Newspaper Design: Professional Skills from Print to Multi-Platform
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Mots-clés

Newspaper
Design
Convergence
Multi-platform

Comment citer

Gruszynski, A., Damasceno, P., Sanseverino, G. G., & Bandeira, A. da R. (2016). Newspaper Design: Professional Skills from Print to Multi-Platform. Brazilian Journalism Research, 12(3), 34–55. https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.906

Résumé

This paper discusses the gradual incorporation of design in print journalism and the professional skills needed in contemporary journalistic convergence and multi-platform publishing. Using bibliographical and documentary research, the activity of giving material form to issues is historically situated and changes already in progress are identified. Technology and market demands have significantly influenced editorial practices, adding trained professionals in information and design technology and content management systems, among others, and thereby putting stress on its role as a component part of journalistic discourse while strengthening its use as a technical operator for attracting audiences.

https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.906
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Références

ARNOLD, Edmund. Functional newspaper design. New York: Harper & Row, 1956.

ARNOLD, Edmund. Modern newspaper design. New York: Harper & Row, 1969.

BAHIA, Juarez. Jornal, história e técnica: história da imprensa brasileira. São Paulo, Ática, 1990.

BARNHURST, Kevin G. Seeing the newspaper. New York: St. Martin's Press, 1994.

BARNHUST, Kevin G.; NERONE, John. The form of the news: a history. New York: The Gilford Press, 2001.

BEAM, Michael A. Automating the news: how personalized news recommender system design choices impact news reception. Communication Research. V. 41, n. 8, p.1019-1041, Dec. 2014.

BÉGUIN-VERBRUGGE, Annette. Informação, comunicação e antropologia dos saberes. RECIIS Revista Eletrônica de Comunicação Informação & Inovação em Saúde. Rio de Janeiro, v.3, n.3, p.35-41, set. 2009.

BERGER, Christa. Em torno do discurso jornalístico. In: NETO, Antonio Fausto.; PINTO, Milton José. (Eds.). O indivíduo e as mídias. Rio de Janeiro: Diadorim, 1996, p. 188-193.

BRIN, Colette; CHARRON, Jean.; BONVILLE, Jean. (Eds.). Nature et transformation du journalisme: théorie et recherches empiriques. Quebec: Les Presses de L’Université Laval, 2004.

CAIRO, Alberto. Ethical Infographics: In data visualization, journalism meets engineering. The IRE Journal, p.25-27, Spring, 2014.

CAMARGO, Mário de. (Ed.). Gráfica: arte e indústria no Brasil, 180 anos de história. 2.ed. São Paulo: Bandeirantes Gráfica, 2003.

CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan; LUNA, Diógenes; TORRES, Vitor; BACCIN, Alciane; MARQUES, Alberto. Jornalistas e tecnoatores: a negociação de culturas profissionais em redações on-line. Revista Famecos – Mídia, Cultura e Tecnologia. Porto Alegre, v. 23, n. 3, p.1-19, Set.- Dec. 2016.

CANAVILHAS, João. Webjornalismo: 7 caraterísticas que marcam a diferença. Covilhã: LabCom Livros, 2014.

CARDOSO, Rafael (Ed.). Impressos no Brasil, 1808-1930: destaques da história gráfica no acervo da Biblioteca Nacional. Rio de Janeiro: Verso Brasil, 2009.

CHAPLIN, Heather. Guide to Journalism and design. GitBook, 2016. Available on: <https://towcenter.gitbooks.io/guide-to-journalism-and-design/content/> Acess on: 15 Mai. 2016.

COLLARO, Antonio Celso. Projeto gráfico: teoria e prática da diagramação. 2.ed. São Paulo: Summus, 1987.

COOKE, Lynne. A visual convergence of print, television, and the internet: charting 40 years of design change in news presentation. New Media & Society. v 7, n. 1, p.22-46, Feb. 2005.

