Economia Política do Jornalismo Popular em Perspectiva Comparada: Uma Análise Sobre a Tabloidização no Brasil, na Índia e na África do Sul
PDF (Português (Brasil))

Keywords

tabloidização
jornalismo popular
economia política do jornalismo
BRICS

How to Cite

Chagas, V. (2016). Economia Política do Jornalismo Popular em Perspectiva Comparada: Uma Análise Sobre a Tabloidização no Brasil, na Índia e na África do Sul. Brazilian Journalism Research, 12(1), 60–81. https://doi.org/10.25200/BJR.v12n1.2016.791

Abstract

Na virada da década de 1990 para os anos 2000, uma discussão sobre a “tabloidização” da imprensa europeia tomava a pesquisa acadêmica sobre jornalismo, sobretudo a partir dos trabalhos de Esser (1999) e Sparks & Tulloch (2000), que buscaram conceituar a expressão. A literatura acadêmica, desde então, tem tratado do tema em diferentes cenários e contextos pelo mundo (cf. PIONTEK, 2011; MOONEY, 2008; LIMA, 2009). No Brasil, porém, foram poucos os esforços de se tentar compreender a adesão ao gênero tabloide. A proposta deste artigo é caracterizar o fenômeno tal como ele se apresenta no cenário econômico brasileiro, comparando seu desempenho ao que autores como Wasserman (2010), Ogola & Rodny-Gumede (2014) e Ranganathan & Rodrigues (2010) têm observado em países como Índia e África do Sul.

https://doi.org/10.25200/BJR.v12n1.2016.791
PDF (Português (Brasil))

References

AULETTA, Ken. Citizens Jain: why India’s newspaper industry is thriving. The New Yorker. Nova Iorque, 8 de outubro de 2012. Disponível em: <http://www.newyorker.com/magazine/2012/10/08/citizens-jain>. Data do ultimo acesso: 13 de março de 2016.

AZEVEDO, Fernando. Mídia e democracia no Brasil: relações entre o sistema de mídia e o sistema político. Opinião Pública, Campinas (SP), v. 12, n. 1, pp. 88-113, 2006.

BARBOSA, Marialva; ENNE, Ana L. S. O jornalismo popular, a construção narrativa e o fluxo do sensacional. Eco-Pós, v. 8, n. 2, pp. 67-87, 2005.

BELISÁRIO, Kátia Maria. De Chicago a Contagem: páginas do cotidiano no popular mais lido no Brasil. 2014. Tese (Doutorado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação Social, Universidade de Brasília, Brasília, 2014.

BIRD, S. Elizabeth. Audience demands in a murderous market: tabloidization in U.S. television news. In SPARKS, Colin; TULLOCH, John. Tabloid tales. Nova Iorque: Rowman & Littlefield, 2000, pp. 213-228.

BROCK, George. Out of print: newspapers, journalism and the business of news in the digital age. Londres: KoganPage, 2013.

CABRAL, Adilson. Economia política da comunicação no Brasil: terreno fértil para análises maduras. In: BRITTOS, Valério C.; CABRAL, Adilson. Economia Política da Comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: e-papers, 2008, pp. 76-88.

CABRAL, Eula D. T. A grande mídia diante do local e do comunitário. In: BRITTOS, Valério C.; CABRAL, Adilson. Economia Política da Comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: e-papers, 2008, 164-178.

CHAGAS, Viktor. Extra! Extra!: os jornaleiros e as bancas de jornais como espaço de disputas pelo controle da distribuição da imprensa e da economia política dos meios. 2013. Tese (Doutorado em História, Política e Bens Culturais) – Cpdoc, Fundação Getulio Vargas, Rio de Janeiro, 2013.

CHAGAS, Viktor. Overlapping webs: an analytical model for use in works on the political economy of printed media. In: IAMCR, 2014, Hyderabad. Anais... Hyderabad (Índia): IAMCR, 2014.

CHAGAS, Viktor. Leitorado casual, eleitorado habitual: mudanças no ecossistema da informação e suas relações com o comportamento eleitoral das massas. In: Anpocs, 2015, Caxambu. Anais... Caxambu (MG): Anpocs, 2015. Disponível em:

<http://portal.anpocs.org/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=435&Itemid=77>. Data do último acesso: 13 de março de 2016.

ESSER, Frank. ‘Tabloidization’ of news: a comparative analysis of Anglo-American and German press journalism. European Journal of Communication, v. 14, n. 3, pp. 291-324, 1999.

FISKE, John. Understanding popular culture. Nova Iorque: Routledge, 2011.

GLYNN, Kevin. Tabloid culture. Durham e Londres: Duke University Press, 2000.

GRIPSRUD, Jostein. Tabloidizaton, popular journalism, and democracy. In: SPARKS, Colin; TULLOCH, John. Tabloid tales. Nova Iorque: Rowman & Littlefield, 2000, pp. 285-300.

HALLIN, Daniel C.; MANCINI, Paolo. Comparing media systems: three models of media and politics. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

HALLIN, Daniel C.; MANCINI, Paolo. Comparing media systems: beyond the Western World. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.

