Résumé
This article aims to understand the transformations caused by new informational ecosystems in contemporary journalism. This analysis is performed based on news accessed through personal digital assistants embedded in smart speakers. As a methodological procedure, it adopts a multiple case study, defining the vocal transactors of Google (Nest Home/Google Assistant) and Amazon (Echo/Alexa) as its object. Therefore, this paper notes that the inclusion of algorithmic routines and the extension of news content to intelligent voice interfaces requires adaptation for the personalization of information, an ecosystem that is feedback by traditional vehicles, journalists, and people who interact with the artifacts.O presente artigo tem como objetivo compreender as transformações causadas por novos ecossistemas informacionais no jornalismo contemporâneo. Essa análise é realizada a partir de notícias acessadas através de assistentes pessoais digitais embarcados em alto-falantes inteligentes. Como procedimento metodológico, adota o estudo de caso múltiplo, definindo como objeto os transatores vocais da Google (Nest Home/Google Assistant) e da Amazon (Echo/Alexa). Observa, portanto, que a inclusão de rotinas algorítmicas e a extensão de conteúdo noticioso para interfaces de voz inteligentes demanda adaptação para a personalização das informações, ecossistema que é retroalimentado por veículos tradicionais, jornalistas e pessoas que interagem com os artefatos.
Este artículo tiene como objetivo comprender las transformaciones causadas por los nuevos ecosistemas informativos en el periodismo contemporáneo. Este análisis se realiza en función de las noticias a las que se accede a través de asistentes digitales personales integrados en altavoces inteligentes. Como procedimiento metodológico, adopta un estudio de caso múltiple, definiendo los transactores vocales de Google (Nest Home/Google Assistant) y Amazon (Echo/Alexa) como su objeto. Señala, por lo tanto, que la inclusión de rutinas algorítmicas y la extensión del contenido de noticias a interfaces de voz inteligentes requiere adaptación para la personalización de la información, un ecosistema que es retroalimentado por vehículos tradicionales, periodistas y personas que interactúan con los artefactos.
Références
Amazon Alexa. (n.d.). O que são Alexa Skills? Retrieved from https://developer.amazon.com/pt-BR/alexa/alexa-skills-kit
Andersen, C. U., & Pold, S. B. (2018). The metainterface: The art of platforms, cities and clouds. The MIT Press.
Araújo, W. F. (2017). As narrativas sobre os algoritmos do Facebook: uma análise dos 10 anos do feed de notícias [doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital LUME – UFRGS
Badenhausen, K. (2019, May 22). As 100 marcas mais valiosas do mundo em 2019. Forbes. Retrieved from forbes.com.br/listas/2019/05/as-100-marcas-mais-valiosas-do-mundo-em-2019
Bell, E., & Owen, T. (2017, March 29). The Platform Press: How Silicon Valley reengineered journalism. Tow Center. Retrieved from www.cjr.org/tow_center_reports/platform-press-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php
Bustos, J. C. M., & Castillo, J. I. (2019). Who will control the media? The impact of GAFAM on the media industries in the digital economy. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 803–821. DOI: 10.4185/RLCS-2019-1358en
Cayley, J. (2017). The Advent of Aurature and the End of (Electronic) Literature. In J. Tabbi (Ed.), The Bloomsbury Handbook of Electronic Literature (pp.73–92). Londres: Bloomsbury Publishing.
Deuze, M. (2006). O jornalismo e os novos meios de comunicação social. Comunicação e Sociedade, 9 (10), 15–37. DOI: 10.17231/comsoc.9(2006).1152
Dörr, K. N. (2016). Mapping the field of Algorithmic Journalism. Digital Journalism, 4(6), 700–722. DOI: 10.1080/21670811.2015.1096748
Dialogflow. (n.d.). Build natural and rich conversational experiences. Google Cloud. Retrieved from https://dialogflow.com
Dornelas, R. (2018). Um jornalismo para chamar de meu? Algoritmos e o fenômeno da customização de notícias. Revista Parágrafo, 6 (1), 83–93. Retrieved from revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/713/562
Diakopoulos, N. (2019). Automating the News: How Algorithms Are Rewriting the Media. Cambridge, MA: Harvard University Press.
