Sustainability of entrepreneurial journalistic arrangements in Brazil
Entrepreneurial Journalism
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Entrepreneurship
Journalistic arrangements
Business model
Financial sustainability

How to Cite

Silveira, S. C. da, & Costa Ramos, A. N. (2022). Sustainability of entrepreneurial journalistic arrangements in Brazil: a study of seven digital-native ones. Brazilian Journalism Research, 18(2), 290–315. https://doi.org/10.25200/BJR.v18n2.2022.1496

Abstract

ABSTRACT – This article investigates how journalistic arrangements that define themselves as entrepreneurs work on the elements of value proposition, sources of revenue and customer relationships in their business models and how much this reflects on their financial sustainability. As a method of this qualitative-quantitative exploratory research, the initiatives present in the Map of Independent Journalism, by Agência Pública, were categorized into active and closed/inactive. Within the active ones, a screening was carried out to verify which of these were in fact journalistic. For data collection, a questionnaire was applied, with a set of questions organized from the theoretical framework proposed by Osterwalder and Pigneur (2011); Skaggs and Youngt (2003); Amit and Zott (2001); Benvenido (2018); Figaro (2018). As a result, there was a direct relationship between sustainability and dedication of professionals to the profitability of the project and the relationship with the public. In addition, all respondents answered that they invest in efficiency and innovation strategies to create value for the audience.

 

RESUMO – Investiga-se como arranjos jornalísticos que se autodefinem empreendedores trabalham os elementos proposta de valor, fontes de receita e relacionamento com clientes em seus modelos de negócio e o quanto isso reflete em sua sustentabilidade financeira. Como método desta pesquisa quali-quantitativa de natureza exploratória, categorizou-se em ativas e encerradas/inativas as iniciativas presentes no Mapa do Jornalismo Independente, da Agência Pública. Dentro das ativas, realizou-se triagem para verificar quais destas eram de fato jornalísticas. Para coleta de dados, foi aplicado questionário, com conjunto de perguntas organizado a partir do referencial teórico proposto por Osterwalder e Pigneur (2011); Skaggs e Youndt (2003); Amit e Zott (2001); Benvenido (2018); Figaro (2018). Como resultados, percebeu-se relação direta entre sustentabilidade e dedicação dos profissionais à rentabilização do projeto e ao relacionamento com o público. Além disso, todos os investigados responderam que investem em estratégias de eficiência e inovação para criação de valor junto à audiência.

 

RESUMEN – Investiga cómo los proyectos periodísticos que se definen a sí mismos como emprendedores trabajan sobre los elementos de la propuesta de valor, las fuentes de ingresos y las relaciones con los clientes en sus modelos de negocio y cuánto se refleja esto en su sostenibilidad financiera. Como método de esta investigación exploratoria cualitativa-cuantitativa, las iniciativas presentes en el Mapa del Periodismo Independiente, de Agência Pública, fueron categorizadas en activas y cerradas/inactivas. Dentro de los activos, se realizó un tamizaje para verificar cuáles de estos eran en realidad periodísticos. Para la recolección de datos se aplicó un cuestionario, con un conjunto de preguntas organizadas a partir del marco teórico propuesto por Osterwalder y Pigneur (2011); Skaggs y Youngt (2003); Amit y Zott (2001); Benvenido (2018); Fígaro (2018). Como resultado, hubo una relación directa entre la sostenibilidad y la dedicación de los profesionales a la rentabilidad del proyecto y la relación con el público. Además, todos los encuestados respondieron que invierten en estrategias de eficiencia e innovación para crear valor para la audiencia.

https://doi.org/10.25200/BJR.v18n2.2022.1496
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in E-business. Strategic Management Journal, 22(6-7), 493–520. DOI: 10.1002/smj.187

Bauer, M. W., Gaskell, G., & Allum, N. C. (2002). Qualidade, quantidade e interesses do conhecimento: evitando confusões. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: Um manual prático (pp. 1–516). Vozes.

Benvenido, M. (2018). Novos modelos de negócios nas organizações jornalísticas: o processo de inovação e criação de valor na Revista Exame [master thesis, Escola Superior de Propaganda e Marketing]. ESPM – Biblioteca Digital de Teses e Dissertações.

Calli, G. (2018). Crowdfunding no jornalismo: a utilização das práticas de financiamento coletivo como indicadores das mudanças na atuação de jornalistas [master thesis, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. PUCRS – Biblioteca Digital de Teses e Dissertações.

