TRIPLE IDENTITY IN CONFLICT: ethnography in legislative media and its possibilities

Cristiane Brum Bernardes, Sarah Albertina Cerqueira Nunez

Resumo


ABSTRACT – This article analyzes the challenges, obstacles, and theoretical and methodological advances that the ethnography of organizations can bring to journalism research based on two studies on legislative media in the Brazilian National Congress. It discusses how the triple identity of ethnographer-journalist-public servant complicates the analysis of these media outlets, creating an environment favorable to reflexivity. Based on the assumption that such media are a privileged space to observe the relationship between the political and journalistic fields, this study concludes that the ethnography advantages are related to the possibility of perceiving and understanding the hybrid identity of the observed subjects, and the researchers themselves. The political role of actors in this context is complex and emphasized in order to further the understanding of the social role of journalism.

RESUMO – Este estudo analisa desafios, obstáculos e avanços teóricos e metodológicos que a perspectiva da etnografia das organizações pode trazer à pesquisa em jornalismo, com base em duas análises das mídias legislativas do Congresso Nacional. Discute-se como a tripla identidade de etnógrafa-jornalistaservidora pública complexifica as análises sobre esses veículos, criando um ambiente favorável à reflexividade. Partindo do pressuposto de que tais mídias são um espaço privilegiado para observar a relação entre os campos político e jornalístico, o estudo conclui que os ganhos da etnografia estão relacionados à possibilidade de perceber e compreender a identidade híbrida dos sujeitos observados, e do próprio pesquisador. No contexto estudado, o papel político dos atores é complexificado e colocado em evidência, o que amplia a compreensão do papel social do jornalismo.

RESUMEN – Este estudio aborda desafíos, obstáculos y avances teóricos y metodológicos que la perspectiva de la etnografía de las organizaciones puede aportar a la investigación en periodismo, a partir de dos análisis de los medios legislativos del Congreso Nacional brasileño. Se discute cómo la triple identidad de etnógrafo-periodista-servidor público compleja el análisis de estos vehículos, creando un ambiente favorable a la reflexividad. Partiendo del supuesto de que dichos medios son un espacio privilegiado para observar la relación entre los campos político y periodístico, el estudio concluye que las ganancias de la etnografía están relacionadas con la posibilidad de percibir y comprender la identidad híbrida de los sujetos observados y del propio investigador. En el contexto estudiado, se compleja y resalta el rol político de los actores, lo que amplía la comprensión de la función social del periodismo.


Palavras-chave


Journalism ethnography; Newsmaking; Legislative media; Public communication; Brazillian National Congress

Texto completo:

PDF (English) PDF

Referências


Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is Qualitative in Qualitative Research. Qual Sociol, (42), 139–160. DOI: 10.1007/s11133-019-9413-7

Barros, A. T. (2019). Valores políticos dos jornalistas do Congresso Nacional. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, 42(1), 73–91. DOI: 10.1590/1809-5844201914

Barros, A. T., & Bernardes, C. B. (2015). Dilemas dos sistemas híbridos de comunicação institucional: análise das tensões e dos conflitos no projeto da Câmara dos Deputados. Revista Brasileira de Comunicação Organizacional e Relações Públicas (Organicom), 12(22), 26–37. DOI: 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2015.139263

Barros, A. T., Bernardes, C. B., & Rodrigues, M. R. (2014). O discurso fundador das mídias legislativas da Câmara dos Deputados. E-Legis, 7(14), 7–25. DOI: 10.51206/e-legis.v14i14.184

Bernardes, C. B. (2010). Política, institucional ou pública? Uma reflexão sobre a mídia legislativa da Câmara dos Deputados [doctoral dissertation, Universidade do Estado do Rio de Janeiro]. Rede Sirius: Bibliotecas da UERJ.

Bernardes, C. B. (2011). As Fontes de Informação nas Mídias Legislativas: oficialismo e diversidade na produção noticiosa sobre a Câmara dos Deputados. Brazilian Journalism Research, 7(1), 32–49. DOI: 10.25200/BJR.v7n1.2011.284

Bernardes, C. B. (2013). Parlamentares × jornalistas: a dinâmica política das mídias legislativas da Câmara dos Deputados. Revista Sociedade e Estado, 28(3), 663–689. DOI: 10.1590/S0102-69922013000300011

Bernardes, C. B. (2015). A configuração da identidade profissional dos jornalistas da Câmara dos Deputados. In Z. L. Adghirni (Ed.), Jornalismo e Poder Legislativo: Relações entre mídia e política no Brasil (pp.61–89). Curitiba: Appris.

Bird, E. (2010). The Anthropology of News and Journalism. Global Perspectives. Bloomington: Indiana University Press.

Bourdieu, P. (2005). The political field, the social science field, and the journalistic field. In R. Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and the journalistic field (pp.29–47). Cambridge: Polity Press.

Breed, W. (1993). Controlo social na redacção. Uma análise funcional. In N. Traquina (Ed.), Jornalismo: questões, teorias e estórias (pp.152–166). Lisboa: Vega Ltda.

Cook, T. (2011). O jornalismo político. Revista Brasileira de Ciência Política, (6), 203-247. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/1884

Da Matta, R. (1978). O ofício de etnólogo ou como ter Anthropological Blues. Boletim do Museu Nacional, (27), 1–12. Retrieved from www.ppgasmn-ufrj.com/uploads/2/7/2/8/27281669/boletim_do_museu_nacional_27.pdf

Geertz, C. (1973). The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books.

Godoy, A. S. (2010). Estudo de caso qualitativo. In C.K. Godoi, R. Bandeira-De-Mello & A. B. Silva (Eds.), Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais. Paradigmas, estratégias e métodos (2nd ed.) (pp.115–146). São Paulo: Saraiva.

