Abstract
ABSTRACT – This article proposes theoretical considerations aiming to help explain the current public questioning of journalism’s social legitimacy. The methodology is based on Weber’s Comprehensive Theory, especially the ideal type, social action, and legitimacy concepts. A three-level notion of journalism’s social legitimacy is outlined. From this, theoretical and empirical evidence are mapped, indicating that the legitimizing journalism process is based on the validity claim of its relationship with democracy. In this context, the implications of mobilizing different readings of journalism and democracy are discussed. Journalism is analyzed as a discourse, a professional practice, a social institution, and a form of knowledge. The variations of the concept of democracy dialogue with the minimalist, pluralist, deliberative, and radical models. The results demonstrate that conceptual variations imply different attributions to the news media in different democratic models.
RESUMO – Este artigo apresenta considerações teóricas que objetivam colaborar para a explicação do questionamento público da legitimidade social do jornalismo na atualidade. A metodologia se alicerça na Sociologia Compreensiva de Weber, especialmente a partir dos conceitos de tipo ideal, de ação social e de legitimidade. É delineada uma noção de legitimidade social do jornalismo de três níveis e, a partir disso, são mapeados indícios teóricos e empíricos que apontam que o processo de legitimação do jornalismo se baseia na pretensão de validade de sua relação com a democracia. Nesse contexto, discutem-se as implicações da mobilização de diferentes leituras do jornalismo e da democracia. Analisa-se o jornalismo enquanto discurso, prática profissional, instituição social e forma de conhecimento. As variações do conceito de democracia dialogam com os modelos minimalista, pluralista, deliberativo e radical. Os resultados demonstram que as variações conceituais implicam atribuições diferentes à mídia noticiosa em modelos democráticos diversos.
RESUMEN – Este artículo propone elementos teóricos para ayudar a explicar el cuestionamiento público de la legitimidad social del periodismo en la actualidad. La metodología se fundamenta en la Sociología Comprensiva de Weber, basándose especialmente en los conceptos de tipo ideal, acción social y legitimidad. Se esboza una noción de legitimidad social del periodismo en tres niveles y, a partir de ella, se mapean evidencias teóricas y empíricas que indican que el proceso de legitimación del periodismo se basa en la reivindicación de validez de su relación con la democracia. En este contexto, se discuten las implicaciones de movilizar diferentes lecturas de periodismo y democracia. Se analiza el periodismo como discurso, práctica profesional, institución social y forma de conocimiento. Variaciones del concepto de democracia dialogan con los modelos minimalista, pluralista, deliberativo y radical. Los resultados demuestran que las variaciones conceptuales implican diferentes atribuciones a los medios informativos en los distintos modelos democráticos.
References
Baker, C. E. (2004). Media, Markets and Democracy. Cambridge University Press.
Benetti, M. (2008). O jornalismo como gênero discursivo. Revista Galáxia, (15), 13–28. Retrieved from https://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1492
Benetti, M. (2010). Análise do discurso em jornalismo: estudo de vozes e sentidos. In M. Benetti & C. Lago (Orgs.), Metodologia de pesquisa em jornalismo (3rd ed.) (pp. 107-122). Vozes.
Carlson, M. (2016). Metajournalistic discourse and the meanings of Journalism: definitional control, boundary work, and legitimation. Communication Theory, 26(4), 349–368. DOI: 10.1111/comt.12088
Carlson, M. (2017). Journalistic Authority: Legitimating News in the Digital Era. Columbia University Press.
Carlson, M., Robinson, S., & Lewis, S. C. (2020). Digital Press Criticism: The Symbolic Dimensions of Donald Trump’s Assault on U.S. Journalists as the “Enemy of the People”. Digital Journalism, 0(0), 1–18. DOI: 10.1080/21670811.2020.1836981
Champagne, P. (2005). The “Double Dependency”: The Journalism Field Between Politics and Markets. In R. Benson & E. Neveu (Orgs.), Bourdieu and the journalistic field (pp. 48-63). Polity Press.
Charaudeau, P. (2013). Discurso das Mídias (2nd ed.). Contexto.
