Data-Driven Journalistic Operation: Reshaping the Idea of News Values with Algorithms, Artificial Intelligence and Increased Personalization
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Mots-clés

algorithms
artificial intelligence
machine learning

Comment citer

dos Santos, M. C. (2020). Data-Driven Journalistic Operation: Reshaping the Idea of News Values with Algorithms, Artificial Intelligence and Increased Personalization. Brazilian Journalism Research, 16(3), 458–475. https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1295

Résumé

This article discusses the strategic reconfiguration of data in news organizations through the use of algorithms and artificial intelligence, more specifically machine learning, to increase the idea of value around information, which has suffered from fragmented audiences, a massive increase in the number of broadcasters, indirect competition from large technology companies, and changes to the digital media ecosystem. We propose to identify patterns of interest, predict social engagement, and allocate resources for new coverage as forms for increasing the current level of personalization offered to news consumers.

Discute-se a reconfiguração estratégica da utilização de dados dentro das organizações jornalísticas, através de algoritmos e soluções de inteligência artificial, entre elas especificamente o aprendizado de máquina, como alternativa para elevação da percepção de valor sobre o produto informativo, reduzida pela fragmentação das audiências, explosão de emissores, concorrência indireta das grandes empresas de tecnologia e transformações do ecossistema de meios digitais. Tal abordagem propõe a identificação de padrões de interesse, a predição de engajamento social e a alocação de recursos para coberturas como formas de expandir o atual nível de personalização oferecido aos consumidores de notícia

Se discute la reconfiguración estratégica del uso de datos en las organizaciones periodísticas a través de algoritmos y soluciones de inteligencia artificial, específicamente, el aprendizaje automático como una alternativa para aumentar la percepción de valor sobre el producto de información, el cual se reduce por la fragmentación de las audiencias, el aumento en la cantidad de emisores, la competencia indirecta de grandes compañías tecnológicas y las transformaciones del ecosistema de medios digitales. Tal enfoque propone la identificación de patrones de interés, la predicción del compromiso social y la asignación de recursos para la cobertura como formas de expandir el nivel actual de personalización ofrecido a los consumidores de noticias.
https://doi.org/10.25200/BJR.v16n3.2021.1295
PDF (English)
PDF (PT) (Português (Brasil))

Références

Amadeu, S. (2019). Democracia e os códigos invisíveis: Como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Edições Sesc (Coleção Democracia Digital).

Amaral, F. (2016). Aprenda mineração de dados – Teoria e prática. Rio de Janeiro: Alta Books.

Barbosa, S. (2007). Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) – Um paradigma para produtos jornalísticos digitais dinâmicos [doctoral thesis, Universidade Federal da Bahia]. Repositório Institucional UFBA.

Barbosa, S. (2008). Modelo Jornalismo Digital em Base de Dados (JDBD) em Interação com a Convergência Jornalística. Revista de la Sociedad Española de Periodística, (1), 87-106.

Barbosa, S. (2009). Modelo JDBD e o ciberjornalismo de quarta geração. In J. M. Flores Vivar, & F. E. Ramírez (Eds.), Periodismo Web 2.0 (pp.271 – 283). Madrid, ES: Editorial Fragua.

Barbosa, S. (2011). Jornalismo em ambientes dinâmicos: Perspectivas, tendências e desafios para a criação de conteúdos em tempos de convergência. In A. L. Ureta, & K. M. Ayerdi (Eds.), III Congreso Internacional de Ciberperiodismo y Web 2.0 (pp.7 – 17). Bilbao, Espanha: Universidad del País Vasco.

Barbosa, S., & Torres, V. (2013). O paradigma ‘Jornalismo Digital em Base de Dados’: Modos de narrar, formatos e visualização para conteúdos. Galaxia, (25), 152-164. DOI: 10.1590/S1982-25532013000200013

Carlson, M. (2014). The Robotic Reporter: Automated journalism and the redefinition of labor, compositional forms and journalistic authority. Digital Journalism, 3(3), 416-431. DOI: 10.1080/21670811.2014.976412

Carreira, K. (2017). Notícias Automatizadas – A evolução que levou o jornalismo a ser feito por não humanos [master thesis, Universidade Metodista]. Biblioteca digital de teses e dissertações.

Clerwall, C. (2014). Enter the Robot Journalist: User’s perception of automated content. Journalism Practice, 8(5), 519 – 531. DOI: 10.1080/17512786.2014.883116

Coddington, M. (2014). Clarifying Journalism’s Quantitative Turn. A typology for evaluating data journalism, computational journalism, and computer-assisted reporting. Digital Journalism, 3(3), 331–348. DOI: 10.1080/21670811.2014.976400

Coppin, B. (2010). Inteligência artificial. Rio de Janeiro: LTC.

Dalen, A. (2012). The Algorithms Behind the Headlines: How machine-written news redefines the core skills of human journalists. Journalism Practice, 6(5-6), 648-658. DOI: 10.1080/17512786.2012.667268

Devaux, P. (1964). Autómatos, automatismo e automatização. Lisboa: Editorial Gleba.

Diakopoulos, N. (2011, abril). A Functional Roadmap for Innovation in Computational Journalism. Nicholas Diakopoulos – Musings on Media. Retrieved from www.nickdiakopoulos.com/2011/04/22/a-functional-roadmap-for-innovation-in-computational-journalism/

Ellul, J. (1968). A técnica e o desafio do século. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Feenberg, A. (2002). Transforming technology: A critical theory revisited. New York: Oxford University Press.

