Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

Keywords

Journalism ethos
Media activism
Contested field
Habitus

How to Cite

Rodrigues, C., & Baroni, A. (2018). Journalism Ethos: Mídia Ninja and a Contested Field. Brazilian Journalism Research, 14(2), 568–593. https://doi.org/10.25200/BJR.v14n2.2018.992

Abstract

The wave of mass protests that swept over Brazil’s major cities in June 2013 gave rise to a citizen journalist collective known as Mídia Ninja whose coverage of the protests attracted enormous attention and challenged established hegemonic media practices. Employing a mixed-methods approach, this study compares Midia Ninja‘s production processes to those of the mainstream media, aiming to reflect on contemporary journalistic ethos. In so doing, Midia Ninja’s attempts at deconstructing hegemonic media discourses and practices are explored through an analysis of five categories that emerged from the data - mobilisation, Ninja’s brand identity, deconstruction, mockery and opinion. The investigation of the collective’s discursive production processes suggests that its media activist logic contributes to widening the deontological codes of the journalistic profession while rejecting traditional journalistic news values, such as neutrality and impartiality.

A onda massiva de protestos que se alastrou nas maiores cidades brasileiras em junho de 2013 propiciou o surgimento de um coletivo de repórteres-cidadãos conhecidos como Mídia Ninja. A atenção copiosa que o coletivo recebeu terminou por desafiar práticas estabelecidas da mídia hegemônica. Adotando uma abordagem metodológica mista, este estudo investiga o processo de produção dos Ninja à luz da mídia hegemônica com o intuito de refletir sobre o ethos jornalístico na contemporaneidade. Através da análise de cinco categorias provenientes dos dados, mobilização, institucional, escracho, desconstrução e opinião, o esforço dos Ninja em desconstruir os discursos e as práticas da mídia hegemônica é investigado. A investigação dos processos de produção discursiva do coletivo aponta que a perspectiva de produzir narrativas dentro da lógica midiativista contribui, por um lado, para o afrouxamento dos códigos deontológicos do jornalismo e, por outro, para o rechaço de matrizes do campo jornalístico como imparcialidade e neutralidade.

La masiva ola de protestas que se expandió hacia las mayores ciudades brasileñas en junio de 2013 produjo la aparición de un grupo de reporteros-ciudadanos conocidos como Medios Ninja. La atención copiosa que el colectivo recibió terminó por desafiar las prácticas establecidas del medio hegemónico. Adoptando una metodología mixta, este estudio investiga el proceso de producción de los Ninjas a la luz del medio tradicional con la intención de reflexionar sobre el ethos periodístico en la contemporaneidad. A través de la evaluación de las cinco categorías de los datos, movilización, institucional, escrache, desconstrucción y opinión, el esfuerzo por deconstruir los discursos y las prácticas de los medios hegemónicos es investigado. La investigación de los procesos de producción discursiva del colectivo apunta que la perspectiva de producir narrativas en la logica medioactivista contribuye, por un lado, para el aflojamiento de los codigos deontologicos del periodismo y, por otro, para el rechazo de matrices del campo periodista como imparcialidad y neutralidad.
https://doi.org/10.25200/BJR.v14n2.2018.992
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

References

Anderson, C. W., Bell, E.,Shirky, C. (2014). Post-Industrial Journalism: Adapting to the Present. New York: Columbia Journalism School/ Tow Center for Digital Journalism.

Atton, C. (2008). Alternative media theory and journalism practice. In M. Boler (Ed.), Digital media and democracy: tactics in hard times (pp. 213-227). Cambridge, MA: MIT Press

Bentes, I. (2015). Mídia-Multidão: Estéticas da Comunicação e Biopolíticas. Rio de Janeiro: Mauad X.

Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. In J. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241-258). New York, Greenwood

Bourdieu, P. (1996). Rules of art: genesis and structure of the literary field (S. Emanuel, Trans.). Cambridge: Polity Press.