COSTA, Kleiton Semensatto. Design editorial e revistas multiplataforma: uma avaliação de publicações nacionais. 2015. Master’s thesis (Master in Communication and Information)- Postgradutation Program in Communication and Information, Federal University of Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

DARNTON, Robert. A questão dos livros. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DOMENECH, Josep M. Catalá. A forma do real. Introdução aos estudos visuais. São Paulo: Summus, 2011.

ERBOLATO, Mario. Jornalismo gráfico: técnicas de produção. São Paulo: Loyola, 1981.

ESTERSON, Simon. Kit of parts. In: BERRY, John D. (Ed.). Contemporary newspaper design: shaping the news in the digital age: typography & image on modern newsprint. New York: Mark Batty Publisher, 2004, p.2-23.

FERRARA, Lucrecia D’Alessio. Design em espaços. São Paulo: Edições Rosari, 2002.

FONSECA, Virginia Pradelina da Silveira. Indústria de Notícias: capitalismo e novas tecnologias no jornalismo contemporâneo. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2008.

FRANCISCATO, Carlos Eduardo. A fabricação do presente. São Cristóvão: Editora UFS, 2005.

FREIRE, Eduardo Nunes. O design no jornal impresso diário. Do impresso ao digital. Revista Galáxia. São Paulo, n.18, p. 291-310, Dec. 2009.

GARCIA, Mario R. Contemporary newspaper design. 2.ed. Englewood Fields: Prentice-Hall, 1987.

GIARDINA, Marco; MEDINA, Pablo. Information graphics design challanges and workflow management. Online Journal of Communication and Media Technologies. V. 3, n. 1, p. 108-124, Jan. 2013.

GRUSZYNSKI, Ana; SANSEVERINO, Gabriela. Processos de produção e design editorial multiplataforma: um olhar sobre o jornal Zero Hora. Lumina, v.8, n.2, pp.1-23, Dec. 2014.

GRUSZYNSKI, Ana. Design de jornais multiplataforma: delineando níveis de avaliação a partir do estudo de Zero Hora (ZH). In: MARTINS, E.; PALACIOS, M. (Eds.). Ferramentas para análise de qualidade do ciberjornalismo. Volume 2: aplicações. Covilhã: Editora LabCom, 2016, p.453-476.

GUERRAZI, Diane. GRANT, August E.; WILKINSON, Jeffrey S. Format appears to matter less than story salience. Newspaper Research Journal. V. 37, n. 2, p. 167-179, Jun. 2016.

HARROWER, Tim. The newspaper designer's handbook. 6.ed. Boston: McGraw-Hill Higher Education, 2008.

JOHNSON, Telma S. P. O jornalismo brasileiro em smarthphones: mapeamentos iniciais do design e seus usos In: MARTINS, Elaide; PALACIOS, Marcos. (Eds.). Ferramentas para análise de qualidade do ciberjornalismo. Volume 2: aplicações. Covilhã: Editora LabCom, 2016, p. 477-498.

KOVACH, Bill; ROSENSTIEL, Tom. The elements of journalism: what newspeople should know the public should expect. Massachusetts: Crown, 2014.

LAREQUI, Jesús Canga. El diseño periodístico en prensa diária. Madrid: Casa Editorial, 1994.

LOCKWOOD, Robert. News by design. A survival guide for newspapers. Colorado: Quark Press, 1992.

MEYER, Philip. Por que o jornalismo precisa de doutores? Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis: Ano IV, n.2, p.291-222, 2009.

MOEN, Daryl. Newspaper layout and design. A team approach. 3.ed. Iowa: Iowa University Press, 1995.

MOHERDAUI, Luciana. A composição da página noticiosa nos jornais digitais: o estado da questão. Sessões do Imaginário. V. 14, n. 21, p. 63-72, 2009.

MORAES, Ary. Design de notícias. A acessibilidade do cotidiano. São Paulo: Blucher, 2015.

MORETZSOHN, Silvia. Sobre alguns mitos do “jornalismo cidadão”. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 4., 2006, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre: UFRGS, 2006.

