VACCINES ON YOUTUBE IN BRAZIL
PDF

Keywords

Vaccine
COVID-19
YouTube
Science Communication
Natural Language Processing

How to Cite

Neves, L., Oliveira, T., da Silva Lopes, A., Pereira Brotas, A. M., & Massarani, L. (2025). VACCINES ON YOUTUBE IN BRAZIL: an exploratory study using Natural Language Processing. Brazilian Journalism Research, 21(1), e1711. https://doi.org/10.25200/BJR.v21n1.2025.1711

Abstract

ABSTRACT – YouTube has emerged as a pivotal platform for health communication, particularly during global crises. This study analyzes 19.031 vaccine-related videos posted on YouTube in Brazil during the first two years of the covid-19 pandemic, using Natural Language Processing to examine video frequency, key actors, and main topics. Video production increased during major events, with an emphasis on health and political discussions. Media outlets, government organizations, and health professionals were the primary publishers, focusing on vaccination campaigns and scientific information. While reliable content dominated, discussions about misinformation and vaccine skepticism emerged as relevant topics, reflecting concerns over public perception. While the platform played a central role in disseminating reliable content, the visibility of controversial discussions highlights the complexity of digital health communication. These findings underscore the need for strategic communication approaches and platform policies that enhance authoritative health content while addressing challenges related to the spread of misleading narratives.

RESUMO – O YouTube se tornou uma plataforma fundamental para a comunicação em saúde, especialmente durante crises globais. Este estudo analisa 19.031 vídeos relacionados a vacinas postados no YouTube no Brasil durante os dois primeiros anos da pandemia de covid-19, utilizando Processamento de Linguagem Natural para examinar a frequência dos vídeos, os principais atores e os temas centrais. A produção de vídeos aumentou durante eventos importantes, com ênfase em discussões sobre saúde e política. Veículos de mídia, órgãos governamentais e profissionais de saúde foram os principais responsáveis pelas publicações, focando em campanhas de vacinação e informações científicas. Embora o conteúdo confiável tenha predominado, debates sobre desinformação e ceticismo em relação às vacinas surgiram como temas relevantes, refletindo preocupações sobre a percepção pública. Embora a plataforma tenha desempenhado um papel central na disseminação de conteúdo confiável, a visibilidade de discussões controversas destaca a complexidade da comunicação digital em saúde. Esses achados ressaltam a necessidade de estratégias de comunicação e políticas de plataforma que fortaleçam conteúdos de saúde confiáveis, ao mesmo tempo em que enfrentam desafios relacionados à disseminação de narrativas enganosas.

RESUMEN – YouTube se ha convertido en una plataforma clave para la comunicación en salud, especialmente durante crisis globales. Este estudio analiza 19.031 videos relacionados con vacunas publicados en YouTube en Brasil durante los dos primeros años de la pandemia de covid-19, utilizando Procesamiento de Lenguaje Natural para examinar la frecuencia de los videos, los actores clave y los principales temas. La producción de videos aumentó durante eventos importantes, con énfasis en discusiones sobre salud y política. Los medios de comunicación, las organizaciones gubernamentales y los profesionales de la salud fueron los principales emisores, centrándose en campañas de vacunación e información científica. Si bien el contenido confiable predominó, las discusiones sobre desinformación y escepticismo frente a las vacunas surgieron como temas relevantes, reflejando preocupaciones sobre la percepción pública. Aunque la plataforma desempeñó un papel central en la difusión de contenido confiable, la visibilidad de debates controvertidos resalta la complejidad de la comunicación digital en salud. Estos hallazgos subrayan la necesidad de enfoques estratégicos de comunicación y de políticas en la plataforma que refuercen el contenido de salud autorizado, al tiempo que aborden los desafíos relacionados con la propagación de narrativas engañosas.

https://doi.org/10.25200/BJR.v21n1.2025.1711
PDF

References

Abul-Fottouh, D., Song, M. Y., & Gruzd, A. (2020). Examining Algorithmic Biases in YouTube’s Recommendations of Vaccine Videos. International Journal of Medical Informatics, 140, 104175. DOI: 10.1016/j.ijmedinf.2020.104175

Allgaier, J. (2020). Science and Medicine on YouTube. In J. Hunsinger, M. M. Allen, & L. Klastrup (Orgs.), Second International Handbook of Internet Research (pp. 7–27). Springer Netherlands. DOI: 10.1007/978-94-024-1555-1_1