HARRIS, Nichola Reneé. Tabloidization in the modern American press: a textual analysis and assessment of newspaper and tabloid coverage of the ‘Runaway Bride’ Case. 2006. Tese (Doutorado em Comunicação) – Department of Communication, Georgia State University, Georgia, 2006.

JOHANSSON, Sofia. Reading tabloids: tabloid newspapers and their readers. Estocolmo (Suécia): Södertörns högskola, 2007.

KLEIN, Ulrike. Tabloidized political coverage in the German Bild-Zeitung. In: SPARKS, Colin; TULLOCH, John. Tabloid tales. Nova Iorque: Rowman & Littlefield, 2000, pp. 177-194.

KURTZ, Howard. Media Circus: the trouble with America’s newspapers. Nova Iorque: Random House, 1993.

LANGER, John. Tabloid television, popular journalism and the other news. Londres: Routledge, 2003.

LATTMAN-WELTMAN, Fernando; CHAGAS, Viktor. Insegurança, (re)partidarização e “fogo amigo”: a economia política dos meios na Era Lula. Compós, 2013, Salvador. Anais... Salvador: Compós, 2013. Disponível em: <http://compos.org.br/anais.php>. Data do último acesso: 13 de março de 2016.

LATTMAN-WELTMAN, Fernando; CHAGAS, Viktor. Mercados futuros: um modelo analítico para a economia política dos meios impressos. In: Compós, 2014, Belém. Anais... Belém: Compós, 2014. Disponível em: <http://compos.org.br/anais.php>. Data do último acesso: 13 de março de 2016.

LEAL FILHO, Laurindo L. Sociedade e televisão. In: BRITTOS, Valério C.; CABRAL, Adilson. Economia Política da Comunicação: interfaces brasileiras. Rio de Janeiro: e-papers, 2008, pp. 192-200.

LIMA, Anastasia B. Is there a tabloidization of online news? A content analysis of traditional news websites. Gnovis, v. X, n. I, 2009. Disponível em: <http://www.gnovisjournal.org/2009/12/22/there-tabloidization-online-news-content-analysis-traditional-news-websites/>. Data do último acesso: 13 de março de 2016.

MEYER, Philip. Os jornais podem desaparecer? Como salvar o jornalismo na era da informação. São Paulo: Contexto, 2007.

MOONEY, Attracta M. Tabloidization and the Irish press media: an analysis of how the Irish Independent reacted to the introduction of Irish versions of British tabloids. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – University of Leeds, 2008.

NINAN, Sevanti. Headlines from the Heartland: reinventing the Hindi public sphere. Nova Delhi (Índia): SAGE, 2012.

OGOLA, George; RODNY-GUMEDE, Ylva. The future of quality news journalism and media accountability in South Africa and Kenya. In ANDERSON; Peter, OGOLA, George; WILLIAMS, Michael (Orgs.). The future of quality news journalism. Nova Iorque: Routledge, 2014, pp. 227-247.

PIONTEK, Dorota. The tabloidization of political discourse: the Polish case. Central European Journal of Communication, v. 2, pp. 275-292, 2011.

RODRIGUES, Usha M. Print media in the era of globalization. In RANGANATHAN, Maya; RODRIGUES, Usha (Orgs.). Indian media in a globalized world. Nova Delhi (Índia): SAGE, 2010, pp. 52-68.

ROUDAKOVA, Natalia. Post-Soviet journalism as ‘prostitution’: Russia’s reactions to Anna Politkovskaya’s murder. Political Communication, v. 26, n. 4, pp. 412-429, 2009.

SANT’ANNA, Lourival. O destino do jornal: a Folha de S. Paulo, O Globo e O Estado de S. Paulo na sociedade da informação. Rio de Janeiro: Record, 2008.

SCHUDSON, Michael. What does public journalism knows about journalism but doesn’t know about ‘public’? In: GLASSER, Theodore L. (Org.). The idea of public journalism. Nova Iorque e Londres: The Guilford Press, 1999, pp. 118-133.

SOOD, Varun. Danik Jagran sees continued growth. Financial Times, 30 de agosto de 2009. Disponível em: <http://www.ft.com>. Data do último acesso em: 1º de janeiro de 2013.

SPARKS, Colin. Introduction. In SPARKS, Colin. Javnost: the Public, “Tabloidization and the media”, v. 5, n. 3, pp. 1-5, 1998.

SPARKS, Colin; DALHGREN, Peter (Org.). Journalism and popular culture. Califórnia: SAGE, 1992.

SPARKS, Colin. Introduction: The panic over tabloid news. In: SPARKS, Colin; TULLOCH, John. Tabloid tales. Nova Iorque: Rowman & Littlefield, 2000, pp. 1-40.

TULLOCH, John. The eternal recurrence of New Journalism. In: SPARKS, Colin; TULLOCH, John. Tabloid tales. Nova Iorque: Rowman & Littlefield, 2000, pp. 131-146.

URIBE, Rodrigo; GUNTER, Barrie. Research note: The tabloidization of British tabloids. European Journal of Communication, 19, pp. 387-402, 2004.

WASSERMAN, Herman. Tabloid journalism in South Africa: True story! Indianapolis: Indiana University Press, 2010.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.