CREDIBILITY IN DAILY PROFESSIONAL LIFE
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Perception
Credibility
Trust
Brazilian journalism
Profesional Practice

How to Cite

Christofoletti, R., & Becker, D. (2025). CREDIBILITY IN DAILY PROFESSIONAL LIFE: perceptions of Brazilian journalists. Brazilian Journalism Research, 21(1), e1721. https://doi.org/10.25200/BJR.v21n1.2025.1721

Abstract

ABSTRACT – Increased political polarization, the proliferation of conspiracy theories, and widespread misinformation are factors that contribute to increased distrust in institutions, and journalism is not immune to these effects. This article focuses on how Brazilian journalists perceive and relate to the trust-credibility binomial. Based on a survey applied to journalists in June and July 2024 (n=446), recruited online and in person during a national professional event, we obtained responses on the functioning and importance of credibility with sources and audiences, and on determining factors for maintaining public trust in journalism. The results show different levels of concern among professionals, fragility in corporate policies to retain credibility, and awareness of the erosion of trust in the face of new configurations of the attention economy.

RESUMO – Aumento da polarização política, proliferação de teorias conspiratórias e desinformação generalizada são fatores que contribuem para o aumento da desconfiança nas instituições, e o jornalismo não é imune a esses efeitos. Este artigo se concentra em como jornalistas brasileiros percebem e se relacionam com o binômio confiança-credibilidade. A partir de uma survey aplicada a jornalistas em junho e julho de 2024 (n=446), recrutados online e em abordagem física durante um evento profissional nacional, obtivemos respostas sobre o funcionamento e a importância da credibilidade junto a fontes e audiências, e sobre fatores determinantes para a manutenção da confiança pública no jornalismo. Os resultados mostram diferentes níveis de preocupação dos profissionais, fragilidade nas políticas corporativas para reter credibilidade e a consciência da erosão da confiança diante de novas configurações impostas pela economia da atenção.

RESUMEN – La creciente polarización política, la proliferación de teorías de conspiración y la desinformación generalizada son factores que contribuyen a una mayor desconfianza en las instituciones, y el periodismo no es inmune a estos efectos. Este artículo se centra en cómo los periodistas brasileños perciben y se relacionan con el binomio confianza-credibilidad. A partir de una encuesta aplicada a periodistas en junio y julio de 2024 (n=446), reclutados en línea y en contacto físico durante un evento profesional nacional, obtuvimos respuestas sobre el funcionamiento y la importancia de la credibilidad ante fuentes y audiencias, y sobre factores determinantes para mantenerla. Confianza pública en el periodismo. Los resultados muestran diferentes niveles de preocupación entre los profesionales, debilidades en las políticas corporativas para mantener la credibilidad y conciencia de la erosión de la confianza ante las nuevas configuraciones de la economía de la atención.

https://doi.org/10.25200/BJR.v21n1.2025.1721
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Anderson, C. W. (2023). News and the Public Sphere. In S. Allan (Ed.), The Routledge Companion to News and Journalism (pp. 17–25). Routledge.

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Becker, D. (2021). Transparência como valor e prática: Contribuições do Projeto Credibilidade para o jornalismo brasileiro [master thesis, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC.

Blöbaum, B. (2014). Trust and Journalism in a digital environment. Reuters Institute. Retrieved from https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/our-research/trust-and-journalism-digital-environment

Blöbaum, B. (2016). Trust and Communication in a Digitized World: Models and Concepts of Trust Research. Springer.

Bock, M. A., & Lazard, A. (2021). Narrative Transparency and Credibility: First-Person Process Statements in Video News. Convergence, 28(3), 1-17. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/13548565211027813

Briggs, A., & Burke, P. (2009). A social history of the media: From Gutenberg to the Internet. Polity.

Braun, V., Clarke, V., & Gray, D. (2019). Coleta de dados qualitativos: Um guia prático para técnicas textuais, midiáticas e virtuais. Vozes.

Bucci, E. (2002). Sobre Ética e Imprensa. Cia das Letras.

Burgueño, J. M. (2010). Cuestión de la confianza. La credibildad, el último reducto del periodismodel siglo XXI. Editorial UOC.

Christofoletti, R. (2019). A crise do jornalismo tem solução? Estação das Letras,

Christofoletti, R. (2022). A credibilidade que está nos manuais de jornalismo: Orientações profissionais na literatura técnica. Proceedings of the 20º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo (SBPJOR). Associação Brasileira de Pesquisadores em Jornalismo.

Christofoletti, R. (2024). Trust in Media and journalism credibility in the sea of misinformation. International Review of Information Ethics, 33(1), 1–6. DOI: 10.29173/irie500

Chistofoletti, R., Medeiros, K. B., Huf, N., & Batista, R. (2022). El debate latinoamericano sobre la credibilidad de los medios: Una década en revistas científicas prestigiosas y de acceso abierto. Proceedings of the XVI Congreso de la Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (ALAIC). Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación.

Craft, S. Transparency (2029). In T. Vos & F. Hanusch (Eds.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (pp. 1-5). Routledge.

Craft, S., Heim, K. (2009). Transparency in Journalism: Meanings, Merits and Risks. In L. Wilkins, C. Christians (Eds.), The Media Ethics Handbook (pp. 217-228). Routledge.