Almeida, B. O. de, & Alves, L. R. G. (2020). Lives, educação e covid-19: estratégias de interação na pandemia. Interfaces Científicas – Educação, 10(1), 149–163. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p149-163

Amâncio, T. (2021, January 17). Minutos após aval da Anvisa, enfermeira de SP recebe a primeira vacina contra a Covid no Brasil. Folha de S.Paulo. Retrieved from www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2021/01/apos-aval-da-anvisa-enfermeira-do-emilio-ribas-e-a-primeira-a-ser-vacinada-contra-a-covid-19-no-brasil.shtml

Basch, C. E., Basch, C. H., Hillyer, G. C., Meleo-Erwin, Z. C., & Zagnit, E. A. (2021). YouTube Videos and Informed Decision-Making About covid-19 Vaccination: Successive Sampling Study. JMIR Public Health and Surveillance, 7(5), e28352. DOI: 10.2196/28352

Basch, C. H., Zybert, P., Reeves, R., & Basch, C. E. (2017). What do Popular YouTube Videos Say about Vaccines? Child: Care, Health and Development, 43(4), 499–503. DOI: 10.1111/cch.12442

Benecke, O., & DeYoung, S. E. (2019). Anti-Vaccine Decision-Making and Measles Resurgence in the United States. Global Pediatric Health, 6, 1–5. DOI: 10.1177/2333794X19862949

Betsch, C., Schmid, P., Heinemeier, D., Korn, L., Holtmann, C., & Böhm, R. (2018). Beyond Confidence: Development of a Measure Assessing the 5C Psychological Antecedents of Vaccination. PLoS ONE, 13(12), 1–32. DOI: 10.1371/journal.pone.0208601

Bisol, J. (2020). Politização da vacina é irresponsabilidade sanitária. Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário, 9(4), 192–197. DOI: 10.17566/ciads.v9i4.751

Bolsen, T., & Palm, R. (2022). Politicization and covid-19 Vaccine Resistance in the U.S. Progress in Molecular Biology and Translational Science, 188, 81–100. DOI: 10.1016/bs.pmbts.2021.10.002

Bora, K., Das, D., Barman, B., & Borah, P. (2018). Are Internet Videos Useful Sources of Information during Global Public Health Emergencies? A Case Study of YouTube Videos during the 2015-16 Zika Virus Pandemic. Pathogens and Global Health, 112(6), 320–328. DOI: 10.1080/20477724.2018.1507784

Bravo, T., Junior, A., Nogueira, T., & Calil-Elias, S. (2021). Análise da informação sobre cloroquina e ivermectina nas mídias digitais Youtube e Instagram: relação entre covid-19 e infodemia. Revista Brasileira de Farmácia Hospitalar e Serviços de Saúde, 12(4), 1–6. DOI: 10.30968/rbfhss.2021.124.0687

Brotas, A. M. P., Costa, M. C. R., Ortiz, J., Santos, C. C., & Massarani, L. (2021a). Discurso antivacina no YouTube: A mediação de influenciadores. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde, 15(1), 72–91. DOI: 10.29397/reciis.v15i1.2281

Brotas, A., Costa, M. C. R., & Massarani, L. (2021b). Enquadramentos e desinformação sobre vacina contra covid-19 no Youtube: embaralhamentos entre ciência e negacionismo. Mídia e Cotidiano, 15(3), 73–100. DOI: 10.22409/rmc.v15i3.50954

Carvalho, E. S. de S., Vale, P. R. L. F., Pinto, K. A., & Ferreira, S. L. (2021). Conteúdos relacionados a profissionais de enfermagem durante a pandemia de covid-19 na plataforma YoutubeTM. Revista Brasileira de Enfermagem, 74, 1–11. DOI: 10.1590/0034-7167-2020-0581

CCDH [Center for Countering Digital Hate]. (2021). The Disinformation Dozen. CCDH.

