HEALTHY EATING IN THE PRESS: using Morin-Chartier’s content analysis in a Brazilian newspaper

Mariella Silva de Oliveira-Costa, Deivson Rayner Teixeira da Costa, Lise Renaud, Ana Valéria Machado Mendonça

Resumo


This paper evaluates if Morin-Chartier’s content analysis, when adapted to Portuguese, can successfully be applied to texts on health and diet published in a Brazilian newspaper. This is a cross-section study. The texts were collected from the Brazilian newspaper O Dia between January 2014 and July 2015. Texts written on the subject of health and diet were analyzed, and specific software was used to evaluate how often they appeared in various categories. The method demonstrably categorizes and classifies different subjects within a single text, and thus helping to minimize any errors. A total of 1.668 information units were extracted from a collection of 341 journalistic texts. These information units focused on the effects foods have on the body and recommendations for which foods to consume. Most of these foods were in natura but there were some ultra-processed as well. The texts are taken from the Brazilian press, and the sources, when identified, are specialists on the subject. The texts are written with the intent to promote health.

A pesquisa avalia a aplicabilidade do método canadense de análise de conteúdo de Morin-Chartier em textos sobre saúde e alimentação, apresentados pelo jornal popular brasileiro O Dia, entre janeiro de 2014 e julho de 2015. A análise se baseia no registro das unidades da informação na imprensa que tratam sobre o tema alimentação, e avaliação de sua frequência em diferentes categorias com produção e uso de software específico. O método possibilitou que diferentes assuntos no mesmo texto fossem categorizados e classificados distintamente, minimizando falhas. Dos 341 textos jornalísticos coletados, extraiu-se 1.668 unidades da informação, observando enfoque em recomendações e efeitos dos alimentos, com maior presença dos in natura em detrimento dos ultraprocessados. A origem dos textos é nacional e as fontes, quando identificadas, são especializadas, em sua maioria. O engajamento dos textos é favorável à saúde.

La investigación adapta al português y evalua la aplicabilidade de um método canadiense de análisis de contenido de Morin Chartier, en textos sobre salud y alimentación presentados por um periódico popular brasileño, O Dia, entre enero de 2014 y julio de 2015. La análisis es basada en el registro de las unidades de información que hablan del tema alimentación, e evaluación de su frecuencia de diferentes categorías con producción y uso de software específico. La metodología posibilita que diferentes temas en un mesmo texto sean categorizados y clasificados distintamente, minimizando fallas. De los 341 artículos, se observó 1.668 unidades de la información, observando el foco en las recomendaciones y efectos de los alimentos, com más frecuencia de los alimentos naturales. La origen de los textos es brasileña, y las fuentes identificadas son en gran parte, especializadas; el engajamento de los textos es favorable a la salud.

Palavras-chave


Health and communication; Health in mass media; Journalism; Methodology; Content analysis

Texto completo:

PDF (English) PDF (PT)

Referências


Amaral, M. F. (2006). Jornalismo popular. São Paulo: Contexto.

Aranceta, B. J. (2016). Periodismo y alimentación: influencia de los medios de comunicación en la elección de alimentos y en los hábitos de consumo alimentario (doctoral dissertation). Universidad del País Vasco – Euskal Herriko Unibertsitatea. Retrieved from http://hdl.handle.net/10810/18487

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Brasil (2014). Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Guia alimentar para a população brasileira (2nd ed). Brasília. Retrieved from bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_alimentar_populacao_brasileira_2ed.pdf

Cavaca, A.G., & Vasconcellos-Silva, P.R. (2015). Diseases neglected by the media: a theoretical approach. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 19(52), pp. 83–94. DOI: 10.1590/1807-57622014.0205

Caron-Bouchard, M., & Renaud, L. (2010). Un modèle dynamique interactif écosocial pour mieux comprendre l’apport des médias dans le façonnement des normes sociales en matière de santé. In: L. Renaud (Ed.), Les médias et la santé: de l'émergence à l'appropriation des normes sociales (pp. 9-30). Québec: Presses de l’Université du Québec.

Chang, C. (2016). Behavioral Recommendations in Health Research News as Cues to Action: Self-Relevancy and Self-Efficacy Processes. Journal of Health Communication, 21(8), pp. 954–968. DOI: 10.1080/10810730.2016.1204377

Chartier, L., & Leray, C. (2005). Évolution des contenus médiatisés abordant l’activité physique et la nutrition sous l’angle de la promotion, de la prévention et de la protection de la santé à la télévision de la Société Radio-Canada et dans le quotidien La Presse 1986 – 2005. Retrieved from https://crp.uqam.ca/wp-content/uploads/sites/93/Sante2005.pdf

Desrochers, S. L., & Renaud, L. (2010). Les normes de l’allaitement maternel et de l’accouchement naturel: un examen de leur instauration. In: L. Renaud (Ed.), Les médias et la santé: de l'émergence à l'appropriation des normes sociales (53-72). Québec: Presses de l’Université du Québec.

Epstein, I. (2008). Comunicação de massa para a saúde: esboço de uma agenda midiática. Revista Latinoamericana de Ciências de La comunicación, 5(8–9), 132–142. Retrieved from www.eca.usp.br/associa/alaic/revista/r8-9/art_06.pdf

Epstein, I. (2015). É possível a transição do paradigma do sistema de saúde individual (SSI) para o paradigma da promoção social da saúde (PSS)? In: A. Pessoni (Ed.), Comunicação, Saúde e Pluralidade: novos olhares e abordagens em pauta (pp. 5–22). São Caetano do Sul: USCS.

