Résumé
The objective of this study is to understand the tensions and challenges which traditional media journalists face in light of the Internet and its increasing impact on production routines and professional identities. This study is a result from a Journalism Theory seminar held for journalism graduate students at Positivo University. The focus was to understand the structural changes which journalism is going through, and to raise questions about a business model crisis affecting journalistic companies. The study used semi-structured interviews with 14 journalists from Curitiba (Paraná, Brazil) and compared them with the report Post-Industrial Journalism: Adapting to the Present, penned by Anderson, Bell & Shirky (2013). Through the use of content analysis for the interview process, we observed a certain reluctance from journalists toward the new ecosystem presented in the report, as well as some difficulties they have in recognizing the power of new spaces of internet journalism.No presente estudo, buscou-se compreender tensões e desafios enfrentados por jornalistas que atuam em meios tradicionais com a intensificação dos impactos da internet na rotina produtiva e na identidade profissional. A pesquisa, originária de um seminário com graduandos da disciplina de Teorias do Jornalismo do curso de jornalismo da Universidade Positivo, buscou entender o contexto das mudanças estruturais que suscitam questionamentos sobre uma crise no modelo de negócios das empresas jornalísticas. O estudo surgiu com a aplicação de entrevistas semiestruturadas a 14 jornalistas de Curitiba (PR) e a confrontação desses conteúdos com o dossiê Jornalismo Pós-Industrial: adaptação aos novos tempos, escrito por Anderson, Bell & Shirky (2013). Observa-se, a partir de uma análise de conteúdo das entrevistas, resistência dos jornalistas ao novo ecossistema apresentado pelos autores do dossiê, bem como dificuldades para reconhecer as potencialidades dos novos espaços abertos ao jornalismo na internet.
En el presente estudio se buscó comprender tensiones y desafíos enfrentados por periodistas que actúan en medios tradicionales con la intensificación de los impactos de la internet en la rutina productiva y en la identidad profesional. La investigación, originaria de un seminario con graduados de la disciplina de Teorías del Periodismo del curso de periodismo de la Universidad Positivo, intentó entender el contexto de cambios estructurales que suscita cuestionamientos sobre una crisis en el modelo de negocios de las empresas periodísticas. El estudio surgió con la aplicación de entrevistas semiestructuradas a 14 periodistas de Curitiba (Paraná, Brasil) y la confrontación de esos contenidos con el dossier Periodismo Post-Industrial, escrito por Anderson, Bell & Shirky (2013). Se observa, a partir de un análisis de contenido de las entrevistas, resistencia de los periodistas al nuevo ecosistema presentado por los autores del dossier, así como dificultades para reconocer las potencialidades de los nuevos espacios abiertos al periodismo en internet.
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