News Agenda Guided by Algorithms: Content and Format in Estadão Infográficos
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

Keywords

Data visualization
Artificial intelligence
Estadão Infográficos
Algorithm

How to Cite

de Oliveira, D. B., & Guimarães da Costa, B. C. (2020). News Agenda Guided by Algorithms: Content and Format in Estadão Infográficos. Brazilian Journalism Research, 16(3), 550–575. https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1284

Abstract

This paper looks at how Estadão Infográficos use algorithms to examine news scripts and format content; its purpose being to use visuality both in the investigation process and for how the news is presented. We intend to demonstrate how web journalism appropriates the digital tools for innovation and differentiation. Thusly, the methodological procedure was conducted in three stages: interviewing the team members responsible for the menu, selecting those reports that use artificial intelligence techniques, and lastly, conducting a qualitative analysis upon specific concepts to explain cognitive effects that its news narratives create, which are: data visualization, image-synthesis and optical unconscious. Our investigation concluded that the use of algorithms to produce visualizations provides different perspectives of news scripts and builds communication with the public on the internet, despite the fact that this newspaper (O Estado de S. Paulo) does not make much use of this resource.


O artigo observa como o Estadão Infográficos emprega algoritmo para prospecção de pautas e formatação do conteúdo, com o propósito do uso da visualidade tanto no processo de investigação quanto na apresentação das notícias. O objetivo é demonstrar como o webjornalismo está se apropriando das ferramentas do ambiente digital para inovação e diferenciação. Assim, o percurso metodológico consiste em três etapas: entrevista a componentes da equipe responsável pelo menu, seleção de reportagens da seção que utilizam técnicas de inteligência artificial e, por fim, análise qualitativa de investigação de conceitos que explicam os efeitos cognitivos provocados pela técnica nas narrativas jornalísticas, sendo: visualização de dados, imagem-síntese e inconsciente ótico. A investigação conclui que o uso de algoritmo na produção de visualizações permite percepção de novas pautas e potencializa a comunicação com o público na internet, mesmo que tal recurso ainda seja pouco explorado pelo jornal O Estado de S. Paulo.

El artículo observa cómo Estadão Infográficos emplea algoritmo para prospectar pautas y formatear contenido, con propósito de usar visualidad en el proceso de investigación y en la presentación de noticias. El objetivo es demostrar cómo el periodismo web se apropia de las herramientas del entorno digital para innovación y diferenciación. Así, la trayectoria metodológica consta de tres etapas: entrevista con miembros del equipo responsable del menú, selección de informes de la sección que utilizan técnicas de inteligencia artificial y, finalmente, análisis cualitativo de la investigación de conceptos que explican efectos cognitivos provocados por la técnica en las narrativas de periodismo, siendo: visualización de datos, síntesis de imagen e inconsciente óptico. La investigación concluye que el uso del algoritmo em la producción de visualizaciones permite percepción de nuevas pautas y mejora la comunicación con el público en internet, aunque este recurso todavía es poco explorado por O Estado de S. Paulo.

https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1284
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

References

Benjamin, W. (1987). A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica [The work of art in the age of its technical reproducibility]. In W. Benjamin (Ed.), Magia e Técnica, Arte e política: Ensaio sobre literatura e história da cultura (3ª ed.) (pp.165–196). São Paulo: Editora Brasiliense.

Cairo, A. (2013). The Functional Art: An introduction to information graphics and visualization. Berkeley: New Riders.

Cairo, A. (2016). The Truthful Art: Data, charts, and maps for communication. Berkeley: New Riders.

Coddington, M. (2015). Clarifying Journalism’s Quantitative Turn: a typology for evaluation data journalism, computational journalism, and computer-assisted reporting. Digital Journalism, 3(3), 331-348. DOI: 10.1080/21670811.2014.976400

Costa, B. C. G. da. (2002). Estética da violência: Jornalismo e produção de sentidos [Aesthetics of violence: Journalism and production of meanings]. Campinas: Autores Associados, Piracicaba: Editora Unimep.

Dalmonte, E. F. (2009). Pensar o discurso no webjornalismo: temporalidade, paratexto e comunidades de experiência [Thinking discourse in webjournalism: temporality, paratext and communities of experience]. Salvador: EDUFBA.

