as is well known, is incompatible with the 

freedom of expression, and underlies the freedom of the press. 

Journalists had no choice but to accept these rules or resign; the lack 

of private media companies meant they were unlikely to find work if 

they did resign. Law 73-51 prohibited the creation of any independent 

audio-visual vehicle, the penalty for doing so ranging from one month 

to one year of imprisonment. The ORTS board of directors and the 

steering committee were mostly comprised of members from different 

ministries and the National Assembly; journalists were a minority. The 

ORTS director general was appointed by the president of the Republic 

upon recommendation from the Ministry of Information. This placed 

the director general in a position of power.



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
18

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

4.2 Forms of government loyalty

The different forms of loyalty of television to the socialist 

government led state media and the government to cause rifts 

among the public, and the vehicle to be improperly qualified by the 

government as “public”.

4.2.1 Suffocating the plurality of expression

 The Senegalese national television’s first form of demonstrating 

loyalty to the socialist government was the absence of pluralism, 

illustrated by the systematic and deliberate exclusion of opposition 

parties and non-conformist voices. On the pretext of preventing the 

public press from being permanently transformed into a place for 

campaigning elections, the authorities limited the time opponents 

were allowed to access television, radio and the Le Soleil newspaper, 

effectively marginalizing these opponents and concealing their opinions 

and actions in order to produce homogeneous and uncontentious 

information (Diop, 1995, pp. 355-357). The direct consequence of this 

ostracism was a lack of arguments and competing debates about the 

major decisions that affected the country. From the point of view of 

those who are governed, their exclusion from public media came about 

mainly due to the lack of visibility given to their concerns, transforming 

these media into spaces dominated by institutional journalism. This 

type of one-way system where there are those who govern and those 

who are governed excluded the majority of the population from 

political communication. Ultimately, instead of using the media as a 

tool for exchanging ideas and a medium to establish contact with the 

public, socialist rulers made it an advertising tool to transform readers, 

audiences, and viewers into passive receivers of their messages.

 During this period, the political leaders who were in opposition 

to the socialist government, such as historian and Pan-Africanist 

Cheikh Anta Diop, and economist and lawyer Abdoulaye Wade, were 

not allowed to appear on the news, much less be invited to participate. 

Non-conformist artists, such as filmmaker Ousmane Sembène, were 

concealed by Senegalese national television for the same reasons.

 Due to the constant propaganda broadcast in support of the 

socialist government, national television ended up crystallizing all 

the frustrations of the opposition parties, independent civil society, 



19Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

certain denominational communities, and a significant portion of the 

Senegalese public.

4.2.2 Excessive administration of power

Television’s second demonstration of loyalty to the government 

was the excessive administration of power, which appeared by the 

smallest events and gestures. Thus, projected to be a reflection and 

barometer of Senegalese society, capable of situating itself among 

other countries from the rest of the world, the 8pm news broadcast 

ended up being limited to the head of state and his achievements, his 

political caravans in the country’s interior, and his international trips. 

Then, to a lesser extent, there were the activities of the prime minister, 

of other members of government, and of religious groups which, if 

they wanted to continue to receive benefits from the government, had 

to cite the head of state in all their speeches or declarations (Sarr & 

Thiaw, 2002). As journalist Jacques Habib Sycette pointed out, this bias 

contributed towards building a distorted image of Senegalese society:

There is much political propaganda on national television, fueled 
by our money and the thankless work of all Senegalese. There 
is much of the biological and political family of the head of 
state, a lot of support to some religious groups at the expense 
of others, a lot of discourse and few visible, tangible results, 
much religious proselytism in a state that should be impartial, 
should provide work to all, and in an egalitarian way, and, above 
all, avoid breaking the balances that govern the nation and the 
country (everyone having access to a balanced coverage of news 
and information, fair remuneration for work, equidistance in 
relation to all religious denominations. (Sy, 2003, p. 27).

4.2.3 Overzealousness of general directors

The third demonstration of television’s loyalty to the government 

lay with the overzealousness of the general directors who were in 

command of the Senegalese public media. As their positions could be 

rendered invalid at any time, and / or because of their political proximity 

with the Socialist Party, the general directors ended up adopting the role 

of guardians of the pro-government line in public media. Self-flattering 

and full of power, these directors did not hesitate to appear on national 

television and state the success and failures of the government and, 

when necessary, criticize the political opponents. This is how essayist 



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
20

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

Mody Niang later describes Babacar Diagne, the Director-General of 

Public Media under the presidency of d’Abdou Diouf: “He was deeply 

opposed and personally saw to it that a consistent amount of time was 

dedicated to covering the opposition. However, he spoke unfavorably 

and offensively of the qualities of the ruling party” (Diakhité, 2013, 56).