G1. (2018, Sept. 17). G1 responde perguntas sobre eleição para presidente pelo assistente de voz do celular. Retrieved from g1.globo.com/economia/midia-e-marketing/noticia/2018/09/17/g1-responde-perguntas-sobre-eleicao-para-presidente-pelo-assistente-de-voz-do-celular.ghtml
Google Assistant. (n.d.). Actions on Google. Retrieved from https://developers.google.com/assistant
Gardner, H., & Davis, K. (2013). The App Generation. New Haven, CT: Yale University Press.
Gillespie, T. (2018). A relevância dos algoritmos. Revista Parágrafo, 6(1), 83–93. Retrieved from revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722/563
Hayles, K. (2012). How We Think: Digital Media and Contemporary Technogenisis. Chicago, IL: The University of Chicago Press.
Lewis, S. C. (2015). Journalism in an Era of Big Data: Cases, concepts, and critiques. Digital Journalism, 3(3), 321–330. DOI: 10.1080/21670811.2014.976399
Marconi, F. (2020). Newsmakers: Artificial Intelligence and the Future of Journalism. New York, NY: Columbia University Press.
Mycroft. (n.d.). Control technology with your voice. Retrieved from https://mycroft.ai
Napoli, P., & Caplan, R. (2018). Por que empresas de mídia insistem que não são empresas de mídia, por que estão erradas e por que isso importa. Revista Parágrafo, 6(1), 143-163. Retrieved from revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/724/565
Noll, G. (2020). Materializações Digitais da Cultura: os transatores vocais e a comunicação contemporânea [doctoral dissertation, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações – PUCRS.
Pariser, E. (2012). O filtro invisível: O que a internet está escondendo de você. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.
Pavlik, J. (2000). The Impact of Technology on Journalism. Journalism Studies, 1(2), 229-237. DOI: 10.1080/14616700050028226
Pellanda, E. (2010). Locast Civic Media: Internet Móvel, cidadania e informação hiperlocal. Porto Alegre, RS: Edipucrs.
Pase, A., Pellanda, E., Cunha, M. R., & Streck, M. (2019). A Voz como Interface no Sistema Ecoevolutivo dos Assistentes Pessoais. In T. Burgos & R. Cunha (Eds.), Interfaces Contemporâneas no Ecossistema Midiático (pp.62–85). Aveiro: Ria Editoral.
Primo, A., & Zago, G. (2015). Who And What Do Journalism? An actor-network perspective. Digital Journalism, 3(1), 38–52. DOI: 10.1080/21670811.2014.927987
Recuero, R. (2011). Redes sociais na internet. Porto Alegre, RS: Sulina.
Recuero, R., Zago, G. S., & Soares, F. B. (2017). Mídia social e filtros-bolha nas conversações políticas no Twitter. Proceedings of the XXVI Encontro Anual da Associação Nacional de Programas de Pós-Graduação em Comunicação (COMPÓS). Retrieved from www.compos.org.br/data/arquivos_2017/trabalhos_arquivo_XH5ITTDY1PYGE7PDUQJM_26_5374_18_02_2017_12_53_33.pdf
Santos, L. C. (2019). Máquinas falantes: proposta teórico-metodológica para pensar a agência a partir das assistentes pessoais digitais. In B. Polivanov, W. Araújo, C. Oliveira, & T. Silva (Eds.), Fluxos em redes sociotécnicas: das micronarrativas ao big data (pp.206–232). São Paulo: Intercom. Retrieved from www.ibpad.com.br/wp-content/uploads/2019/12/fluxos-em-redes-sociotecnicas.pdf
Swaine, M., & Freiberger, P. (2014). Fire in the Valley: The birth and death of the personal computer. The Pragmatic Bookshelf.
Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre, RS: Bookman.
Yin, R. K. (2018). Case Study Research and Applications: Design and Methods. Thousand Oaks, CA: Sage.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.