Résumé
his article ponders the tension created in journalism by the emergence of social networks in the processes of the social construction of reality. The focuses are the events kindled by the Indignados movement in Spain in 2012, during the “25S” protests, which called for a new constituent assembly. Waiter Alberto Casillas stole the scene by facing police truculence, and that had a great repercussion in the networks, attracting the attention of international journalism. There are two points of view which, when compared, lead to a possible synthesis about this moment of crisis: 1) the way journalism presents the events; 2) the possibilities and implications offered by the networks to the more ample dynamics of journalism. C. S. Peirce’s concept of semiosis is the basis of the reflective effort, along with a systemic view inspired by the Semiotics of Culture – especially as in Yuri Lotman. It is postulated that in the contemporary semiosphere, in which complex processes of semiosis set off by events from the chaotic reality are unfolded, journalism has to review its practices, under pain of losing the legitimacy it has acquired throughout history as a mediator of a certain kind of knowledge.Références
BENETTI, Marcia. O jornalismo como gênero discursivo. Galáxia. São Paulo, n 15, 2008.
BENETTI, Marcia. O jornalismo como acontecimento. In: BENETTI, Marcia; FONSECA, Virginia. Jornalismo e Acontecimento. Mapeamentos críticos. Florianópolis: Insular. 2010. P. 143-164.
BERGER, Christa. O conhecimento do jornalismo no círculo hermenêutico. Brazilian Journalism Research, vol 6, n 2, p 17-25, 2010.
BERGER, Peter; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Tratado de Sociologia do Conhecimento. Petrópolis: Vozes, 1983.
FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. 2ªed. São Paulo: Martins Fortes, 2006.
HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: investigações quanto a uma categoria da sociedade burguesa. 2ªed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2003.
HALL, Stuart et. all. A produção social das notícias: o mugging nos media. In: TRAQUINA, Nelson (Org). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1993. p. 224-247.
HENN, Ronaldo. Pauta e Notícia: Uma abordagem semiótica. Canoas: Ulbra, 1996.
____ Os fluxos da notícia. São Leopoldo: Unisinos, 2002.
____ Jornalismo como semiótica da realidade social. Compós, 2008. Available at: <http://www.compos.org.br/data/biblioteca_375.pdf>. Accessed on: June 25, 2012.
____ O acontecimento em sua dimensão semiótica. In: BENETTI, Marcia; FONSECA, Virginia (Orgs). Jornalismo e Acontecimento. Mapeamentos críticos. Florianópolis: Insular. 2010. p 77-92.
___ Memória e arte na semiosfera midiatizada. In Conexão, comunicação e cultura. V. 10, n. 18. Caxias do Sul: UCS, 2011a. p. 103-115.
____ Acontecimento em rede: crises e processos. In LEAL, B., ANTUNES, E.; E VAZ, P. (org), Jornalismo e Acontecimento. Percursos Metodológicos. Florianópolis: Insular, 2011b. P.p. 79-96.
HENN, Ronaldo; HÖEHR, Kellen. Transformations of the journalistic event in social networks: the mobilizations against homophobia to the crisis of country music duo. Brazilian Journalism Research. N. 8 Vol. 1, 2012.
LOTMAN, Yuri. A Estrutura do Texto Artístico. Translation by Maria do Carmo Vieira Raposo and Alberto Raposo. Lisboa: Estampa, 1978.
___ La semiosfera I. Translation and selection by Desiderio Navarro. Madrid: Edicones Frónesis Cátedra Universitat de València, 1996.
____ La semiosfera III. Semiótica de la Cultura e del Texto. Translation and selection by Desiderio Navarro. Madrid: Edicones Frónesis Cátedra Universitat de València, 2000.
___ Cultura y explosión, Lo previsible en los processos de cambio social. Barcelona: Gedisa Editorial, 1999.
LOTMAN, Yuri; USPENSKII, Boris, et. al., Ensaios de Semiótica Soviética. Lisboa: Horizonte Universitário, 1981.
MACHADO, Irene. Escola de Semiótica. A experiência de Tártu-Moscou para o Estudo da Cultura. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003.
MANOFF, Robert Karl; SCHUDSON, Michael. Reading the news. New York: Pantheon Books, 1986.
MEDITSCH, Eduardo. O Jornalismo é uma forma de conhecimento?1997. Available at: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/meditsch-eduardo-jornalismo-conhecimento.pdf>. Accessed on: July 18, 2012.
OLIVEIRA, Felipe de. A semiose da notícia: por um lugar epistêmico para o estudo do Jornalismo. Intercom Congress, Fortaleza (CE): Unifor, 2012a. Available at: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2012/resumos/R7-1810-1.pdf. Accessed on: January 21, 2013.
____ O Dia do Trabalhador do Jornal Nacional: Reflexões sobre jornalismo e construção social da realidade. SBPJor Congress, Curitiba (PR): PUCPR, 2012b. Available at: http://soac.bce.unb.br/index.php/ENPJor/XENPJOR/paper/viewFile/1785/120. Accessed on: January 21, 2013.
____ Produção da notícia e movimentos sociais: processos de produção no Jornalismo. 2012. 286f. Mastersd Dissertação in Communication Sciences – Postgraduate Program inCommuniction Sciencs. Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2012c.
PEIRCE, Charles S. Escritos coligidos. Seleção de Armando Mora D’Oliveira. 3. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1974.
____ The Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Past Masters, CD-ROM. EUA, InteLex Corporation, 2002.
QUÉRÉ, Louis. Entre facto e sentido: a dualidade do acontecimento. Trajectos – Revista de Comunicação, Cultura e Educação. Lisboa, nº 6, 2005, p. 59-76.
SALLES, Cecília. Jornalismo em processo. Grupo de Trabalho Estudos de Jornalismo do XX Encontro da Compós, Porto Alegre (RS): UFRGS, 2011. Available at http://www.compos.org.br/. Accessed on: March 14, 2013.
SANTAELLA, Lúcia. Produção de linguagem e ideologia. São Paulo: Cortez, 1996.
SODRÉ, Muniz. A narração do fato: notas sobre uma teoria do acontecimento. Petrópolis: Vozes, 2009.
SROUR, R. H. Modos de produção: elementos da problemática. Rio de Janeiro, Graal, 1978.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.