
BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201634

Pedro Aguiar

ABSTRACT - News agencies have had a privileged role in the development of national 
and international communication systems, particularly at the periphery of capitalism, 
being primarily responsible for circulation in the information economy. In countries of 
Africa, South Asia, Eurasia and Latin America, they constituted prioritised foundations 
whilst building the institutional structure of the state, designed to boost development. 
Different models supplied determinants to policies in those countries, such as the choice 
between public or private ownership, independence or links to global agencies, import or 
export of information. Taking into account these paradigms and their hybrids, this paper 
examines the various models of constitution and operation of news agencies that were 
adopted in emerging countries in the 21st century, nominally the so-called BRICS (Brazil, 
Russia, India, China, and South Africa), particularly in regards to the State, to ownership 
and business, and to their respective roles in strategies for national development.
Keywords: News agencies. Development communication. BRICS.

AGÊNCIAS DE NOTÍCIAS, ESTADO E DESENVOLVIMENTO: 
modelos adotados nos países BRICS

RESUMO - EAgências de notícias tiveram papel de destaque no processo de 
desenvolvimento dos sistemas nacionais e internacionais de comunicação, 
particularmente na periferia do capitalismo, por serem primordialmente responsáveis 
pela circulação na economia da informação. Nos países da África, sul da Ásia, Eurásia 
e América Latina, elas constituíram alicerces prioritários na construção da estrutura 
institucional do Estado, pensadas para promover o desenvolvimento. Os diferentes 
modelos forneceram determinantes para políticas públicas nestes países, tais como a 
opção por agências estatais ou privadas, independentes ou associadas a multinacionais, 
de importação ou exportação de informação. Considerando esses paradigmas e seus 
híbridos, o artigo examina os distintos modelos de constituição e operação de agências 
de notícias adotados nos países emergentes do século XXI, nominalmente os do chamado 
grupo BRICS (Brasil, Rússia, Índia, China e África do Sul), no que têm de particular em 
relação ao Estado, ao modelo de propriedade e de negócio, e seus papéis dentro das 
respectivas estratégias de desenvolvimento nacional.
Palavras-chave: Agências de notícias. Comunicação para o desenvolvimento. BRICS.

Copyright © 2016 
SBPjor /  Associação 

Brasileira de Pesquisa-
dores em Jornalismo

PEDRO AGUIAR
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil

NEWS AGENCIES, 
DEVELOPMENT, AND 
THE STATE: 
models of the BRICS countries

DOSSIER



35BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

In the process of developing national and international 

communication systems, a leading role is usually performed by news 

agencies, primarily responsible for the circulation in the information 

economy. Especially at the periphery of capitalism, they have constituted 

prioritised foundations in building the institutional framework of de-

colonised nations, between the 1940s and 1970s, especially in then 

newly-emancipated countries of Africa, South Asia and the Caribbean, as 

well as the countries in Latin America and the former socialist countries in 

Central-Eastern Europe and Central Asia. Among the dozens of countries 

which gained their independence in the period of de-colonisation (in the 

context of the Cold War), several of them had the initiative of establishing 

news agencies soon after founding their respective sovereign states. In 

general, these companies remained under state ownership, often with 

law-guaranteed monopoly over both domestic and foreign distribution 

of international news items.

But why news agencies? What could such wire services offer 

as so important to the newly-created governments to be among 

national priorities in countries with so many urgent shortcomings? 

Why not directing their limited investments to traditional media such 

as print and broadcasting, which had already been proven efficient in 

the industrialised nations?

AGENCIAS DE NOTICIAS, ESTADO Y DESARROLLO:
modelos adoptados en los países BRICS

RESUMEN - Agencias de noticias han tenido rol destacado en el proceso de desarrollo de 
los sistemas nacionales e internacionales de comunicación, precisamente en la periferia del 
capitalismo, por ser primordialmente responsables por la circulación en la economía de la 
información. En los países de África, sur de Asia, Eurasia y Latinoamérica, ellas constituyeron 
bases prioritarios en la construcción de la estructura institucional del Estado, pensadas 
para impulsar el desarrollo. Los diferentes modelos suministraron determinantes para 
políticas públicas en estos países, tales como la opción por agencias estatales o privadas, 
independientes o asociadas a multinacionales, de importación o exportación de información. 
Considerando esos paradigmas y sus híbridos, el artículo examina los distintos modelos de 
constitución y operación de agencias de noticias adoptados en los países emergentes del 
siglo XXI, nominalmente los del llamado grupo BRICS (Brasíl, Rusia, India, China y Sudáfrica), 
en qué tienen de particular respeto al Estado, al modelo de propiedad y de negocio, y sus 
papeles dentro de las respectivas estrategias de desarrollo nacional.
Palabras clave: Agencias de noticias. Comunicación para el desarrollo. BRICS. 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201636

Pedro Aguiar

In order to answer these questions, it is necessary to proceed 

to a contextualised approach into the reality of the information needs 

of developing countries.

News agencies as strategic tools for development

News agencies, at first, were privileged by governments 

of decolonised countries in their national development strategies, 

at the expense of mass media (newspapers, TV, radio), because of 

some particular features they offered. Among them, it is possible 

to highlight the relatively low operational cost (as compared to the 

consumption of paper by the print media or broadcasting, even when 

wire transmission is considered), the centralisation of processes 

(easying control over the information sent) and their multiplying 

potential (by distributing information both domestically and abroad).

For the poorest countries, the wire services offered instantaneity 

and enabled circulation and de-territorialisation (being themselves 

organised into networks). On the other hand, although this is nowadays 

regarded in a more critical fashion, the fact of being subject to direct 

state control was an advantage of agencies in the eyes of the newly-

established regimes, many of which were authoritarian or militarised, 

due to the violent circumstances of the struggle for independence.

Thus, in the age before Internet, up until the 1980s, 

establishing a news agency had strategic and economic implications, 

such as saving costs in public spending and increasing the power of 

reach of the information that was intended to be spread. Then, not 

only were news agencies to become mouthpiece and showcase of 

their respective governments before the media (and, indirectly, the 

public) around the world, but also domestically, they would exert 

control over the flow of foreign information to the local press.