As representatives of the eyes and ears of the state in public 

radio and TV newsrooms, these general directors played the role of 

gatekeeper, not in the journalistic sense of the term, but in a political 

one. In fact, they censored all issues and requests for coverage 

that did not favor the government and that were formulated by 

the opposition parties and by social powers not aligned with the 

government. Kadialy Diakhité, who has spent his entire career as a 

journalist in Senegal’s public media, stated that:

Requests for news and events coverage would be sent by 
mail or fax directly from the director’s office. Only urgent or 
vitally important requests were made by telephone. These 
requests were not forwarded to the relevant departments for 
examination, which in itself was not ideal. In some cases, they 
ran the risk of being ignored. Management, which clearly did 
not want to be taken by surprise, sought to exercise a more 
efficient a priori control over the situation, taking into account, 
of course, what had been requested (DIAKHITÉ, 2013, p. 5).

Because of this feud, Senegalese TV in the 1980s faced a 

crisis of popular rejection.

4.3 Denying the postcolonial state crisis

In the early 1980s post-colonial Senegal experienced a severe 

economic and financial crisis due to mismanagement, and was forced 

to accept a structural adjustment program imposed by the IMF and the 

World Bank. As the works from Momar-Coumba Diop and Mamadou 

Diouf (1990, pp. 326-327) show, the crisis first manifested by a sharp 

decline in the purchasing power of the public, followed by an increase 

in the price of consumer goods. This translated into a significant rise 

in unemployment and underemployment as a consequence of the 

successive deflations of the public and para-public sectors. This multi-

sector crisis slowed everything down in Senegal, as described in the 

following commentary taken from the weekly publication, Sud Hebdo:

Disorder and fear of tomorrow is everywhere. They are signs of 
the times, but also an inevitable social phenomenon. As a result 
of the economic policy put in place, this strong trend affects 



21Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

social achievements without necessarily opening new avenues 
of improvement, it is intriguing even to the most levelheaded 
person when it does not impose on us the need to investigate 
and question. (Sud Hebdo, 1988, pp. 4 – 5).

The crisis, with its disastrous social consequences, eventually 

discredited Senegalese television because of the enormous difference 

between the real situation in the country and the complacent reports 

on the government’s supposed economic and personal achievements. 

While viewers wanted to know the reasons for the crisis, television was 

content to reproduce the official discourse which avoided discussing 

the crisis directly by appealing to the “deterioration of the North-South 

trade terms”, the “drought”, or the “locust danger”. In a TV report on the 

bankruptcy of public and parapublic companies, and the collapse of 

banking establishments, not one question about the state’s management 

is asked. Instead of explaining to the Senegalese people the real reasons 

for the crisis, the television continued to feature lengthy releases from the 

Ministerial Council, the President’s agenda for receiving newly accredited 

ambassadors, or visits by foreign heads of state to Senegal... During 

the presidential and legislative elections of 1988, the biased coverage 

of the electoral campaign further reinforced the discrediting of national 

television. In order to prevent opponents from showing voters the origin 

of the economic and social crisis, or from expressing their concerns about 

electoral fraud, national television decided to allocate 15 minutes a day to 

Socialist Party (PS) advertising, while opposition parties were only given 3 

minutes a day each (Diop & Diouf, 1990, p. 313).

The lack of credibility in television was amplified by the 

appearance of the first private newspapers (Sud Hebdo, WalFadjri, Le 

Témoin, Le Cafard Libéré). Run in part by nonconformist journalists from 

the public sector, these newspapers advocated independent journalism 

based on information and investigation. This allowed them to distinguish 

themselves from official media and from the opinion press affiliated 

with political parties which had emerged in the mid-1970s. For example, 

since 1987, Le Cafard Libéré has openly questioned the government’s 

responsibility in the devaluation of the local economic and banking fabric, 

showing a cause-and-effect between the country’s economic and financial 

crisis and the state management of sponsorship. Despite this new 

discourse made public by Le Cafard Libéré and other private newspapers, 

President Abdou Diouf was re-elected, although he was discredited in the 

electoral process. In this context, the independent newspapers revealed 

government’s management mistakes as well as their electoral frauds.



