Innovation Journalism: A Multiple Concept

Ana Marta Moreira Flores

Resumo


Thinking about the journalistic activity beyond its traditional forms is a recurrent practice in contemporary journalism. The plurality of audiences, behaviors and technologies challenge the classic models of journalism in a way that encourages innovation in different aspects of the activity. However, the term innovation is being broadly applied without rigorous and interesting delimitation to the academic environment. In this sense, we propose in this article initial directions under which aspects it is possible to understand the journalism innovation. It starts from the original concept in the field of Economics and Management to expand its meaning to the Social Sciences and Journalism. We expose three instances in which contemporary journalism already has changes, to understand the journalism as a process and product, which are: 1) content and narrative, 2) technology and format and 3) business model. In addition to this segmentation, some initiatives are presented to illustrate each sub-category and to design an updated concept about innovation journalism.

Pensar a atividade jornalística para além de suas formas tradicionais é uma prática já recorrente no jornalismo contemporâneo. A pluralidade de públicos, comportamentos e tecnologias desafiam os modelos clássicos do jornalismo em um movimento que incentiva a inovação em diferentes aspectos da atividade. No entanto, o termo inovação vem sendo aplicado de forma ampla sem um rigor e delimitação interessantes para a pesquisa em jornalismo. Nesse sentido, propomos no presente artigo direcionamentos iniciais sob quais aspectos podemos compreender o jornalismo de inovação. Partimos da origem do conceito na área da Economia e Administração para ampliar seu sentido nas Ciências Sociais e no próprio Jornalismo como atividade. Expomos três instâncias das quais o jornalismo contemporâneo já apresenta novidades para entender o jornalismo de inovação como processo e produto, quais sejam: 1) conteúdo e narrativa, 2) tecnologia e formato e 3) modelo de negócio. Para complementar essa segmentação, apresentamos algumas iniciativas a fim de ilustrar cada subcategoria e projetar uma conceituação atualizada de jornalismo de inovação.

Pensar la actividad periodística más allá de sus formas tradicionales ya es una práctica habitual en el periodismo contemporáneo. La pluralidad de públicos, las conductas y las tecnologías desafían los modelos clásicos del periodismo en un movimiento que fomenta la innovación en diferentes aspectos de la actividad. Sin embargo, se utiliza la palabra innovación en términos generales, sin una delimitación rigurosa e interesante para las investigaciones. En ese sentido, proponemos en este artículo las direcciones iniciales que orienten desde cuáles aspectos podemos comprender el periodismo de innovación. Partimos del origen del concepto en el campo de la Economía y Administración, para ampliar su significado en las Ciencias Sociales y en el Periodismo como actividad. Presentamos tres campos en los cuales el periodismo contemporáneo ya presenta nuevas características para comprender el periodismo de innovación como proceso y producto, tales como: 1) el contenido y la narrativa, 2) la tecnología y el formato y 3) el modelo de negocio. Además de esa segmentación, presentamos algunas iniciativas para ilustrar cada subcategoría y construir un concepto actualizado del periodismo de innovación.

Palavras-chave


Journalism; Innovation; Innovation Journalism

Texto completo:

PDF (English) PDF (PT)

Referências


Acerecho, I. M., & Ayerdi, K. M. (2011) Uso de las redes sociales en las televisiones autonómica – Análisis del caso vasco EITB. La investigación en periodismo digital. E-book. Zaragoza.

Agência Pública. (2017). Quem Somos. Retrieved from http://apublica.org/quem-somos - sobre

Amazônia Real. (2017). Por quê? Retrieved from http://amazoniareal.com.br/por-que

Bogost, I., Ferrari, S., & Schweizer, B. (2010). Newsgames: Journalism at Play. London: Massachusetts Institute of Technology.

Brasil De Fato. (2017). Jogo da Previdência: veja o que mudará na sua vida se a reforma for aprovada. Retrieved from www.brasildefato.com.br/especiais/jogo-da-previdencia

Canavilhas, J. (2007). Webnoticia: propuesta de modelo periodístico para la WWW. Covilhã: Labcom.

Cappelletti Jr, M. (2011). News Games and Mobile Journalism: a Proposal for a Theoretical Rapprochement. Diversity of Journalisms. Proceedings of ECREA/CICOM Conference: Pamplona.

Doyle, P, Gelman, M. & Gill, S. (2016). Viewing the future? Virtual reality in journalism — key challenges. Entrevista de SILVERSTEIN, J. Knight Foundation. Retrieved from http://goo.gl/sMNPcA

Duarte, G. (2011). Dicionário de Administração. E-book: Editora KBR.

Drucker, P.F. (2002). Innovation and Entrepreneurship – Practice and Principles. Nova York: Harper & Row Publishers.

Estarque, M. (2016). Após adotar paywall, jornais brasileiros batem recorde de audiência e vendem cada vez mais assinaturas digitais. Knight Center for Journalism in the Americas. Retrieved from https://knightcenter.utexas.edu/pt-br/blog/00-17750-adocao-de-paywall-faz-aumentar-audiencia-de-jornais-no-brasil-e-estimula-venda-de-assi

Fidler, R. (1997). Mediamorphosis: understanding new media, London, Sage.

Francis, D., & Bessant, J. (2005). Targeting Innovation and Implications for Capability Development. Technovation, 25, 171–183, Reino Unido.