Gonçalves, R. M. D. L. F. (2010). O superhomem pendura o paletó na repartição: a gênese do jornalista legislativo [master thesis, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB.

Gonçalves, R. M. D. L. F. (2015). Gênese e Perfil do Jornalista Legislativo. In Z. L. Adghirni (Ed.), Jornalismo e Poder Legislativo: Relações entre mídia e política no Brasil (pp.37–59). Curitiba: Appris.

Jordaan, M. (2020). An Open Mind, Not an Empty Head: Towards Perpetual Waves of Newswork Ethnography. African Journalism Studies, 41(4), 1–17. DOI: 10.1080/23743670.2020.1785519

Kuschnir, K. (2005). Antropologia da política: uma perspectiva brasileira. Centre for Brazilian Studies, (64), 1–38. Retrieved from www.lac.ox.ac.uk/sites/default/files/lac/documents/media/karina20kuschnir2064.pdf

Lago, C. (2007). Antropologia e Jornalismo: uma questão de método. In C. Lago & M. Benetti (Eds.), Metodologia da Pesquisa em Jornalismo (pp.48–66). Petrópolis/RJ: Vozes.

Leston-Bandeira, C. (2014). The Pursuit of Legitimacy as a Key Driver for Public Engagement: The Case of the European Parliament. Parliamentary Affairs, 67(2), 415–436. DOI: 10.1093/pa/gss050

Leston-Bandeira, C. (2016). Why Symbolic Representation Frames Parliamentary Public Engagement. The British Journal of Politics and International Relations, 18(2), 498–516. DOI: 10.1177/1369148115615029

Merriam, S. B., & Grenier R. S. (2019). Qualitative research in practice. Examples for discussion and analysis (2nd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

Morley, D., & Silverstone, R. (1993). Comunicación y contexto: la perspectiva etnográfica en los sondeos de opinión. In K. B. Jensen & N. W Jankowski (Eds.), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas (pp.181–196). Barcelona: Bosch Comunicación.

Neveu, E. (2006). Sociologia do jornalismo. São Paulo: Edições Loyola.

Newcomb, H. M. (1993). La creación del drama televisivo. In K. B. Jensen & N.W. Jankowski (Eds.), Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas (pp.117–134). Barcelona: Bosch Comunicación.

Nunez, S. (2020). Doze anos de multimídia: convergência e engajamento público no Portal Senado Notícias [master thesis, Centro de Formação, Treinamento e Aperfeiçoamento da Câmara dos Deputados – Cefor]. Banco de TCCs da Câmara dos Deputados.

Peirano, M. (2014). Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, 20(42), 377–391. DOI: 10.1590/S0104-71832014000200015

Queiroz, D. (2007). Jornalismo institucional nas TVs legislativas. Os casos do Brasil e do México [master thesis, Universidade de Brasília]. Repositório Institucional da UNB.

Robinson, S. & Anderson, C. W. (2020). Network Ethnography in Journalism Studies: A Mixed-Method Approach to Studying Media Ecologies. Journalism Studies, 21(7), 984–1001. DOI: 10.1080/1461670X.2020.1720519

Sant‘Anna, F. (2008). Mídia das fontes. O difusor do jornalismo corporativo. Brasília: Casa das Musas.

Schlesinger, P. (1978). Putting ‘Reality’ Together: BBC News. London: Constable.

Schlesinger, P. (2015). On the vagaries of production research. In C. Paterson, D. Lee, A. Saha & A. Zoellner (Eds.), Advancing Media Production: Research Shifting Sites, Methods, and Politics (pp.20–37). London: Palgrave MacMillan.

Stewart, H., Gapp, R., & Harwood, I. (2017). Exploring the alchemy of qualitative management research: seeking trustworthiness, credibility and rigor through crystallization. The Qualitative Report, 1(22), 1–19. DOI: 10.46743/2160-3715/2017.2604

Traquina, N. (2001). O estudo do jornalismo no século XX. São Leopoldo, RS: Unisinos.

Travancas, I. (1993). O mundo dos jornalistas. São Paulo: Summus.

Travancas, I. (2010). An Ethnography of Journalistic Production: case studies of the Brazilian Press. Brazilian Journalism Research, 6(2), 82–102. DOI: 10.25200/BJR.v6n2.2010.19

Tuchman, G. (1983). La producción de la noticia. Estudio sobre la construcción de la realidad. Barcelona: Gustavo Gili.

Tuchman, G. (1993). A objectividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objectividade dos jornalistas. In N. Traquina (Ed.), Jornalismo: questões, teorias e estórias (pp.74–90). Lisboa: Vega Ltda.

Urbinati, N. (2006). O que torna a representação democrática? Lua Nova, (67), 191–228. DOI: 10.1590/S0102-64452006000200007

Velho, G. (1981). Observando o familiar. In G. Velho (Ed.), Individualismo e cultura. Notas para uma Antropologia da sociedade contemporânea (pp.121–132). Rio de Janeiro: Zahar.

Wahl-Jorgensen, K. (2010). News production, Ethnography and Power: on the challenges of Newsroom-Centricity. In E. Bird (Ed.), The Anthropology of News and Journalism. Global Perspectives (pp.21–34). Bloomington: Indiana University Press.

Wolf, M. (1995). Teorias da Comunicação. Lisboa: Editorial Presença.

Zémor, P. (2009). Como anda a comunicação pública? Revista do Serviço Público, 60(2), 189–195. DOI: 10.21874/rsp.v60i2.21




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v17n2.2021.1395

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.