SHAPING INFORMATION AT DIGITAL NATIVE NEXO IN THE SCENARIO OF JOURNALISTIC CONVERGENCE
PDF
PDF(PT) (Português (Brasil))

Keywords

Cyber journalism
Nexo Newspaper
Journalistic convergence
Digital native
Explanatory journalism

How to Cite

Hoewell, G. R., & Gruszynski, A. (2020). SHAPING INFORMATION AT DIGITAL NATIVE NEXO IN THE SCENARIO OF JOURNALISTIC CONVERGENCE. Brazilian Journalism Research, 16(2), 394–421. https://doi.org/10.25200/BJR.v16n2.2020.1257

Abstract

The native digital newspaper Nexo is the empirical object of analysis of this study that aims to understand how its journalistic information is structured in terms of sections, themes, web potential, modalities, genres, and journalistic formats. The theoretical framework consists of the scenario of journalistic convergence, the structural changes and innovations associated with this convergence, and understanding the newspaper as a device, paying attention to the characteristics of cyberjournalism and how the newspaper was formed. The methodological procedures adopted are bibliographic and documentary researches and content analysis, which operationalize the evaluation of the corpus composed of materials collected in five spaces between September 11 and 24, 2017 - sections of the website, home page, Facebook page, newsletters and articles. There is a new proposal for framing sections and themes; distinct approaches to periodicity, topicality, universality and advertising; multiplatform articulation; exploration of different modalities, formats and genres; adoption of hypertextuality and memory for explanatory journalism; and the use of multimedia and interactivity as alternatives for editorial innovation.

O jornal nativo digital Nexo é o objeto empírico de análise que visa averiguar como se dá a conformação editorial da informação jornalística no veículo tendo em vista seções e temas, potencialidades da web, modalidades, gêneros e formatos jornalísticos. O quadro teórico compreende o cenário de convergência jornalística, as mudanças estruturais e inovações a ele associadas e a apreensão do jornal enquanto dispositivo, atentando para especificidades do ciberjornalismo e da conformação do ciberjornal. Os procedimentos metodológicos adotados são as pesquisas bibliográfica e documental e a análise de conteúdo, que operacionalizam a avaliação do corpus composto por materiais coletados entre 11 e 24 de setembro de 2017, em cinco espaços – seções do site, home, página do Facebook, newsletters e matérias. Observa-se uma nova proposta de enquadramento em seções e temas; abordagens distintas para periodicidade, atualidade, universalidade e publicidade; articulação multiplataforma; exploração de modalidades, formatos e gêneros diversos; adoção de hipertextualidade e memória para jornalismo explicativo; e uso de multimidialidade e interatividade como alternativas de inovação editorial.

El periódico nativo digital Nexo es el objeto empírico de la análisis que tiene como objetivo determinar cómo és la conformación editorial de la información periodística en el vehículo, considerando las secciones y los temas, los potenciales de la web, las modalidades, los géneros y los formatos periodísticos. El marco teórico comprende el escenario de la convergencia periodística, los cambios estructurales y las innovaciones asociadas con él, la aprehensión del periódico como un dispositivo, en vista de las especificidades del ciberperiodismo y la conformación del ciberperiódico. Los procedimientos metodológicos adoptados son la investigación bibliográfica y documental y el análisis de contenido, que ponen en práctica la evaluación del corpus compuesto por materiales recopilados entre el 11 y el 24 de septiembre de 2017, en cinco espacios: secciones del sitio, página de inicio, página de Facebook, boletines informativos y artículos. Hay una nueva propuesta para enmarcar secciones y temas; enfoques distintos de periodicidad, actualidad, universalidad y publicidad; articulación multiplataforma; exploración de diferentes modalidades, formatos y géneros; adopción de hipertextualidad y memoria para periodismo explicativo; y el uso de multimedia e interactividad como alternativas para la innovación editorial.

https://doi.org/10.25200/BJR.v16n2.2020.1257
PDF
PDF(PT) (Português (Brasil))

References

Anderson, C. W., Bell, E., & Shirky, C. (2013). Jornalismo pós-industrial: adaptação aos novos tempos. Revista de Jornalismo ESPM, (5), 30-89.

Anderson, C. W., Downie Jr., L., & Schudson, M. (2016). The news media: What everyone needs to know. New York, NY: Oxford University Press.

Barbosa, S. (2012). Agentes de inovação, renovação e de reconfiguração para o jornalismo em tempos de convergência. Cibercomunicación, (1), 1–8.

Barbosa, S., & Mielniczuk, l. (2011). Ferramenta para análise de hipertextualidade em cibermeios. In M. Palacios (Ed.), Ferramentas para análise de qualidade no ciberjornalismo (pp. 37–50). Covilhã, Portugal: LabCom.