Chan, C., Sounderajah, V., Daniels, E., Acharya, A., Clarke, J., Yalamanchili, S., Normahani, P., Markar, S., Ashrafian, H., & Darzi, A. (2021). The Reliability and Quality of YouTube Videos as a Source of Public Health Information Regarding covid-19 Vaccination: Cross-sectional Study. JMIR Public Health and Surveillance, 7(7), e29942. DOI: 10.2196/29942

Cinelli, M., Quattrociocchi, W., Galeazzi, A., Valensise, C. M., Brugnoli, E., Schmidt, A. L., Zola, P., Zollo, F., & Scala, A. (2020). The covid-19 Social Media Infodemic. Scientific Reports, 10(1), 1–10. DOI: 10.1038/s41598-020-73510-5

Costa, B. B. da, Viegas, D. de J., Moreira, T. A., & Abreu, P. A. (2020). O movimento antivacina no YouTube nos tempos de pós-verdade: Educação em saúde ou desinformação? Mídia e Cotidiano, 14(1), 220–239. DOI: 10.22409/rmc.v14i1.38210

Di Spirito, F., Amato, A., D’Ambrosio, F., Cannatà, D., Di Palo, M. P., Coppola, N., & Amato, M. (2023). HPV-Related Oral Lesions: YouTube Videos Suitability for Preventive Interventions including Mass-Reach Health Communication and Promotion of HPV Vaccination. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(11), 1–19. DOI: 10.3390/ijerph20115972

Dixon, G., & Clarke, C. (2013). The effect of falsely balanced reporting of the autism-vaccine controversy on vaccine safety perceptions and behavioral intentions. Health Educ Res. 28(2), 352-9. DOI: 10.1093/her/cys110

Dixon, S. J. (2024, n. d.). Biggest Social Media Platforms 2024. Statista. Retrieved from www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/

Duarte, A. de M., & César, M. R. de A. (2021). Negação da Política e Negacionismo como Política: Pandemia e democracia. Educação & Realidade, 45(4), 1–22. DOI: 10.1590/2175-6236109146

Fackler, A. K., & Sexton, C. M. (2020). Science Teacher Education in the Time of covid-19: A Document Analysis. The Electronic Journal for Research in Science & Mathematics Education, 24(3), 5–13. Retrieved from https://ejrsme.icrsme.com/article/view/20403

Fernandes-de-Oliveira, G., Massarani, L., Oliveira, T., Scalfi, G., & Alves-dos-Santos-Junior, M. (2023a). The Covid-19 Vaccine on TikTok: A Study of Emotional Expression in The Brazilian Contexto. Evolutionary Studies in Imaginative Culture, 7(2), 28-45. DOI: 10.56801/esic.v7.i2.3

Fernandes-de-Oliveira, G., Massarani, L., Oliveira, T., Scalfi, G., & Alves-dos-Santos-Junior, M. (2023b). Vacuna contra COVID-19 en Facebook: Un estudio sobre las emociones expressadas por el público brasileño. Comunicar 76(31). DOI: 10.3916/C76-2023-10

Folha de S.Paulo (2021, April 27). Em derrota para Bolsonaro, CPI da Covid é instalada com minoria governista e Renan na relatoria. Folha de S.Paulo. Retrieved from www1.folha.uol.com.br/poder/2021/04/em-derrota-para-bolsonaro-cpi-da-covid-e-instalada-com-minoria-governista-e-renan-na-relatoria.shtml

Fonseca, G. de A. (2022). A “vacina” nas plataformas: (Des)informação científica no YouTube antes e durante a pandemia de Covid-19 no Brasil [doctoral dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais]. Repositório Institucional da UFMG.

Fonseca, G. de A., & d’Andréa, C. (2020). Governança e mediações algorítmicas da plataforma YouTube durante a pandemia de covid-19. Dispositiva, 9(16), 6–26. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2020v9n16p6-26

Galhardi, C. P., Freire, N. P., Fagundes, M. C. M., De Souza Minayo, M. C., & Cunha, I. C. K. O. (2022). Fake News and Vaccine Hesitancy in the covid-19 Pandemic in Brazil. Ciência & Saúde Coletiva, 27(5), 1.849–1.858. DOI: 10.1590/1413-81232022275.24092021en

Garcia, M., Cunha, S. E., & Oliveira, T. (2021). Regimes de verdade na pandemia de covid-19: discursos científicos e desinformativos em disputa no Youtube. Fronteiras – estudos midiáticos, 23(2), 104–117. DOI: 10.4013/fem.2021.232.08

Grootendorst, M. (2022). BERTopic: Neural Topic Modeling with a Class-Based TF-IDF Procedure. ArXiv, 1, 1–10. DOI: 10.48550/arXiv.2203.05794