Governments may sometimes prefer to use broadcast media 
as national news outlets, and this may mean that the broadcast 
media will act as primary news sources for the world agencies. 
The usefulness of broadcast media in practice is often low by 
comparison: a national agency provides an immediate written 
record of an announcement or an event, whereas a broadcast station 
has to be monitored by the world agency, which much arrange to 
tape key bulletins. This consumes extra manpower, although both 
agency and broadcasts may sometimes can be monitored. Radio 
may be more important than other media for a government which 
is communicating directly to its people, many of whom may not be 
reached by any alternative media-form; but in communicating with 
its own media or with those of other countries, a government will 



37BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

often find a national news agency to be a more sophisticated policy-
communicating instrument. (BOYD-BARRETT, 1980, p. 205)

By feeding the media, domestic and foreign, public or corporate, 

news agencies have the potential of multiplying content for spreading 

information and discourses that may respond to the planning for 

national development. As distributors of mass information to the media, 

these companies always had a quantitatively insurmountable power to 

disseminate information and opinions (there including propaganda), all 

elements of strategic importance to states in an incipient phase of nation-

building. The permanent distribution of news services by state-owned 

agencies, as well, was the antithesis of the free-market in the field of 

communication, materialised in the ‘free-flow doctrine’, especially when 

they had a monopoly on this type of service to the press (something usual 

in several developing countries, in the context of Cold War). They were 

seen as analogous to strategic industries which were also nationalised – 

such as oil, electricity, banking, airlines – to ensure economic activity in 

favour of their own national interests and not imperial ones.

National agencies, especially in the Third World, are very often 
government agencies run by or heavily subsidized from ministries 
of culture or information, perhaps with management participation 
from client media. National agencies are very often virtual 
monopolies in the supply either of domestic and foreign news to 
their retail clients, either because governments have decreed that 
they should be monopolies, or because monopoly is the inevitable 
outcome of market conditions. (BOYD-BARRETT, 1980, p. 192)

In the vision of the ideologues of autonomous development, 

news agencies are political tools for construction of the symbolic space 

through the circulation of information. This power was quickly noticed 

by the new countries and used to meet specific demands created 

during the process of de-colonisation. With independence, the former 

colonies gained responsibility for their defence, investments and 

maintenance costs, formerly held by their colonial powers. Achieving 

sovereignty in these areas was a strategic and permanent goal for the 

new governments. So, they suddenly had to look after replacements 

in the broad universe of world economy, obviously by starting in 

disadvantage. Therefore, in order to make themselves present toward 

the international public sphere and the imaginary of civil society – 

mainly among certain elites as “opinion leaders” – distributing news 

was a quick and relatively inexpensive tactic in this strategy.

The development strategy pursued by those countries ascribed 

to agencies the function of publicising their achievements and demands, 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201638

Pedro Aguiar

to defend their stances, to record their actions and, perhaps in a lesser 

level, to inform the public and stakeholders about global geopolitical 

events and the daily process of nation-building. Ultimately, it was 

about making themselves present in a world where the communication 

channels were already extremely concentrated and controlled by 

corporations based within the great powers, back in the day when there 

was no Internet. In such a context, their news agencies got the role (both 

noble and questionable at the same time) to be heralds of the peoples 

who were struggling for national emancipation – not just a political one, 

but also economical, technological, scientific and cultural.

At the same time, domestically, another factor which prompted 

the creation of such companies was the government demands at 

various levels (from the national top to local branches) for reliable and 

quick information to facilitate decision-making, faster than waiting for 

publishing by the press or broadcasting. “Governments must also be 

well informed to govern well. They need to be well informed about 

international news, and about their own country.” (BOYD-BARRETT, 1980, 

p. 203) Therefore, reminds the author, much of the activity of global news 

agencies is associated with the “transmission of news about governments, 

and governments are among their most avid consumers” (ibidem).

Schramm (1965), a representative of the diffusionist wing within 

communication for development, of a classical liberal frame, says that 

“the national development process” remarkably illustrates how “free” 

information has social effects for liberating a society “from ignorance and 

unilateral manipulation.” According to him, “the amount of information 

available and the wideness of its distribution is thus a key factor in the 

speed and smoothness of development” (op.cit, 12) – that is, so that 

development happened not only in the fastest way, but also the most 

peaceful and less conflicting one. At the same time, since developing 

countries have a disadvantageous status regarding possibilities for 

distributing information (LERNER & SCHRAMM, 1967, pp. 37-38), the 

importance of intermediaries for national-local communication is increased 

in the Global South (SCHRAMM, 1965, p. 141-142). Hence the strategic 

importance of news agencies as ideal tools to distribute information under 

precarious infrastructural conditions in de-colonized countries.

Our point is that communication is always at the very centre of 
existence, for any society, developing or not. Wherever dangers 
or opportunities need to be reported, decisions need to be made, 
new knowledge needs to be distributed, or change is imminent 
- there information flows. These needs are especially urgent and 
widespread in developing countries, where the tasks assigned 



39BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

to the communication media are vastly greater than before the 
time of development. If the flow of information and the channels 
of communication are not adequate to these tasks, they must be 
built up to the level of need. (SCHRAMM, 1965, p. 15)

With this goal established, news agencies were perceived 

by the State as efficient tools to perform such “adequate flow of 

information,” taking into account some needs as mass diffusion of 

content, standardized and codified in different languages (or in one 

single language accessible to elements in several groups, usually 

that of their respective tribal or local elites).

Thus, agencies were born by performing both the role of 

information exporters (spreading news abroad about their country), and 

importers (domestic distribution of foreign news), and only secondarily 

cared about circulating national news to the media of their own country. 

Back in the late 70s, the international content represented at least half 

of the total production of the vast majority of national agencies, both 

large and small (BOYD-BARRETT, 1980, p. 193). Particularly in developing 

nations, thanks to the strategy of the lawful monopolies on subscribing 

and redistributing wires of foreign agencies, national news agencies kept 

the primary filter on what was happening and being said in the world – 

especially when concerning their own country. A national agency was the 

hand of the state closing and opening the gates of news as true gatekeepers, 

at a time when there were no available news aggregators nor online search 

tools for mapping, searching, or finding other sources of information.

In 1971 there were national agencies in 90 sovereign countries, 
a 76% increase on 1950 when there were national agencies in 51 
countries. There were still 40 countries without national agencies, 
and of these 25 had populations greater than a million. In 56% of 
all cases the national agencies were state-controlled; most of the 
others were corporate newspaper endeavours or public corporations 
established under state auspices. (BOYD-BARRETT, 1980, p. 193)

In spite of that, it is worthy to make clear that, by “national 

agency”, one does not necessarily denote a state-owned company, nor 

that it provides news services exclusively to the domestic press, but 

an agency that has as the majority of the media in one country as its 

commercial basis and, at the same time, that is a reference abroad as a 

reliable source for continuous flow of information about its own country. 

