Literary Journalism and Transformative Communication: Proposal for the Alignment of the New Discipline with the Growing Trend of a Communication Transformative Practice in Social and Human Development
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Palabras clave

Literary Journalism
Paradigms
New Science
Narratives of transformation
Constructive journalism

Cómo citar

Lima, E. P. (2018). Literary Journalism and Transformative Communication: Proposal for the Alignment of the New Discipline with the Growing Trend of a Communication Transformative Practice in Social and Human Development. Brazilian Journalism Research, 14(3), 840–861. https://doi.org/10.25200/BJR.v14n3.2018.1131

Resumen

This essay proposes a differentiated educational function for literary journalism as a discipline of its own and as a field of knowledge, attuned to the   rise of new paradigms that are radically revolutionizing the way we understand reality. It suggests literary journalism to take a proactive role in empowering people through narratives focused on transformation and expansion of consciousness. It discusses the productive and destructive effects of mass communication messages. This proposal is akin to emerging initiatives such as constructive journalism and solutions journalism, which signal the rise of social consciousness regarding transformative communication both in legacy and new social media.

Este ensaio propõe uma função educativa diferenciada para o jornalismo literário enquanto disciplina própria e campo de conhecimento, sintonizada com a ascensão de novos paradigmas que estão revolucionando radicalmente o modo como entendemos a realidade. Sugere sua ação em prol do empoderamento das pessoas por meio de narrativas centradas em histórias de transformação e expansão de consciência. Discute o efeito produtivo e o destrutivo das mensagens dos meios de comunicação. Alinha essa função com iniciativas emergentes denominadas jornalismo construtivo, jornalismo de solução e outras ramificações, configurando a ascensão de uma consciência social em torno de uma prática de comunicação transformativa na mídia convencional, assim como nas novas mídias sociais.

Este ensayo propone una función educativa diferenciada para el periodismo literario como una disciplina propia y como un campo de conocimiento, en sintonía con el surgimiento de nuevos paradigmas que revolucionan radicalmente la manera en que entendemos la realidad. Sugiere que el periodismo literario asuma un papel proactivo en el empoderamiento de las personas a través de narrativas centradas en la transformación y la expansión de la conciencia. Discute los efectos productivos y destructivos de los mensajes de comunicación masiva. Esta propuesta está alineada con las iniciativas emergentes que se denominan periodismo constructivo, periodismo de soluciones y otras que señalan el surgimiento de una conciencia social con respecto a la comunicación transformadora tanto en los medios convencionales como en las nuevas redes sociales.
https://doi.org/10.25200/BJR.v14n3.2018.1131
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