Coleman, S. (2012). Believing the news: From sinking trust to atrophied efficacy. European Journal of Communication, 27(1), 35–45. DOI: 10.1177/0267323112438806

Daniller, A., Allen, D., Tallevi, A., & Mutz, D. C. (2017). Measuring Trust in the Press in a Changing Media Environment. Communication Methods and Measures, 11(1), 76–85. DOI: 10.1080/19312458.2016.1271113

Figueira, A., & Costa e Silva. (2023). A transparência como dimensão da qualidade: A propriedade dos média e os desafios da (in)visibilidade. Comunicação e Sociedade, 44, 1–22. DOI: 10.17231/comsoc.44(2023).4708

Fisher, M. (2023). A máquina do caos: Como as redes sociais reprogramaram nossa mente e nosso mundo. Todavia.

Flanagin, A. J., & Metzger, M. J. (2007). The role of site features, user attributes, and information verification behaviors on the perceived credibility of web-based information. New Media & Society, 9(2), 319–342. DOI: 10.1177/1461444807075015

Gaziano, C., & McGrath, K. (1987). Measuring the Concept of Credibility. Journalism Quaterly, 63(3), 451-62. DOI: 10.1177/107769908606300301

Hayes, A. S., Singer, J. B., & Ceppos, J. (2007). Shifting Roles, Enduring Values: The Credible Journalist in a Digital Age. Journal of Mass Media Ethics, 22 (4), 262–279. DOI: 10.1080/08900520701583545

Hanimanni, A., Heimann, A., Hellmueller, L., & Trilling, D. (2023). Believing in Credibility Measures: Reviewing Credibility Measures in Media. International Journal of Communication, 17, 214–235. Retrieved from https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/18815

Han, B. C. Infocracia: Digitalização e a crise da democracia. Vozes.

Henke, J., Leissner, L., & Möhring, W. (2019). How can Journalists Promote News Credibility? Effects of Evidences on Trust and Credibility. Journalism Practice, 14(3), 299–318. DOI: 10.1080/17512786.2019.1605839

Hovland, C. I., Janis, I. L., & Kelley.H. (1953). Communication and persuasion. Yale University Press.

Johnson, T. J., & Kaye, B. K. (1998). Cruising is believing? Comparing media and traditional sources on media credibility measures. Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(2), 325–340. DOI: 10.1177/107769909807500208

Karlsson, M. (2010). Rituals of Transparency: Evaluating Online News Outlet’s Uses of Transparency Rituals in the United States, United Kingdom and Sweden. Journalism Studies, 11(4), 535-545.

Kiousis, S. (2001). Public trust or mistrust? Perceptions of media credibility in the information age. Mass Communication & Society, 4(3), 381-403. DOI: 10.1177/107769909807500208

Kohring, M., & Matthes, J. (2007). Trust in News Media: Development and Validation of a Multidimensional Scale. Communication Research, 34(2), 231–252. DOI: 10.1177/0093650206298071

Koliska, M. (2015). Transparency and Trust in Journalism: An Examination of Values, Practices and Effects. College Park.

Koliska, M., Moroney, E., & Beavers, D. (2023). Trust Through Relationships in Journalism. Journalism Studies, online first, 1–18. DOI: 10.1080/1461670X.2023.2209807

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2010). Blur: How to know what’s true in the age of information overload. Bloomsbury.

Merleau-Ponty, M. (1945). Phénoménologie de la perception. Gallimard.

Moran, R. (2023). The so-called “crisis of trust in journalism”. In S. Allan (Ed.), The Routledge Companion to News and Journalism (pp. 55-56). Routledge.

Pettigree, A. (2014). The invention of news: How the world came to know about itself. Yale University Press.

Radcliffe, D., Lawerence, R., & DeVigal, A. (2023). Redefining News: A Manifesto for Community-Centered Journalism. Agora Journalism Center.

Roberts, C. (2010). Correlations among variables in message and messenger credibility scales. American behavioral scientist, 54(1), 43-56. DOI: 10.1177/0002764210376310

Robinson, S. (2023). How Journalists Engage: A Theory of Trust Building, Identities, and Care. Oxford University Press.

Schiffrin, A. (2019). Credibility and Trust in Journalism. Oxford Research Encyclopedia of Communication. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.794

Schudson, M. (2001). The objectivity norm in American journalism. Journalism, 2(2), 149–

DOI: 10.1177/146488490100200201

Silverstone, Roger. (1999). Why study the media? SAGE.

Stockwell, E. (2006). Source Credibility and Attitude Change in Readers of Foreign News. Global Media Journal-Australian Edition, 2(1), 1-25. Retrieved from https://www.hca.westernsydney.edu.au/gmjau/archive/iss2_2008/pdf/GMJ%20Esther%20Stockwell%20v2_1%202008.pdf

Tandoc, E. C., & Thomas, R. J. (2017). Readers Value Objectivity Over Transparency. Newspaper Research Journal, 38(1), 32-45. DOI: 10.1177/0739532917698446

Toff, B., Palmer, R., & Nielsen, R. K. (2023). Avoiding the News: Reluctant Audiences for Journalism. Columbia University Press.

Tsfati, Y. (2008). Journalists, credibility of. In W. Donsbach (Ed.), The International Encyclopedia of Communication (pp. 2.597–2.600). John Wiley & Sons.

Verissimo, D. S. (2019). A percepção social à luz de uma concepção praxiológica da intencionalidade. Revista da Abordagem Gestáltica, 25(3), 302-312. DOI: 10.18065/RAG.2019v25n3.9

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Brazilian journalism research