The concept is similar to that of a national carrier airline, be it private or 

public in ownership. DPA, private, is the national agency for Germany, 

as much as Télam, state-owned, is the national agency of Argentina.



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201640

Pedro Aguiar

Paradigms of international communication

Different paradigmatic models established by each country for 

their national news agencies are mainly related to their structural position 

in the world-system of communication – core, peripheral, semi-peripheral, 

in a Wallersteinian scheme – which ultimately refers to their role in the 

international division of labour. Since at least the 1970s, critical studies on 

international communication and global media have found that imbalances 

in international flows of information largely matched those in the global trade 

of tangible goods, which in turn extended hereto some concepts such as 

structural underdevelopment and dependence (THUSSU, 2006, pp. 46-51).

A sequence of theoretical schools came and fought for hegemony 

in the field of international communication studies (now more often 

‘global media studies’) throughout the Cold War, not only to explain such 

imbalances but also proposing ways to correct them. The synthesis of 

such struggle, according to Mattelart (1994), varied around two types 

of determinisms: that of the technology and that of modernization, both 

presented as sufficient to boost development on their own.

The conception of development that drove communication 

initiatives of the rich countries toward societies in de-colonisation (or 

from multilateral organisations to these), as pointed out by Mattelart 

(1994, pp. 185-186), was the paradigm of modernization. It regarded 

the reproduction of techniques, processes and values of Northern 

(industrialised) nations by those in the Global South (developing or 

underdeveloped countries) as something ‘natural’, while disregarding 

the particularities and priorities of the latter.

Futures receptacles of a progress introduced from outside, these 
societies, labeled ‘traditional’, were reduced to waiting for the 
revelation of the dei ex machina charged with spreading the 
good cosmopolitan word. There was a mirror-and-screen effect: 
development-modernization theory incited societies on the one hand 
to see the image of their future in the ideal model embodied by modern 
societies of urban and industrial North, and on the other to consider 
their own cultural heritage as a handicap on the road to social and 
economic evolution. (MATTELART, 1994, pp. 201-202 [1994, p. 172])

Among the theories of modernization, the diffusionist 

approach clearly argued that the process of development would 

spread from the core to the periphery, then demanding not just 

an infrastructure to convey it but also superstructural values, 

ideologies, relations of production and power. In the words of its 

main representative, Everett Rogers (apud MATTELART, 1994, p. 

159), “development is a type of social change in which new ideas 



41BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

are introduced into a social system in order to produce higher per-

capita incomes and levels of living through more modern production 

methods and  improved social organization” (my emphasis)1.

Such ideas and values, as Dantas highlighted (2002, pp. 129-

131), were also conveyed by the news agencies, since they conducted a 

continuous, unidirectional North-South flow – through regular coverage 

of the political, economic and cultural processes of the First World.

News agencies provided and keep providing, to those elites, a 
single framework of the world with which everyone must identify, 
if they want to look ‘developed’. Even the most critical reformers 
in local elites eventually resigned to reduce their political and 
historical options to the boundaries previously designed by the 
hegemonic colonial culture. (DANTAS, 2002, pp. 130-131)

This was often reinforced by their own national agencies, in the 

agreements they signed with global agencies (or “world news agencies”, 

a nomenclature used by Boyd-Barrett in his seminal work of 1980). Given 

that the government apparatus in these countries had neither equipment 

nor qualified human resources in a sufficient scale to operate their news 

agencies to meet the required output volume to feed the national press and 

foreign media, in many cases these same apparatuses set “partnerships” 

with news agencies from developed countries (including the Soviet Union, 

in the context of the Cold War) to promote “cooperation” and exchange 

dispatches in a relationship that Boyd-Barrett and Rantanen (2002) classified 

as being as much dependent as that of other economic sectors.

The world agencies do not control the distribution of their own 
product to all their ‘retail’ newspapers, broadcast and other 
clients. An important intermediary in many countries and for 
at least some clients in most countries is the national news 
agency, and nowhere is this more the case than in the developing 
countries of the Third World. Where dependence on the global 
agencies is already great, therefore, the scope for news selection 
by the individual retail media organization is further reduced by 
the intervention of a third party. (BOYD-BARRETT, 1980, p. 192)

Such a relation of dependency and asymmetry was denounced by 

studies in international communication conducted in developing countries, 

particularly in Latin America and India. Global agencies were the “main 

target” of these studies (MATTELART, 1994, pp. 212-213), which aimed 

to quantify the concentration of sources for the information circulated 

in those countries, whilst economic research identified the concentration 

of capital in the Third World in the hands of multinational companies. By 

this analogy, there emerged the theory of media imperialism, that Boyd-

Barrett (apud MATTELART, 1994, p. 209) defined as “the process whereby 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201642

Pedro Aguiar

ownership, structure, distribution, or content of the media in any one 

country are singly or together subject to substantial external pressure 

from the media interests of any other country or countries”. The very idea 

of media imperialism was largely due to the dominance exerted by global 

news agencies and the “unequal partnerships” that these established with 

national agencies of developing countries.

The concept ‘imperialism’ denotes an imbalance of power relationship 
between nations. The first agencies emerged among the great 
imperial powers of the nineteenth century and their relationship with 
agencies of other countries was and is to some extent still a reflection 
of the imperial balance of power. It should be understood, however, 
that this imbalance was not often completely unidirectional. The 
agencies did not everywhere impose their own news-gathering and 
distribution machinery. Rather, they established relations with local 
independent agencies. The essential characteristic of this relationship 
was the principle of news-exchange it embodied, although the 
exchange was rarely equal. (BOYD-BARRETT, 1980, p. 195)

In other words, if a (state-owned) national news agency of a 

given African country held a monopoly on the provision of information to 

local newspapers but did not have either financial nor technical resources 

to ensure its customers a wide scale supply (mainly of foreign news), it 

would form a “partnership” with Reuters or AFP to provide their content to 

local clients; at the same time, it would be contractually obliged to grant 

exclusivity of its own content to the “partner” global agency for distribution 

abroad. Thus, the global agency (usually headquartered in the respective 

former colonial power) would be the sole source of foreign information 

to the press in that nation, as well as the only channel for international 

delivery of news from that same country out to the world – somehow 

perpetuating a colonial bond. Like Boyd-Barrett (1980, p. 193) put it, 

“through the national agencies, the world news services are distributed to 

media which otherwise would not or might not receive them.”