Danaher, J. (2016). The Threat of Algocracy: Reality, Resistance and Accommodation. Philosophy & Technology, 29, 245–268. DOI: 10.1007/s13347-015-0211-1

Diakopoulos, N. (2015). Algorithmic Accountability: Journalistic investigation of computational power structures. Digital Journalism, 3(3), 398–415. DOI: 10.1080/21670811.2014.976411

Dourish, P. (2016). Algorithms and their others: Algorithmic culture in context. Big Data & Society, 3(2), 1– 11. DOI: 10.1177/2053951716665128

Flusser, V. (2008). O universo das imagens técnicas [The universe of technical images]. São Paulo: Annablume.

Gordon, R. (2013, Jun. 28). Want to build a data journalism team? You’ll need these three people. Knight Lab. Retrieved from knightlab.northwestern.edu/2013/06/28/want-to-build-a-data-journalism-team-youll-need-these-three-people/

Howard, A. B. (2014). The Art and Science of Data-Driven Journalism. Tow Center for Digital Journalism: Columbia Journalism School. DOI: 10.7916/D8Q531V1

International Center for Journalists (ICFJ). (2019). The State of Technology Global Newsrooms. Retrieved from www.icfj.org/sites/default/files/2019-10/2019%20Final%20Report.pdf

Kaufman, D. (2019). A Inteligência Artificial mediando a comunicação: Impactos da automação [Artificial Intelligence mediating communication: Impacts of automation]. In M. Barbosa (Ed.), Pós-verdade e fake news: Reflexões sobre a guerra de narrativas (pp.49–58). Rio de Janeiro: Cobogó.

Lemos, A. (2001). Ciber-flânerie. In D. F. Silva, & S. Fragoso (Eds.), Comunicação na Cibercultura (pp.45–60). Leopoldo: Editora Unisinos.

Lindén, C. (2017). Algorithms for journalism: The future of news work. The Journal of Media Innovations 4.1, 4(1), 60–76. DOI: 10.5617/jmi.v4i1.2420

Mancini, L., & Vasconcellos, F. (2016). Jornalismo de dados: Conceito e categorias [Data journalism: Concept and categories]. Revista Fronteiras, 18(1), 69–82. DOI: 10.4013/fem.2016.181.07

Martinez, A. G. (2007) A construção da notícia em tempo real [Building news in real time]. In P. Ferrari (Ed.), Hipertexto hipermídia: as novas ferramentas da comunicação digital (pp.13–27). São Paulo: Contexto.

Quéau, P. (1993) O tempo do virtual [The time of the virtual]. In A. Parente. (Ed.), Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual (pp.91–99). Rio de Janeiro: Editora 34.

Romani, B., Ponceano, B., & Sueiro, V. (2019, Mar. 19) Além de envelhecer, FaceApp embranquece rostos negros [In addition to aging, FaceApp whitens black people’s faces]. Estadão. Retrieved from www.estadao.com.br/infograficos/link,alem-de-envelhecer-faceapp-embranquece-rostos-negros,1018384

Santaella, L. (2004). Navegar no ciberespaço: O perfil cognitivo do leitor imersivo [Navigating cyberspace: The cognitive profile of the immersive reader]. São Paulo: Paulus.

Sueiro, V. (2019). Interview with 2019’s Best Non-English-Language Winner. Kantar Information Is Beautiful Awards. Retrieved from www.informationisbeautifulawards.com/news/540-interview-with-2019-s-best-non-english-language-winner

Teixeira, T. (2010). Infografia e Jornalismo: Conceitos, análises e perspectivas [Infographics and Journalism: Concepts, analyzes and perspectives]. Salvador: EDUFBA.

Toni, B., Menegat, R., Marin, C., & Ponceano, B. (2019, Aug. 19). Uma inteligência artificial vai te guiar pelo Museu do Prado [Artificial intelligence will give you a tour of the Prado Museum; our reporter, for the cultural scene of Madrid]. Estadão. Retrieved from www.estadao.com.br/infograficos/viagem,uma-inteligencia-artificial-vai-te-guiar-pelo-museu-do-prado-nossa-reporter-pela-cena-cultural-de-madri,1025741

Wolton, D. (2011). Informar não é comunicar [Informing is not communicating]. Porto Alegre: Sulina.

Zuin, A. A. S., & Zuin, V. G. (2015). A indústria cultural, a semiformação e a revolução microeletrônica [The cultural industry, semiformation and the microelectronic revolution]. In A. F. Maia, A. A. S. Zuin, & L. A. C. N Lastória (Eds.), Teoria Crítica da cultura digital: Aspectos educacionais e psicológicos (pp.202–213). São Paulo: Nankin.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.