Collaborative learning in digital journalism: using Jcollab for journalists’ education
PDF (English)

Mots-clés

Collaborative learning
Virtual communities
Audiovisual content
Participatory journalism

Comment citer

Alves, K. C., Souza Filho, G. L. de, Moura, S., & Brito, F. (2014). Collaborative learning in digital journalism: using Jcollab for journalists’ education. Brazilian Journalism Research, 10(1), 238–259. https://doi.org/10.25200/BJR.v10n1.2014.633

Résumé

This essay presents the results of the application of JCollab for journalists´ education. JCollab is a system developed for automating the management of the production of television news programs, organizing the interactive process of producing a collaborative news program that involves, in addition to students and teachers, ordinary people. The system was successfully tested with journalism students at the Federal University of Paraíba (Brazil). In evaluations which made use of JCollab, it was noted that this teaching approach facilitated communication between the community of users’ members and stimulated teamwork, resulting in a truly collective and collaborative process.
https://doi.org/10.25200/BJR.v10n1.2014.633
PDF (English)

Références

ALVES, Kellyanne Carvalho; MÉDOLA, Ana Silvia Lopes Davi; SOUZA FILHO, Guido Lemos de. Telejornalismo e Interatividade na TV Digital: uma construção colaborativa e participativa no espaço digital. In: GOBBI, Maria Cristina; MORAIS, Osvando J. de (Org). Televisão Digital na América Latina: avanços e perspectivas. São Paulo: INTERCOM, 2012. p. 237-270.

ALVES, Kellyanne Carvalho; SOUZA FILHO, Guido Lemos de; MÉDOLA, Ana Silvia Lopes Davi. Reorganização no espaço virtual: produção colaborativa da audiência para o jornalismo. In: NETO, Antonio Fausto; FERNANDES, José David Campos (Org). Interfaces Jornalísticas: ambientes, tecnologías e linguagens. João Pessoa: Editora UFPB, 2011. p. 121-150.

AMORIM, Lidiane; FINGER, Cristiane. Telespectador multimídia: o Jornalismo Participativo e seus reflexos no telejornalismo. In: Trabalho apresentado na NP Jornalismo, do VIII Nupecom – Encontro dos Núcleos de Pesquisas em Comunicação. Intercom: Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, Natal, p. 1-14. set. 2008. Available at: . Accessed on: 18 jan. 2010.

BELOCHIO, Vivian. A cauda longa da informação e suas implicações no jornalismo: estratégias comunicacionais, remediação e des-re-territorialização. Contemporanea, Salvador, p. 1-27. jun 2009. Available at: Accessed on: 12 maio 2010.

BOWMAN, Shayne; WILLIS, Chris. Nosotros, el medio: cómo las audiencias están modelando el futuro de la noticias y la información. Tradução de Guillermo Franco M. The Media Center at The American Press Institute. Colômbia: Casa Editorial El Tiempo, 2003.

BRAMBILLA, Ana Maria. A reconfiguração do jornalismo através do modelo open source. Sessões do imaginário, Porto Alegre, p.87-94. Set. 2005. Available at: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/famecos/article/viewFile/867/654> Accessed on: 27 jun. 2009.

BRUNET, Karla. Colaboração e Internet: propondo uma taxonomia de formatos de colaboração em projetos de network. Intercom – Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v.32, no. 1, p. 69-87, jan./jun 2009.

BRUNS, Axel. The active audience: transforming journalism from gatekeeping to gatewatching. In: Paterson, Chris & Domingo, David (Orgs.) Making Online News: The Ethnography of New Media Production. Peter Lang, New York, 2008.

CABERO, Julio; Marín, VERÓNICA. Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitários. Comunicar - Revista Científica de Comunicación y Educanión, Andalucía - ESP, v. XXI, nº 42, p. 165-172, 2014. Available at: <http://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=42&articulo=42-2014-16>. Accessed on: 14 jan. 2014.

DILLENBOURG, Pierre. What do you mean by “Collaborative Learning?. In: Dillenbourg, Pierre Collaborative Learning: Cognitive and Computational Approaches. Oxford, UK: Elsevier Science, 1999.

DOMINGO, David et ál.. Participatory journalism practices in the media and beyond: An international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice - Special Issue: The Future of Newspapers, v. 2, ed. 3ª, 2008, p.326-342. Available at: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/17512780802281065. Accessed on: 14 jan. 2014.

GILLMOR, Dan. We the media: grassroots journalism, by the people, for the people. Sebastopol: O’Reilly Media, 2004. Available at: <http://www.oreilly.com/catalog/wemedia/book/index.csp>. Accessed on: 02 dez. 2013.

JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix: Edusp, 1995.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Tradução de Susana Alexandria. São Paulo: Aleph, 2009.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do Trabalho de Pesquisa. São Paulo: Altas, 1983.

MIELNICZUK, Luciana. Considerações sobre interatividade no contexto das novas mídias. In: LEMOS, André; PALACIOS, Marcos (Orgs.). Janelas do Ciberespaço: comunicação e cibercultura. Porto Alegre: Sulina, 2001.

PAVLIK, John V. A tecnologia digital e o jornalismo: as implicações para a Democracia. Brazilian Journalism Research - journalism theory, research and criticism, São Paulo, v.7, nº. 2, p.94-118, 2011. Available at: < http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/340/314>. Accessed on: 15 jan. 2014.

ROCHA, Jorge; BRAMBILLA, Ana Maria. Comunicação relacional e as mediações possíveis no Jornalismo Colaborativo. In: SCHWINGEL, Carla; ZANOTTI, Carlos A. (Orgs.). Produção e colaboração no Jornalismo Digital. Florianópolis: Insular, 2010, p. 205-216.

SALAVERRÍA, Ramón. O ciberjornalismo encontra a universidade: ideias para melhorar o ensino e a pesquisa. Brazilian Journalism Research - journalism theory, research and criticism, São Paulo, v.7, nº. 2, p. 141-157, 2011. Available at: <http://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/343/316>. Accessed on: 15 jan. 2014.

SALLES, Cecília Almeida. Uma criação em processo, Ignácio de Loyola Brandão e Não Verás País nenhum. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1990.

SHIRKY, Clay. A cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Trad. Celina Portocarrero. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

STAHL, Gerry et ál.. Computer-supported collaborative learning. In: R. Keith Sawyer, Cambridge handbook of the learning sciences. Cambridge (UK): Cambridge University Press, p. 1-20. 2006. Available at: <http://gerrystahl.net/cscl/CSCL_English.pdf>. Accessed on: 31 maio 2013.

Copyright for articles published in this journal is retained by the authors, with first publication rights granted to the journal. By virtue of their appearance in this open access journal, articles are free to use, with proper attribution, in educational and other non-commercial settings.

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.