Fausto Neto, A. (2008). Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Revista Matrizes, 1(2), 89–105. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v1i2p89-105

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. New York: Harper & Row.

Hohlfeldt, A. (2015). Hipóteses contemporâneas da pesquisa em comunicação. In: A. Hohlfeldt, L. C. Martino & V. V. França (Eds.), Teorias da Comunicação: conceitos, escolas e tendências (15th ed, pp. 187–240). Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes.

IBM. Watson Developer Cloud. 2017. Retrieved from https://developer.ibm.com/depmodels/cloud/projects/watson-developer-cloud-node-sdk/

Krippendorf, K. (1980). Content analysis: an introduction to its methodology. Califórnia: SAGE Publications, Inc.

Lagacé, M., & Renaud, L. (2010). La Perception des messages et l’utilisation d’Internet en regard de la santé, de l’alimentation et de l’activité physique dans la population québécoise. In: L. Renaud (Ed.). Les médias et la santé: de l'émergence à l'appropriation des normes sociales (pp. 221–238). Québec: Presses de l’Université du Québec.

Leray, C. (2008). L’analyse de contenu de la teorie a la pratique: la méthode Morin- Chartier. Presses de l Université du Quebec.

Louzada, M. L. C., Martins. A. P. B., Canella, D. S., Baraldi, L. G., Levy, R. B., Claro, R. M., Moubarac, J., Cannon, G., & Monteiro, C. A. (2015). Alimentos ultraprocessados e perfil nutricional da dieta no Brasil. Revista de Saúde Pública. 49:38. DOI: 10.1590/S0034-8910.2015049006132

Maisonneuvee, D. (2010). Les sources scientifiques et profanes dans les médias: leur rôle dans la construction des normes sociales en santé. In. L. Renaud (Ed.). Les médias et la santé: de l'émergence à l'appropriation des normes sociales (p. 139–162). Québec, Presses de l’Université du Québec.

Manganello, J., & Blake, N. (2010). A study of quantitative content analysis of health messages in U.S. Media From 1985 to 2005. Health Communication, 25(5), 387–396. DOI: 10.1080/10410236.2010.483333

Nothwehr, F., Andsager, J., & Haines, H. (2014). The Rural Restaurant Healthy Options Program: response of rural, local newspapers to a Program Press Release. Health Promotion Practice, 15(2), p. 217-222. DOI: 10.1177/1524839912466870

Novo, G. C. (2012). A nova cara dos velhos tabloides: os valores -notícia nos jornais populares. In. M. Moulliaud, & S.D. Porto (Eds), O jornal: da forma ao sentido (3rd ed, pp. 539–568). Brasília: Editora UnB

O DIA. (2015). Central de Anúncios. Perfil do Leitor. Retrieved from https://midiakit.odia.ig.com.br/

Oliveira-Costa, M.S., Amorim, A.C.C.L.A., Cadaxa, A.G., & Mendonça, A.V.M. (2016). Promoção da saúde da mulher brasileira e a alimentação saudável: vozes e discursos evidenciados pela Folha de SP. Ciência & Saúde Coletiva, 21(6), 1957–1964. DOI: 10.1590/141381232015216.01702015

Oliveira, V.C. (2014). As fabulações jornalísticas e a saúde. In. K. Lerner, & I. Sacramento (Eds.) Saúde e Jornalismo: interfaces contemporâneas (pp. 35-60). Rio de Janeiro: Editora Fiocruz.

Pan, Z., & Kosicki, G. M. (1993). Framing analysis: an approach do news discourse. Political Communication, 10(1), 55–75. DOI: 10.1080/10584609.1993.9962963

Porto, M. (2004). Enquadramentos da mídia e política. In A. A. C. Rubin (Ed.), Comunicação e política – conceitos e abordagens (pp. 74-104). Salvador/São Paulo: Edufba/Editora Unesp.

Renaud, L. (2007). Les médias et le façonnement des normes en matière de santé. Québec: Presses de l’Université du Québec.

Renaud, L. (2010). Les médias et la santé: de l’émergence à l’appropriation des normes sociales. Québec: Presses de l’Université du Québec.

Revuelta, G., Inma, A., Tomás, S., Guerrero, M., & Rohlfs, I. (2004). Género y salud en la prensa diaria. Gaceta Sanitaria. 18 (Supl. 1), 201–206. Retrieved from http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0213-91112004000400032&lng=es&tlng=es.

Revuelta, G. (2012). Salud en España durante el período 2000–2009: aproximacion a través del análisis de la prensa. Medicina Clínica, 138(14), 622–626. DOI: 10.1016/j.medcli.2011.03.011

Sampieri, R.H., Collado, C.F., & Lucio, P. B. (2006). Metodologia de Pesquisa. São Paulo: MacGrawHill.

Seale, C. (2003). Health and media: an overview. Sociology of Health & Illness, 25(6): 513–531. DOI: 10.1111/1467-9566.t01-1-00356

Tabakman, R. (2013). A saúde na mídia: medicina para jornalistas, jornalismo para médicos. São Paulo: Summus Editorial.

Villagelim, A. S. B., Prado, S. D., Freitas, R. F., Carvalho, M. C. V. S., Cruz, C. O., Klotz, J., & Freire, G. B. (2012). A vida não pode ser feita só de sonhos: reflexões sobre publicidade e alimentação saudável. Ciência & Saúde Coletiva. 17(3), 681–686. DOI: 10.1590/S1413-81232012000300014

Wells, R. (2017). Mediating the spaces of diet and health: A critical analysis of reporting on nutrition and colorectal cancer in the UK. Geoforum. 84; 228–238. DOI: 10.1016/j.geoforum.2016.05.001




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v16n1.2020.1104

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.