Abstract
ABSTRACT – This paper explores the delimitation of the characteristics of a journalistic ecosystem in a scenario of confluence of institutional and market crises and the rise of digital technologies as infrastructures for the operation and technological mediation of political, economic and sociocultural relations. The analysis was conducted in two stages: a survey of 38 reports with diagnoses of contemporary transformations in journalism produced by three international journalism research institutes: Reuters Institute for the Study of Journalism, Tow Center for Digital Journalism and Pew Research Center. The period covers 20 years of diagnoses on journalism (2004 to 2023). The second stage of the analysis compared the indicators of transformations in the media and journalism with reference literature on social phenomena such as the formation of social networks and the structuring of social fields. The results present characteristics that express the contemporary forms of configuration and functioning of journalistic ecosystems.
RESUMO – Este trabalho explora a delimitação das características de um ecossistema em jornalismo em um cenário de confluência de crises institucionais e mercadológicas e ascensão das tecnologias digitais como infraestruturas de operação e mediação tecnológica das relações políticas, econômicas e socioculturais. O percurso de análise teve dois momentos: uma pesquisa de 38 relatórios com diagnósticos sobre de transformações contemporâneas do jornalismo produzidas por três institutos internacionais de pesquisa em jornalismo: Reuters Institute for the Study of Journalism, Tow Center for Digital Journalism e Pew Research Center. O período abrange 20 anos de diagnósticos sobre o jornalismo (2004 a 2023). O segundo momento da análise confrontou os indicadores das transformações na mídia e no jornalismo com literaturas de referência sobre fenômenos sociais como a formação de redes sociais e a estruturação de campos sociais. Como resultados, são apresentadas características que expressam as formas contemporâneas de configuração e funcionamento dos ecossistemas jornalísticos.
RESUMEN – Este trabajo explora la delimitación de las características de un ecosistema periodístico en un escenario de confluencia de crisis institucionales y de mercado y el auge de las tecnologías digitales como infraestructuras operativas y mediadoras tecnológicas de las relaciones políticas, económicas y socioculturales. El camino de análisis tuvo dos momentos: una encuesta de 38 informes con diagnósticos sobre las transformaciones contemporáneas en el periodismo producidos por tres institutos internacionales de investigación en periodismo: Reuters Institute for the Study of Journalism, Tow Center for Digital Journalism y Pew Research Center. El período abarca 20 años de diagnósticos sobre el periodismo (2004 a 2023). El segundo momento del análisis comparó los indicadores de transformaciones en los medios y el periodismo con literatura de referencia sobre fenómenos sociales como la formación de redes sociales y la estructuración de campos sociales. Como resultados, se presentan características que expresan las formas contemporáneas de configuración y funcionamiento de los ecosistemas periodísticos.
References
Anderson, C. W., Bell, E., & Shirky, C. (2012). Post-Industrial Journalism: adapting to the Present. Tow Center for Digital Journalism.
Anderson, C. W. (2016). News ecosystems. In T. Witschge, C. W. Anderson, D. Domingo & A. Hermida (Eds.), The SAGE handbook of digital journalism (pp. 410-423). Sage.
Bardin, L. (2003). Análise de conteúdo. Edições 70.
Bourdieu, P. (1997). Sobre a Televisão. Jorge Zahar.
Bourdieu, P. (2005). The political field, the science field, and the journalistic field. In R. Benson & E. Neveu (Eds.), Bourdieu and the Journalistic Field (pp. 29-47). Polity Press.
Boyd, D. (2010). Social Network Sites as Networked Publics: Affordances, Dynamics, and Implications. In Z. Papacharissi (Ed.), A networked self: identity, community and culture on social network sites (pp. 39-58). Routledge.
Briggs, M. (2012). Entrepreneurial journalism. How to build what’s next for news. Sage.
Cabral, L. R. de A. (2022). Jornalismo automatizado: Inteligência artificial e robôs nas redações das organizações jornalísticas [master thesis, Universidade Federal da Paraíba]. Repositório Institucional da UFPB.
Canavilhas, J. (2011). El nuevo ecosistema mediático. index.comunicación, 1(1), 13–24. Retrieved from https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/4
Castells, M. (2001). A Sociedade em Rede - A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura (vol. 1). Paz e Terra.
Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: politics and power. Oxford University Press.
CNI - Confederação Nacional da Indústria. (2016). Desafios para a indústria 4.0 no Brasil. Brasília: CNI.