This relationship allows not only information to flow, but also 

capital, in a centripetal stream – from the periphery to the centre, in 

the world-system of communications –, since the national agencies 

paid (and many still pay) a sum as “brokerage” to global agencies (and 

not otherwise, as one might expect for the provision of exclusive 

news) due to the customers obtained through the delivery of service 

(BOYD-BARRETT & RANTANEN, 2002). Thus, national agencies begun 

to provide “a good but unknown proportion of the world agencies’ 

total overseas revenue” (BOYD-BARRETT, 1980, p. 193).

The national agency is in a sense a convenient revenue device, 
whereby revenue is assured to the global agencies from media 
which individually might be unable to afford global agency 



43BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

services, but which collectively, or through government help, 
can afford them. For that reason many national agencies have 
emerged in close relationship with one or more world agencies. 
(BOYD-BARRETT, 1980, p. 193)

Boyd-Barrett (1980, p. 194) remarked that one of the structural 

causes related to the imbalance in the international flow of information 

(including the “disrupted image” effect of poor countries in the news of 

the rich countries) was a severe lack of resources of the national agencies 

from developing countries, and that “national agencies are generally 

important news sources for the world agencies.” However, he noted, 

this failure reflected “the basic problem, which is the the non-existence 

or impoverishment of local markets in most Third World regions.”

The arrival of the news agencies to what would become the 
Third World was not devoid of serious political and cultural 
consequences. Their wires determined which events were relevant 
in the day-to-day of each nation and how they should be reported. 
Obviously, they did so according to criteria and priorities, often 
ethnocentric or even racist, of their reporters and editors. These 
agencies have internationalised a type of journalism, then rising in 
the United States and Europe, which focus on the instantaneous, 
the extraordinary, the sensational, the superficial, the bizarre, 
ignoring correlations of facts, social processes, cultural and 
historical differences between peoples. (DANTAS, 2002, p. 130)

This situation was a sample of the big picture of 

underdevelopment, as described in diagnoses by structuralist 

economists such as Raúl Prebisch and Celso Furtado. In a quest for 

overcoming this hurdle, following the precepts of developmentalism, 

several countries opted for a pure statism in their communication 

strategies, especially when it came to news agencies.

Governments soon became involved in agency newsgathering 
and dissemination. For this, they used a variety of means or 
combinations of methods that included direct ownership, control, 
tariff concessions for use of state communication facilities, 
intervention in news content, and overt or covert subsidy or 
direct financing of news agencies. (SHRIVASTAVA, 2007, p. 7)

Opting for the state, however, was not a novelty and did not 

begin in the Third World: it was first done by the imperial powers 

themselves in the 19th century. Thussu (2006, p. 9) reminds that the 

first three European news agencies – Havas, Wolff, and Reuters – were 

subsidized by their respective governments, while Shrivastava (2007, 

p. 153) says that Reuters, specifically, was “a national and imperial 

institution.” The State took part in creating the global communications 

network also with subsidies, not just to the agencies properly, but 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201644

Pedro Aguiar

mainly to telegraph companies, building the hardware infrastructure to 

be used by the information transmitters.

Building such infrastructure was an obvious imperial interest 

(THUSSU, 2006), drawing the flow of information along the same 

lines of international trade in early capitalism. According to Dantas 

(2002, p. 129), telegraph wires, both terrestrial and submarine, 

as well as radio and later technologies, followed “the routes of 

ships and railroads that conveyed the wealth of the colonies and 

dependent countries to Europe and the United States.” The author 

explains that “in the peripheral countries, as a result of their own 

technological and industrial submissive condition, (...) networks 

have been established and placed under the control of foreign 

companies, specialized in international communications” (idem).

Transport and information infrastructures of the peripheral countries 
served basically to the international insertion of their economies, 
source of cheap raw materials and manpower to core countries. 
Secondly, they provided telegraph or telephone networks to wealthy 
classes. In these countries, there were never talks, at the time, about 
universalising communications. (DANTAS, 2002, p. 129)

It would not be a surprise, therefore, that the global 

distribution of these flows, even decades later, reflected the 

international division of labour, with its asymmetries, its 

imbalances, and its centripetal structure both to material goods and 

to information as a commodity.

Historically, the first movement to try to reverse those figures 

has been the Non-Aligned Movement (NAM), formed in 1961 by the first 

nations to be decolonised in Asia and Africa (India, Indonesia, Ghana), 

plus Egypt and Yugoslavia. Not only did they use international fora (where 

the principle of “one nation, one vote” was hallowed, equalling them to 

military and economic powers) to expose and challenge the international 

division of labour, but they also questioned the communication order 

derived from it. In fact, in the 1970s, at the NAM conferences in Algiers 

(1973) and Colombo (1976), the Non-Aligned countries blinded the 

appeal for a New International Economic Order (NIEO) to a parallel New 

World Information and Communication Order (NWICO).

In this process, the institutional tool chosen by the Non-

Aligned, as representatives of the Third World (developing countries, 

especially newly-decolonised, presently referred as the Global South) 

to bring about systemic change was the same that had been used by 

the colonial powers in the 19th century: the state.



45BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

It was up to the state, in the developmental strategy adopted 

by the poor countries, the task of overcoming problems in their national 

infrastructure to meet their own demands of development, no longer 

those of their colonisers. The state was also entrusted with the mission 

of organizing the new information systems (the national news agencies) 

to operate in accordance to endogenous interests of the new countries.

Once the national units of this system were formed, the Non-

Aligned Movement sought to articulate a broader network: the Non-

Aligned News Agencies Pool (NANAP), that, at least between 1975 and 

1980, constituted a counter-hegemonic scheme for the international 

news flow among developing countries (for that matter, consult AGUIAR, 

2010). The initiative of the Non-Aligned pool, formed exclusively by 

state-owned agencies, responded to the demand for “decolonising 

information” and the configuration of the NWICO (MATTELART, 1994, p. 

212), until it was demobilised by various internal and external factors in 

1980 (and later converted into the Non-Aligned News Network in 2005).

The model of news agencies belonging to the state, not private 

ones, clearly seemed to be the best – if not the only – to be adopted in 

developing countries, even by those with market-friendly and strongly 

anti-socialist regimes, because public information was treated as a 

strategic area. Just as sovereign development was sought, they also 

strived for “information sovereignty”, which would be effective in the 

operational and productive autonomy of national agencies relatively 

to the global agencies. As much as natural resources or civil aviation, 

the continuous flow of information carried by news agencies was seen 

as decisive to national sovereignty, a politically sensitive business, and 

therefore as naturally subject to state monopoly.

