360° AUDIOVISUAL JOURNALISM
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Sense of presence
Credibility
Virtual reality
360° audiovisual journalism

How to Cite

Souza Lima, L., & Oliveira Barbosa, S. (2023). 360° AUDIOVISUAL JOURNALISM: a study on user perceptions of sense of presence and credibility. Brazilian Journalism Research, 19(2), e1553. https://doi.org/10.25200/BJR.v19n2.2023.1553

Abstract

ABSTRACT – The increasing use of high technology in journalism has led to new formats of content production. In this paper, we focus on one of these formats: 360° audiovisual reports. This format uses virtual reality (VR) and aims to produce a certain sense of presence in virtual environments. We seek to understand the relationship between this sense of presence and credibility, in addition to identifying which user perceptions may be linked to credibility. Our methodology involved developing a reception study which included experimental research, conducting interviews, and applying a questionnaire. The results point to a positive correlation between the variables, reinforcing relationships pointed at in other studies and demonstrating the importance of perceptions like freedom of choice, less manipulation/more transparency, and sensationalism.

RESUMO – Em um contexto de crescente utilização de alta tecnologia no jornalismo, novos formatos têm sido incorporados à produção de conteúdo. Neste artigo, nossa atenção se volta para o estudo de um desses formatos: reportagens audiovisuais em 360°, que utilizam a realidade virtual (RV) e visam provocar algum nível de sensação de presença em ambientes virtuais. Buscamos entender a relação entre sensação de presença e credibilidade, além de identificar quais percepções dos usuários podem estar ligadas à credibilidade. Metodologicamente, desenvolvemos um estudo de recepção, envolvendo pesquisa experimental, realização de entrevistas e aplicação de questionário. Os resultados apontam uma correlação positiva entre as variáveis, reforçam relações apontadas em outras pesquisas e demonstram a importância de percepções como liberdade de escolha, menos manipulação/mais transparência e sensacionalismo.

RESUMEN – En un contexto de creciente uso de alta tecnología en el periodismo, se han incorporado nuevos formatos a la producción de contenidos. En este artículo, nuestra atención se centra en el estudio de uno de estos formatos: los reportajes audiovisuales en 360°, que utilizan la realidad virtual (VR) y pretenden provocar algún nivel de sensación de presencia en entornos virtuales. Buscamos comprender la relación entre sensación de presencia y credibilidad, además de identificar qué percepciones de los usuarios pueden estar vinculadas a la credibilidad. Metodológicamente, se desarrolló un estudio de recepción, involucrando investigación experimental, realización de entrevistas y aplicación de un cuestionario. Los resultados apuntan a una correlación positiva entre las variables, refuerzan relaciones señaladas en otros estudios y demuestran la importancia de percepciones como libertad de elección, menos manipulación/más transparencia y sensacionalismo.

https://doi.org/10.25200/BJR.v19n2.2023.1553
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Aronson-Rath, R., Milward, J., Owen, T., & Pitt, F. (2015). Virtual Reality Journalism. Tow Center for Digital Journalism as Columbia Journalism University. Retrieved from https://towcenter.gitbooks.io/virtual-reality-journalism/content/

Biocca, F. (1996). Intelligence Augmentation: the vision inside virtual reality. In B. Gorayska & J. L. Mey (Eds.), Cognitive Technology: In Search of a Humane Interface (pp. 59-75). Elsevier Science B.V.

Braga, J. L. (2010). Experiência estética & mediatização. In B. Leal, C. Mendonça & C. Guimarães (Eds.), Entre o sensível e o comunicacional (pp. 73-87). Autêntica Editora.

Canavilhas, J. (2021). Epistemology of mobile journalism. A review. Profesional de la información, 30(1), 1-21. DOI: 10.3145/epi.2021.ene.03

Christofoletti, R. (2019). A crise do jornalismo tem solução? Estação das Letras e Cores.

Chung, C. J., Nam, Y., & Stefanone, M. A. (2012). Exploring Online News Credibility: The Relative Influence of Traditional and Technological Factors. Journal of Computer-Mediated Communication, 17(2), 171–186. DOI:10.1111/j.1083-6101.2011.01565.x

Cordeiro, W. R., & Santos, M. C. (2022). UM METAVERSO PARA AS NOTÍCIAS: analisando possibilidades narrativas na produção de conteúdo jornalístico a partir de experiências e imersão. Proceedings of the 31° Encontro Annual da Compós. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Retrieved from https://proceedings.science/compos/compos-2022/trabalhos/um-metaverso-para-as-noticias-analisando-possibilidades-narrativas-na-producao-d?lang=pt-br

Cozby, P. (2003). Métodos de pesquisa em ciências do comportamento. Atlas.