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
22

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

This clearly affected the image of national television, 

considered as an actor of the “hold-up election” of 1988. The 

opposition parties were not invited to the TV coverage on the first 

results; only members of the party for the then head of state Abdou 

Diouf, “neutral” intellectuals, and foreign journalists were invited.

4.4 Reforms to the audiovisual sector in the 1990s

Since the early 1990s, a number of laws have been adopted 

to reform and democratize the Senegalese radio and television sector 

in response to the government’s crisis of legitimacy: Law 92-03 of 

16 December, 1991, on the creation of a national society called 

“Radiodiffusion Télévision Sénégalaise” (RTS); and Law 92-57 of 

September 3, 1992, relating to pluralism in the radio and television 

industries. These new laws have modified the missions of the public 

audiovisual sector. Thus, Article 2 of the 1991 Law stated that:

National society is committed to meeting the needs and aspirations 
of the public in terms of information, culture, education and 
entertainment. It has a monopoly on the diffusion and distribution 
of radio and television programs throughout the country directed 
towards the public. The association of broadcasters affiliated 
to the exercise of monopoly shall, if necessary, be the subject 
of conventions dealing with the reciprocal obligations of the 
affiliates and of the national society. These conventions shall be 
approved by decree. National society must be guided exclusively 
by the general interests of the community. It shall be disseminated 
across Senegal by produced or co-produced broadcasts, as well as 
international exchanges of audiovisual production. It contributes 
to strengthening national unity [...].

This law introduced two key changes. The first was the 

transition from an administrative public status (financed entirely with 

state resources) to a commercial establishment that would need to 

seek its own forms of financing. The second change was the ability for 

independent operators to launch private radio and television channels, 

provided they signed an agreement with RTS. Thus, the first private 

commercial radio channels were created in the mid-1990s (Sud Fm, Walf 

Fm, Nostalgie, etc.), although television remained a public monopoly.

In addition, Law 92-57 of September 3, 1992 on pluralism in the 

radio and television sector was adopted with the aim of strengthening 

media pluralism and giving opposition parties access to media. 

However, even despite this law, access by civil society and any political 

organization opposed to the ruling party remained rather limited.



23Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

In short, these two changes contributed little to strengthening 

the public service missions of national television: it remained under 

the political and ideological control of a Party State, despite demands 

that it be responsible for its own financial autonomy (Faye, 2015).

4.5 The influence of the French organizational 

and political model

  

What we have realized is that the history of television in French 

sub-Saharan Africa, and particularly Senegalese national television, 

cannot be studied without making reference to the French model. 

When the former French colonies created their television channels 

after gaining their independence, they requested technical assistance 

from France. The Office of Radio Télévision français (ORTF), through 

the Office of Coopération Radiophonique (OCORA) was in charge 

of this mission. The technical assistance they provided involved a 

number of actions: sending journalists and engineers to carry out 

technical studies and install the necessary material; training African 

journalists and television technicians in France; producing the first 

films and stories for broadcast (Dioh, 2009, pp. 27 – 33).

This transfer of technology and competence also involved the 

transfer of the ORTF legal and administrative model, characterized by 

an exclusive monopoly of the State in the audiovisual sector, which in 

France lasted until 1981. This monopoly, inherited as of World War II, was 

a consequence of excessive centralism and state control over the ORTF, 

limited to a single administrative commercial establishment (Regourd, 

2013, p. 3). Its general directors were appointed and removed by the 

ministerial council as they saw fit. Its journalists and technicians were 

considered employees who were to remain loyal to the French state to 

the detriment of freedom of the press. The French government even had 

a say in what content the news programs would broadcast. At a famous 

press conference, President Georges Pompidou publicly stated, on June 

2, 1970, that television was “the voice of France at home and abroad”:

We have never found the perfect balance for our information. 
Maybe it’s the government’s fault. Maybe it’s the journalists 
fault, too! Being an ORTF journalist is not the same as being a 
journalist elsewhere. The ORTF, regardless of whether seen or 
not, is the voice of France. This is how it is seen abroad and also 
by the public. (Pompidou, 1970).



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
24

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

As African television channels looked to this model for 

inspiration, the ORTF saw its legitimacy being questioned by a large-

scale protest against President François Mitterrand taking office 

(Open Society Institute, 2005: 212).

The ORTS and ORTF have clear similarities. They both have a state 

monopoly of the audiovisual sector, the same administrative organization, 

the same forms of governmental tampering in the sector, and the same 

rules for appointing and removing general directors. They also share the 

same crisis of credibility that had led viewers to reject them.