Barsotti, A. (2014). Transformações contemporâneas nas práticas jornalísticas: o jornalista on-line como mobilizador de audiência. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. 17(1), 1–20. Retrieved from www.e-compos.org.br/ecompos/article/download/1080/761/

Barsotti, A., & Aguiar, L. (2017) A invisibilidade da home page e as mudanças nos modos de leitura das notícias. Proceedings from XXVI Encontro Anual da Compós. São Paulo, Brazil: Compós. Retrieved from <https://goo.gl/G4PgLq>.

Bell, E., & Owen, T. (2017, march 29). The Platform Press: How Silicon Valley reengineered journalism. New York, NY: Columbia Journalism School. Retrieved from www.cjr.org/tow_center_reports/platformpress-how-silicon-valley-reengineered-journalism.php

Bertocchi, D. (2017). Startups de jornalismo: desafios e possibilidades de inovação. Contemporânea: Comunicação e cultura, 15(1), 101–117. Retrieved from <https://bit.ly/2JYlsCW>.

Camargo, I. (2015). Caracterizações, processos de produção e tendências do jornalismo em mobilidade. (master thesis, University of São Paulo). Biblioteca Digital USP.

Canavilhas, J. (Ed.). (2014). Webjornalismo: 7 caraterísticas que marcam a diferença. Covilhã, Portugal: Livros LabCom.

Carr, D. (2014). For Email Newsletters, a Death Greatly Exaggerated. Retrieved from <https://goo.gl/URQvPt>.

Castells, M. (2015). O poder da comunicação. São Paulo/Rio de Janeiro, Brazil: Paz e Terra.

Charaudeau, P. (2009). Discurso das mídias. São Paulo, Brazil: Contexto.

Charron, J., & De Bonville, J. (2016). Natureza e transformação do jornalismo. Florianópolis, Brazil: Insular; Brasília, Brazil: FAC Livros.

Crary, J. (2014). 24/7: Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo, Brazil: Cosac Naify.

Deuze, M. (2017). Considering a possible future for digital journalism. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(1), 9–18. DOI: 10.14198/MEDCOM2017.8.1.1.

Deuze, M., & Witschge, T. (2015). Além do jornalismo. Leituras do jornalismo, 2(4), 1–31. Retrieved from www3.faac.unesp.br/leiturasdojornalismo/index.php/leiturasdojornalismo/article/view/74

Donini, M. (2017, Oct. 12). Nexo Jornal reafirma a possibilidade do debate público. Farol Jornalismo. Retrieved from <https://goo.gl/3Ajwhq>.

Estarque, M. (2017). Além da notícia: Site brasileiro inova ao investir em jornalismo de contexto e multidisciplinar. Knight Center. Retrieved from <https://goo.gl/PCU2eq>.

Fagerlund, C. (2015). Back to the future: Email newsletters as a digital channel for journalism . London, United Kingdom: Polis.

Festival 3I. (2017). #Festival3i - Dia 1 [video file]. Retrieved from <https://goo.gl/S83Yv6>.

Forde, K. (2007). Discovering the explanatory report in American newspapers. Journalism Practice, 1(2), 227–244. DOI:

1080/17512780701275531.

Groth, O. (2011). O poder cultural desconhecido: Fundamentos da ciência dos jornais. Petrópolis, Brazil: Vozes.

Gruszynski, A. (2011). A forma que (in)forma: o projeto gráfico do jornal impresso na contemporaneidade. Proceedings from XXXIV Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação (1–16) São Paulo, Brazil: Intercom. Retrieved from <https://goo.gl/gyVy41>.

Gruszynski, A. (2016). Dispositivos de leitura no cenário de convergência das mídias. In T. Rösing, & R. Zilberman (Eds.), Leitura: história e ensino (pp. 169–187). Porto Alegre, Brazil: Edelbra.

Han, B. C. (2017). The scent of time: A philosophical essay on the art of lingering. Cambridge, United Kingdom: Polity.

Harlow, S., & Salaverría, R. (2016). Regenerating journalism: Exploring the ‘alternativeness’ and ‘digital-ness’ of online-native media in Latin America. Digital Journalism, (4), 1001–1019. DOI:10.1080/21670811.2015.1135752

Harvey, D. (1992). Condição pós-moderna. São Paulo, Brazil: Ed. Loyola.

Hendrickx, J., Donders, K., & Picone, I. (2020). Innovating Journalism by Going Back in Time? The Curious Case of Newsletters as a News Source in Belgium. In J. Vázquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silva-Rodríguez, & X. López-García (Eds.), Journalistic metamorphosis: Media transformation in the digital age (pp. 57–68). Cham,

Switzerland: Springer.

Hoewell, G. (2018). A configuração da informação no contexto da convergência jornalística: uma análise do Nexo (master’s thesis, Federal University of Rio Grande do Sul).

Jenkins, H., Ford, S., & Green, J. (2014). Cultura da conexão: Criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo, Brazil: Aleph.

Jenkins, H. (2009). Cultura da convergência. São Paulo, Brazil: Aleph.

Kolodzy, J. (2008). Convergence Explained. In A. E. Grant, & J. S. Wilkinson (Eds.), Understanding Media Convergence (pp. 31–51). New York, NY: Oxford University Press.