Damas, S. H., & Gracia, M. J. B. (2022). Immersive Journalism: Advantages, Disadvantages and Challenges from the Perspective of Experts. Journalism and Media, 3(2), 330-347. DOI: 10.3390/

journalmedia3020024

De Bruin, K., De Haan, Y., Kruikemeier, S., Lecheler, S., & Goutier, N. (2020). A first-person promise? A content-analysis of immersive journalistic productions. Journalism, 23(2), 479-498. DOI: 10.1177/1464884920922006

De La Peña, N. (2019). Inventing Immersive Journalism: Embodiment, Realism and Presence in Nonfiction [doctoral dissertation, University of Southern California]. USC Libraries.

De La Peña, N., Weil, P., Llobera, J., Giannopoulos, E., Pomés, A., Spanlang, B., Friedman, D., Sanchez-Vives, M., & Slater, M. (2010). Immersive Journalismo: Immersive Virtual Reality for the First Person Experience of News. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), 291-301. DOI: 10.1162/PRES_a_00005

Dijck, J. V., Poell, T., & Waal, M. (2018). The platform society. Public values in a connective world. Oxford University Press.

Domínguez, E. (2013). Periodismo inmersivo. Fundamentos para una forma periodística basada en la interfaz y en la acción [doctoral dissertation, Universitat Ramon Llull]. CORA – TDX (Tesis Doctorals en Xarxa).

Duarte, J. (2006). Entrevista em profundidade. In J. Duarte & A. B. (Eds.), Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação (pp. 62-75). Atlas.

Fidalgo, M. I., & Ambrosio, A. P. (2022). Progresso or regression in the practice of immersive journalism? Immersive storytelling in the Productions of the Samsung VR platform between 2015 and 2020. Journal of Print and Media Technology Research, 11(1), 47-63. DOI: 10.14622/JPMTR-2108

Fink, K. (2019). The biggest challenge facing journalism: A lack of trust. Journalism, 20(1), 40-43. DOI: 10.1177/1464884918807069

Fonseca, A. (2020). A imersão como categoria estruturante e indutora de inovações no jornalismo em redes digitais [doctoral dissertation, Universidade Federal da Bahia]. Teses – Faculdade de Comunicação da Ufba (Facom).

Fonseca, A., Lima, L., & Barbosa, S. (2020). Uma Proposta de Framework Teórico para Análise da Experiência no Jornalismo Imersivo. E-COMPÓS, 23, 1-30, 2020. DOI: 10.30962/ec.2022

Gracia, M. J. B. (2019). El reportaje inmersivo con vídeo en 360º: características, buenas prácticas y empleo por parte de los medios periodísticos españoles [doctoral dissertation, Universidad Carlos III de Madrid]. Universidad Carlos III de Madrid – Biblioteca.

Grossi, A. M., & Santos, G. S. (2018). Jornalismo e credibilidade: uma percepção do público. Ámbitos Revista Internacional de Comunicación, 3(42), 40-54. DOI: 10.12795/Ambitos.2018.i42.03

Hidalgo, A. L., Majuelos, I. M., & Olivares-García, F. J. (2022). El declive del periodismo inmersivo em España a partir de 2018. RLCS - Revista Latina de Comunicación Social, 80, 15-27. DOI: 10.4185/RLCS-2022-1536

Jennett, C., Cox, A., Cairns, P., Dhoparee, S., Epps, A., Tijs, T., & Walton, A. (2008). Measuring and defining the experience of immersion in games. International Journal of Human-Computer Studies, 66, 641–661. DOI:10.1016/j.ijhcs.2008.04.004

Kang, S., O’Brien, E., Villarreal, A., Lee, W., & Mahood, C. (2018). Immersive Journalism and Telepresence. Digital Journalism, 7(2), 294-313. DOI: 10.1080/21670811.2018.1504624

Kerunga, J., Rowe, E., & Gondwe, G. (2020). Journalism Credibility in the Digital Age – Examining Shifts in Paradigms. SSRN. DOI: 10.2139/ssrn.3641943

Lee, J. Y., & Sundar, S. (2013). To Tweet or to Retweet? That Is the Question for Health Professionals on Twitter. Health Communication, 28, 509–524. DOI: 10.1080/10410236.2012.700391

Lima, L., & Barbosa, S. (2022). Mobilidade, imersão e experiência: entre ajustes e discordâncias conceituais no jornalismo imersivo. Estudos em Comunicação, (34), 1-11. DOI: 10.25768/1646-4979n34-01

Longhi, R. (2020). Narrativas Complexas no Ciberjornalismo. Interface, Imagem, Imersão. In R. Longhi, A. Lovato & A. Gifreu (Eds.), Narrativas Complexas (pp. 37 – 57). Ria Editoral.