5 Conclusion

 Our primary focus was to discuss why Senegalese viewers 

were dissatisfied with national television as it was run in the socialist 

government (1960 – 2000). The results of this study revealed the 

process that led to the disarticulation of national television: although 

Senegalese national television was allegedly a public media serving 

the general interests of society, over the 40 years of its existence it 

held, in fact, an exclusive monopoly of the state, and used it in favor of 

the socialist government. The reasons why it fell into disfavor among 

the Senegalese people can be attributed to the following: it suffocated 

plural expression; it systematically marginalized political opposition 

and civil society; excessive authority of power; a hypertrophy of 

images and propaganda vehicled by journalists employed by the 

government; it transformed the media into a permanent electoral 

device; its inability to reflect the country’s political, economic and 

social realities; and the lack of criticism and opposition debate. Over 

time these practices transformed Senegalese national television into 

one that expressed the views of one single tribe, a tribe consisting of 

the head of state and his members of government, and of pressure 

groups with power and all kinds of supporters.

 This explains why during the 2000 presidential elections, 

before the fall of the socialist party, the Senegalese people were 

convinced that television could not change if there were no political 

intervention. Later works show that the expected changes promised 

by opposition parties have not come to light in the last two decades, 

which shows how difficult it is to get rid of a model whose origins are 

linked to an old monopoly.



25Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

NOTES

1 In the paradigm of methodological individualism, Boudon defines all so-
cial phenomena, regardless of what they are, as being the result of indi-
vidual actions, actions based on “good reasons”, attributed by the actors 
according to their context, when they act, when adhering to the value 
systems of their choices, or issuing certain judgments (Cf. Morin, 2006).

2 According to Merton (1965, pp. 102-134), manifest operations 
correspond to operations that are visible, official and formal, but 
that can be masked by more diffuse, less known latent opera-
tions. To confuse them is a risk run by sociologists when they 
study the functions of an individual or an institution as a result of 
possible discrepancies between the two types of operations.

REFERENCES

Barry, M. (2013). Histoire des médias au Sénégal - De la colonisation 
à nos jours. Paris: L’Harmattan.

Bénot, Y. (1969). Les indépendances africaines - Idéologies et réalités. 
Paris: Maspero, 2 tomes.

Charles, B. (1965). Le socialisme africain – Mythe et réalité. Revue 
française de sciences politiques, 15(5), pp. 856-884. https://doi.
org/10.3406/rfsp.1965.392884 

Conac, G. (Ed.) (1993). L’Afrique en transition vers le pluralisme 
politique. Paris: Economica.

Cornu, D. (1994). Journalisme et vérité - Pour une éthique de 
l’information. Genève: Labor et Fides.

Dia, S. 1987. De la TSF coloniale à l’ORTS: évolution de la place et du 
rôle de la radiodiffusion au Sénégal (1911-1986). PhD Dissertation, 
Université de Gascogne Bordeaux III.. 

Diakhité, K. (2013). Promesses et désespoir d’un service public. Paris: 
L’Harmattan.

Dioh, T. (2009). Histoire de la télévision en Afrique noire francophone 
– Des origines à nos jours. Paris: Karthala.

Diop, A. (1995). La Communication politique et la démocratie 
au Sénégal. PhD Dissertation in Information adn Communication 
Sciences, Institut Français de Presse, Université de Droit, d’Economie 



Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International 

(CC BY-NC-ND 4.0). 
26

Mor Faye

DOI: 10.25200/BJR.v15n1.2019.1129 

et de Sciences Sociales de Paris Panthéon Assas (Paris II).

Diop, M.-C. & Diouf, M.(1990). Le Sénégal sous Abdou Diouf – État et 
société. Paris: Karthala.

Diop, M.-C. (Ed.) (1992). Sénégal-Trajectoire d’un État. Dakar: CODESRIA.

Fall, B. M. (2008). L’implantation de la télévision en Afrique de l’Ouest-
Sénégal : de l’ORTS à la RTS, un monopole tenace. In M. Silla (Ed.), Le 
pluralisme télévisuel en Afrique de l’Ouest - Etat des lieux (pp. 43-52). 
Dakar: Midi/Occident,.

Faye, M. (2015). Bilan et perspectives de l’aide de l’état à la presse au 
Sénégal. Les Enjeux de l’information et de la communication, 16/1(1), 
19-38. Retrieved from de https://www.cairn.info/revue-les-enjeux-
de-l-information-et-de-la-communication-2015-1-page-19.htm. 