Franciscato, C.E. (2010). Uma proposta de incorporação dos estudos sobre inovação nas pesquisas em jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, Florianópolis, 7(1), 8-18. Retrieved from https://goo.gl/J0DzUC

Games For Change. (2017). September 12th: a Toy World. Retrieved from http://www.gamesforchange.org/play/september-12th-a-toy-world

Giacomini Filho, G., & Santos, R.E. (2008). Convergências conceituais e teóricas entre comunicação e inovação. Caprino, M. P. (org.). Comunicação e inovação: reflexões contemporâneas (13-33). São Paulo: Paulus.

Groth, O. (2011). O Poder Cultural Desconhecido: Fundamentos da Ciência dos Jornais. Petrópolis: Vozes.

Hamel, G., & Getz, G. (2004). Funding growth in an age of austerity. Harvard Business Review, 48(4), 76-84.

Hargie, C., & Tourish, D. (1996). Corporate Communication in the management of innovation and change. Corporate Communications: Bradford.

Innovation Media Consulting. (2017). Infoglobo opens the most advanced digital newsroom in Brazil – with help from innovation. Retrieved from https://goo.gl/HSw0E6

Jenkins, H. (2009). A Cultura da Convergência. São Paulo: Aleph.

Kauhanen, E., & Noppari, E. (2007). Innovation, Journalism and Future. In Final report of the research project Innovation Journalism in Finland. Helsinki: Tekes.

Kolodzy, J. (2006). Convergence Journalism. Writing and reporting across the news media. Maryland: Rowman & Littlefield Publishing Group Inc.

Koulopoulos, T. (2011). Inovação com resultado: o olhar além do óbvio. São Paulo: Editora Gente/Editora Senac São Paulo.

Lage, N. (2005). Teoria e técnica do texto jornalístico. Rio de Janeiro: Elsevier.

Longhi, R.R., & Silveira, M.C. (maio/ago, 2010). A convergência de linguagens nos especiais do Clarín.com. Revista Estudos em Comunicação, Curitiba, 11(25), 157-166.

Longhi, R.R. (2014). O turning point da grande reportagem multimídia. In Revista FAMECOS mídia, cultura e tecnologia. Porto Alegre, 21(t3), 897-917.

Longhi, R.R., & Winques, K. (2015). O lugar do longform no jornalismo online. Qualidade versus quantidade e algumas considerações sobre o consumo. In: Anais do 24º COMPÓS, Brasília. Retrieved from https://goo.gl/vs44F9

Longhi, R.R., & Flores, A.M.M. (janeiro/abril, 2017). Narrativas webjornalísticas como elemento de inovação: casos de Al Jazeera, Folha de S. Paulo, The Guardian e The New York Times. Intercom - Revista Brasileira de Ciências da Comunicação. São Paulo, 40 (1).

Machado, E (2010). Creatividad e innovación en el periodismo digital. In: Actas II Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0. Bilbao: Universidad del País Basco. pp. 64-72.

Marciano, C. N. (2016). Jogando Ética: Newsgames de Letramento no Ensino de Deontologia Jornalística. 237 p. Master Thesis in Journalism – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Marczewski , A. (2013). Gamification: A Simple Introduction. Online: Andrzej Marczewski.

Meyer, R. (2016). Will More Newspapers Go Nonprofit? Entrevista de TOFEL, Richard. The Atlantic. Retrieved from http://goo.gl/HljLOy

Negroponte, N. (1995). Being Digital. Nova York: Alfred A. Knopf.

Nordfors, D. (2004). Why We Need Innovation Journalism, and Where It May Have a Market. Innovation Journalism No.1, Vol.3.

Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2011). Business Model Generation: Inovação em Modelos de Negócios. Rio de Janeiro: Altabooks Editora.

O’Sullivan, D.,& Dooley, L. (2009). Applying Innovation. London: SAGE Publications.

Palacios, M., & Machado, E. (2003). Modelos de jornalismo. Salvador: Calandra.

Pessoni, A. (2010). Enciclopédia INTERCOM de Comunicação. São Paulo: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação.

Raymond, M. (2010). Tendencias: que són, como indentificarlas, en qué fijarnos, como leerlas. Londres: Promopress.

Rogers, E. (2003). Diffusion of Innovations. 5th ed. Nova York: The Free Press.

Salaverría, R. (2005). Redacción periodística en internet. Pamplona: EUNSA.

Salaverría, R. (2015). Los Labs como fórmula de innovación en los medios. El profesional de la información, 24(4), 397-404. Retrieved from http://goo.gl/Pw4ZmD

Salaverría, R. (2016). Modelos editoriales innovadores en el panorama internacional. Retrieved from www.academia.edu/25605369/Modelos_editoriales_innovadores_en_el_panorama_internacional

Schumpeter, J. A. (1985). Teoria do Desenvolvimento Econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Nova Cultural.

Starkman, D. (2014). Um novo consenso sobre o futuro do jornalismo. Observatório da Imprensa. Retrieved from http://goo.gl/3CBm7o

Storsul, T. & Krumsvik, A. H. (2013). What is media innovation? In Storsul, Tanja; Krumsvik, Arne H. (eds.). Media Innovations - A Multidisciplinary Study of Change (pp.13-26). Göteborg: Nordicom.

Retrieved from https://goo.gl/nbDZwN.

Vargas, M. (1994). Histtória da Técnica e da Tecnologia no Brasil (org.). São Paulo: Edusp.

Winques, K. (2015). Apuração e inovação: uma análise da série UOL TAB, do portal UOL. Anais do 6o Simpósio Internacional de Ciberjornalismo. UFMS: Campo Grande.search




DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v13n2.2017.970

Métricas do artigo

Carregando Métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


ISSN da versão online: 1981-9854

ISSN da versão impressa (descontinuada a partir de 2008): 1808-4079



Datas de publicação da revista

30 de abril - 30 de agosto - 30 de dezembro

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.