The intention, however, hardly ever came true. Developing 

nations, even bestowed with political and administrative autonomy, 

remained hostages to the transnational capital. Thus, they retained 

a relationship of dependency to their former colonial powers 

(MATTELART, 1994, p. 202), and their economies kept directing their 

infrastructure and logistics to the needs of their major clients – once 

more, the central powers of capital – frustrating the intended escape 

from the international division of labour as a less likely prospective. 

Just like the continuity of exports of raw materials kept railways, 

ports and roads heading the same ways as in the imperialist times, 

so did the information flows remain in North-South and South-North 

courses, and almost nothing on the South-South course.

It is never enough to remind that all the historical period of 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201646

Pedro Aguiar

Cold War, de-colonisation and foundation of national news agencies in 

these countries happened between the 1940s and 1980s, before the 

revolution in information and communication technologies (ICTs), but 

the digitization and convergence expanded the role of news agencies, 

rather than contracting it (Paterson, 2005). After the end of the Cold War, 

like all industries of the economy in developing countries (especially the 

strategic ones), the state-led systems of public information suffered a 

strong setback with the rise of neoliberalism as an hegemonic ideology 

of governance. Back then, international conferences and seminars 

abandoned the issue of the imbalance of news flows and turned eyes to 

the matter of editorial independence in the context of post-statism, as 

Shrivastava documented (2007, p. 164-167). In 1996, a meeting of the 

International Press Institute in Warsaw issued a statement demanding 

editorial independence for state-owned news agencies and restored the 

doctrine of “free-flow.” An identical statement was made the following 

year at the European Seminar on Independent and Pluralistic Media in 

Sofia, Bulgaria. In 2001, a workshop by UNESCO, “News Agencies in 

the Internet Age”, in Amman (with Boyd-Barrett as one of the leading 

consultants), drew attention to the frailty of the sector with the waves 

of privatization and deregulation.

At the same time, the ICT revolution broke out, triggering the 

processes of digitization, networking and convergence, in parallel with 

the cultural-political-economic phenomenon of globalization, which 

broadened the field of action of the news agencies. Today, by cutting 

costs with the digitization of their operations and reaching a much 

wider array of clients by networking the distribution of their content, 

agencies have much more presence than at the time of their creation.

But the phenomena of digitization and convergence, in parallel 

with the neoliberal wave (globalising, privatising and deregulating) far 

from relieving the North-South dependence and concentration, have 

deepened it in some scenarios, while they expanded influence and 

tightened ties with transnational capital in others. Among the news 

agencies from peripheral countries, a few were privatized (particularly 

in former socialist states), others deepened their dependence on global 

agencies by becoming merely echoers of foreign content, and eventually 

some went extinct due to lack of capacity or interest of states to keep 

them (especially in Africa).

Therefore, we can design four models derived from the 

paradigms adopted in different countries regarding their respective 

industries of news agencies, according to Table I.



47BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

Table I. Models of national news agencies in developing countries

model features

Private 
Industrialised
(liberal)

private national news agency, with market goals
international or transnationally information export 
and import (from/to North and South) nominal free 
competition (de facto monopoly/oligopoly)

Private 
Underdeveloped
(colonial)

private national agency dependency on a global agency 
(of former colonial power) reproduction of transnational 
modelsfree competition, but weak market

Statist
state-owned national agency information export and 
import (from/to North) monopoly on content delivery 
from global agency to domestic media

Hybrid
(modernizing)

private or state-owned national agency (or formerly, 
privatised) information export and import (from/to North) 
reproduction of transnational models and market control

Source: own work

The neoliberal trend remained up until the second half of 

the 2000s, when the international financial crisis and the success of 

neodevelopmentalist experiences based on strengthening the state 

(mainly in Latin America but also in parts of Asia and Africa) have 

checkmated the privatised and deregulated model. Although they could 

not have foreseen this turnaround, governments in poor countries that 

overcame the neoliberal vague realized it and are now using news 

agencies to boost their new development strategies. For example, within 

the context of the “Turn to the Left” in Latin America, in the early 21st 

century, some interesting experiences came forth with news agencies 

newly-founded or reformed by the progressive governments elected in 

the region, such as in Venezuela (AVN, re-founded in 2005), Ecuador 

(Andes, founded in 20092) and Paraguay (IP Paraguay, in 20093).

In a second wave, some middle-income countries whose 

governments had resisted or reversed the neoliberal trend in time 

(whether democratic or authoritarian, with or without transfer of power) 

managed to develop greater immunity to the crisis and took off as 

“emerging powers” in the global hegemonic scenario. Among them, 

frequently featured are Brazil, Russia, India, China, South Africa, Mexico, 

and Turkey. Of these, the first five have formed a core institutional 

cooperation group called BRICS. Although not exactly investing in new 

experiences as the aforementioned agencies in Latin America, the BRICS 

countries have different models of owning and operating their own 

national news agencies, which shall be described henceforth.



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201648

Pedro Aguiar

Models enforced in BRICS countries

The countries that make up the BRICS, grouped by their semi-

peripheral position and by their economies’ growth potential, have 

all at least one national news agency (Russia and India having more 

than one). Politically, the BRICS have inherited a role that was exerted 

by the Non-Aligned Movement (which still exists, although lost much 

of its lobbying power) to defend interests of the peripheral countries 

before multilateral organizations and Northern powers. Respectively, it 

could be expected, their national news agencies would be able to pose 

themselves within the international information order in the same 

fashion as the non-aligned agencies did back in the era of the Cold 

War. This, nevertheless, has not been achieved owing to the different 

models of news agencies adopted in each of those five countries.

Russia

In Russia, the field of the news agencies suffered a series of 

mutations that followed state features and institutional breakdowns with a 

long period of dominance by TASS, since the Soviet times. Its origin, yet in 

the tsarist era, was in the Trade Telegraph Agency (Torgovo-Telegrafnoye 

Agentstvo in Russian), an office of the Ministry of Finance of the Russian 

Empire. In the beginning, it was specifically dedicated to commercial and 

financial information (Rantanen, 1985). With the outbreak of the Russo-

Japanese War in 1904, the government changed the news service range 

to include coverage of the conflict. While maintaining equipment and 

facilities, the organization was renamed the Saint Petersburg Telegraph 

Agency (Sankt-Peterburgskoye Telegrafnoye Agentstvo). When the name 

of the Russian then-capital was changed to Petrograd in 1914, the agency 

followed suit. This lasted until the Bolshevik Revolution.