Feenberg, A. (2010). Between reason and experience. Essays in technology and modernity. Cambridge, MA: Mit Press.

Fidalgo, A. (2007). A resolução semântica no jornalismo online. In S. Barbosa (Ed.), Jornalismo digital de terceira geração (pp.93 – 102). Covilhã, PT: Livros LabCOM.

Fidalgo, A. (2004). Do poliedro à esfera: os campos de classificação. A resolução semântica no jornalismo online. Proceedings from II Encontro Nacional da SBPJor. Salvador, BA.

Graefe, A. (2016, jan.). Guide to Automated Journalism. Tow Center for Digital Journalism and James S. and John L. Knight Foundation. Retrieved from www.gitbook.com/book/towcenter/guide-to-automated-journalism/details

Grus, J. (2016). Data Science do Zero. Rio de Janeiro: Alta Books.

Lage, N. (1997). O lead clássico como base para a automação do discurso informativo. Proceedings from 20 Congresso Brasileiro de Pesquisadores da Comunicação Intercom. Santos, SP.

Latar, N. (2015). The Robot Journalism in the Age of Social Physics: The end of human journalism? In G. Einav (Ed.), The New World of Transitioned Media (pp.65 – 80). Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-09009-2_6

Lewis, S. & Usher, N. (2014). Collaboration and The Future of Journalism: A case study of the Hacks/Hackers global network. Digital Journalism, 2(3), 383–393. DOI: 10.1080/21670811.2014.895504

Machado, E. (2006). O Jornalismo Digital em Base de Dados. Florianópolis, SC: Calandra.

Maier, S. R. (2002). Numbers in the News: A Mathematics Audit of a Daily Newspaper. Journalism Studies, 3(4), 507-519. DOI: 10.1080/1461670022000019191

Meyer, P. (1973). Precision Journalism. A reporter’s introduction to social science methods. Bloomington: Indiana University Press.

Nechushtai, E., & Lewis, S. (2019). What kind of news gatekeepers do we want machines to be? filter bubbles, fragmentation, and the normative dimensions of algorithmic recommendations. Computers in human behavior, v. 90, 298–307. DOI: 10.1016/J.CHB.2018.07.043

Rubio, L., & Ruiz, M. (2020). Percepción de docentes universitarios, estudiantes, responsables de innovación y periodistas sobre el uso de inteligencia artificial en periodismo. El profesional de la información, 29(1), 1–14. DOI: 10.3145/EPI.2020.ENE.09

Sánchez, J., & Ruiz, M. (2020). Inteligencia artificial y periodismo: una herramienta contra la desinformación. Revista Cidob d’afers internacionals, (124), 49–72. DOI: 10.24241/RCAI.2020.124.1.49

Santos, M. (2014). Textos Gerados por Software – Surge Um Novo Gênero Jornalístico? Proceedings from XXXVII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Foz do Iguaçu, Paraná. Retrieved from www.intercom.org.br/papers/nacionais/2014/resumos/R9-2066-1.pdf

Santos, M. (2015). Jornalismo, mobilidade e realidade aumentada: notas sobre possibilidades de utilização. In J. Canavilhas, & I. Satuf (Eds.), Jornalismo para Dispositivos Móveis: Produção, distribuição e consumo (pp.103 –126). Covilhã, Portugal: UBI.

Santos, M. (2016a). Narrativas Automatizadas e a Geração de Textos Jornalísticos: A estrutura de organização do lead traduzida em código. Brazilian Journalism Research, 12(1), 160-185. DOI: 10.25200/BJR.v12n1.2016.757

Santos, M. (2016b). Internet das Coisas e Sistemas Inteligentes no Jornalismo. Comunicação e Inovação, 17(34), 21-39. DOI: 10.13037/ci.vol17n34.3769

Santos, M. (2016c). Jornalismo e Internet Das Coisas – Notas sobre tipologia e modelos de utilização. Revista Lationoamericana de Ciencias de La Comunicación, 12(22), 134–145. Retrieved from www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/621/380

Santos, M. (2019a). Narrativas e desenvolvimento de conteúdo imersivo: Aplicação de sistemas bi e multissensoriais de realidade virtual no jornalismo. Revista da Intercom, 42(3), 133-150. DOI: 10.1590/1809-5844201937

Santos, M. (2019b. A datificação de um campo de conhecimento. Organicom USP, (31), 145–157. Retrieved from www.revistas.usp.br/organicom/article/view/161444/159283

Saquete, E., Tomás, D., Moreda, P., Martínez-Barco, P., & Palomar, M. (2020). Fighting post-truth using natural language processing: a review and open challenges. Expert systems with applications, 141. DOI: 10.1016/J.ESWA.2019.112943

Silva, T. (2019). Linha do tempo do racismo algorítmico. Blog do Tarcízio Silva. Retrieved from https://tarciziosilva.com.br/blog/posts/racismo-algoritmico-linha-do-tempo

López, J. M., Bran, C., & Requeijo, S. (2018). Uso de bots y algoritmos para automatizar la redacción de noticias: percepción y actitudes de los periodistas en españa. El profesional de la información, 27(4), 750–758. DOI: 10.3145/EPI.2018.JUL.04

Višnovský, J., Ungerová, M., & Kubíková, K. (2019). Robo-journalism and its implementation in editorial practice. Proceedings of the NORDSCI Conference. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED603467.pdf

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.