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2014). The elements of journalism: What newspeople should know and the public should expect. New York, NY: Three Rivers Press.

Lüdke, S. (2017, Sep. 28). A reinvenção do jornalismo. Portal dos Jornalistas. Retrieved from: <https://goo.gl/Tt3g8a>.

Machado, E. (2010). Creatividad e innovación en el periodismo digital. Proceedings from II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0. Bilbao, Spain: University of the Basque Country.

Martins, E. (2017). Modos e sentidos da inovação no jornalismo. Proceedings from 15º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo. São Paulo, Brazil: SBPJOR.

Mick, J., & Tavares, L. (2017). A governança do jornalismo e alternativas para a crise. Brazilian Journalism Research: journalism theory, research and criticism, 13(2), 120–145. DOI: 10.25200/BJR.v13n2.2017.948.

Mielniczuk, L. (2003). Sistematizando alguns conhecimentos sobre jornalismo na Web. Proceedings from 12° Encontro dos Cursos de Pós-Graduação em Comunicação. Brasília, Brazil: Compós. Retrieved from <http://bit.ly/2TlgWUM>.

Mouillaud, M. (1997) A crítica do acontecimento ou o fato em questão. In M. Mouillaud, & S. Porto (Eds.), O jornal: da forma ao sentido (pp.49–83). Brasília, Brazil: Paralelo 15.

Muniz, Jr., J. (2017). ‘É dia de feira’: a cena dos microeditores na cidade de São Paulo. Proceedings from Anais do 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo, Brazil: Intercom. Retrieved from <http://bit.ly/2Tl6Jre>

Newman, N. (2020). Periodismo, medios y tecnología: Tendencias y predicciones para 2020. Oxford, United Kingdom: Reuters Institute for the Study of Journalism.

Nexo Jornal. (2017, Oct. 09.). Online Journalism Awards [video file]. Retrieved from <https://goo.gl/hkAZv3>

Norris, A. (2015, June 1). What is explainer journalism? FIPP Connecting Global Media. Retrieved from

Nunes, A. C. B., & Canavilhas, J. (2020). Journalism innovation and its influences in the future of news: A European perspective around Google DNI fund initiatives. In J. Vázquez-Herrero, S. Direito-Rebollal, A. Silva-Rodríguez, & X. López-García (Eds.), Journalistic metamorphosis: Media transformation in the digital age (pp.41–56). Cham, Switzerland: Springer.

Pacete, L. G. (2019, Feb. 22). Após investimento, Nexo aposta em diversificação. Meio & Mensagem. Retrieved from <http://bit.ly/2VFDnW8>.

Palacios, M., & Ribas, B. (2011). Ferramenta para Análise de Memória em Cibermeios. In M. Palacios (Ed.), Ferramentas para análise de qualidade no ciberjornalismo (pp. 183–205). Covilhã, Portugal: LabCom.

Parisi, P. (1999) Astonishment and understanding: On the problem of explanation in journalism. The New Jersey Journal of Communication, 7(1), 44–64. DOI: 10.1080/15456879909367354.

Pereira, F. H., & Adghirni, Z. L. (2011). O jornalismo em tempo de mudanças estruturais. Intexto, 24(1), 38–57. Retrieved from <https://seer.ufrgs.br/intexto/article/viewFile/19208/12362>.

Ramos, D. (2012) Anotações para a compreensão da atividade do ‘curador de informação digital’. In E. Saad (Ed.), Curadoria digital e o campo da comunicação (pp. 11–21). São Paulo, Brazil: ECA/USP.

Rost, A. (2014). Interatividade: Definições, estudos e tendências. In J. Canavilhas (Ed.), Webjornalismo: 7 caraterísticas que marcam a diferença (pp. 53–88). Covilhã, Portugal: Livros LabCom.

Salaverría, R., García-Avilés, J. A., & Masip, P. (2010). Concepto de convergencia periodística. In X. López, & X. Pereira (Eds.), Convergencia digital: Reconfiguración de los medios de comunicación en España (pp. 41–64). Santiago de Compostela, Spain: Servicio Editorial de la Universidad de Santiago de Compostela.

Salaverría, R. (2015). Mídia e jornalistas: um futuro em comum? Revista Parágrafo, 3(1), 79–83. Retrieved from revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/297

Schiffrin, A. (2019). Fighting for survival: Media startups in the Global South. New York, NY: Columbia University.

Spagnuolo, S. (2016). O Nexo pode realmente dar certo – se as pessoas pagarem para ver. Farol jornalismo. Retrieved from <https://goo.gl/UCkDko>

Spenthof, E. L. (2015). Jornalismo e sociedade: O lugar da mediação profissional e da informação tratada como res pública (doctoral dissertation, University of Brasília). Repositório UNB.

Zamith, R. (2018). Quantified audiences in news production: A synthesis and research agenda. Digital Journalism, (6), 418–435. DOI: 10.1080/21670811.2018.1444999418-435

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.