Convergence and transmedia: semantic galaxies and emergent narratives in journalism

Geane Alzamora, Lorena Tárcia

Resumo


This paper discusses the possibilities of the application in Journalism of the Transmedia Storytelling concept, proposed by Henry Jenkins (2003) for the fictional sphere. This paper first explores the definitions of Transmedia Storytelling and the conceptual differences between convergence and transmedia. It also proposes an approach to the transmedia concept in the journalistic universe, based on the perspective of knowledge produced in the transmedia dimension and on the formats’ informational specificities. The study concludes with an initial exploration of examples about emerging narratives in transmedia journalism. The examples addressed are Immersive Journalism and Newsgames, suggesting that experimentation is an outstanding aspect of transmedia storytelling.


Palavras-chave


Network; Journalism; Transmedia Storytelling; Media Convergence.

Texto completo:

PDF

Referências


BECHMANN PETERSEN, A. Internet and cross media productions: Case studies in two major Danishmedia organizations. Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 2006.

CADDELL, Bud. Core principles of transmedia storytelling. Blog What Consumes Me, 15 de dezembro de 2009. Available at:< http:// whatconsumesme.com/2009/posts-ive-written/core-principles-of-transmedia-storytelling/>. Accessed on: 12 jul. 2010.

COVINGTON, Randy. Myths and Realities of Convergence. Convergence Newsletter, Winter 2006. Available at: . Accessed on: 14 dez. 2011.

DINIZ, Talita Rampazzo. (In)conclusões sobre a narrativa transmídia no jornalismo: sobre o que pode ser e o que se deseja. Trabalho apresentado ao DT 1 Jornalismo do Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste realizado de 15 a 17 de junho de 2011. Available at: . Accessed on: 16 jul. 2011.

FIDLER, Roger. Mediamorphosis: understanding new media. London: Pine Forge Press, 1997.

FORD, Sam. Transmedia Journalism: A Story-Based Approach to Convergence. In: Convergence Culture Consortium, 2007. Available at: . Accessed on: 04 jun. 2010.

_______. The Emergence of Citizens’ Media. In: Blog Convergence Culture Consortium, out. 2006. Available at: Accessed on: 4 out. 2006.

FRANÇA, Vera. Paradigmas da comunicação: conhecer o quê? In: MOTTA, Luiz Gonzaga; WEBER, Maria Helena; PAIVA, Raquel (orgs). Estratégias e culturas da comunicação. Brasília: Editora UNB, 2002. p. 13-3.

GOMEZ, JEFF. Pergunta: Esse modelo de narrativa transmídia storytelling pode ser aplicado ao jornalismo? Você conhece algum caso? In: Tá Rolando, 2010. Available at: . Accessed on: 04 jun. 2010.

IYER, Aayush. What I mean, when I say Transmedia. Publicado em 8 mai. 2005. Available at: Accessed on: 4 out. 2006.

JENKINS, H. Transmedia storytelling. Moving characters from books to films to videogames can make them stronger and more compelling. Technology Review, 15 jan. 2003. Available at: http://www. technologyreview.com/biotech/13052. Accessed on: 10 dez. 2008.

_______. Cultura da convergência. Tradução: Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

_______. The Aesthetics of Transmedia: In Response to David Bordwell Part One. Available at http://henryjenkins.org/2009/09/the_aesthetics_ of_transmedia_i.html. Accessed on: 12 de Julho de 2010.

PERNISA JÚNIOR, Carlos. Jornalismo Transmidiático ou Multimídia? Trabalho apresentado no Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Intercom, Caxias do Sul, RS, 2010. Revista Interin. v. 10, n. 2, 2010. Available at: Accessed on: 15 jul. 2011.

QUINN, S. Convergent Journalism: The Fundamentals of Multimedia Reporting. United States: Peter Lang Publishing, 2005.

SCOLARI, Carlos A. Hipermediaciones: elementos para uma teoria de la comunicación digital interactiva. Barcelona, España, Editorial Gedisa, 2008.

_______. Narrativas Transmidiáticas: mundos de ficción y prosumidores en la ecología de los médios. Apresentação de slide. 2010. Available at: . Accessed on: 13 jul. 2011.

_______. Transmedia storytelling: más allá de la ficción. 2011. Available at: http://hipermediaciones.com/2011/04/10/transmedia-storytelling-mas-alla-de-la-ficcion/. Accessed on: 14 jul. 2011.

_______. Transmedia Storytelling: Implicit Consumers, Narrative Worlds, and Brandingin Contemporary Media Production. International Journal of Communication, 3, 2009.




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v8n1.2012.407

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.