Christians, C. G., Glasser, T. L., Mcquail, D., Nordenstreng, K., White, R. A. (2009). Normative theories of the media: Journalism in democratic societies. University of Illinois Press.
Christofoletti, R. (2019). A crise do jornalismo tem solução? (1st ed.). Estação das Letras e Cores.
Dahl, R. A. (2001). Sobre a democracia. Editora da UnB.
Dahl, R. A. (2005). Poliarquia: Participação e oposição. Edusp.
Davis, M. (2010). Why Journalism is a Profession? In C. Meyers (Org.), Journalism Ethics: A Philosophical Approach (91–102). Oxford University Press.
Dias, A. B. (2019). Da modernização à autoridade: a grande imprensa brasileira, entre a ditadura e a democracia – Folha de S. Paulo e O Globo, 1964-2014. Opinião Pública, 25(3), 472–494. DOI: 10.1590/1807-01912019253472
Fairclough, N. (1995). Media Discourse. Edward Arnold.
Fairclough, N. (2001a). Discurso e mudança social. Editora Universidade de Brasília.
Fairclough, N. (2001b). A Análise Crítica do Discurso e a Mercantilização do Discurso Público: as Universidades. In C. M. Magalhães (Org.), Reflexões sobre a análise crítica do discurso (pp. 31-81). Faculdade de Letras, UFMG.
Ferreira, G. B. (2011). Jornalismo Público e Deliberação: funções e limites do jornalismo nas democracias contemporâneas. Estudos em Comunicação, (9), 61-79. Retrieved from www.ec.ubi.pt/ec/09/pdf/EC09-2011Mai-04.pdf
Fonseca, V. P. da S. (2016). Jornalismo, ação racional conforme os fins e os valores. E-Compós, 19(1), 1–14. DOI: 10.30962/ec.v19i1.1149
Genro Filho, A. (2012). O segredo da pirâmide: Para uma teoria marxista do jornalismo (Vol. 6). Insular.
Gomes, W. (2010). Democracia digital: que democracia? In L. F. Miguel & F. Biroli (Orgs.), Mídia, representação e democracia (pp. 241-259). HUCITEC.
Guerreiro Neto, G. (2013). O discurso de legitimação do Jornalismo: A instituição inscrita nos Editoriais [master thesis, Universidade Federal de Santa Catarina]. Repositório Institucional da UFSC.
Guerreiro Neto, G. (2015). Institucionalização do jornalismo e movimentos em cenários de crise. Leituras Do Jornalismo, 2(4), 32–47. Retrieved from www3.faac.unesp.br/leiturasdojornalismo/index.php/leiturasdojornalismo/article/view/68
Gurleyen, P., & Hackett, R. A. (2016). Who Needs Objectivity? Journalism in Crisis, Journalism for Crisis. In M. Gasher, C. Brin, C. Crowther, G. King, E. Salamon, & S. Thibault (Eds.), Journalism in Crisis: Bridging Theory and Practice for Democratic Media Strategies in Canada (pp. 27-52). University of Toronto Press.
Habermas, J. (1995). Três modelos normativos de democracia. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, (36), 39–53. DOI: 10.1590/S0102-64451995000200003
Habermas, J. (2004). Verdade e justificação: Ensaios filosóficos. Edições Loyola.
Habermas, J. (2012a). Teoria do agir comunicativo: Racionalidade da ação e racionalização social (Vol.1). WMF Martins Fontes.
Habermas, J. (2012b). Teoria do Agir Comunicativo: Sobre a crítica da razão funcionalista (Vol. 2). WMF Martins Fontes.
Habermas, J. (2022). Reflections and Hypotheses on a Further Structural Transformation of the Political Public Sphere. Theory, Culture and Society, 39(4), 145–171. DOI: 10.1177/02632764221112341
Hanitzsch, T., Van Dalen, A., & Steindl, N. (2018). Caught in the Nexus: A Comparative and Longitudinal Analysis of Public Trust in the Press. International Journal of Press/Politics, 23(1), 3–23. DOI: 10.1177/1940161217740695
Laclau, E., & Mouffe, C. (2015). Hegemonia e Estratégia Socialista: Por uma política democrática radical. Intermeios.
