PRACTICES AND MODELS OF ENTREPRENEURIAL JOURNALISM IN PORTUGAL
PDF
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Entrepreneurial journalism
Internet
Business model
Portugal

How to Cite

Bonixe, L. (2022). PRACTICES AND MODELS OF ENTREPRENEURIAL JOURNALISM IN PORTUGAL . Brazilian Journalism Research, 18(3), 550–573. https://doi.org/10.25200/BJR.v18n3.2022.1494

Abstract

ABSTRACT – A set of journalism projects has emerged as a result of the current crisis in traditional journalism models, which has seen a decrease in advertising revenue for business models combined with the emergence of new information technologies, particularly the internet, and greater autonomy for individuals who use it. These journalism projects present technological and discursive innovation and new business models while defining themselves as independent and alternative in terms of the issues they address. These entrepreneurial journalism projects were created online by journalists seeking to distance themselves from the defined models of traditional journalism. In this article, we frame the following three journalism projects that have emerged in the Portuguese media system in recent years: “Fumaça”, “Divergente”, and “Setenta e Quatro”. By analyzing their objectives, financing methods, and published content, we shall frame these projects in the concept of entrepreneurial journalism as defined by international literature.

RESUMO – Em um contexto de crise dos modelos tradicionais do jornalismo, consubstanciada na diminuição de receitas publicitárias nas quais assenta o modelo de negócio, combinando com a emergência das novas tecnologias de informação, vemos surgir um conjunto de projetos de jornalismo que se apresentam com propostas de inovação tecnológica e discursiva, novos modelos de negócio e financiamento da prática jornalística ao mesmo tempo que se auto-definem como independentes e alternativos quanto às temáticas abordadas. Estes projetos de jornalismo empreendedor nascem no online da iniciativa de jornalistas que procuram distanciar-se dos modelos cristalizados e associados ao jornalismo tradicional. No presente artigo, procuramos enquadrar três projetos de jornalismo surgidos no sistema mediático português nos últimos anos: “Fumaça”, “Divergente” e “Setenta e Quatro”. Através de uma análise aos objetivos, aos modos de financiamento e aos conteúdos publicados, procuramos enquadrar estes projetos naquilo que a literatura internacional sobre jornalismo empreendedor tem como definição.

RESUMEN – En un contexto de crisis de los modelos periodísticos tradicionales, que se materializa en la disminución de los ingresos publicitarios en los que se basa el modelo de negocio, combinado con la aparición de nuevas tecnologías de la información, vemos el surgimiento de un conjunto de proyectos periodísticos que se presentan con propuestas de innovación tecnológica y discursiva, nuevos modelos de negocio y financiamiento de la práctica periodística, al tiempo que se definen como independientes y alternativos en cuanto a las temáticas abordadas. Estos proyectos de periodismo emprendedor nacen online de la iniciativa de periodistas que buscan distanciarse de los modelos cristalizados asociados al periodismo tradicional. En este artículo, buscamos enmarcar tres proyectos periodísticos que han surgido en el sistema mediático portugués en los últimos años: “Fumaça”, “Divergente” y “Seventy and Four”. A través del análisis de sus objetivos, métodos de financiación y contenido publicado, buscamos enmarcar estos proyectos en lo que define la literatura internacional sobre periodismo emprendedor.

https://doi.org/10.25200/BJR.v18n3.2022.1494
PDF
PDF (Português (Brasil))

References

Atton, C. (2002). Alternative Media. Sage Publishers.

Broersma, M., & Singer, J. B. (2020). Caught Between Innovation and Tradition: Young Journalists as Normative Change Agents in the Journalistic Field. Journalism Practice, 15(6), 821–838. DOI: 10.1080/17512786.2020.1824125

Bruno, N., & Nielsen, R. K. (2012). Survival is success: Journalistic Online Start-ups in Western Europe. Reuters Institute for the Study of Journalism.

Cardoso, G. (2006). Os Media na Sociedade em Rede. Fundação Calouste Gulbenkian.

Christensen, C.M., Skok, D., & Allworth, J. (2012) Breaking News – Mastering the art of disruptive innovation in journalism. In C. M. Christensen (Org.), The Nieman Report – The Nieman Foundation for Journalism at Harvard University (pp. 6–20). Harvard Business School.

Cohen, N. (2015). Entrepreneurial Journalism and the Precarious State of Media Work. The South Atlantic Quarterly, 114(3), 513–533. DOI: 10.1215/00382876-3130723

Forde, S. (2009). What’s so alternative about alternative journalism? Research Gate, online first, 1–12. Retrieved from www.researchgate.net/publication/45109510_What%27s_so_alternative_about_alternative_journalism*-

Fumaça. (2021, November 18). Fumaça ganha nova bolsa de 170 mil euros para chegar à sustentabilidade em 2023. Retrieved from www.fumaca.pt/fumaca-bolsa-jornalismo-independente-sustentabilidade/?fbclid=IwAR3gwSNlV16XRkAWhwniOU0o1xZjQNkS5Bvet4lIQw0A1JRCVq3uO5WCYNg

Hansen, E. (2020). Disrupting the News. Sociologica, 14(2), 175–199. DOI: 10.6092/issn.1971-8853/11177

Kauhannen, E., & Noppari, E. (2007). Innovation, Journalism and Future. Final report of the research project Innovation Journalism in Finland. Journalism Research and Development Centre University of Tampere. Retrieved from https://1library.co/document/lq533x3z-innovation-journalism-and-future.html

Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2001). Os Elementos do Jornalismo. Porto Editora.

Lewis, C. (2010). New journalism ecosystem thrives. Investigative Reporting Workshop. Retrieved from https://dra.american.edu/islandora/object/auislandora%3A64003/datastream/PDF/view

Monteiro, A. (2021, August 2). Sofia da Palma Rodrigues: “O jornalismo lento explica, dá contexto e rostos às notícias do dia a dia”. Gerador. Retrieved from https://gerador.eu/sofia-da-palma-rodrigues-o-jornalismo-lento-explica-da-contexto-e-rostos-as-noticias-do-dia-a-dia/?fbclid=IwAR2SYyJeJYk8uE5uE9lE6oy8G5H_ZYDt1cKfxkt_McwrrxGgz5iinl_Wqwo

Picard, R. (2011). Mapping Digital Media: Digitalization and Media Models. Open Society Foundations.

Rodrigues, S., & Cardoso, D. (2020, June 4). Futuro do Jornalismo? Parar de financiar os negócios do costume. Fumaça. Retrieved from https://fumaca.pt/futuro-jornalismo-parar-financiar-business-as-usual/

Silva, F. (2018, November 23). Divergente e Fumaça entram a vencer nos Prémios de Ciberjornalimo. JPN. Retrieved from www.jpn.up.pt/2018/11/23/divergente-e-fumaca-entram-a-vencer-nos-premios-de-ciberjornalimo/

Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship as a Field of Research. Academy of Management Review, 25(1), 217–226. DOI: 10.2307/259271

Teixeira, L.M., & Jorge, A. (2021) Plataformas de Financiamento Coletivo na Economia Política dos Média Alternativos. Comunicação e Sociedade, v.39, 183–202. DOI: 10.17231/comsoc.39(2021).2863

Traquina, N. (2004). A Tribo Jornalística – uma comunidade transnacional. Editorial Notícias.

Vos, T.P., & Singer, J.B. (2016) Media Discourse About Entrepreneurial Journalism. Journalism Practice, 10(2), 143–159. DOI: 10.1080/17512786.2015.1124730

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Brazilian journalism research