López-García, X., & Vizoso, A. (2021). Periodismo de alta tecnología: signo de los tiempos digitales del tercer milenio. Profesional de la información, 30(3), 1–12. DOI: 10.3145/epi.2021.may.01

Napoli, P. M. (2021). The platform beat: Algorithmic watchdogs in the disinformation age. European Journal of Communication, 36(4), 376–390. DOI: 10.1177/0267323121102835

Pavlik, J. (2019). Journalism in the Age of Virtual Reality: How Experiential Media Are Transforming News. Columbia University Press.

Pérez-Seijo, S. (2021). Periodismo Inmersivo Con Vídeo 360 Grados: Evolución, Experiencia de Usuario y Producción de las Radiotelevisiones Públicas Europeas [doctoral dissertation, Universidad de Santiago de Compostela]. Minerva – Repositório Institucional da USC.

Pérez-Seijo, S., Vicente, P. N., & López-García, X. (2023) Immersive Journalism: The Effect of System Immersion on Place Illusion and Co-Presence in 360-Degree Video Reporting. Systems, 11(1), 1-17. DOI: 10.3390/systems11010001

Rocha, G. (2020). Representação virtual jornalística: proposta de matriz para análise de conteúdos jornalísticos em realidade virtual [doctoral dissertation, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. PUCRS – Biblioteca Digital de Teses e Dissertações.

Rodrigues, L. (2021). OLHAR AO REDOR: pedagogia dos vídeos esféricos para o telejornalismo [doctoral dissertation, Universidade Federal de Pernambuco]. ATTENA – Repositório Digital da UFPE.

Rodrigues, L., & Lima, L. (2022). Plataformização e video 360°: implicações para o jornalismo no Brasil. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (56), 86-104. DOI: 10.12795/Ambitos.2022.i56.06

Rose, M. (2018). The immersive turn: hype and hope in the emergence of virtual reality as a nonfiction platform. Studies in Documentary Film, 12(2), 132-149. DOI: 10.1080/17503280.2018.1496055

Sampaio, R. C., & Lycarião, D. (2021). Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Enap.

Santaella, L. (2001). Comunicação e pesquisa: projetos para mestrado e doutorado. Hacker Editores.

Schubert, T., Friedmann, F., & Regenbrecht, H. (2001). The experience of presence: fator analytic insights. Presence, 10(3), 266–281. DOI: 10.1162/1054746013003 43603

Seibert, D., Planer, R., & Godulla, A. (2022). Restarting virtual reality in journalism? A quantitative analysis of problems and potentials of selected immersive apps as perceived by their users. Studies of Communication and Media, 11(4), 536-565. DOI: 10.5771/2192-4007-2022-4-536

Shin, D., & Biocca, F. (2017). Exploring immersive experience in journalism. New media & society, 20(8), 2800-2823. DOI: 10.1177/1461444817733133

Silva, F. F. (2021). Áudio imersivo e sensorial em narrativas jornalísticas de Realidade Virtual, Aumentada e Estendida. Proceedings of the 19° Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. SBPJor. Retrieved from https://proceedings.science/sbpjor-2021/papers/audio-imersivo-e-sensorial-em-narrativas-jornalisticas-de-realidade-virtual--aumentada-e-estendida?lang=pt-br

Silva, F., Cunha, R., & Rodrigues, L. (2020). Repercussões do “Jornalismo Imersivo” no Brasil: mapeamento teórico e prático de pesquisas. Proceedings of the 18° Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. SBPJor. Retrieved from http://sbpjor.org.br/congresso/index.php/sbpjor/sbpjor2020/paper/viewFile/2622/1427?fbclid=IwAR1zM0YGwCX-vUgcDDBH66FBaP3L3jTr9Q6jsTRoVxkvsAYnClSFc3LvLSg

Stanescu, G. C. (2022). The impact of virtual reality and augumented reality on storytelling. The future of journalism in metaverse. Social Sciences and Education Research Review, 9(2), 115-118. DOI: 10.5281/zenodo.7474376

Sundar, S., Kang, J., & Oprean, D. (2017). How Immersive Journalism Affects Our Perceptions and Cognitions. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 20(11), 672-682. DOI:10.1089/cyber.2017.0271

Vettehen, P., Wiltink, D., Huiskamp, M., Schaap, G., & Ketelaar, P. (2019). Taking the full view: how viewers respond to 360-degree video News. Computers in Human Behavior, 91, 24–32. DOI: 10.1016/j.chb.2018.09.018

Winques, K., & Longhi, R. R. (2020). Mediação, repecção e consumo frente à explosão dos algoritmos. Proceedings of the XXIX Encontro Anual da Compós. Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Retrieved from https://proceedings.science/compos/compos-2020/papers/mediacao--recepcao-e-consumo-frente-a-explosao-dos-algoritmos

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Brazilian journalism research