Lischka, J. A. (2019). A badge of honor? How The New York Times discredits President Trump’s fake news accusations. Journalism Studies, 20(2), 287–304. DOI: 10.1080/1461670X.2017.1375385
Lowrey, W. (2018). Journalism as Institution. In T. P. Vos (Org.), Journalism (pp. 125–148). De Gruyter. DOI: 10.1515/9781501500084-007
Maia, R. C. M. (2008). (Org.) Mídia e Deliberação. Editora FGV.
Meditsch, E. (1992). O conhecimento do jornalismo. Ed. da UFSC.
Meditsch, E. (1998). Jornalismo como forma de conhecimento. Intercom - Revista Brasileira de Ciências Da Comunicação, 21(1), 25–38. Retrieved from https://revistas.intercom.org.br/index.php/revistaintercom/article/view/956
Mick, J. (2019). Profissionalismo e confiança: o curioso caso do país que acredita mais nos jornalistas do que na mídia. Política & Sociedade, 18(43), 242–260. DOI: 10.5007/2175-7984.2019v18n43p242
Nadler, A., & Vavrus, M. (2015). Critical Voices in the Future of News Debates. The Communication Review, 18(2), 71–81. DOI: 10.1080/10714421.2015.1031993
National Federation of Journalists (2021). Violência Contra Jornalistas e Liberdade de Imprensa no Brasil – Relatório 2019. Fenaj. Retrieved from https://fenaj.org.br/wp-content/uploads/2020/01/relatorio_fenaj_2019.pdf
Newman, N., Fletcher, R., Eddy, K., Robertson, C. T., & Nielsen, R. K. (Eds.). (2023). Reuters Institute Digital News Report 2023. Reuters Institute for the Study of Journalism. DOI: 10.60625/risj-p6es-hb13
Newman, N., Levy, D. A. L., & Nielsen, R. K. (2015). Reuters Institute Digital News Report 2015 – Tracking the future of news. Reuters Institute for the Study of Journalism. Retrieved from https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/research/files/Reuters%2520Institute%2520Digital%2520News%2520Report%25202015_Full%2520Report.pdf
Orlandi, E. P. (2015). Análise de discurso: Princípios e procedimentos (12th ed.). Pontes.
Pontes, F. S. (2015). Adelmo Genro Filho e a Teoria do Jornalismo. Insular.
Pontes, F. S., & Pismel, M. L. (2018). A crise de legitimidade dos jornalistas e a economia política: autonomia e heteronomia como chaves explicativas do jornalismo contemporâneo. Comunicação & Sociedade, 40(1), 367–392. Retrieved from https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/CSO/article/view/7630/6244
Schudson, M. (2010). Descobrindo a notícia: Uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Vozes.
Schumpeter, J. A. (2017). Capitalismo, socialismo e democracia. Unesp Digital.
Strömbäck, J. (2005). In Search of a Standard: four models of democracy and their normative implications for journalism. Journalism Studies, 6(3), 331–345. Retrieved from www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14616700500131950
Tong, J. (2018). Journalistic Legitimacy Revisited: collapse or revival in the digital age? Digital Journalism, 6(2), 256-273. DOI: 10.1080/21670811.2017.1360785
Van Dijk, T. A. (1990). La noticia como discurso: Comprensión, estructura y producción de la información. Ediciones Paidós.
Waisbord, S. (2013). Reinventing professionalism: Journalism and news in a global perspective. Polity Press.
Weber, M. (1991). Economia e Sociedade: Fundamentos da Sociologia Compreensiva (Vol. 1). Editora Universidade de Brasília.
Weber, M. (1992). Metodologia das Ciências Sociais. Parte 2. (2nd ed.). Unicamp.
Witschge, T., & Harbers, F. (2018). Journalism as Practice. In T. P. Vos (Ed.), Journalism (pp. 105–124). De Gruyter. DOI: 10.1515/9781501500084-006

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Brazilian journalism research