Harrison, D., Wilding, J., Bowman, A., Fuller, A., Nicholls, S. G., Pound, C. M., Reszel, J., & Sampson, M. (2016). Using YouTube to Disseminate Effective Vaccination Pain Treatment for Babies. PLoS ONE, 11(10), 1–10. DOI: 10.1371/journal.pone.0164123

Hernández-García, I., & Giménez-Júlvez, T. (2021). YouTube as a Source of Influenza Vaccine Information in Spanish. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(2), 727–741. DOI: 10.3390/ijerph18020727

Jennings, W., Stoker, G., Bunting, H., Valgarðsson, V. O., Gaskell, J., Devine, D., McKay, L., & Mills, M. C. (2021). Lack of Trust, Conspiracy Beliefs, and Social Media Use Predict covid-19 Vaccine Hesitancy. Vaccines, 9(6), 593–607. DOI: 10.3390/vaccines9060593

Kaiser, J., Rauchfleisch, A., & Córdova, Y. (2021). Fighting Zika with Honey: An Analysis of YouTube’s Video Recommendations on Brazilian YouTube. International Journal of Communication, 15, 1.244 – 1.262. Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/14802

Kim, J., & Kim, Y. (2022). What is Being Uploaded on YouTube?: Analysis of Fitness-Related YouTube Video Titles Pre- and Post-Covid-19 in Korea. Sport in Society, 26(3), 390–408. DOI: 10.1080/17430437.2022.2130050

Kim, J., Lee, J., Heo, J., & Baek, J. (2021). Message Strategies and Viewer Responses: Content Analysis of HPV Vaccination Videos on YouTube. Journal of Health Communication, 26(12), 818–827. DOI: 10.1080/10810730.2021.2015644

Kleina, N. C. M., & Sampaio, R. C. (2021). “Não sou eu quem está falando”: A retórica de autoridade em vlogs da Direita brasileira no YouTube sobre a vacina contra a covid-19. Revista Eco-Pós, 24(2), 175–200. DOI: 10.29146/ecopos.v24i2.27707

Kohler, S., & Dietrich, T. C. (2021). Potentials and Limitations of Educational Videos on YouTube for Science Communication. Frontiers in Communication, 6, 1–10. DOI: 10.3389/fcomm.2021.581302

Larraz, I., Salaverría, R., & Serrano-Puche, J. (2024). Combating Repeated Lies: The Impact of Fact-Checking on Persistent Falsehoods by Politicians. Media and Communication, 12, 1 – 17. DOI: 10.17645/mac.8642

Lima, J. R. de, Oliveira, M. C. de P., Lima, K. M. O., Moura, A. K. de, Junior, J. J. de A., & Macêdo, V. C. de. (2021). Estratégias de educação em saúde às gestantes e puérperas no enfrentamento à pandemia de covid-19. Research, Society and Development, 10(3), 1–9. DOI: 10.33448/rsd-v10i3.13501

Locatelli, M. S., Caetano, J., Meira Jr., W., & Almeida, V. (2022). Characterizing Vaccination Movements on YouTube in the United States and Brazil. Proceedings of the 33rd ACM Conference on Hypertext and Social Media. Association for Computing Machinery (ACM). DOI: 10.1145/3511095.3531283

Loomba, S., De Figueiredo, A., Piatek, S. J., De Graaf, K., & Larson, H. J. (2021). Measuring the Impact of covid-19 Vaccine Misinformation on Vaccination Intent in the UK and USA. Nature Human Behaviour, 5(3), 337–348. DOI: 10.1038/s41562-021-01056-1

Lopes, A. S., & Brotas, A. M. P. (2024). Vidéos sur les vaccins: quels sont les facteurs qui influencent le plus le nombre de vues sur YouTube. Reciis, 18(1), 98–113. DOI: 10.29397/reciis.v18i1.3859

Lopes, A. S., Brotas, A. M. P., & Massarani, L. (2023). A conversação pública acerca da vacina e da vacinação contra covid-19 no Twitter: um estudo infodemiológico. Intercom Revista Brasileira De Ciências Da Comunicação, 46, 1–22. DOI: 10.1590/1809-58442023121pt

Machado, C. C. V., Dourado, D. A., Santos, J. G., & Santos, N. (2020). Ciência contaminada: Analisando o contágio de desinformação sobre coronavírus via YouTube. LAUT, INCT.DD, Cepedisa.