In December 1917, the agency was renamed once again as 

CIA (TsIA), subjected to the Council of People’s Commissars (executive 

cabinet of the Bolshevik government). By September 7, 1918, the 

TsIA was merged to the Press Department of the Central Executive 

Committee of the Communist government to form ROSTA - Russian 

Telegraph Agency (Rossiyskoye Telegrafnoye Agentstvo), a new agency 

specifically for Soviet Russia. Other republics also set up their own 

agencies as they emancipated from the Russian Empire and became 

Soviet republics (the USSR would be officially founded in 1922), such 

as Ukrainian RATAU, Belarusian BELTA and Armenian ArmenPress.



49BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

In 1925, under Stalin, ROSTA and the other agencies were 

“federated” into a kind of supra-agency that would coordinate the 

work of all them: TASS (Telegrafnoye Agentstvo Sovietskogo Soyuza 

or Telegraphic Agency of the Soviet Union). The main function of the 

supra-agency was to ensure centralized control over the circulation 

of international information (import and export) without “offending” 

the respective monopolies set by other nationalities and, formally, 

without extinguishing the ROSTA (KRUGLAK, 1975, pp. 8-9). Rantanen 

(2007, p. 151), which studied the Russian case and the former Soviet 

Union specifically, explains that, in the era of monopolistic TASS, “the 

Soviet model was a satellite model with the headquarters in Moscow 

and branch offices in the capitals of different Soviet republics.”

Apart from the fact that this was a very centralised model, where 
the ultimate power lay in Moscow, there is clear evidence of early 
forms of transnational communication in a socialist context. This 
was a Soviet network society, for all its faults, where the national 
territory and the network society corresponded (...), the influence 
of which cannot be underestimated. It was still based on the idea 
of the national, as was the Soviet Union itself, which acknowledged 
to a certain extent national differences and the sovereignty of 
Soviet republics, although the overall political system was highly 
centralised and vertical. (RANTANEN 2007, p. 151)

Converted into a state committee of the Soviet government 

in 1971, TASS was rebranded as ITAR-TASS, barely a month after the 

dissolution of the USSR in 1991, but kept as state agency subject to the 

executive branch. Although it was not privatised, TASS had to compete 

with other news agencies, not only in the domestic market but also 

abroad, for the status of “reference agency” about Russia before the 

foreign media. The most important among these are Sputnik (also state-

owned, placed under the umbrella of Russia Today and heir to former 

RIA Novosti, founded in 1961 and disbanded in 2013), and Interfaks 

(or Interfax, in Roman spelling), a private company. Yet, TASS remained 

as market leader: in the beginning of 2000, Shrivastava (2007: 210) 

noted that TASS had 130 offices abroad and in Russia, and cooperation 

agreements with 80 foreign agencies. In 2015, the company claimed to 

have 5,000 subscribers worldwide, amongst 20% were media outlets, 

while employing a staff of 1,500 and sending wires in Russian, English, 

Spanish, French, German, and Arabic. The number of offices was up to 

138 (being 70 in Russia and 68 abroad)4. It was renamed ITAR-TASS in 

1991 but reverted to the original acronym in 2014.



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201650

Pedro Aguiar

China

China’s model firstly mirrored that of Soviet agencies, but 

even more centralized. Chinese national news agency Xinhua (“New 

China”) has origins in Red China News Press, founded by the Chinese 

Communist Party in 1931, during the Civil War against the Kuomintang. 

According to Rantanen (2007, pp. 151-153), “Xinhua later adopted the 

TASS model for organising its operations, but gave its headquarters in 

Beijing centralised control over its branches.” Although it is formally 

subordinate to the State Council (government), Xinhua is placed under 

the ‘oversight’ of the Communist Party (Elliott, 2000: 343). The state 

character of the model remained unchanged even after the reforms 

towards the “market socialism” introduced with Deng Xiaoping’s Gaige 

kaifang, the “Chinese perestroika”, from 1979 on.

Xinhua also has agreements with global agencies (XIN, 2006, p. 

119) and runs newspapers in English for foreigners, as well as in Mandarin, 

for domestic readership and the diaspora. The close link between the 

agency and the Party is defined by Elliott as the “eyes” and by Xin as “throat 

and tongue”, as Xinhua sees (imports information) and speaks (exports 

it) on behalf of the interests of the ruling bureaucracy. The function of 

control is foreseen even in the charter of the company, whose newsroom 

is split in four desks: national news for domestic output, foreign news for 

domestic output, national news for international output and foreign news 

for international output (ELLIOTT, 2000, p. 345).

Moreover, Xinhua stands out from other news agencies 

for playing the role of market regulator de facto, by holding legal 

monopoly over the syndication of economic and financial news (a 

major source of income for big agencies), both from global agencies 

to the Chinese press and vice-versa. Foreign media which want 

get it must request authorization by Xinhua itself. This double role 

as supplier and regulator has led to a conflict of interest between 

Chinese and foreign competitors like Reuters, AP and Dow Jones, as 

they tried to enter the Chinese market (XIN, 2006, p. 119-120).

South Africa

In South Africa, the colonial model prevailed until recently. 

The national news agency was SAPA (South African Press Asociation), 

formed as a cooperative of private newspapers (SHRIVASTAVA, 2007, p. 



51BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

235) in the same fashion as the U.S.-based Associated Press. However, 

its operational pattern (and global news provider) was that of Reuters. 

SAPA was created in 1910, the year of South African independence, as 

a local branch of the British agency. It was originally called Reuter South 

African Press Agency (TOPUZ, 1962, p. 48). In 1938, the branch was 

converted into an autonomous agency, constituted as a cooperative 

between subscribers, but retained exclusivity of importing and exporting 

news to Reuters. A small domestic cultural conflict emerged from there: 

newspapers that supported the regime of racial segregation (Apartheid), 

mainly Boer (or Afrikaner) complained about the editorial line of SAPA, 

deemed as “too British”, which had the UK press as a reference, which on 

the other hand pleased the English-language newspapers in South Africa. 

With strong pressure from the National Party (Boer-dominated and pro-

Apartheid), the close association with Reuters was gradually removed 

since 1966 to be fully cut in 1995, when the country had already ended 

segregation policies. However, in March 2015, SAPA ceased to exist, as 

the media companies which owned its associates decided to invest in 

their own news services – such as News24, owned by Naspers, a giant 

in the South African market, and ANA (African News Agency), founded 

in February 2015 by Sekunjalo Independent Media5.

India

India has a model which was born in a similar way, and very 

early, but took a different course. The first agency established in the 

country was also a subsidiary of Reuters, even in 1905, but it developed 

in relative autonomy. The British agency already worked in India, then 

a British colony, since 1866, and four years later a submarine telegraph 

cable connected Mumbai to London. In 1910, same birth year of SAPA, 

Keshab Chandra Roy founded the Press Bureau, which soon defaulted. 