Deuze, M., & Witschge, T. (2016). O que o jornalismo está se tornando? Parágrafo, 4(2), 7–21. Retrieved from: https://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/478

Deuze, M., & Witschge, T. (2017). Beyond journalism: Theorizing the transformation of journalism. Journalism: Theory, Practice & Criticism, 19(2), 165–181. DOI: 10.1177/1464884916688550.

Figaro, R. (2018). As relações de comunicação e as condições de produção no trabalho de jornalistas em arranjos econômicos alternativos às corporações de mídia. ECA-USP.

Figaro, R., & Nonato, C. (2021). Arranjos jornalísticos alternativos e independentes no Brasil: Organização, sustentação e rotinas produtivas. ECA-USP. Retrieved from: www2.eca.usp.br/comunicacaoetrabalho/wp-content/uploads/E-book_Arranjos-Jornalisticos_Brasil.pdf

Genro Filho, A. (2012). O Segredo da Pirâmide: Para uma teoria marxista do jornalismo. Editora Insular.

Jarvis, J. (2014). Geeks bearing gifts. CUNY Journalism Press.

Küng, L. (2015). Innovators in digital news. IB Tauris.

Maurício, P., & Almeida, R. (2020). Empreendimentos jornalísticos digitais e o interesse público no Brasil. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación, (142), 169–186. DOI: 10.16921/chasqui.v1i142.4060

Mick, J., & Tavares, L. M. (2017). A governança do jornalismo e alternativas para a crise. Brazilian Journalism Research, 13(2), 114–283. DOI: 10.25200/BJR.v13n2.2017.948

Nonato, C. (2009). O jornalista em pauta: mudanças no mundo do trabalho, no processo de produção e no discurso. Proceedings of the XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. (1-15). Intercom. Retrieved from:

www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-1120-1.pdf

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation – Inovação em Modelos de Negócios: Um manual para visionários, inovadores e revolucionários. Alta Books.

Paulino, F. O., & Xavier, A. R. (2015). Jornalismo sem fins lucrativos: transição, sustentabilidade, expansão e independência. Revista Comunicação Midiática, 10(1), 154–168. Retrieved from: www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/163/164

Pavlik, J. V. (2013). Innovation and the future of journalism. Digital Journalism, 1(2), 181–193. DOI: 10.1080/21670811.2012.756666

Picard, R. (2010). Criação de valor e o futuro das organizações jornalísticas: Por que e como o jornalismo deve mudar para se manter relevante no século XXI. Media XXI Formalpress.

Porter, M. E. (1985). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Free Press.

Posetti, J. (2018). Time to step away from the ‘bright, shiny things’? Towards a sustainable model of journalism innovation in an era of perpetual change. Reuters Institute.

Ramos, A. N. C. (2021). Sustentabilidade financeira de meios jornalísticos nativos digitais no Brasil: um estudo a partir do Mapa do Jornalismo Independente [master thesis, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC.

Saad, E., & Silveira, S. C. (2021). New Online Journalism Businesses: Exploring Profiles, Models and Variables in the Current Brazilian Scenario. Journalism Practice. DOI: 10.1080/17512786.2021.2016067

Sembramedia. (2017). Ponto de Inflexão – impacto, ameaças e sustentabilidade: um estudo dos empreendedores digitais latino-americanos. Retrieved from: https://data.sembramedia.org/?lang=pt-br

Silva, M. R. (2017). Tensões entre o alternativo e o convencional: organização e financiamento nas novas experiências de jornalismo no Brasil [master thesis, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC.

Silveira, S. C. (2017). Conteúdo jornalístico para smartphones: o formato da narrativa sistêmica no jornalismo ubíquo [doctoral dissertation, Universidade São Paulo]. Biblioteca Digital USP.

Skaggs, B. C., & Youndt, M. (2003). Strategic positioning, human capital, and performance in service organizations: a customer interaction approach. Strategic Management Journal, 25(1), 85–99. DOI: 10.1002/smj.365

Teece, D. (2010). Business model Business strategy and innovation. Long Range Planning, 43( 2–3), 172–194. DOI: 10.1016/j.lrp.2009.07.003

Zamith, R., & Braun, J. A. (2019). Technology and journalism. In T. P. Vos & F. Hanusch (Orgs.), The International Encyclopedia of Journalism Studies (pp. 1–7). JohnWiley & Sons.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Brazilian journalism research