A Professional. Or How to Recognize One
PDF (English)
PDF (PT)

Palavras-chave

journalism
journalist
professional identity

Como Citar

Ruellan, D. (2017). A Professional. Or How to Recognize One. Brazilian Journalism Research, 13(1), 6–19. https://doi.org/10.25200/BJR.v13n1.2017.978

Resumo

The author, a journalism researcher, builds on points that have structured his investigation over the last 25 years. He begins with the initial developments in journalism studies, developing three areas of research on the common denominator for understanding professional identity: 1 – Understanding journalism as a construct (and not as permanent data); 2 – Analyze journalism as an object and result of competition whose objective is to enforce a symbolic order (or a dominant visual one); 3 – Understanding how this order is continuously subjected (or transformed) by individuals or groups of individuals.


O autor, pesquisador em jornalismo, retoma pontos que estruturam sua própria investigação nos últimos 25 anos. Ele situa o contexto no qual inicialmente se desenvolveram os estudos em jornalismo. A partir daí, desenvolve três linhas de pesquisa sob o denominador comum de compreender uma identidade profissional: 1 – Entender o jornalismo como uma construção (e não como um dado estável); 2 – Analisá-lo como objeto e resultado de conflitos de concorrência cujo objetivo é impor uma ordem simbólica (ou uma visão dominante); 3 – Compreender como essa ordem é constantemente subjetivada (ou transformada) por indivíduos ou por grupos de indivíduos.


El autor, un investigador en el periodismo, reanuda los puntos que estructuran su propia investigación en los últimos 25 años. Presenta el contexto donde inicialmente se han desarrollado los estudios de periodismo. De ahí en adelante, el autor desarrolla tres líneas de investigación bajo el mismo objetivo de comprender una identidad profesional: 1 – Comprender el periodismo como una construcción (y no como un dato estable); 2 - Analizarlo como objeto y resultado de los conflictos de competencia, cuyo objetivo es imponer un orden simbólico (o una visión dominante); 3 - Comprender la constante subjetivización de esa orden (o transformación) por individuos o grupos de individuos.
https://doi.org/10.25200/BJR.v13n1.2017.978
PDF (English)
PDF (PT)

Referências

BOURDIEU, P. La Misère du monde. Paris : Seuil, 1993.

DAMASIO, A.R. L’Erreur de Descartes: la raison des émotions. Paris: Odile Jacob,1995.

DELEUZE, G. Qu’est-ce qu’un dispositif ?. In: Michel Foucault philosophe. Rencontre internationale. Paris, 9, 10, 11 janvier 1988. Paris: Seuil, 1989, p. 185-195.

DUBAR, C. La Socialisation. Construction des identités sociales et professionnelles. Paris: Armand Colin, 1991.

FOUCAULT, M. L’Ordre du discours. Paris: Gallimard, 1971.

FOUAULT, M. Le jeu de Michel Foucault, entretien, Ornicar ? Bulletin périodique du champ freudien, July 10, 1977, pp. 62-93. In : Foucault, M. Dits et écrits 1954-1988 par Michel Foucault, T. III, Paris: Gallimard, 1994, p 298-329.

HOCHSCHILD, A. R. The Managed Heart: The Commercialization of Human Feeling. Berkeley: The University of California Press, 1983.

JAUSS, H. R. Pour une esthétique de la réception. Paris: Gallimard, 1978.

LE CAM, F. Le journalisme imaginé. Histoire d’un projet professionnel au Québec. Montreal: Leméac, 2009.

RUELLAN, D. Le Professionnalisme du flou. Identité et savoir-faire des journalistes français. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 1993

RUELLAN, D. Les “Pro” du journalisme. De l’état au statut, la construction d’un espace professionnel. Rennes: Presses universitaires de Rennes, 1997.

RUELLAN, D. Nous, journalistes. Déontologie et identité. Grenoble: Presses universitaires de Grenoble, 2011.

RUELLAN, D. Le journalisme défendu. Modèles de l’action syndicale. Rennes:Presses universitaires de Rennes, 2014.

Os direitos autorais dos artigos publicados nesta revista são de propriedade dos autores, com direitos de primeira publicação para o periódico. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, para fins educacionais e não-comerciais.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.