Interactive Multimedia Reports: Innovation, Production and Advertising Revenue

Liliane de Lucena Ito, Mauro de Souza Ventura

Resumo


Interactive multimedia reporting is an innovative format in web journalism which has been generating substantial advertising revenue. As of 2013, major media organizations have been investing in this kind of production. Its sophisticated layout and audiovisual and interactive elements have led us to investigate how this production process works. Through in-depth interviews with editors from the Folha Group and Estado Group, we were able to determine that there is a different production process at work here, one conducted by teams of journalists proficient in multiple mediums, working together with other techno-actors. These teams and their work are in turn influenced by factors outside of journalism itself such as the increase in mobile device usage for user consumption, and monitoring specific audience approval ratings for this type of production.

Palavras-chave


Journalism; Web journalism; Interactive multimedia reporting; Innovation in journalism; Convergent newsrooms

Texto completo:

PDF (English) PDF (PT)

Referências


ALVES, R. C. Jornalismo digital: Dez anos de web... e a revolução continua. Comunicação e Sociedade, n. 9–10, p. 93-102. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade, Universidade do Minho, 2006.

CANAVILHAS, J. A reportagem paralaxe como marca de diferenciação da Web. In: REY, P. R.; PISONERO, C. G. (Eds.). Contenidos innovadores en la Universidad Actual. Madrid: McGraw-Hill Education, 2014, p. 119-129.

CANAVILHAS, J.; SATUF, I.; LUNA, D.; TORRES, V. Jornalistas e tecnoatores: dois mundos, duas culturas, um objetivo. Esferas. Ano 3, n. 5, p. 85 a 95, Jul.-Dec. 2014.

DUARTE, J. Entrevista em profundidade. In: DUARTE, J.; BARROS, A. (Eds.). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. 2ª edição, 8ª reimpressão. São Paulo: Atlas, 2015, p. 62-83.

GARCÍA AVILÉS, J. A.; CARVAJAL, M. Integrated and Cross-Media Newsroom Convergence: Models of Multimedia News Production – The Cases of Novotécnica and La Verdad Multimedia in Spain. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, vol. 14(2), p. 221-239, 2008.

JENKINS, H.; GREEN, J.; FORD, S. Cultura da Conexão. São Paulo: Aleph, 2014.

JENKINS, H. Cultura da Convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2008.

LONGHI, R. O turning point da grande reportagem multimídia. Famecos, v. 21, n. 3, p. 897-917. Porto Alegre, 2014.

PESQUISA NACIONAL POR AMOSTRA DE DOMICÍLIOS (PNAD) 2014. Avaliable on: < http://downloads.ibge.gov.br/downloads_estatisticas.htm >. Acess on: May 27 2016.

RENÓ, D.; RENÓ, L. Las nuevas redacciones, el ‘Big Data’ y los médios sociales como fuentes de noticias. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, v. 21, p. 131-142, 2015.

SALAVERRIA, R.; NEGREDO, S. Periodismo Integrado. Convergencia de medios y reorganización de redacciones. Barcelona: Editorial Sol 90, 2008.

ZEMEL, T. Web Design Responsivo: páginas adaptáveis para todos os dispositivos. São Paulo: Casa do Código, 2012.




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v12n3.2016.903

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.