Abstract
ABSTRACT – This article is the result of a broader research aimed at understanding, from the perspective of journalistic ethics, how journalists perceive the metrification of Brazilian journalism, which has been guided by the fulfillment of audience goals. In this paper, we discuss one of the results achieved: the difference in understanding of metrics between reporters and editors. We conducted in-depth interviews with 10 journalists from major newsrooms and, through Discourse Analysis, identified that reporters express greater negativity, highlighting the pressure to produce stories of audience interest, while editors adopt a conciliatory tone, emphasizing the connection between the press and the audience's reading interests.
RESUMO – Este artigo é resultado de pesquisa mais ampla que objetivou compreender, sob a perspectiva da ética jornalística, como jornalistas entendem a metrificação do jornalismo brasileiro, que tem se guiado pelo cumprimento de metas de audiência. Neste trabalho, discutimos um dos resultados alcançados: a diferença de entendimento sobre métricas entre repórteres e editores. Entrevistamos em profundidade 10 jornalistas de grandes redações e, por meio da Análise do Discurso, identificamos que repórteres expressam maior negativismo, ressaltando a pressão para produzir matérias de interesse da audiência, enquanto editores adotam tom conciliador, destacando a conexão da imprensa aos interesses de leitura da audiência.
RESUMEN – Este trabajo resulta de una investigación más amplia que buscó comprender, desde la ética periodística, cómo los periodistas perciben la metrificación del periodismo brasileño guiado por el cumplimiento de objetivos de audiencia. En este trabajo, discutimos uno de los resultados alcanzados: la diferencia en la comprensión de las métricas entre reporteros y editores. Entrevistamos en profundidad a 10 periodistas de grandes redacciones y, a través del Análisis del Discurso, identificamos que reporteros expresan mayor negativismo, destacando la presión para producir historias de interés para la audiencia, mientras que editores adoptan visión conciliadora, destacando la conexión entre prensa y audiencia.
References
Anderson, C. W. (2011). Between creative and quantified audiences: Web metrics and changing patterns of newswork in local US newsrooms. Journalism, 12(5), 550-566. DOI: 10.1177/1464884911402451
Bélair-Gagnon, V., & Holton, A. (2018). Boundary work, interloper media and analytics in newsrooms: an analysis of the roles of web analytics companies in news production. Digital Journalism, 6(4), 492-508. DOI: 10.1080/21670811.2018.1445001
Benetti, M. (2007). Análise do discurso em jornalismo: Estudo de vozes e sentidos. In C. Lago & M. Benetti (Eds.), Metodologia de pesquisa em jornalismo (pp. 107-120). Vozes.
Blanchett, N. N. (2019). Metrics and analytics in the newsroom: An ethnographic study exploring how audience data are changing journalistic practice [doctoral dissertation, Bournemouth University]. Repository Bournemouth University. Retrieved from https://eprints.bournemouth.ac.uk/31683/
Blanchett, N. N. (2021a). Participative gatekeeping: The intersection of news, audience data, newsworkers, and economics. Digital Journalism, 9(6), 773-791. DOI: 10.1080/21670811.2020.1869053
Blanchett, N. N. (2021b). Quantifying quality: Negotiating audience participation and the value of a digital story at NRK. Journalism Practice, 15(15), 1541-1561. DOI: 10.1080/17512786.2020.1791231
Borden, S. (2007). Journalism as practice: MacIntyre, virtue ethics and the press. Ashgate Publishing Limited.
Brin, C., Charron, J., & Bonville, J.de (2004). Nature et transformation du journalisme: Théorie et recherches empiriques. Les presses de l'Université Laval.
Bucci, E. (2000). Sobre ética e imprensa. Companhia das Letras.
Bueno, T., & Santiago, L. (2019). SEO no jornalismo: Títulos testáveis e suas implicações. Estudos em Jornalismo e Mídia, 16(2), 98-112. DOI: 10.5007/1984-6924.2019v16n2p98
Canavilhas, J., Torres, V., & Luna, D. (2016). Da audiência presumida à audiência real: Influência das métricas nas decisões editoriais dos jornais online. Mediapolis, (2), 135-149. DOI: 10.14195/2183-6019_2_10
Christians, C. (2014). Panorâmica da ética dos media no plano internacional. Comunicação e Sociedade, 25, 16-33. DOI: 10.17231/comsoc.25(2014).1854
Christofoletti, R. (2012). Para uma abordagem virtuosa do Jornalismo. Em Questão, 18(1), 93-107. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/25855
Conyers, S. P. (2024). Risky business: How metrics obfuscate journalistic values with traffic volumes in digital news production. Journalism, 25(4), 123–145. DOI: 10.1177/14648849241249881
Fonseca, V. (2005). O jornalismo no conglomerado de mídia: reestruturação produtiva sob o capitalismo global [doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital UFRGS.
Foucault, M. (2021). Microfísica do poder. Paz & Terra.
Gilligan, C. (1982). In a Different Voice: Psychological Theory and Women's Development. Harvard University Press.
Kalsing, J. (2021). Jornalistas metrificados e a plataformização do jornalismo [doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital UFRGS.
