Educators’ Experiences Teaching Literary Journalis: Insights Gained from Five Years of Web-Based Surveys

Mitzi Lewis, John Hanc

Resumo


To support international literary journalism as a discipline, and for the discipline to reach its full potential, it may be helpful to understand how literary journalism is being taught. As John S. Bak states, “[t]he steady production of strong criticism, theory, and pedagogy will eventually coalesce the literary journalism that is out there now and create the discipline’s niche” (BAK, 2017, p. 236). In this article, we investigate questions about teaching literary journalism from both a broad and narrow perspective. In what countries, universities, departments, and classes is literary journalism taught, and how is it being taught? What methods and texts are used? What challenges do educators face, and how do they meet those challenges? These are just some of the questions that we have attempted to address here by surveying educators online annually since 2011 (with the exception of one year, 2013). The purpose of this article is to summarize some of what we have learned through these web-based surveys. We hope that readers will digest what is offered here, ask questions, discuss with colleagues, and consider future lines of inquiry so that the discipline of literary journalism may continue on its path of coalescence and achieve its potential.

Para apoiar o jornalismo literário internacional como uma disciplina, e para que esta alcance todo o seu potencial, pode ser importante entender como o jornalismo literário está sendo ensinado. Como afirma John S. Bak, “a produção sólida de crítica, teoria e pedagogia eventualmente aglutinará o jornalismo literário que existe agora e criará o nicho da disciplina” (BAK, 2017, p. 236). Neste artigo, investigamos questões sobre o ensino do jornalismo literário de uma perspectiva ampla e específica. Em que países, universidades, departamentos e classes há o ensino do jornalismo literário e como ele está sendo ensinado? Quais métodos e textos são utilizados? Que desafios os educadores encontram e como eles estão sendo enfrentados? Estas são apenas algumas das questões que tentamos abordar aqui, investigando educadores on-line anualmente desde 2011 (com exceção do ano de 2013). O objetivo deste artigo é o de resumir um pouco do que aprendemos com tais pesquisas feitas na internet. Esperamos que os leitores digiram o que é oferecido aqui, façam perguntas, discutam com colegas e considerem futuras linhas de pesquisa para que a disciplina do jornalismo literário possa continuar em seu caminho de desenvolvimento e alcançar seu potencial.

Para apoyar el periodismo literario internacional como una disciplina, así como para que la disciplina alcance todo su potencial, puede ser útil entender cómo se está enseñando el periodismo literario. Como afirma John S. Bak, “la producción sólida de crítica, teoría y pedagogía eventualmente aglutinará el periodismo literario que existe ahora y creará el nicho de la disciplina” (BAK, 2017, p. 236). En este artículo, investigamos cuestiones sobre la enseñanza del periodismo literario desde una perspectiva amplia y específica. ¿En qué países, universidades, departamentos y clases se enseña el periodismo literario y cómo se está enseñando? ¿Qué métodos y textos se utilizan? ¿Qué desafíos los educadores encuentran y cómo los están haciendo frente? Estas son sólo algunas de las cuestiones que tratamos de abordar aquí, investigando a los educadores en Internet anualmente desde 2011 (con la excepción del año de 2013). El objetivo de este artículo es resumir un poco de lo que aprendemos de estas investigaciones realizadas. Esperamos que los lectores digieren lo que se ofrece aquí, hagan preguntas, discutan con colegas y consideren futuras líneas de investigación para que la disciplina del periodismo literario pueda continuar en su camino de desarrollo y alcanzar su potencial.

Palavras-chave


Journalism; International literary journalism; Literary journalism; Pedagogy

Texto completo:

PDF (English) PDF (PT)

Referências


Abrahamson, D. (2010). A narrative of collegial discovery on some conceptual essentials. Literary Journalism Studies 2 (2), pp. 85-95.

Abrahamson, D., Capouya, J., Hanc, J., Huang, S., Lassila-Merisalo, M. & Lewis, M. (2011, May). But will they read it? Students’ problematic engagement with literary journalism. Panel presented at the International Conference for Literary Journalism Studies, Bruxelas, Bélgica.

Abrahamson, D., Hanc, J., Hendrickson, E., Lewis, M., Reid, R., Rhodes,

L. & Schwalbe, C. (2016, August). Longform journalism and the conceptual conundrum. Panel presented at the Conferência Anual da Association for Education in Journalism and Mass Communication, Mineápolis, Minnesota, Estados Unidos.

Bak, J. (2017). Toward a definition of international literary journalism. Brazilian Journalism Research 13 (3), pp. 214-39. DOI: 10.25200/BJR.v13n3.2017.1007

Capouya, J., Greenberg, S., Hanc, J., Hofmann, H., Lewis, M. & Trindade, A. (2012, May). Engaging students with literary journalism readings: Words that work. Panel presented at the International Conference for Literary Journalism Studies, Toronto, Canadá.

Capouya, J., Hall, C., Hanc, J., Lewis, M., Ramsey, S. & Yungmann, C.

(2014, Maio). Teaching the new narrative. Panel presented at the International Conference for Literary Journalism Studies, Paris, França.

Hanc, J., & Lewis, M. (2012). How to get your students to read: ten suggestions culled from a survey of IALJS and AEJMC members. Literary Journalism 6 (2), pp. 26-30.

Hanc, J., Lewis, M., Morton, L., Neely, J. & Wilson, C. (2015, Maio). Story talk, story craft: Classroom challenges of literary journalism. Panel presented at the International Conference for Literary Journalism Studies, Mineápolis, Minnesota, Estados Unidos.

History of the enrollment surveys. (n.d.). Retrieved from www.grady.uga.edu/annualsurveys/Enrollment_Survey/History_Enrollment.php.

International Association for Literary Journalism Studies. (n.d.). About us. Retrieved from de ialjs.org/about-us/.

Lewis, M., & Hanc. J. (2012). Encouraging students to be readers: survey results of successful practices. Teaching Journalism and Mass Communication 2 (1), pp. 12-20.

Martinez, M. (2017). Literary journalism: conceptual review, history and new perspectives. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação 40 (3), pp. 21-36. DOI: 10.1590/1809-5844201732

Martinez, M. (2018, May). Grading and Brazilian literary journalism professors: A first approach. Paper presented at the International Conference for Literary Journalism Studies, Viena, Áustria.




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v14n3.2018.1128

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.