Two Newsrooms and the Daily Reinvention of Journalism

Giovana Borges Mesquita

Resumo


This paper is the result of an ethnographic study conducted on one of the most important Spanish newspapers, the La Vanguardia in its digital version, the lavanguardia.com, and on diariodepernambuco.com, the digital version of the oldest circulation newspaper in Latin America, the Diario de Pernambuco, in Recife (PE). This article aims to analyze how the relationship between journalists and what we call the potent audience has caused complex changes to the way journalism is conducted, affecting both the professionals and the news production. It also reflects on new roles taken on by journalists who now perform both journalistic and marketing assignments, which has changed the routine in newsrooms and raised important questions about what the values are that guide journalists in selection processes, news gathering and editing in a post-social media world.

O trabalho é fruto de uma pesquisa de cunho etnográfico em um dos mais importantes diários espanhóis, o La Vanguardia em sua versão digital, lavanguardia.com, e no diariodepernambuco.com, versão digital do jornal mais antigo em circulação da América Latina, o Diario de Pernambuco, sediado no Recife (PE). O artigo busca analisar como a relação entre jornalistas e o que denominamos audiência potente tem provocado complexas alterações no mundo do trabalho do jornalismo, afetando o profissional e a produção noticiosa. Também se propõe a refletir sobre novas funções assumidas pelos jornalistas que reúnem atribuições do campo jornalístico e do marketing, mudando a rotina nas redações e levando a questionamentos importantes sobre quais são os valores que norteiam os jornalistas nos processos de seleção, apuração e edição pós redes sociais.

El trabajo es fruto de una investigación de cuño etnográfico realizada en uno de los más importantes diarios españoles, el La Vanguardia en su versión digital, el lavanguardia.com, y en el diariodepernambuco.com, versión digital del periódico más antiguo en circulación de América Latina, el Diario de Pernambuco, con sede en Recife (PE). El artículo busca analizar cómo la relación entre periodistas y lo que denominamos Audiencia Potente ha provocado complejas alteraciones en el mundo del trabajo del periodismo, afectando al profesional y la producción noticiosa. También se propone reflexionar sobre nuevas funciones asumidas por los periodistas que reúnen atribuciones del campo periodístico y del marketing, cambiando la rutina en las redacciones y llevando a cuestionamientos importantes sobre cuáles son los valores que orientan a los periodistas en los procesos de selección, recopilación y edición post-redes sociales.

Palavras-chave


Journalism; Journalist; Changes; Potent Audience; Routine

Texto completo:

PDF (English) PDF (PT)

Referências


Abreu, A. (2002). A modernização da imprensa (1970-2000). [Coleção Descobrindo o Brasil]. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Adghirni, Z. L. (2012). Mudanças estruturais no Jornalismo: travessia de uma zona de turbulência. In F. H. Pereira, D. O. Moura & Z. L. Adghirini (Eds.), Jornalismo e Sociedade Teorias e Metodologias (pp. 61-79). Santa Catarina, Florianopolis: Insular.

Barker, C. (2003). Televisión, globalización e identidades culturales. Barcelona: Paidós.

Bauer, M. & Gaskell, G. (2002). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.

Bowman, S., & Willis, C. (2003). Nosotros, el medio, The Media Center. Retrieved from http://www.hypergene.net/wemedia/espanol.php.

Casetti, F., & Chio, F. (1999). Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós.

Casero, A., & Marzal, J. (2011). Periodismo en televisión: nuevos horizontes, nuevas tendencias. Zamorra, Espanha: Comunicación Social Ediciones y publicaciones.

Chaparro, M. (2007). Pragmática do Jornalismo: buscas práticas para uma teoria da ação jornalística) 3rd Ed.). São Paulo: Summus.

Cobo, S. (2012). Internet para periodistas: kit de supervivencia para la era digital. Barcelona: Editorial UOC.

Espiritusanto, O, & Rodriguez, P. G. (2011). Periodismo Ciudadano: evolução positiva de la comunicación. Madrid: Fundación Telefónica.

Fígaro, Roseli. (2013). As mudanças no mundo do trabalho do jornalista. São Paulo: Atlas.

Figuerôa, F. (2013). Interview given by the Diario de Pernambuco Social Media editor to the author of this article. n G. Mesquita (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Hammersley, M., & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.

Losada, P. (2013). Interview given by the Diario de Pernambuco Social Media editor to the author of this article. In G. Mesquita (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Madureira, F. B. (2010). Cidadão-fonte ou cidadão-repórter? O engajamento do público no jornalismo dos grandes portais brasileiros. (Master thesis in Communication, Universidade de São Paulo). São Paulo. DOI: 10.11606/D.27.2010.tde-08112010-115607

Masip, P., & Palomo, B. (2010). Tecnología y producción de contenidos en periodismo digital. In Cabrera, M. A. (Ed.), La evolución tecnológica y los cibermedios en el contexto de la convergencia digital (pp. 55-72). Sevilla: Comunicación Social.

Martínez, J. I. E. (2012). Introducción a los medios sociales (Social Media). Retrieved from http://www.aercomunidad.org/publicaciones/gestion¬de¬comunidades¬virtuales.

Mesquita, G. (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Moretzhon, S. (2002). Jornalismo em tempo real: O fetiche da velocidade. Rio de Janeiro: Revan.

Palacios, M. (2003). Um prefácio com Muitas Maiúsculas. In E. O. Machado (Ed.). Ciberespaço como fonte para os jornalistas (pp. 7-10). Bahia: Calandra.

Peruzzo, C. M. K. (2005). Observação participante e pesquisa-ação. In J. Duarte & A. Barros (Eds.), Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação (2nd Ed.) (pp. 125-154). São Paulo: Atlas.

Scolari, C. A. (2008). Hipermediaciones: elementos para uma Teoria de la Comunicación Digital Interativa. Barcelona: Gedisa.

Sierra, E. (2012). Interview given by the Diario de Pernambuco Social Media editor to the author of this article. In G. Mesquita (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Singer, J.B., Hermida, A., Domingo, D., Heinonen, A., Paulussen, S., Quandt, T. & Vujnovic, M. (Eds.) (2011). Participatory Journalism: Guarding Open Gates at Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell.

Souza, K. (2013). Interview given by the Diario de Pernambuco Social Media editor to the author of this article. In G. Mesquita (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Telles, A. (2010). A revolução das mídias sociais. Cases, conceitos, dicas e ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda.

Travancas, I. (2007). Juventude e televisão. Rio de Janeiro: FGV.

Ventura, P. (2013). Interview given by the Diario de Pernambuco Social Media editor to the author of this article. In G. Mesquita (2014). Intervenho, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (PhD Dissertation, Universidade Federal de Pernambuco). Recife. Retrieved from https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/13152

Wolf, M. (2001). Teorias da comunicação. Lisboa: Editorial Presença.




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v14n2.2018.1091

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.