Journalism, Data Visualization, and Perception about Readers
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Keywords

Digital Journalism
Data Journalism
Data Visualization

How to Cite

Cunha, R. (2020). Journalism, Data Visualization, and Perception about Readers. Brazilian Journalism Research, 16(3), 526–549. https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1309

Abstract

In recent years, digital journalism has flirted with the production of new narratives. Among them is the use of data visualization to explain complex information better. There is still a shortage of works that focus on visualization and its narrative potential, especially when it involves the reader. In this article, we investigate how professionals in the graphic departments perceive the reader when producing visualization. We applied a Likert scale questionnaire and obtained 57 responses. We used the Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests to analyze the results to prove our two main hypotheses: (1) that each professional profile has different views on readers and (2) that the innovative character is related to the professionals’ perception of the reader. As a result, we proved the first hypothesis partially: journalists and designers have a more favorable view on the role of data visualization than programmers. It was not possible to obtain valid confirmation for the second hypothesis.


Nos últimos anos, o jornalismo digital tem flertado com a produção de novas narrativas. Entre elas está o uso da visualização de dados como forma de explicitar melhor as informações complexas. Ainda há escassez de trabalhos que foquem a visualização e seu potencial narrativo, principalmente quando envolve o leitor. Neste artigo, investigamos como profissionais dos departamentos gráficos percebem o leitor ao produzir visualização. Aplicamos um questionário de escala Likert e obtivemos 57 respostas. Utilizamos os testes de Kruskal-Wallis e Mann-Whitney para analisar os resultados de forma a comprovar nossas duas principais hipóteses: (1) de que cada perfil profissional possui visões diferentes sobre os leitores e (2) de que o caráter inovador está relacionado com a percepção dos profissionais sobre o leitor. Como resultado, conseguimos comprovar parcialmente a primeira hipótese, na qual jornalistas e designers têm uma visão mais favorável sobre o papel da visualização de dados do que programadores. Não foi possível obter uma confirmação razoável para a segunda hipótese.

En los últimos años, el periodismo digital ha acercado con la producción de nuevas narrativas. Entre ellas se encuentra el uso de la visualización de datos como una forma de explicar mejor las informaciones complejas. Todavía hay una escasez de trabajos que se centren en la visualización y su potencial narrativo, especialmente cuando involucra al lector. En este artículo, investigamos cómo los profesionales en los departamentos gráficos perciben al lector al producir la visualización. Aplicamos un cuestionario de escala Likert y obtuvimos 57 respuestas. Utilizamos las pruebas de Kruskal-Wallis y Mann-Whitney para analizar los resultados con el fin de demostrar nuestras dos hipótesis principales: (1) que cada perfil profesional tiene diferentes puntos de vista sobre los lectores y (2) que el carácter innovador está relacionado con La percepción profesional del lector. Como resultado, pudimos probar parcialmente la primera hipótesis, en la cual los periodistas y diseñadores tienen una visión más favorable sobre el papel de la visualización de datos que los programadores. No fue posible obtener una confirmación razonable de la segunda hipótesis.

https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1309
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