The role of television journalism in the production of political narratives
Brazilian Journalism Research 18(1)
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Narrative
Polarization
Television
Politics
Journalism

How to Cite

Pérez Rodríguez, G., & Romanini, A. V. (2022). The role of television journalism in the production of political narratives: a comparative study Brazil/Colombia. Brazilian Journalism Research, 18(1), 64–91. https://doi.org/10.25200/BJR.v18n1.2022.1398

Abstract

ABSTRACT – Based on the study of open TV news that covered the trials of former presidents of Colombia (Uribe) and Brazil (Lula), the article explores some of the editorial choices made by the two main news broadcasts in these countries (Jornal Nacional, from Brazilian Globo and Noticias Caracol, from Colombian Caracol) and analyzes the impact of these choices in the construction of narratives aimed at producing effects on public opinion. Despite the growing role of digital media in the societies analyzed, we argue that the amount of time devoted to the subject by these newscasts and the rhetorical resources used in the presentation of the news reveals the intentionality to thematize the public debate, even dominating the repercussion in other media and forcing a homogenized narrative of these facts, contributing to the political polarization and the spread of hate speech in the different spheres of the social system.

RESUMO – A partir do estudo de noticiários de TV aberta que cobriram os julgamentos dos ex-presidentes da Colômbia (Uribe) e do Brasil (Lula), o artigo explora algumas das escolhas editoriais feitas pelos dois principais telejornais desses países (Jornal Nacional, da brasileira Globo; e Noticias Caracol, da colombiana Caracol) e analisa o impacto dessas escolhas na construção de narrativas voltadas a produzir efeitos na opinião pública. Apesar do crescente protagonismo das mídias digitais nas sociedades analisadas, arguimos que a quantidade de tempo dedicado ao assunto por esses telejornais e os recursos retóricos usados na apresentação das notícias revelam a intencionalidade de tematizar o debate público, dominando, inclusive, a repercussão nas demais mídias e forçando uma narrativa homogeneizada desses fatos, contribuindo para a polarização política e a propagação do discurso de ódio nas diversas esferas do sistema social.

RESUMEN – A partir del estudio de noticias de TV abierta que cubrió los juicios de los expresidentes de Colombia (Uribe) y Brasil (Lula), el artículo explora algunas de las decisiones editoriales de los dos principales noticieros de estos países (Jornal Nacional, de la brasileña Globo y Noticias Caracol, de la colombiana Caracol) y analiza el impacto de estas elecciones en la construcción de narrativas orientadas a producir efectos en la opinión pública. A pesar del creciente papel de los medios digitales en las sociedades analizadas, sostenemos que el tiempo dedicado al tema por estos noticieros y los recursos retóricos utilizados en la presentación de la noticia revelan la intencionalidad de tematizar el debate público, dominando incluso la repercusión. en otros medios y forzando una narrativa homogeneizada de estos hechos, contribuyendo a la polarización política y la difusión del discurso de odio en los diferentes ámbitos del sistema social.

https://doi.org/10.25200/BJR.v18n1.2022.1398
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque, A. (2000). Um outro “Quarto Poder”: imprensa e compromisso político no Brasil. Revista Contracampo (4), 23 – 57. DOI: 10.22409/contracampo.v0i04.414

Ayala Osorio, G., Duque Sandoval, O., & Hurtado Vera, G. G. (2006). Medios de comunicación y seguridad democrática: de la democracia radical al unanimismo ideológico. Universidad Autónoma de Occidente.

Barbero, J. M. (1991). De los medios a las mediacio-mês. Ed. Gustavo Gili.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.

Bauer, M. W. (2002). Análise de conteúdo: uma revisão clássica. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp.189 – 217). Vozes.

Bucci, Eugênio (1996). Brasil em Tempo de TV. Boitempo Editorial.

Bucci, Eugênio (2000). A TV aos 50 – criticando a televisão brasileira no seu cinqüentenário. Ed. Fundação Perseu Abramo.

Bucci, Eugênio (2001). Sobre ética e imprensa. Cia das Letras

Canavilhas, J. (2001). O domínio da informação-espectáculo na televisão. Biblioteca On-line de Ciências da Comunicação.

Coleman, S. (1999). Can the new media invigorate democracy? The Political Quarterly, 70(1), 16 – 22. DOI: 10.1111/1467-923X.00200

Forbes. (2020). El papel de los millonarios en la Crisis. In Revista Forbes (edición especial, pp. 1-21). Retrieved from: https://issuu.com/forbeslatam/docs/forbes_co_millonarios_2020

Gomes, W. (2009). Audioesfera política e visibilidade pública: os atores políticos no Jornal Nacional. In I. M. M. Gomes, Televisão e realidade, (pp. 175-222). EDUFBA.