Asked by representatives from Reuters, Roy was convinced to create a 

new agency, named the Associated Press of India (API), and obtained an 

exclusive mandate to syndicate the services of the British agency and 

then consolidated it as the main Indian news agency6.

India’s independence in 1947 turned this dependency an 

inconvenient model, as the main distributor of news of the newly-born 

country was in practice subject to the agency of the same imperial 

power from which India had been freed. The solution was found in 

creating the Press Trust of India (PTI), also formed as a cooperative of 

Indian newspapers just 12 days after the proclamation of independence.



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201652

Pedro Aguiar

The evolution of the concept of a national news agency was the direct 
consequence of the spirit of independence that swept the country 
since the days of the Quit India Movement. The desire to shake off 
the imperial domination in the field of news supply was at the heart 
of this evolving thought. (GOENKA apud SHRIVASTAVA, 2007, p. 45)

According to Shrivastava (2007, p. 45) the creation of PTI was 

both a business and political decision, to which forefathers of Indian 

independence like Jawaharlal Nehru and Sardar Patel intermediated 

negotiations with owners of newspapers, journalists and representatives 

of Reuters. The London-based agency tried to keep a monopoly in the 

country even after the British decision to grant independence, and was 

pressured to give it up both by the Labour government of Clement Attlee, 

by the first Indian government (with a personal intervention by Patel), 

but mainly by the native press, which gathered in a consortium to form 

PTI. The new agency inherited the syndication contracts of API with the 

British agency (later cut off in 1952) and became the first national agency 

of independent India, to this day. According to the same author (idem, pp. 

154-155), it was by order of Nehru himself that the distribution of foreign 

news to the Indian press was banned to foreign agencies (nominally 

Reuters) and left to domestic ones (then mostly PTI), setting the pattern 

for the Third World model of redistribution of content from global agencies 

through “partnership” arrangements with national agencies.

Today, the scenario is diversified, with thematic and regional 

agencies operating in conjunction with PTI, many of them founded 

in the years following independence: Hindustan Samachar (1948), 

Eastern India News Agency (1949), Near & Far East News (1952), 

Indian Press Agency (1957), Indian News and Features Alliance (1959) 

and United News of India (1961).

Brazil

Finally, Brazil is an outlier among emerging countries. As said 

already, while major powers and developed countries operate such 

international companies as suppliers of foreign information for the 

domestic media market, developing nations commonly use them as 

a means of publicity to their governments, their economies and their 

cultures abroad. However, in the Brazilian reality, there is not, nor ever 

was there, any news agency to perform either input role (providing 

their own national media with foreign coverage) neither the output role 

(providing national news, preferentially in English, to the media abroad).



53BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

The country lacks both types of news agency: be it one with 

foreign correspondents to be a provider of international news to the 

Brazilian press, or a nationwide agency (no matter if public or private) 

that caters them to foreign news media. The Agencia Brasil (ABr), a 

state-owned news agency, does not operate with a view to foreign 

markets. Although founded in 1990, and incorporated into the public 

media company EBC since 2008, it established an English-language 

service only in 2013, as well as in Spanish, with less than 10 news 

items a day, handpicked from the general, Portuguese-language 

output. Like all other private agencies, ABr just feeds the Brazilian 

media with equally domestic content.

This situation contradicts the recent political and diplomatic 

efforts to position the country as a rising economy and emerging 

power in the international arena. The only international partnerships 

it has are a long-term agreement with Telam, Argentina’s national 

agency, albeit with a tiny usage, as well as re-running news from 

Lusa, the Portuguese news agency, written in the language that is 

common to both countries. ABr also holds membership in the ULAN 

(Latin American Union of News Agencies), since 2011, and the ALP 

(Alliance of Portuguese-language News Agencies), since 1996.

Brazilian news agencies with national syndication have always 

been traditionally associated to press conglomerates and generally 

operate as commercial deparments for selling their daily content 

to smaller-sized clients in regional media outlets. The main ones 

are Agência Estado, Folhapress, and Agência O Globo, all of which 

work as “brokers” of news and pictures already produced by their 

staff (therefore not original) of the flagship papers of each company. 

Earlier, the same model was operated by Agência Meridional (of the 

Diários Associados group) and the Agência JB of Jornal do Brasil, a 

former major daily which ceased to print in 2010 (MARQUES, 2005).

Brazilian agencies that are not subsidiaries of media conglomerates 

are linked to local power groups, like the Church, having regional and local 

media organisations as customers (and thus as economic support). Thus, 

they mirror in a smaller scale the same concentrations and asymmetries 

of the global flows, historically seen between the North-core and the 

South-periphery: agencies from Rio de Janeiro and São Paulo, largest cities 

in Brazil, feed and set the agenda for newspapers in the other regions.

As a result, in Brazil, neither the state-owned nor private news 

agencies are engaged in the international news flow, merely national 

and interregional flows, without competing with foreign agencies to 



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201654

Pedro Aguiar

provide their own customers nor sharing content with their fellow 

agencies in the BRICS or other peripheral and semi-peripheral countries, 

making the country an exception in the global arena of communication.

Overview

The outcome of this comparison evidences that news agencies in 

peripheral countries have a much wider role than simply production in the 

information economy, that sets the agenda for the profitable business of 

global agencies. In those countries, they are strategic tools in the pursuit 

of development, part of national efforts to correct structural imbalances 

caused by decades or centuries of colonial/imperial domination.

The models for this industry differ in each one, whose diversity 

is remarkably expressed among BRICS (Table II). Russia is closer to that 

of developed countries, which is not surprising in a former superpower 

that experienced accelerated industrialization in the 20th century. In 

China, on the other hand, the statist model remains strong, despite the 

doctrine of “market socialism” in other sectors of the economy. South 

Africa retained the colonial model until recently, and as of 2015 it is too 

early to predict where it will head to. And India, at last, follows a hybrid 

model among others, consistent with the paradigm of modernization. 

It is only Brazil that finds no parallel for the current model in its news 

agencies business.

Table II. Models of news agencies in the BRICS countries

Russia China
South 
Africa

India Brazil

Model liberal statist colonial modernizing unique

national 
agency

TASS Xinhua
SAPA 
(1938-
2015)

PTI
Agência Brasil 
and private 
ones

agency 
ownership

state-
owned

state-
owned

cooperative cooperative
state-
owned and 
conglomerates

relationship 
with global 
agencies

reference dependency
dependency 
and 
syndication

model 
reproduction

no 
relationship

function in 
news flow

import 
and 
export

import and 
export

import and 
export

import and 
export

domestic

competition
free (de 
facto 
monopoly)

formal 
monopoly

free free free

Source: own work



55BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

But in all of them, except for Brazil, there is a strong presence 

of the state in determining the model followed, as well as in the 

establishment, operation and financing of their respective national 

news agencies, reinforcing the developmentalist argument that the 

state is and probably will continue to be the main driving force for 

overcoming underdevelopment.

