Résumé
The possible transformations in the way journalistic contents are being produced, consumed and distributed is the motivation for our graduate degree research. This article has the following objectives: to present our description of a potent audience; to analyze how it has been involved in and what changes it has brought forth in the news production for two reference vehicles, after what has been called WEB 2.0. It also has the relevance of relying on the findings of the participant observation carried out in one of the most important daily newspapers in Barcelona, the lavanguardia.com, and in the diariodepernambuco.com, the online version of the Diario de Pernambuco, the oldest newspaper still in circulation in Latin America. Both newspapers are pioneers in this new reference vehicle-potent audience relationship.Références
ALLAN, Stuart. Histories of Citizen Journalism. In: Allan, Stuart; Thorsen, Elinar. Citizen Journalism: global perspectives. New York: Simon Cotle General Editor, 2009, p. 17-31.
BRAMBILLA, Ana (Ed.). Para entender as mídias sociais. Volume 1. Licensed by Creative Commons. 2011.
BARKER, C. Televisión, globalización e identidades culturales. Barcelona: Paidós, 2003.
BOWMAN, S.; WILLIS, C. Nosotros, el medio. The Media Center, 2003. Available on: http://www.hypergene.net/wemedia/espanol.php >. Access on: Jun. 05, 2012.
CASETTI, F.; CHIO, F. Análisis de la televisión: instrumentos, métodos y prácticas de investigación. Barcelona: Paidós, 1999.
Espiritusanto, O. & Rodríguez, P. G. Periodismo Ciudadano: evolução positiva de la comunicación.Madrid: Fundación Telefónica, 2011.
FIGUERÔA, F. Entrevista concedida pelo editor de Mídias Sociais do Diario de Pernambuco a autora do artigo. Recife, Oct 25, 2013.
LOSADA, P. Entrevista concedida pela editora executiva do Diario de Pernambuco a autora do artigo. Recife, Nov 4, 2013.
M. BAUER; G. GASKELL. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002.
MADUREIRA, Francisco Bennati. Cidadão-fonte ou cidadão-repórter? O engajamento do público no jornalismo dos grandes portais brasileiros. 2010 Master thesis (Master in Communication) – University of São Paulo, São Paulo, 2010.
MASIP, P.; PALOMO, B. Efectos de la tecnología en la profesión y en la producción periodística. In: CABRERA, M. Á. (Ed.). Evolución tecnológica y los cibermedios en el contexto de la convergencia digital. Sevilla: Comunicación social, 2010, p. 55-75.
MESQUITA, Giovana. Interfiro, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. 2014. PhD Dissertation (PhD in Communication) – Federal University of Pernambuco, Recife, 2014.
SCOLARI, C. A. Hipermediaciones: elementos para uma Teoria de la Comunicación Digital Interativa. Barcelona: Gedisa, 2008.
SIERRA, E. Entrevista concedida pelo subdiretor do Lavanguardia.com à autora do artigo. Barcelona, Dec. 4, 2012.
Singer, J.B.; Hermida, A.; Domingo, D., Heinonen, A., Paulussen, S., Quandt, T., Reich, Z., Vujnovic, M. Participatory Journalism: Guarding Open Gates at Online Newspapers. New York: Wiley-Blackwell, 2011.
TELLES, A. A revolução das mídias sociais. Cases, conceitos, dicas e ferramentas. São Paulo: M. Books do Brasil Editora Ltda, 2010.
TRAVANCAS, Isabel. Fazendo etnografia no mundo da comunicação. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio. (Eds.). Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. São Paulo: Atlas, 2008, p. 98-109.
LOSADA, P. Entrevista concedida pela editora executiva do Diario de Pernambuco a autora do artigo. Recife, Nov 4, 2013.
VENTURA, P. Entrevista concedida pela chefe das redes sociais do Lavanguardia.com à autora do artigo tese. Barcelona, Feb 12, 2013.
VIZEU, A; MESQUITA, G. O Cidadão como mediador público: um novo agente no jornalismo. Revista Estudos em Comunicação, Portugal, no. 9, pp. 329-340, 2011.
Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.