Gomez Rojas, G. (2020, 4 de agosto). Corte Suprema ordena detencióndomiciliaria del senador Álvaro Uribe. República de Colombia – Corte Suprema de Justicia. Retrieved from https://www.cortesuprema.gov.co/corte/index.php/2020/08/04

Kantar Ibope Media. (2018, novembro). La Televisión sigue siendo la pantalla favorita. Retrieved from https://www.produ.com/noticias/kantar-ibope-media-la-television-sigue-siendo-la-pantalla-favorita-en-latam

Kantar Ibope Media. (2020) Dados de audiência nas 15 praças regulares com base no ranking consolidado -21/12 a 27/12/2020. Retrieved from: https://www.kantaribopemedia.com/conteudo/dados-rankings/audiencia-tv-15-mercados/page/8/

Hallin, D. C. (1992). Sound bite news: Television coverage of elections, 1968–1988. Journal of communication, 42(2), 5 – 24. DOI: 10.1111/j.1460-2466.1992.tb00775.x

Hösl, M. (2019). Semantics of the internet: a political history. Internet Histories, 3(3-4), 275–292. DOI: 10.1080/24701475.2019.1656921

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2020). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua (PNADC). Microdados da amostra Rio de Janeiro. IBGE. Retrieved from: https://ftp.ibge.gov.br/Trabalho_e_Rendimento/Pesquisa_Nacional_por_Amostra_de_Domicilios_continua/Principais_destaques_PNAD_continua/2012_2020/PNAD_continua_retrospectiva_2012_2020.pdf

Ianni, Octavio. La sociedad global. Siglo XXI, 1998.

Lago, C., & Benetti, M. (2007). Metodologia de pesquisa em jornalismo. Vozes.

Martino, L. M. S. (2014). Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes e redes. Vozes.

McLaughlin, B., & Velez, J. A. (2019). Imagined politics: How different media platforms transport citizens into political narratives. Social Science Computer Review, 37(1), 22 – 37. DOI: 10.1177/0894439317746327

Motta, L. G. (2004). Jornalismo e configuração narrativa da história do presente. E-Compós, (1), 1–26. DOI: 10.30962/ec.8

Nerone, J. (2013). The historical roots of the normative model of journalism. Journalism, 14(4), 446–458. DOI: 10.1177/1464884912464177

Nunomura, E. Y. (2012). O mensalão impresso: o escândalo político-midiático do governo Lula nas páginas de Folha e Veja[doctoral dissertation, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digital – USP.

Oliveira, D. (2008). Fronteiras do jornalismo no espaço midiático: a real dimensão da função ideológica da informação jornalística. IX Colóquio Internacional sobre a Escola Latino-Americana de Comunicação. Retrieved from: https://www2.eca.usp.br/pjbr/arquivos/GT1013.pdf

Pellegrini, S. (2010). La pauta como factor de calidad y perfil editorial: análsis de los noticiarios de televisión chilenos. Cuadernos. info, (27), 25-42. DOI: 10.7764/cdi.27.20

Pizarro, Y. N. (2011). La espectacularización en los noticiarios televisivos. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (116), 109-112. Retrieved from de https://www.revistachasqui.org/index.php/chasqui/article/view/146

Porto, M. (2002). Novos apresentadores ou novo jornalismo. O Jornal Nacional antes e depois da saída de Cid Moreira. Comunicação e Espaço Público, 4(1-2), 9-31.

Proner, C., Cittadino, G., Ricobom, G., & Dornelles, J. R. (2017). Comentários a uma sentença anunciada: o processo Lula. Canal 6 Editora LTDA.

Project For Excellence In Journalism. (1998, March 6). Changing Definitions of News. Pew Research Center. Retrieved from https://www.journalism.org/1998/03/06/changing-definitions-of-news/

Sampaio, R. C. (2010). Participação política e os potenciais democráticos da internet. Revista Debates, 4(1), 29–53. DOI: 10.22456/1982-5269.12430

Sartori, D. (2014). O julgamento do mensalão no Jornal Nacional: os recursos dramáticos utilizados na construção da narrativa [master thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital UFRGS.

Schudson M (1978) Discovering the News: A Social History of American Newspapers. Basic Books.

Schwalbe, C. B., Silcock, B. W., & Candello, E. (2015). Gatecheckers at the visual news stream: A new model for classic gatekeeping theory. Journalism Practice, 9(4), 465–483. DOI: 10.1080/17512786.2015.1030133

Secretaria de Comunicação Social da Presidência da República. (2016). Pesquisa Brasileira de Mídia 2016: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. Secom.

Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (1996). Mediating the message. Longman.

Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (2013). Mediating the message in the 21st century: A media sociology perspective. Routledge.

Silva, C. R., Gobbi, B. C., & Simão, A. A. (2005). O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações rurais & agroindustriais, 7(1), 70–81. Retrieved from https://www.revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/210

Traquina, N. (2020). A tribo jornalística: uma comunidade interpretativa transnacional. Insular.

Tuchman, G. (1993). A objetividade como ritual estratégico: uma análise das noções de objetividade dos jornalistas. In N. Traquina (Ed.), Jornalismo: questões, teorias e “estórias” (pp. 74-91). Vega.

Vasconcellos, F. (2014). Os enquadramentos do Jornal Nacional sobre Lula e o escândalo do ‘Mensalão’. Revista Compolitica, 4(1). DOI: 10.21878/compolitica.2014.4.1.58

Weaver, P. H. (1972). Is television news biased? National Affairs, (26-29), 57-74. Retrieved from: https://www.nationalaffairs.com/public_interest/detail/is-television-news-biased

Wolton, D. (1996). Elogio do grande público: uma teoria crítica da televisão. Ática.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Brazilian Journalism Reasearch