Kalsing, J., Pithan, L., & Eichler, Vi. (2018). Perspectivas e tensionamentos sobre a utilização de métricas de audiência no jornalismo. Proceedings of the 41º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – INTERCOM. Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação.
Kalsing, J., Hoewell, G., & Gruzinski, A. (2020). Jornalistas e metas de audiência: o caso de GaúchaZH. Proceedings of the 18º Congresso Nacional da Sociedade Brasileira de Pesquisa em Jornalismo (SBPjor). Sociedade Brasileira de Pesquisa em Jornalismo.
Lucena, L., Xavier, C., & Bomfim, I. (2021). As métricas de audiência e o jornalismo: Breves apontamentos teóricos. Razón y Palabra, 24(111), 62-83. DOI: 10.26807/rp.v25i111.1802
Meijer, I. (2020). Understanding the Audience Turn in Journalism: From Quality Discourse to Innovation Discourse as Anchoring Practices 1995–2020. Journalism Studies, 21(16), 2326-2342. DOI: 10.1080/1461670X.2020.1847681
Nguyen, A. (2016). O Julgamento das Notícias na Cultura “Caça-clique”: O impacto das métricas sobre o jornalismo e sobre os jornalistas. Parágrafo, 4(2), 88–100. Retrieved from https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/483
Nielsen, R. K., & Cherubini, F. (2016). Editorial analytics: how news media are developing and using audience data and metrics. Reuters Institute for the Study of Journalism. DOI: 10.60625/risj-t8b4-5s83
Orlandi, E. (2007). Análise de discurso: princípios e procedimentos. Pontes.
Ouakrat, A. (2016). Les métriques d’audience comme agents de transformation du journalisme en ligne?. Études digitales, Classiques Garnier, 2(2016-2), 107-120. DOI: 10.15122/isbn.978-2-406-07064-1.p.0107
Parfit, D. (1984). Reasons and Persons. Clarendon Press.
Paul, D. (2018). Perspectivas teleológicas para os estudos sobre ética jornalística. Proceedings of the 16º Congresso da Sociedade Brasileira de Pesquisa em Jornalismo (SBPJor). Sociedade Brasileira de Pesquisa em Jornalismo.
Pereira, F., & Neves, L. (2013). A entrevista de pesquisa com jornalistas: algumas estratégias metodológicas. Intexto, (29), 35-50. Retrieved from https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/41898
Pithan, L., Kalsing, J., & Eichler, V. (2018). Percepção de jornalistas a respeito do trabalho sob a influência de métricas de audiência. Estudos em Jornalismo e Mídia, 17(1), 75-85. DOI: 10.5007/1984-6924.2020v17n1p75
Plaisance, P. L. (2011). Ética na Comunicação: Princípios para uma prática responsável. Editora Artmed.
Reginato, G. (2019). As finalidades do jornalismo. Insular.
Sartor, B. (2016). A noção de interesse público no jornalismo [doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital UFRGS.
Steensen, S. (2009). What’s stopping them? Towards a grounded theory of innovation in online journalism. Journalism Studies, 10(6), 821-836. DOI: 10.1080/14616700902975087
Tandoc, E. (2014). Journalism is twerking? How web analytics is changing the process of gatekeeping. New Media & Society, 16(4), 559–575. DOI: 10.1177/1461444814530541
Tandoc, E., & Thomas, R. (2015). The Ethics of Web Analytics: Implications of using audience metrics in news construction. Digital Journalism, 3(2), 243-258. DOI: 10.1080/21670811.2014.909122
Vargas, G. (2018). Os efeitos da audiência digital e a busca por inovação nas redações de GaúchaZH e Folha de S.Paulo [master thesis, Universidade do Vale do Rio do Sinos]. Repositório Digital da Biblioteca da Unisinos – RBDU.
Vieira, L. (2018). Métricas editoriais no jornalismo online: Ética e cultura profissional na relação com audiências ativas [doctoral dissertation, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC.
Vieira, L., & Christofoletti, R. (2015). Métricas, ética e “cultura do clique” no jornalismo online brasileiro: o caso de resistência do nãofo.de. Dispositiva, 4(1), 74–87. DOI: 10.5752/P.2237-9967.2015v4n1
Vu, H. (2014). The online audience as gatekeeper. The influence of reader metrics on news editorial selection. Journalism, 15(8), 1094–1110. DOI: 10.1177/1464884913504259
Wang, Q. (2017). Dimensional field theory: The adoption of audience metrics in the journalistic field and cross-field influences. Digital journalism, 6(7), 1-21. DOI: 10.1080/21670811.2017.1397526
Zamith, R., Bélair-Gagnon, V., & Lewis, S. (2019). Constructing audience quantification: Social influences and the development of norms about audience analytics and metrics. New Media & Society, 22(10), 1763–1784. DOI: 10.1177/146144481988173
Zamith, R. (2018). Quantified audiences in news production. Digital journalism, 6(4), 418-435. DOI: 10.1080/21670811.2018.1444999

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Brazilian journalism research