Magalhães, J. A. dos S., & Rossi, J. de C. (2023). A Comunicação Pública da SESAI: Uma análise da Comunicação voltada à Saúde Indígena frente a Pandemia de Covid-19. Proceedings of the 44o Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. Retrieved from https://abcpublica.org.br/biblioteca/a-comunicacao-publica-da-sesai-uma-analise-da-comunicacao-voltada-a-saude-indigena-frente-a-pandemia-de-covid-19/

Marchal, N., & Au, H. (2020). “Coronavirus EXPLAINED”: YouTube, covid-19, and the Socio-Technical Mediation of Expertise. Social Media + Society, 6(3), 1–4. DOI: 10.1177/2056305120948158

Marwah, H. K., Carlson, K., Rosseau, N. A., Chretien, K. C., Kind, T., & Jackson, H. T. (2021). Videos, Views, and Vaccines: Evaluating the Quality of covid-19 Communications on YouTube. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 17, e42. DOI: 10.1017/dmp.2021.284

Massarani, L. M., Costa, M. C. R., & Brotas, A. M. P. (2020). A pandemia de covid-19 no YouTube: ciência, entretenimento e negacionismo. Revista Latinoamericana de Ciencias de la Comunicación, 19(35), 1–12. DOI: 10.55738/alaic.v19i35.675

Massarani, L., Castelfranchi, Y., Fagundes, V., & Moreira, I. (2021). O que os jovens brasileiros pensam da ciência e da tecnologia. Casa de Oswaldo Cruz.

Massuchin, M. G., & Santos, M. B. (2021). A intersecção entre desinformação, religião e pandemia: a atuação de canais religiosos no YouTube no contexto da covid-19. Tropos: Comunicação, Sociedade e Cultura, 10(1), 1–30. Retrieved from https://periodicos.ufac.br/index.php/tropos/article/view/4537

Melo, F., & Chagas, I. de A. (2022). O canal de notícia RT en Español no YouTube: a cobertura da covid-19. REI – Revista de Estudos Internacionais, 13(1), 177–199. Retrieved from https://revista.uepb.edu.br/REI/article/view/1380

Monari, A. C. P., & Bertolli Filho, C. (2019). Saúde sem fake news: estudo e caracterização das informações falsas divulgadas no canal de informação e checagem de fake news do Ministério da Saúde. Mídia e Cotidiano, 13(1), 1–27. DOI: 10.22409/ppgmc.v13i1.27618

Murray, J. (2020, December 8). Covid Vaccine: UK Woman Becomes First in World to receive Pfizer Jab. The Guardian. Retrieved from www.theguardian.com/world/2020/dec/08/coventry-woman-90-first-patient-to-receive-covid-vaccine-in-nhs-campaign

Neves, L. F. F., & Massarani, L. (2022). A vacina em dois jornais brasileiros antes e durante a covid-19. MATRIZes, 16(2), 191–216. DOI: 10.11606/issn.1982-8160.v16i2p191-216

Oliveira, T. (2020). Desinformação científica em tempos de crise epistêmica: circulação de teorias da conspiração nas plataformas de mídias sociais. Fronteiras – estudos midiáticos, 22(1), 21–35. DOI: 10.4013/fem.2020.221.03

Ortiz-Sánchez, E., Velando-Soriano, A., Pradas-Hernández, L., Vargas-Román, K., Gómez-Urquiza, J. L., Cañadas-De la Fuente, G. A., & Albendín-García, L. (2020). Analysis of the Anti-Vaccine Movement in Social Networks: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 1–11. DOI: 10.3390/ijerph17155394

Pattier, D. (2021). Science on Youtube: Successful Edutubers. Techno Review, 10(1), 1–15. DOI: 10.37467/gka-revtechno.v10.2696

Porreca, A., Scozzari, F., & Di Nicola, M. (2020). Using Text Mining and Sentiment Analysis to Analyse YouTube Italian Videos Concerning Vaccination. BMC Public Health, 20(1), 1–9. DOI: 10.1186/s12889-020-8342-4

Rieder, B. (2022, n. d.). YouTube Data Tools [Computer software]. Retrieved from https://labs.polsys.net/tools/youtube/