Bourdieu, P. (1999). Structures, Habitus, Practices. In A. Elliott (Ed.), The Blackwell reader in contemporary social theory (pp. 107-118). Brighton: Grahame & Grahame Editorial

Bourdieu, P. (2005). Habitus. In J. Hillier; E. Rooksby (Eds.), Habitus: A Sense of Place (pp. 43-49). Burlington, VT: Ashgate

Cammaerts, B. (2013). Lógicas de protesto e a estrutura de oportunidade de mediação. Matrizes, 2 (7), 13-36. DOI: http://dx.doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v7i2p13-36

Castells, M. (2012). Network of Outrage and Hope. Cambridge: Polity.

Duarte, M. Y. M. (2005). Estudo de Caso In J. Duarte; A. Barros, Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas

Fontes, C. (2010). The global turn of the alternative media movement. In K. Howley (Ed.), Understanding community media (pp. 381-390). California: SAGE Publications

Hammersley, M. (1990). Reading Ethnographic Research: A Critical Guide. London: Longman.

Hercovitz, H. G. (2008). Análise de conteúdo em jornalismo. In C. Lago; M. Benetti (Eds.), Metodologia de pesquisa em jornalismo (pp. 123-142). Petrópolis: Vozes

Howley, K. (2005). Community media: people, places, and communication technologies. Cambridge, UK; New York: Cambridge University Press.

Lapassade, G. (2001). L'Observation Participante. Revista Europeia de Etnografia da Educação, no.1, pp. 9-26.

Meikle, G. (2003). Future Active: Media Activism and the Internet. New York: Routledge.

Mídia Ninja. (14, junho, 2014) Mídia Ninja lança nova plataforma com Oximity. Retrieved from https://ninja.oximity.com/article/M%C3%ADdia- NINJA-lan%C3%A7a-nova-plata-1. This page is now avaliable at Scribd (subscriptiom requested).

Mídia Ninja (24 out. 2014).A Mídia Ninja tem lado. Retrieved from https://ninja.oximity.com/article/A-M%C3%ADdia-Ninja-tem-lado-1. This page is now avaliable at Scribd (subscriptiom requested).

Moraes, D. (2013). Meios de com0unicação: um poder a serviço de interesses privados? In D. M. e. al (Eds.), Mídia, poder e contrapoder – Da concentração monopólica à democratização da informação. São Paulo: Boitempo Editorial

Peruzzo, C. (2009). Aproximações entre a comunicação popular e comunitária e a imprensa alternativa no Brasil na era do ciberespaço. Revista Galáxia, 17, 131-146.

Rodriguez, C. (2000). Civil society and citizens' media: peace architects for the new millennium. In K. G. Wilkins (Ed.), Redeveloping communication for social change: theory, practice, and power (pp. 147-160). The United States of America: Rowman & Littlefield Publishers

Rodriguez, C. (2015). Citizens' and Movements' Use and Appropriation of Media Technologies. Paper presented at the International Association for Media and Communication Research (IAMCR), Montreal.

Rodriguez, C., Thomas, V. (2014). Diverse Communities, Diverse Media. Paper presented at the The 10th OURMedia Conference, Goroka, Papua New Guinea.

Romano, A. (2010). International Journalism and Democracy: civic engagement models from around the world. New York: Routledge.

Silva, F. F. Jornalismo reconfigurado: tecnologias móveis e conexões sem fio na reportagem de campo. In Intercom – XXXI Congresso Brasileiro de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Natal, 2008. Anais... Retrieved from http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2008/resumos/R3-0652-1.pdf.

Sodré, M. (2002). Antropológica do Espelho. Petrópolis: Vozes.

Traquina, N. (2012). Teorias do Jornalismo: Por que as Notícias são como são (Vol. 1). Florianópolis: Editora Insular.

Traquina, N. (2013). Teorias do Jornalismo: a tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional (Vol.2). Florianópolis: Editora Insular.

Travancas, I. Fazendo etnografia no mundo da comunicação. In J. Duarte & A. Barros (Eds.), Métodos de pesquisa em comunicação (pp. 98-109.). São Paulo: Atlas, 2005.

Travancas, I. (2011). O mundo dos jornalistas. São Paulo: Summus.

Wolf, M. (2003). Teorias da Comunicação Social. Lisboa: Editorial Presença.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.