Corsi, F. L. (2013). A crise do capitalismo global em perspectiva histórica. In A. Santos, F. L. Corsi, J. M. Camargo & R. L. Vieira (Eds.), Crise do capitalismo global no mundo e no Brasil (pp. 51-70). Canal6.
Couldry, N. (2020). Colonialismo de dados e esvaziamento da vida social. XIX Simpósio Internacional Instituto Humanitas Unisinos – Homo Digitalis: A escalada da digitalização da vida em tempos de pandemia, Porto Alegre, RS, Brasil. Retrieved from www.ihu.unisinos.br/images/ihu/2020/eventos/simposio_homo_digitalis/conferencias_pdf/Nick_Couldry.pdf
Couldry, N., & Hepp, A. (2020). A construção mediada da realidade. Ed. UNISINOS.
Deuze, M., & Witschge, T. (2016). O que o jornalismo está se tornando. Parágrafo, 4(2), 7-21. Retrieved from
https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/478
Deuze, M., & Witschge, T. (2018). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism, 19(2), 165–181. DOI: 10.1177/1464884916688550
Fontoura, M. C. da. (2020). O que o jornalismo pode ser: a expansão das fronteiras do jornalismo pós-industrial [doctoral dissertation, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – PUCRS.
Gracia, J. P. (2021). El campo mediático-digital y la diferenciación social. Política y Sociedad, 58(1), 1-11. DOI: 10.5209/poso.60788
Graglia, M. A. V., & Lazzareschi, N. (2018). A indústria 4.0 e o futuro do trabalho. Revista Brasileira de Sociologia, 6(14), 109–151. DOI: 10.20336/rbs.414
Granovetter, M. (2014). Ação econômica e estrutura social: o problema da imersão. In A. C. B. Martes (Ed.), Redes e sociologia econômica (pp. 31-68). EdUFSCar. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.847
Jenkins, H. (2001). Cultura da Convergência. Aleph.
Kalsing, J. (2021). Jornalistas metrificados e a plataformização do jornalismo [doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital – UFRGS.
Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2004). Os Elementos do Jornalismo – O que os jornalistas devem saber e o público exigir. Geração Editorial.
Meyer, P. (2004). The Vanishing Newspaper: Saving Journalism in the Information Age. University of Missouri Press.
Mineiro, A., Souza, T. A., & Castro, C. (2021). The quadruple and quintuple helix in innovation environments. Innovation & Management Review, 18(3), 292-307. DOI: 10.1108/INMR-08-2019-0098
Perusko, Z. (2021). Public sphere in hybrid media systems in Central and Eastern Europe. Javnost - The Public, 28(1), 36–52. DOI: 10.1080/13183222.2021.1861405
Quintanilha, T. L. (2021). Journalists’ professional self-representations: A Portuguese perspective based on the contribution made by the sociology of professions. Journalism, 22(7), 1587–1603. DOI: 10.1177/1464884919828246
Ramella, F. (2020). Sociologia da Inovação Econômica. Ed. UFRGS.
Reese, S. D. (2022). The institution of journalism: Conceptualizing the press in a hybrid media system. Digital Journalism, 10(2), 253–266. DOI: 10.1080/21670811.2021.1977669
Rottwilm, P. (2014). The future of journalistic work: Its changing nature and implications (Report). Reuters Institute for the Study of Journalism.
Saad, E. (2021). Reflexões sobre ontologias jornalísticas no contexto de desinformação e crises sistêmicas. Fronteiras – estudos midiáticos, 23(2), 58–72. DOI: 10.4013/fem.2021.232.05
Salaverría, R. (2021). Veinticinco años de evolución del ecosistema periodístico digital en España. In R. Salaverría & M. P. Martínez-Costa (Eds.), Medios nativos digitales en España: caracterización y tendencias (pp. 21–35). Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.
Smelser, N., & Swedberg, R. (2005). Introducing economic sociology. In N. Smelser & R. Swedberg (Eds.), The handbook of economic sociology (pp. 3–25). Princeton University Press.
Van Dijck, J., Poell, T., & de Waal, M. (2018). The platform society. Oxford University Press.
Wiard, V. (2019). News ecology and news ecosystems. Oxford Research Encyclopedia of Communication., 0(0), 1 – 19. DOI: 10.1093/acrefore/9780190228613.013.847

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Brazilian journalism research