NEVEU, Erik. Sociologia do jornalismo. São Paulo: Loyola, 2006.

PALACIOS, Marcos; BARBOSA, Susana; SILVA, Fernando F.; CUNHA, Rodrigo. Jornalismo móvel e inovações induzidas por affordances em narrativas para aplicativos em tablets e smartphones. In: CANAVILHAS, João; SATUF, Ivan. (Eds.). Jornalismo para Dispositivos Móveis: produção, distribuição e consumo. Covilhã: Livros LabCom, 2015, v. 1, p. 7-42

PALACIOS, Marcos; CUNHA, Rodrigo. A tactilidade em dispositivos móveis: primeiras reflexões e ensaio de tipologias. Contemporâneas – Comunicação e Cultura. V. 10, n.3, p.668-685, 2012.

PALOMO, Bella; QUADROS, Itanel; SILVA, Fernando Firmino. Ferramenta para análise de design em cibermeios. In: PALACIOS, Marcos. (Ed.). Ferramentas para análise da qualidade no ciberjornalismo. V. 1/Modelos. Covilhã: Livros Labcom, 2011, p.131-165.

Pesquisa brasileira de mídia 2015: hábitos de consumo de mídia pela população brasileira. – Brasília: Secom, 2014.

RIBEIRO, Milton. Planejamento visual gráfico. 2.ed. atual. Brasília: Linha, 1987.

SALAVERRÍA Ramón; AVILÉS, José Alberto García; MASIP, Pere. Concepto de convergencia periodística. In: GARCÍA, Xosé López; FARIÑA, Xosé Pereira. (Eds.). Convergência digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidade, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2010. p.41-64.

SALAVERRÍA, Ramón. Estructura de la Convergencia. In: GARCÍA, Xosé López; FARIÑA, Xosé Pereira. (Eds.). Convergência digital: reconfiguración de los medios de comunicación en España. Santiago de Compostela: Universidade, Servizo de Publicacións e Intercambio Científico, 2010, p. 27-40.

SERRA, Paulo. O princípio da credibilidade na seleção da informação mediática. Biblioteca On-line das Ciêncais da Comunicação, 2006. Available on: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/serra-paulo-credibilidade-seleccao-informacao.pdf>. Acess on: 29 mar. 2015.

SILVA, Rafael Souza. Diagramação: o planejamento visual gráfico na comunicação impressa. 3.ed. São Paulo: Summus, 1985.

SILVERSTEIN, Louis. Newspaper design for the times. New York: Van Nostrand Reinhold, 1990.

SOUSA, Jorge Pedro. Elementos do Jornalismo Impresso. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2005.

SOUSA, Jorge Pedro. Uma história breve do jornalismo no Ocidente. In: SOUSA, Jorge Pedro. (Ed.). Jornalismo: história, teoria e metodologia da pesquisa. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2008, pp. 12-93.

TELLERÍA, Ana Serrano. Design ciberjornalístico: evolução, critérios e desafios. MATRIZes: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade de São Paulo. V. 5, n. 2, p. 269-285, 2012.

TRAQUINA, Nelson. (Ed). Jornalismo: questões, teorias e estórias. Lisboa: Vega, 1993.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: a tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional. v.2. Florianópolis: Insular, 2008.

TRAQUINA, Nelson. Teorias do jornalismo: porque as notícias são como são. v.1. Florianópolis: Insular, 2005.

VÉRON, Eliseo. El análisis del contrato de lectura. Un nuevo método para los estudios del posicionamiento. In: Les Medias: Experiences, recherches actuelles, aplications. Paris: IREP, 1985.

WHITE, Jan V. Edição e design: para diretores de arte, designers e editores – o guia clássico para ganhar leitores. São Paulo: JSN Editores, 2006.

ZAPPATERRA, Yolanda; CALDWELL, Cath. Design editorial: jornais e revistas/mídia impressa e digital. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.