Robichaud, P., Hawken, S., Beard, L., Morra, D., Tomlinson, G., Wilson, K., & Keelan, J. (2012). Vaccine-Critical Videos on YouTube and their Impact on Medical Students’ Attitudes about Seasonal Influenza Immunization: A Pre and Post Study. Vaccine, 30(25), 3.763–3.770. DOI: 10.1016/j.vaccine.2012.03.074

Sáenz, C. a. C., & Becker, K. (2021). Interpreting BERT-Based Stance Classification: a case study about the Brazilian covid vaccination. Proceedings of the Simpósio Brasileiro De Banco De Dados (SBBD). Sociedade Brasileira de Computação (SBC). DOI: 10.5753/sbbd.2021.17867

Santos, M. A. (2021). Clones do YouTube: replataformização da irrealidade e infraestruturas de desinformação sobre a covid-19. Fronteiras – Estudos Midiáticos, 23(2), 140–159. DOI: 10.4013/fem.2021.232.10

Silva, A. G., Batista, T., Giraud, F., Giraud, A., Pinto-Silva, F. E., Barral, J., Guimarães, J. N., & Rumjanek, V. M. (2020). Science Communication for the Deaf in the Pandemic Period: absences and pursuit of information. Journal of Science Communication, 19(5), 1–19. DOI: 10.22323/2.19050205

Silva, E. O., Dick, B., & Flynn, M. B. (2023). The Evil Corporation Master Frame: The Cases of Vaccines and Genetic Modification. Public Understanding of Science (Bristol, England), 32(3), 340–356. DOI: 10.1177/09636625221117658

Silva, T. C., Silva, P. N. P., & Giesel, C. C. M. (2022). Uma análise semiolinguística do discurso antivacina no governo Bolsonaro. Revista Primeira Escrita, 9(1), 33–45. DOI: 10.55028/rpe.v9i1.15653

Soares, C. C., Massarani, L., Santos Junior, M. A., Oliveira, T., Maia, L. R. H., & Oliveira, G. F. (2023). A vacina no Facebook: temáticas, posicionamentos e atores no início da imunização contra a covid-19 no Brasil. Lumina, 17(1), 140–160. DOI: 10.34019/1981-4070.2023.v17.39257

Sousa, A. M., & Becker, K. (2022). Comparando os posicionamentos a favor/contra a vacinação covid nos Estados Unidos da América e no Brasil. Proceedings of the Simpósio Brasileiro de Banco de Dados (SBBD). Sociedade Brasileira de Computação (SBC). DOI: 10.5753/sbbd.2022.224628

Suárez-Mutis, M. C., Gomes, M. de F., Marchon-Silva, V., Cunha, M. L. S., Peiter, P. C., Cruz, M. M. da, Souza e Souza, M., & Casanova, A. O. (2022). Desigualdade social e vulnerabilidade dos povos indígenas no enfrentamento da covid-19: Um olhar dos atores nas lives. Saúde em Debate, 45, 21–42. DOI: 10.1590/0103-11042021E202

Tangcharoensathien, V., Calleja, N., Nguyen, T., Purnat, T., D’Agostino, M., Garcia-Saiso, S., Landry, M., Rashidian, A., Hamilton, C., AbdAllah, A., Ghiga, I., Hill, A., Hougendobler, D., Van Andel, J., Nunn, M., Brooks, I., Sacco, P. L., De Domenico, M., Mai, P., ... Briand, S. (2020). Framework for Managing the covid-19 infodemic: methods and results of an online, crowdsourced WHO technical consultation. Journal of Medical Internet Research, 22(6), e19659.DOI: 10.2196/19659

Vosoughi, S., Roy, D., & Aral, S. (2018). The Spread of True and False News Online. Science, 359(6380), 1.146–1.151. DOI: 10.1126/science.aap9559

Wardle, C. W., & Derakhshan, H. D. (2017). Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework for Research and Policy Making. Council of Europe.

We Are Social. (2024, n. d.). Digital 2024: Brazil. Global Digital Reports. Retrieved from https://indd.adobe.com/view/5aad4a40-66ca-43f5-9d7d-07313f602c0d?allowFullscreen=true&wmode=opaque

Welbourne, D. J., & Grant, W. J. (2016). Science Communication on YouTube: Factors that Affect Channel and Video Popularity. Public Understanding of Science, 25(6), 706–718. DOI: 10.1177/0963662515572068

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Brazilian journalism research