Gaye, S. (1989, 2 fev.). Nos divergences, Sud Hebdo, n. 38.
Le Bohec, J. (1997). Les rapports presse-politique - Mise au point d’une 
typologie idéale. Paris: L’Harmattan, 254 pp.

Le Cafard Libéré (1988, 28 apr). Sokho se cache. Le Cafard Libéré n. 32.

Le Cafard Libéré (1887, 15 sep.) 10 milliards CFA – C’est l’ardoise du 
mollah réélecteur à l’USB. Le Cafard Libéré n. 14.

Mahiou, A. (1969). L’avènement des partis uniques en Afrique noire - 
L’expérience des États d’expression française. Paris: LGDJ.

Maurel, C. (2011). La radio et la télévision au service de l’éducation 
et du développement en Afrique – Analyse de l’action de l’Unesco 
dans les années 1960-1970. Africultures. Retrieved from www.afri-
cultures.com/php/?nav=article&no=9977. 

Merton, R. K. (1965). Eléments de théorie et de méthode sociologique. 
Paris: Plon.

Misse, M. & Kiyindou, A. (Eds.) (2009). Communication et changement 
social en Afrique et dans les Caraïbes – Bilan et perspectives. In : Les 
Enjeux de l’Information et de la Communication. Grenoble: Université 
Stendhal Grenoble 2. Retrieved from https://lesenjeux.univ-greno-
ble-alpes.fr/2009-supplement/pdf/Actes%20de%20Douala.pdf.

Morin, J.-M. (2006). Boudon, un sociologue classique. Paris: L’Harmattan.

Open Society Institute. (2005). La télévision en Europe : régulation, 
politiques et indépendances - France. Retrieved from hal-sciencespo.
archives-ouvertes.fr/hal-01030806/document.

Paye, M. (1992). La presse et le pouvoir. In M-C. Diop (Ed.), Sénégal – 
Trajectoires d’un État  (pp. 331-377). Paris: Karthala.



27Braz. journal. res., - ISSN 1981-9854 - Brasília -DF - Vol. 15 - N. 1 - april - 2019.

Public Sector Media and the credibility criSiS in Senegal

8 - 27

Pompidou, G. (1970). Conférence de presse de Monsieur Pompidou de 
2 jul. 1970. Video retrieved from www.ina.fr/video/CAF94060379.
Regourd, S. (2013). Archéologie du service public audiovisuel : quel passé 
pour quel futur ?, Les Enjeux de l’information et de la communication 
14 (2), pp. 27-37. Retrieved from www.cairn.info/revue-les-enjeux-de-l-
information-et-de-la-communication-2013-2-page-27.htm.

Sarr, I. & Thiaw, I. (2002). La place des griots dans la communication 
politique au Sénégal (transformation et continuité) In Bulletin de 
l’Institut Fondamental d’Afrique Noire (pp. 111-126). Dakar: IFAN.

Schudson, M. (1991). The Sociology of News Production Revisited. J. 
Curran & M. Gurevitch (Eds.), Mass Media and Democracy (pp. 141-
159). Londres: Edward Arnold.

Sud Hebdo. (1998, 7 jul.). Emploi – 15 000 débauchés  Sud Hebdo, n. 
15, pp. 4-5.

Suret-Canal, J (1992). L’Union des Jeunes de Thiès, une composante 
méconnue de l’éveil politique. In H. d’Almeida-Topor (Ed.), Les jeunes 
en Afrique - La politique et la ville (pp. 46-66). Paris: L’Harmattan.

Sy, J. H. (2003). Crise de l’audiovisuel au Sénégal. Dakar: Aide Transparence.

Tocqueville, A. (1992), De la démocratie en Amérique (1840). Paris: 
Les Editions Gallimard (Tome 2: pp. 506-1193).

Unesco (1974). Les moyens d’information dans un contexte africain - 
Evaluation du projet-pilote du Sénégal. Les cahiers de la série Etudes 

et documents d’information, n. 69. Paris: Unesco.

MOR FAYE. PhD, media sociologist and the author 

of several works on the press in French Africa, he is a 

Master Assistant at UFR (Training and Research Unit) 

of Civilizations, Religion, Arts and Communication 

(CRAC), Gaston Berger University in Saint-Louis 

(Senegal). E-mail mor.faye@ugb.edu.sn

Translated by: Lee Sharp

RECEIVED ON: 27/11/2017 | APPROVED ON: 05/06/2018


