Literary Journalism and Transformative Communication: Proposal for the Alignment of the New Discipline with the Growing Trend of a Communication Transformative Practice in Social and Human Development
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

Keywords

Literary Journalism
Paradigms
New Science
Narratives of transformation
Constructive journalism

How to Cite

Lima, E. P. (2018). Literary Journalism and Transformative Communication: Proposal for the Alignment of the New Discipline with the Growing Trend of a Communication Transformative Practice in Social and Human Development. Brazilian Journalism Research, 14(3), 840–861. https://doi.org/10.25200/BJR.v14n3.2018.1131

Abstract

This essay proposes a differentiated educational function for literary journalism as a discipline of its own and as a field of knowledge, attuned to the   rise of new paradigms that are radically revolutionizing the way we understand reality. It suggests literary journalism to take a proactive role in empowering people through narratives focused on transformation and expansion of consciousness. It discusses the productive and destructive effects of mass communication messages. This proposal is akin to emerging initiatives such as constructive journalism and solutions journalism, which signal the rise of social consciousness regarding transformative communication both in legacy and new social media.

Este ensaio propõe uma função educativa diferenciada para o jornalismo literário enquanto disciplina própria e campo de conhecimento, sintonizada com a ascensão de novos paradigmas que estão revolucionando radicalmente o modo como entendemos a realidade. Sugere sua ação em prol do empoderamento das pessoas por meio de narrativas centradas em histórias de transformação e expansão de consciência. Discute o efeito produtivo e o destrutivo das mensagens dos meios de comunicação. Alinha essa função com iniciativas emergentes denominadas jornalismo construtivo, jornalismo de solução e outras ramificações, configurando a ascensão de uma consciência social em torno de uma prática de comunicação transformativa na mídia convencional, assim como nas novas mídias sociais.

Este ensayo propone una función educativa diferenciada para el periodismo literario como una disciplina propia y como un campo de conocimiento, en sintonía con el surgimiento de nuevos paradigmas que revolucionan radicalmente la manera en que entendemos la realidad. Sugiere que el periodismo literario asuma un papel proactivo en el empoderamiento de las personas a través de narrativas centradas en la transformación y la expansión de la conciencia. Discute los efectos productivos y destructivos de los mensajes de comunicación masiva. Esta propuesta está alineada con las iniciativas emergentes que se denominan periodismo constructivo, periodismo de soluciones y otras que señalan el surgimiento de una conciencia social con respecto a la comunicación transformadora tanto en los medios convencionales como en las nuevas redes sociales.
https://doi.org/10.25200/BJR.v14n3.2018.1131
PDF
PDF (PT) (Português (Brasil))

References

Bak, J. & Reynolds, B. (Eds.) (2011). Literary journalism across the Globe: Journalistic traditions and transnational influences. Amherst: UMass Press.

Gyldensted, C. (2011). Innovating News Journalism through Positive Psychology. (Master thesis). Retrieved from https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1024&context=mapp_capstone.

Jackson, J. (2016). Publishing the Positive. Exploring the motivations for and the consequences of reading solutions-focused journalism (Master thesis), Retrieved from https://www.constructivejournalism.org/wp-content/uploads/2016/11/Publishing-the-Positive_MA-thesis-research-2016_Jodie-Jackson.pdf

Jung, C. G. (2012). Os arquétipos e o inconsciente coletivo (8. ed.). Petrópolis: Vozes.

Leite, D. M. (1987). Psicologia e literatura. São Paulo: Unesp.

Lima, E. P. (2009). Páginas ampliadas: O livro-reportagem como extensão do jornalismo e da literatura (4. ed.). São Paulo: Manole.

Lima, E. P. (1991). El Periodismo impreso y la teoria general de los sistemas: Un modelo didático. Cidade do México: Trillas.

Lima, E. P. (2013). Memória do futuro: Jornalismo Literário Avançado no século XXI, 1. Inovcom, 5 (2), pp. 68-78.

Lima, E. P. (2014). Memória do futuro: Jornalismo Literário Avançado no século XXI, 2. Inovcom, 6 (1), pp. 12-23.

Lima, E. P. (2017). Now into the future: Advanced Literary Journalism. The Newsletter of the IALJS, pp. 17- 27.

McIntyre, K. & Gyldensted, C. (2017) Constructive Journalism: Applying Positive Psychology Techniques to News Production. The Journal of Media Innovations 4.2, pp 20-34, DOI: 10.5617/jomi.v4i2.2403

Srinivasan, T. S. (2015). The 5 Founding Fathers and A History of Positive Psychology. Retrieved from https://positivepsychologyprogram.com/founding-fathers/

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.