The Dissemination of Science and Science Journalism in Brazilian Universities: Analyzing Strategies that Facilitate Access to Science & Technology
PDF (English)
PDF (PT)

Palavras-chave

Dissemination of science
Science journalism
Institutional sites
Universities

Como Citar

Queiroz, G. B. R. de, & Becker, V. (2016). The Dissemination of Science and Science Journalism in Brazilian Universities: Analyzing Strategies that Facilitate Access to Science & Technology. Brazilian Journalism Research, 12(3), 170–189. https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.888

Resumo

This article is a mapping of Brazilian universities that maintain a structured work for Science Journalism and / or the dissemination of science. It analyses the strategies used by the top 50 Brazilian universities for including dissemination of science in their communication activities. In order to do this each institution’s website was examined for the purpose of collecting a large sample size of universities that organize and prioritize the dissemination of science and science journalism, and make their studies and projects available to the public. The dissemination of science is a priority for only 15 universities; ones that have structured science journalism programs. 11 of these universities are among the top 25 in the country which indicates that there is a direct relationship between academic quality and dissemination of science. Thus, this study lends to a deeper understanding of the field of science journalism.

https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.888
PDF (English)
PDF (PT)

Referências

ANDERSON, Chris. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

BAUER, Martin W. ; HOWARD, Susan; ROMO Ramos, Yulye Jessica; MASSARANI, Luisa ; AMORIM, Luis. Global science journalism report: working conditions & practices, professional ethos and future expectations. London, UK: LSE – The London School of Economics and Political Science, 2013. Available at: http://eprints.lse.ac.uk/48051/1/Bauer_Global_science_journalism_2013.pdf Access on: July 20, 2016.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação Científica e Divulgação Científica: aproximações e rupturas conceituais. Informação & Informação, Londrina, v. 15, n. esp, p. 1 - 12, 2010. Available at:

http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/viewFile/6585/6761 Access on: Nov. 07, 2015

CAMPONEZ, Carlos. Jornalismo de Proximidade: Rituais de comunicação na imprensa regional. Coimbra: Ed. Minerva Coimbra, 2002.

CARVALHO, Alessandra; MENEGUELLI, Ana. A Ciência na imprensa Capixaba. In: SOUSA, Cidoval Morais de.; FERREIRA, Jose Roberto; BORTOLIERO, Simone (Eds.). Jornalismo Científico e Educação para as Ciências. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2006, p. 41-54.

cienciaecultura.ufba.br . Quem somos / Ciência e Cultura Agência de Notícias em C&T. Available at: http://www.cienciaecultura.ufba.br/agenciadenoticias/quem-somos/ Access on: Oct. 10, 2015.

DALMONTE, Edson Fernando. Pensar o discurso no webjornalismo: temporalidade, paratexto e comunidades de experiência. Salvador: EDUFBA, 2009.

DUNWOODY, Sharon. Science Journalism – Prospects in the digital age. In: Routledge Handbook of Public Communication in Science and Technology – Second Edition. New York: Routledge Taylor & Francis Group, p.27-39, 2014. Available at: https://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr=&id=ArHcAwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA27&dq=scientific+journalism&,ots=2AkErnkUXB&sig=OaP3Qde5iG8AtU_wydRZujtjxC4&redir_esc=y#v=onepage&q=scientific%20journalism&f=false Access on: July 17, 2016.

DURHAM, Eunice Ribeiro. As Universidades Públicas e a Pesquisa no Brasil. In. Reunião da Academia Brasileira de Ciências e Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência. Documento de trabalho. São Paulo: Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior USP, 1998. Available at: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt9809.pdf Access on: Nov. 09, 2015.

KUNSCH, Margarida Maria Kroling. Universidade e Comunicação na Edificação da Sociedade. São Paulo: Edições Loyola, 1992.

KUNSCH, Margarida Maria Kroling. A pesquisa e a produção científica em comunicação no Brasil e sua integração com a sociedade. In: MOREIRA, S. V.; DIAS, J. P. (Eds.). Comunicação, Ensino e Pesquisa. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2008, p. 27-50.

MELO, José Marques de. Midiologia para iniciantes: uma viagem coloquial ao planeta mídia. Caxias do Sul (RS): Educs, 2005.

OLIVEIRA, Fabíola de. Jornalismo Científico. São Paulo: Ed. Contexto, 2010

pucpr.br . Puc Ciência. Available at: http://www.pucpr.br/pesquisacientifica/ diretoriapesquisa/pucciencia/index.php Access on: Oct. 10, 2015.

RUF. Ranking Universitário Folha, 2015.Available at: http://ruf.folha.uol.com.br/2015/Access on: Nov. 09, 2015.

SCHWARTZMAN, Simon (org.). Universidades e Desenvolvimento na América Latina – experiências exitosas de centros de pesquisa. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008.

SOUSA, Cidoval Morais de; FERREIRA, Jose Roberto; BORTOLIERO, Simone. (Eds.). Jornalismo Científico e Educação para as Ciências. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2006.

PORTO, Cristiane de Magalhães, et al. Jornalismo Científico e elaboração de banco de dados temático. In: SOUSA, Cidoval Morais de.; FERREIRA, Jose Roberto; BORTOLIERO, Simone (Eds.). Jornalismo Científico e Educação para as Ciências. Taubaté-SP: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2006, p. 148-156.

TARGINO, Maria das Graças. O óbvio da informação científica: acesso e uso. TransInformação, Campinas, 19(2):95-105, May/Aug., 2007.

ufsm.br. NTE- Núcleo de Tecnologia Educacional. Available at: http://site.ufsm.br/orgaos-suplementares/nte Access on: Oct. 10, 2015.

unespciencia.com.br . Quem somos novo . Available at: http://www.unespciencia.com.br/teste/ Access on: Oct. 10, 2015.

Os direitos autorais dos artigos publicados nesta revista são de propriedade dos autores, com direitos de primeira publicação para o periódico. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, para fins educacionais e não-comerciais.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.