*This paper was translated by the author

NOTES

1 Pages ahead, Mattelart (1994; 192) ponders that Rogers himself 
changed radically his idea 14 years later, when he begun to propose a 
communication model for development based on horizontal projects, 
taken from experiencies of the underveloped societies themselves 
and abandoning the quantitative parameters. This second vision, 
promoting community-based “micromedia” instead of centralized 
and vertical news agencies, is the one prevailing at later initiatives 
by the UN, like the IPDC (International Program for the Development 
of Communication), established in 1980.

2 Ramos, I. Orlando, R. “Activismo estatal y bloqueo mediático: 
contiendas por la regulación de la comunicación en el Ecuador”. 
Corriente Alterna. vol.I, # 2 (June 2012). Quito: Terranueva, 2012.

3 La NACIÓN. IPParaguay celebró cuarto aniversario. Jan. 19, 
2013. [http://www.lanacion.com.py/articulo/109843-ipparaguay-
celebro-cuarto-aniversario.html, retrieved in May 2013]

4 http://tass.ru/en/today, retrieved in Sept.2015

5 IOL Beta, 3/2/2015, http://beta.iol.co.za/news/africa/african-news-
agency-begins-operations-1825260 – retrieved in  Sept.2015

6 Other agencies coexisted with API in different periods, such as Free 
Press from 1927 to 1947 and United Press of India from 1933 to 
1949, but both succumbed before uneven competition due to the 
benefits granted by Reuters to API (for a detailed history, refer to 
Shrivastava, 2008; 37-71).



BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1-  201656

Pedro Aguiar

REFERENCES

AGUIAR, Pedro. Sistemas Internacionais de Informação Sul-Sul: do 
pool não-alinhado à comunicação em redes. Dissertação de mestrado 
defendida na Escola de Comunicação da UFRJ. Orientadora: Suzy dos 
Santos. Rio de Janeiro: ECO/UFRJ, 2010.

BOYD-BARRETT, Oliver. The International News Agencies. London/
Beverly Hills: Constable, SAGE, 1980.

BOYD-BARRETT, Oliver. RANTANEN, Terhi. Global and National News 
Agencies: opportunities and threats in the age of the Internet. in: BRIGGS, 
Asa. COBLEY, P. (orgs.). The Media: an introduction. London: Longman, 
2002. 2ª ed.

DANTAS, Marcos. A Lógica do Capital-Informação. Rio de Janeiro: 
Contraponto, 2002. 2ª ed.

ELLIOTT, Charles W.. Flows of News from the Middle Kingdom: an analysis 
of international news releases from Xinhua. in: MALEK & KAVOORI (eds.). 
The Global Dynamics of News: studies in international news coverage 
and news agendas. Stamford (EUA): Ablex: 2000. pp.343-388

KRUGLAK, Theodore Eduard. The Role and Evolution of Press 
Agencies in the Socialist Countries. International Communication 
Gazette, jan 1975; vol.21: pp.1-18. 17p.

KRUGLAK, Theodore Eduard. The Two Faces of TASS. University of 
Minnesota Press, 1962.

LERNER, Daniel. SCHRAMM, Wilbur (eds.). Communication and Change 
in the Developing Countries. Honolulu: East-West Center Press, 1967.

MARQUES, Márcia. As mudanças nas rotinas de produção das 
agências de notícias com a consolidação da internet no Brasil. 
Dissertação de Mestrado defendida na Universidade de Brasília 
(supervisor: Zélia Adghirni). Brasília: UnB, 2005.

MATTELART, Armand. Comunicação-Mundo: história das ideias e das 
estratégias. Petrópolis: Vozes, 1994. (available in English as Mapping 
World Communication: war, progress, culture; University of Minnesota 
Press)

PATERSON, Chris. News Agency Dominance in International News on the 
Internet. in: SKINNER, D., COMPTON, J. and GASHER, M. (eds.) Converging 
Media, Diverging Politics: A Political Economy of News in the United 
States and Canada. Lexington/Rowman and Littlefield, 2005. pp. 145-
164. 24p.

RAMOS, Isabel. ORLANDO, Rocío. “Activismo estatal y bloqueo mediático: 



57BRAZILIAN JOURNALISM RESEARCH - Volume 12 - Number  1 -  2016

NEWS AGENCIES, DEVELOPMENT, AND THE STATE

contiendas por la regulación de la comunicación en el Ecuador”. Corriente 
Alterna. vol.I, nº 2 (June 2012). Quito: Terranueva, 2012.

RANTANEN, Terhi. A Historical Study of News Agencies: the beginning 
of news agency activity in Russia. Nordicom, 1. 7-12. Gotemburgo: 
NORDICOM, 1985.

RANTANEN, Terhi. Flows and Contra-Flows in Transitional Societies. in: 
THUSSU, Daya K. (ed.). Media on the Move: global flow and contra-flow. 
Nova York: Routledge, 2007. pp.146-160

SCHRAMM, Wilbur. The Role of Information in National Development 
(abridged version of “Mass Media and National Development”). Paris: 
UNESCO, 1965.

SHRIVASTAVA, K.M.. News Agencies: from pigeon to internet. New Delhi: 
New Dawn Press/Sterling, 2007.

THUSSU, Daya Kishan. International Communication: continuity and 
change. London: Hodder Arnold, 2006.

TOPUZ, Hifzi. News Agencies in Africa. International Communication 
Gazette, jan 1962; vol.8: pp.48-52.

XIN, Xin. Xinhua News Agency and Globalization. in: BOYD-BARRETT, 
Oliver. Communications Media, Globalization and Empire. Eastleigh 

(Reino Unido): John Libbey, 2006. pp.111-128

Pedro Aguiar is a journalist, currently pursueing 

his PhD in Communication studies at the State 

University of Rio de Janeiro (PPGCom/UERJ). He 

holds an MA in Communications from the Federal 

University of Rio (PPGCom/ECO-UFRJ), where he 

is also a researcher at PEIC (Political economy of 

media) group. His work focuses on news agencies 

in developing countries. Supervisor: Sonia Virgínia 

Moreira, PhD.

RECEIVED ON: 30/09/2015 | APPROVED ON: 22/11/2015


